Haluavat Valko-venäjä nimestä eroon, mutta miksi Belarus kun sen rus tulee myös russia sanasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valko-Ven%C3%A4j%C3%A4
Ottaisivat vaikka Polatsk nimen käyttöön kun pääsevät lukasenkasta eroon.
Belarussia
14
227
Vastaukset
- Anonyymi
TaTu:llahan oli sellainen biisi kuin beljey plaastchick eli "white robe", joten belja = valkoinen.
- Anonyymi
Voi ollakin, tuskin kuitenkaan bella sanasta vaikka tuolla naisetkin paljon kauniimpia ja vaaleampia kuin venäjällä. Hankala vääntää belasta oikein mitään englanniksi kääntyvää, belaland ei ainakaan kuulosta hyvältä, ei myöskään valkomaa.
- Anonyymi
Beliy plastichik taitaa tässä tapauksessa vielä viitata abortiin. Laittomaan sellaiseen?
- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17696944o
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Valkoryssä sopii minulle valkovenäläisen synonyymiksi, jos he itse niin toivovat.
- Anonyymi
Belarusissa ei ole ryssämielisiä juuri muita kuin lukasenka, toivottavasti ei sitäkään kauaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Belarusissa ei ole ryssämielisiä juuri muita kuin lukasenka, toivottavasti ei sitäkään kauaa.
Valkoryssä siis valtion nimenä sopii minulle, jos he itse niin toivovat. Se on suomalaisen suulle myötäinen sana.
- Anonyymi
Yrittävät saada nimeksi Paljon ryssitty erään "resepti teippi irtokani" -tyypin aikaansaannosten vuoksi.
- Anonyymi
Mistähän se Valko tulee, ihonväristä vai? Ei ainakaan kovin luminen maa.
- Anonyymi
"Haluavat Valko-venäjä nimestä eroon, mutta miksi Belarus kun sen rus tulee myös russia sanasta."
Ei tule, vaan aikojen alussa oli Rus. - Anonyymi
Se on se valkoinen raita venäjän lipusta. Punainen (krasnijeee) on aito punaryssä mutta keitä ne siniset sitten on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Haluavat Valko-venäjä nimestä eroon, mutta miksi Belarus kun sen rus tulee myös russia sanasta."
Ei tule, vaan aikojen alussa oli Rus.Rus tarkoittaa russiaa ja siitä haluavat eroon, ei se lyhyempi muoto sen parempi ole.
- Anonyymi
Wikipeadista löytyy mielenkiintoinen artikkeli aiheesta.
Maan nimi tulee alunperin valkoinen / balttilainen Ruthenia.
(joskus aikoinaan on ollut olemassa myös musta ja punainen Rutheniakin).
Nopeasti kun artikkelin luin niin Belarus nimenä on kehitetty 1800-luvun kansallisromantiikan eli siinä ilmeisesti samalla tavalla kun samoihin aikoihin Suomessa alkoi kansallinen herääminen sama ilmiö tapahtui myös muissa Venäjän siirtomaavallan alaisissa maissa?
https://en.wikipedia.org/wiki/Etymology_of_Belarus- Anonyymi
Eli sattumanvaraisesti valittu väri?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748