Suomalaisen vetytalouden perustukset ovat jo paikoillaan.

Anonyymi-ap

https://www.hs.fi/talous/art-2000009332620.html

Puhtaasta vedystä toivotaan myös ratkaisua liikenteen päästövähennyksiin.

Harjavallan-laitos jalostaa osan tuottamastaan vedystä eteenpäin synteettiseksi metaaniksi. Se sopii lyhyen aikavälin ratkaisuksi raskaan tieliikenteen päästöihin, sillä synteettinen metaani sopii sellaisenaan jo tällä hetkellä käytössä olevien kaasurekkojen polttoaineeksi. Dieselrekan voi myös kohtuullisin kustannuksin muuttaa kaasukäyttöiseksi.

Plit tosin näkee synteettisille polttoaineille paljon suuremman kysyntäpotentiaalin meri- ja lentoliikenteessä, missä sähköistäminen ei ole näköpiirissä etenkään pitkillä etäisyyksillä.

”Volyymit ovat maaliikenteessä suhteellisen marginaaliset, kun niitä verrataan laiva- tai lentoliikenteeseen.”

Moni muukin Suomessa suunnitteilla oleva vetylaitos noudattaa samaa mallia, eli ainakin osa vedystä jalostetaan eteenpäin synteettiseksi polttoaineiksi. Näin orastava vetytalous on luomassa Suomeen hiilidioksidin kierrätyksen markkinoita.

Hiilidioksidin talteenotto on ”kypsää” teknologiaa, joka on kuitenkin yleistynyt hitaasti. Nyt teknologialle syntyy uutta tarvetta, sillä synteettisten polttoaineiden valmistuksessa tarvitaan hiilidioksidia, joka puolestaan napataan talteen teollisuuslaitoksen tai voimalan savukaasuista.

19

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Patteriautot kuolee siis suomessa aika äkkiä...

      • Anonyymi

        Ei nekään kuole. Säilyy rinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nekään kuole. Säilyy rinnalla.

        Kuka ostaa niitä kun vety tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ostaa niitä kun vety tulee?

        Kuka ostaa vetyauton? Hinta samaa luokkaa kuin sähköautolla ja polttoaineen kilometrikustannus vähintään 3-4 kertainen, kun kyse henkilöautoista.

        Kuvitteleeko joku että vedyn tuotantolaitteistot ja tankkausasemat (2-4 miljoonaa €/kpl) ovat ilmaisia? Ehei, kyllä vetyautoilija ne maksaa jos niitä joku rakentaa.

        Todennäköisempää tosin on että korkean kustannuksen vuoksi henkilöautokäyttöön vety ei tule koskaan suuremmassa mittakaavassa yleistymään. Tuossakaan aloituksen jutussa P2X Solutions Oy:n edustaja ei enää sanallakaan mainitse henkilöautojen vetytankkausasemista yhtään mitään (samainen firma ilmoitti 1,5 vuotta sitten avaavansa 2023 useamman vetytankkausaseman Suomeen - eipä ole toteutunut).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ostaa niitä kun vety tulee?

        Koska vety tulee?
        Menee 10-20 vuotta jos kaikki menee hyvin.


      • Anonyymi

        No miksei sitten muissa vetyautoilun maissa ole sähköautot kuolleet kun vetytankkausverkostokin on kohtuu hyvä? Sitkeästi vain vetyautokanta pyöreästi 0,0% viimeisen 20 vuoden aikana. Huono käytettyjen vetyautojen myyntihinta kertoo jo paljon siitä ettei niitä arvosteta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-


    • Anonyymi

      Hyvä. Meillä on vetyautot linja auto liikenteessä.näin se maailma menee eteenpäin vanhoista jääristä huolimatta. Meillä ja maailmalla.

      • Anonyymi

        Jos se vetyautoilu on niin mahtava juttu, niin kertokaa nyt tähän ketjuun että minkä ongelman vetyautot ratkaisevat autoilussa? Miksi ei kannata valita bensiini, diesel, etanoli, kaasu tai sähköä käyttövoimaksi.... vaan vety? Miten autoilijan kokonaiskuva tulee järkevämmäksi ja hän on onnellisempi? Esim. miksi ostaa 80 000e vetyauto kun vastaavan bensa/diesel saa jo noin 30 000e? Tämä ketju on ollut jo pitkään eikä vastausta sinne vieläkään anneta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa

        Ja vetybussit jo Suomessa liikenteessä??? Voi tätä valehtelun määrää. Aloittavat EHKÄ loppukesästä 2025 mahdollisesti 5 bussin "laivueella" Jyväskylässä (pieni määrä) jos kaikki menee hyvin esim. vetytankkausasema myös toimii silloin. Kuitenkin maailmalla on vetybusseja kokeiltu ja tulokset huonoja.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa

        Jopa Toyota myöntää että vetyautoja on paljon vaikeampi saada myydyksi kuin Toyotan sähköautoja. Sen takia myös Toyota tarjoaa useaa sähköautoa lähivuosina.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-

        Ja akkutekniikka kehittyy koko ajan ja pelkästään jo Suomessa latausverkosto kasvaa selvästi joka kuukausi kun lukee "latausverkosto nyt!" fb palstaa. Hiljaista se on vedyn osalta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-


    • Anonyymi

      Mahtavaa!

    • Anonyymi

      Missähän päin suomea ajellaan vetykäyttöisillä linja-autoilla? Ei missään, eikä tulla ajelemaankaan, onhan vety sähköpulasta kärsivässä maailmassa ihan järjetön idea. Vetyyn voi varastoida ylimääräistä sähköä järjettömän huonolla hyötysuhteella, mutta missä meillä sitä ylimääräistä sähköä mukamas on? Suomi on tuontisähkön varassa, mutta ropelihatut tumputtavat utopistisen vedyn perään. Kaikki nuo vetyfirmat fzzx24 yyäååå mankuvat vain veronmaksajien tukien perään ja vedystä mitään tietämättömät poliitikot menevät sokeasti antamaan tukia näille liikemiehille.

    • Anonyymi

      eiku sijoittamaan vetyosakkeisiin ja odottamaan asemia

    • Anonyymi

      näillä mennään

    • Anonyymi

      Hyundai ja Toyota vetyauto maksaa yli 70ke ja 100km ajo maksaa 25-30 euroa, ei taida kauheasti kauppa käydä, vaikka noita olisi hyllyssä ja tankkausasemia joka notkossa.

    • Anonyymi

      Oomi887

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ryyyssän trollitehdas hehkuttaa vedystä ja vastustaa sähköautoja kauheasti. . Kas kun ryyyssä 1 suurimpia fossiilisten polttoaineiden tuottajia maailmassa,sähköauto ei tarvii juurikaan öljyä ym fossiilista kun vähän voiteluöljyä mutta vety on erittäin kallista valmistaa ja halvinta olis tehdä maakaasusta ja sitähän ryyyyssällä on myydä ja se kuvittelee että kun Ukrainan sota loppuu niin maailma ostaa siltä maakaasua hirveästi. . Siks ryyyyssän trollitehdas suolen autopalstoilla. . Tojo hönö on ryyyyssän trolli. . vastustaa sähköautoja ja hirveästi hehkuttaa vedystä vänkää ja harrastaa vastakkain asettelua ja yrittää aiheuttaa eripuraa ja hämmennystä. . just sitä mitä ryyyyssä haluaa. .

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe