Kia ceed T-GDI 1.0 vs. 1.4 ISG moottori

Anonyymi-ap

Minulla on Hyundai farmari i30 2018 jossa on 1.4ISG moottori. Kulutus 5.5l 95e /100km. A

Auto pitäisi kohta päivittää koska takuu alkaa loppumaan. Olen koeajanut useampaa tämän auton sisarmalli Kia Ceediä. Uusiin Hyundai i30 tai Kia Ceedeihin on tullut 1.4 ISG moottorin tilalle 1.0 T-GDI moottori. Koeajoissa tämä uusi moottori on tuntunut alaväännöltään todella nuhaiselta ja laiskalta, verrattuna 1.4ISG koneeseen. Lisäksi kulutus on ollut noin 6.5l 95e /100km.

Tämä on hämmentävää koska luulisi uuden olevan automaattisesti parempi ajokäytökseltään ja kulutukseltaan. Millaisia kokemuksia muilla on asiasta? Tekisi mieli ostaa uusi auto pitkällä takuulla mutta 1.0 T-GDI moottorilla auto on pilattu ajokäytökseltään ja kulutukseltaan.

8

11416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuollaisia ne pikkuturbot ovat. Ilmoitetuissa kulutuksissa pääsevät kyllä yleensä alle vanhojen vapaastihengittävien, mutta todellinen kulutus tuppaa olemaan reippaasti suurempaa kuin ilmoitettu kulutus.
      Oikeastaan vähän ihmetyttää miten edes paperikulutuksia on saatu alas, ilmeisesti testissä tärytellään suurimmalla vaihteella nopeuksilla jotka saisivat takuun raukeamaan siinä vaiheessa kun ihmetellään mikä koneen hajotti.

    • Anonyymi

      Hyundain MPI vaparikoneet ovat luotettavia ja hyviä koneita, minulla 1.25l MPI Kappa II 84hv kone ja on ollut luotettava ja ominaisuuksiltaan hyvä kone.

      Näissä T-GDI koneissa yhdistyy kaksi riskitekijää luotettavuusen suhteen, GDI suorasuihkutuskoneiden karstoittuminen joka on hyvin tiedetty ongelma + mahdolliset Turboon liittyvät ongelmat. Itse koen edelleen että 120-130hv 1litraisesta koneesta ei ole pitkässä juoksussa hyvä asia, mutta jos vaihtaa autoa muutaman vuoden välein ja alle 100tkm. Niin ei pitäisi olla ongelma.

      Itse koen että suomen olosuhteissa vapaastihengittävä pieni kone kuten nämä 1.2 ja 1.4 koneet ovat täysin riittävät, lisäksi niihin on onnistuttu saamaan mukavasti alavääntöä. Omalla i20 ei tarvitse kierrättää yli 2000rpm. Sujuvaan etenemiseen. Maantiellä tosin kaipaisin tuohon 1.2l moottoriin myös 6 vaihdetta,nyt kiertää yli 2500rpm 100km/h nopeuksissa.

    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista. Olen keskustelun aloittaja. Pidän KIAn ja Hyundain pitkästä takuusta. Yhteenväliin Hyundaikin antoi autoihinsa 7 vuoden takuun. Takuu on toiminut hyvin. Siksi ostaisin mielellään jatkossakin näitä autoja, mutta uudella moottorilla auto on pilattu.
      Todella hämmentävää että näin on toimittu. Luulisi markkinataloudessa toimittavan niin että tuote paranee. Ei huonone.

      Mielellään kuulisin lisää kommentteja onko 1.0 T-GDI moottori todella niin surkea

      • Anonyymi

        " Luulisi markkinataloudessa toimittavan niin että tuote paranee. Ei huonone."

        Tilanne on kiristynyt polttomoottorien kohdalla jatkuvasti ja vuonna 2009 otettu pakokaasunormisto aikaansai pienten turbollisten moottoreiden käyttöönoton, monella valmistajalla.

        Nuo moottorit eivät enää edusta sitä "ajetaan 300tkm" huolettomasti vaan omaavat merkittävästi enemmän ongelmia ja lyhyemmän käyttöiän kuin mihin on aiemmin totuttu.

        En osaa juuri tuosta kysymästäsi moottorista sanoa, onko se niin surkea kuin annetaan ymmärtää, mutta oletusarvo on yleisellä tasolla noilla pikkumoottoreilla, että niiden suunniteltu kestoikä on noin 200tkm.


    • Anonyymi

      I30 saa tietääkseni edelleen bensa vaparilla.
      GDI ja T-GDI koneista ei kokemusta, en sekaannu pieniin turbokoneisiin,enkä myöskään suorasuihkutus (GDI) moottoreihin. Mitsu niitä aikoinaan kokeili ja totesi etteivät saa niitä ongelmattomiksi.

    • Anonyymi

      Perheessä farkku ceed ahdetulla 1 litran koneella ja seurannut kulutusta melko tarkasti.
      Maantiellä pääsee 4-alkaviin kulutuslukemiin jos nopeus on noin 80 km/h. Jos 120 km/h menee 5,5-6 litraa. Aiemmin itsellä ollut Arteon ja Octavia. VW isommat ahdetut bensakoneet eivät ole kulutuksen suhteen yhtä herkkiä nopeudelle. Puhtaassa kaupunkiajossa menee 6-7 litraa.

      Autossa positiivista on kokoon nähden mielestäni hyvät tilat, etenkin kontti, sekä auto on ollut täysin viaton pari vuotta. Huonoa autossa on melko karu sisustus ja mielestäni maalipinta on hieman huonompi kuin vw autoissa.

      • Anonyymi

        Vaan onko kyseessä tankkauksista laskettu vai ajotietokoneen valehtelema kulutus?

        Yksi tuttu juuri hommasi ikiaikaisen Ceed 1,6 farkun tilalle uuden kevythybridin. XCeed vai mikä hitto se nyt olikaan.

        Onhan se komeeta, kun ajotietokoneen kulutuslukemat pyörii 3 ja 6 l/100 välillä taajamapyörityksessäkin.

        Vaan todellisuus on sitten ao autolla ollut, että todellinen kulutus on 1,5 l suurempi (+30..+50 %) verrattuna ajotietokoneen lupauksiin. Kulutus ihan sama ellei hitusen suurempikin kuin edellisellä autolla. Tosin otasapintaa = ilmanvastusta on enemmän, on automaatti, on ilmastointi (ex auton ilmastointi oli rikki).

        Se on aina tiedetty, että hyvin pienikokoinen/tehoinen kone on kaupunkiajossa, missä tehoa ei tarvita, taloudellinen, mutta maantiellä ja erityisesti moottoritiellä kulutus voi pompata pahasti, jos koneesta pitääkin repiä kaikki irti (pakko olla lyhyet välitykset).

        Erityisen surkeita ovat isot vaparikoneet. Paljon massaa -> menee mm. paljon energiaa koneen saamiseen käyntilämpöön talvella. Ahtaminen auttaa tässä, kun saadaan 1,4 l koneesta 2,0-2,5 l vaparin suorituskyky. Tämä tuli mainiosti esiim mm. taannoisessa TM talvitestissä, jossa oli sekä turbokoneita että 2 l vapareita.


    • Anonyymi

      Turbo ja GDI taitaa olla samaa tasoa kuin Klonkswagenin TSI ja DSG.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe