Helppo kysymys

Anonyymi-ap

18

585

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan oikeankätinen kierre ja saattaa olla tiukassa.

    • Anonyymi

      Tuohan ei saa aueta polkemalla, eli siitä on helppo päätellä kierteen suunta.

    • Anonyymi

      Varmuuden vuoksi sanon, että tuohon on sitten eri avain kuin kasettipakkojen lukkorenkaalle. Näyttää hyvin samalta, mutta Shimanon yhteensopimattomuusosasto on taas ahkeroinut.

      • Anonyymi

        Minulla on sellainen avain. Mutta se on yhdestä kohtaa lohjennut ja tietenkin se löi sitten niiden vapaarattaan pykälien yli. Mitenkähän nuo pakan lehdet on koottu siihen ympärille, saako ne jotenkin pois, että voisi vaikka putkipihdeillä vääntää sen vapaarattaan (se kierreosa) irti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on sellainen avain. Mutta se on yhdestä kohtaa lohjennut ja tietenkin se löi sitten niiden vapaarattaan pykälien yli. Mitenkähän nuo pakan lehdet on koottu siihen ympärille, saako ne jotenkin pois, että voisi vaikka putkipihdeillä vääntää sen vapaarattaan (se kierreosa) irti?

        Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.

        Kuten aiemmin todettiin, tuo vaatii kierrepakan avaimen. Maksaa esim. Biltemassa 7,50 e. Kasettipakan avain ei käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin todettiin, tuo vaatii kierrepakan avaimen. Maksaa esim. Biltemassa 7,50 e. Kasettipakan avain ei käy.

        Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.

        Etkö ymmärtänyt kysymystä? Minulla on sopiva työkalu, mutta sen kanssa kävi kuten kerroin. Sen jälkeen esitin kysymyksen rataspakan irti saamisesta (rikkomalla, kulmahiomakoneella pilkkomalla tms) , että vapaarattaan voisi esim. putkipihdeillä avata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?

        Biltema ei todellakaan ole mikään asiantuntijaliike, mutta tästä asiasta siellä on sanottu selkeästi. Kasettipakan avaimen kohdalla lukee:"Ei sovi kierteisille vapaarattaille. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 23,3 mm". Ja kierrepakan kohdalla:"Ei sovi lukkorenkaalla varustetulle rataspakalle. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 22,7 mm".
        Pienemmän saa tietenkin tungettua isompaan koloon, mutta mittaeron takia työkalu muljahtaa helposti. Parktoolin sivujen mukaan mittaero on pari kymmenystä suurempikin kuin tuo Bilteman mainitsema.

        Minä en lähtisi mihinkään ihmetemppuihin tuon aukomisessa. Ostaisin halvan työkalun tai kävisin huoltoliikkeessä. Sama ongelmahan on edessä taas joidenkin tuhansien kilometrien jälkeen taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biltema ei todellakaan ole mikään asiantuntijaliike, mutta tästä asiasta siellä on sanottu selkeästi. Kasettipakan avaimen kohdalla lukee:"Ei sovi kierteisille vapaarattaille. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 23,3 mm". Ja kierrepakan kohdalla:"Ei sovi lukkorenkaalla varustetulle rataspakalle. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 22,7 mm".
        Pienemmän saa tietenkin tungettua isompaan koloon, mutta mittaeron takia työkalu muljahtaa helposti. Parktoolin sivujen mukaan mittaero on pari kymmenystä suurempikin kuin tuo Bilteman mainitsema.

        Minä en lähtisi mihinkään ihmetemppuihin tuon aukomisessa. Ostaisin halvan työkalun tai kävisin huoltoliikkeessä. Sama ongelmahan on edessä taas joidenkin tuhansien kilometrien jälkeen taas.

        Jatkan vielä. Rattaiden alla olevasta pinnasta vääntäminenhän ei auta mitään, yhtälailla se pyörii tyhjää taaksepäin. Muuten pyörä olisi fixi. Eli kiinnityspintakin pitäisi poistaa, ja sitten onkin äkkiä navan kierteetkin rälläköity.

        Mission imbesil sanoisin noista kepulikonsteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt kysymystä? Minulla on sopiva työkalu, mutta sen kanssa kävi kuten kerroin. Sen jälkeen esitin kysymyksen rataspakan irti saamisesta (rikkomalla, kulmahiomakoneella pilkkomalla tms) , että vapaarattaan voisi esim. putkipihdeillä avata.

        Oletko kokeillut vanhaa kikkaa, työkalu ruuvipenkkiin ja kiekko päälle? Noin saa painettua samalla kun vääntää kehältä. Voisi onnistua lipsumatta, jos työkalu ei ole täysin pilalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut vanhaa kikkaa, työkalu ruuvipenkkiin ja kiekko päälle? Noin saa painettua samalla kun vääntää kehältä. Voisi onnistua lipsumatta, jos työkalu ei ole täysin pilalla.

        Pyörähuollossa kokeiltiin ruuvipenkkikonsti ja yli muljahti ehjälläkin avaimella. Päädyin tilaamaan uuden vanteen, uusi rataspakkahan oli jo.
        Vanteen hinta noin 50-60 euroa. Vanha vanne olisi pitänyt oikaistakin (ehkä laakerien kiristyskin?), joten tein noin, koska työtunnin hinta olisi ollut jo 55 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?

        Kuulostaapa oudolta, kun niiden avaajien halkaisijat ei ole samat. 22,7mm ja 23,3mm.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Onko tuossa eka videolla niin, että rataspakassa on yksi irrallinen (se pienin) lehti ja sitten se lukkorengas? Miksi irrallinen lehti?
        Muistelen joskus vaihtaneeni rataspakan ja siinä oli siinä pienimmässä rattaassa itsessään kierre ja sillä rattaalla kiristettiin pakan muut rattaat paikalleen. Erillistä lukkorengasta ei ollut, muistaakseni oli kuusilehtinen pakka ja ei siis ns. kierrepakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossa eka videolla niin, että rataspakassa on yksi irrallinen (se pienin) lehti ja sitten se lukkorengas? Miksi irrallinen lehti?
        Muistelen joskus vaihtaneeni rataspakan ja siinä oli siinä pienimmässä rattaassa itsessään kierre ja sillä rattaalla kiristettiin pakan muut rattaat paikalleen. Erillistä lukkorengasta ei ollut, muistaakseni oli kuusilehtinen pakka ja ei siis ns. kierrepakka.

        Shimanon kasettisysteemi, jossa pienin ratas kiristää muut rattaat paikalleen, oli käytössä jokus 30 (arvio) vuotta sitten. Eli aika vanhasta navasta pitää olla kyse tuollaisessa.


    • Anonyymi

      Ajele eteenpäin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3310
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2909
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2000
    Aihe