Olen 27-vuotias nainen.Olen juossut muutaman vuoden. Harjoitukseni on ollut tasaisia n. 8 km:n lenkkejä (45 min.)3-4 krt./vk. Keväällä aloin käyttämään sykemittaria ja muutenkin perehdyin asiaan ja ilmeni, että olen harjoitellut liian kovalla sykkeellä. Tässä lenkissä sykkeeni nimittäin on 160-170. Päätin pidentää lenkkejä ja alkaa juosta hiljempaa, mutta en pysty juoksemaan niin hiljaa jotta syke pysyisi alle 150:n. Onko kuntoni niin huono, vaikka 8 tai vaikka 10 km:n lenkki ei tee heikkoakaan 160-170:n sykkeellä. Tietysti sauvakävelyllä syke pysyisi alhaalla, mutta haluan hölkätä. Enkö pysty kehittämään tällä sykkeellä itseäni? Haluaisin juosta puolimaratonin... Auttakaa ja neuvokaa, kiitos etukäteen!
Help! Korkea syke?
12
2819
Vastaukset
- hohoijaaaa
on kaikilla ihmisillä henkilökohtainen, joten selvitä oma maksimi syke ja vasta sitten voit tietää oletko juossut liian suurella sykkeellä.
- Peräkylän harjoittelija
En ole mitannut maksimisykettäni, mutta eikö se 220 - ikä ole suuntaa antava? Vai voiko se heitellä paljonkin?
Peräkylän harjoittelija kirjoitti:
En ole mitannut maksimisykettäni, mutta eikö se 220 - ikä ole suuntaa antava? Vai voiko se heitellä paljonkin?
Mäkin aloin keväällä käyttämään sykemittaria, ja epäilin sen toimintaa, kun se näytti mulle maksimisykkeeksi reippaasti yli kahdensadan lukemia.
Esim. 15 minuutin ergosoudun keskisykkeeni on noin 170, eikä vauhti tunnu edes pahalle. Loppukirissä syke on 220:n kieppeillä, "ennätys" 235....Ja ikää mulla on piakkoin 27.
10 vuotta vanhemmalla kaverillani maksimisyke on suunnilleen samalla tasolla, vaikka kaverilla on varmasti kovempi kunto, kuin mulla.
Taitaa olla tuo maksimisyke aika yksillöllinen...Tuttavapiirissäni kyllä löytyy ikäisiäni, joilla maksimi ei nouse yli 200:n.- Sykesmies
keletana kirjoitti:
Mäkin aloin keväällä käyttämään sykemittaria, ja epäilin sen toimintaa, kun se näytti mulle maksimisykkeeksi reippaasti yli kahdensadan lukemia.
Esim. 15 minuutin ergosoudun keskisykkeeni on noin 170, eikä vauhti tunnu edes pahalle. Loppukirissä syke on 220:n kieppeillä, "ennätys" 235....Ja ikää mulla on piakkoin 27.
10 vuotta vanhemmalla kaverillani maksimisyke on suunnilleen samalla tasolla, vaikka kaverilla on varmasti kovempi kunto, kuin mulla.
Taitaa olla tuo maksimisyke aika yksillöllinen...Tuttavapiirissäni kyllä löytyy ikäisiäni, joilla maksimi ei nouse yli 200:n.Mulla vastaavasti maksimi on 185. Ikää on 29v. Kunto on kohdallaan, pumppu lyö vaan sitä rataa. 235 kuullostaa kyllä marsun sydämmeltä! ;)
- Mara.S
Puolimaratonin pystyt juoksemaan vaikka tänään. Tosin jalat eivät tule kipeäksi, jos tekisit alle muutaman ns. pitkän lenkin.
Noilla harjoittelun syketasoilla et voi (ehkä) enää kehittyä, sillä elimistösi ei kestäne harjoittelun lisäämistä.
Eräs harjoittelun perusideoista on, että tämä kunto, joka sinulla nyt on, saadaan aikaan paljon, siis paljon pienemmällä elimistön rasituksella. Helpompi kokonaisrasitus mahdollistaa uudentyyppisten harjoitusten mukaanottamisen. Sellaisia ovat mm. pitkät lenkit matkakestävyyden parantamiseksi ja kovavauhtiset/intervalli lenkit vauhdin lisäämiseksi.
Löydät varmaan lisätietoa itsekin mm. Juoksija-lehti. tai esim. http://seponkotisivut.com/ohjelmapuolikas.php- peräkylän harjoittelija
Aloinkin harjoittelemaan netistä löytämäni Fitnes-lehden ohjeilla. Ohjeissa käsketään harjoitella pitkät lenkit ja palautuslenkit pienellä alle 150:n sykkeellä. Suurinpiirteen noin neuvotaan muissakin ohjeissa. Masennuin vain, kun en saa sykettä pysymään alle 150:n edes kävely vauhdilla hölkäten pientäkään matkaa.
- misu
peräkylän harjoittelija kirjoitti:
Aloinkin harjoittelemaan netistä löytämäni Fitnes-lehden ohjeilla. Ohjeissa käsketään harjoitella pitkät lenkit ja palautuslenkit pienellä alle 150:n sykkeellä. Suurinpiirteen noin neuvotaan muissakin ohjeissa. Masennuin vain, kun en saa sykettä pysymään alle 150:n edes kävely vauhdilla hölkäten pientäkään matkaa.
itsekin jouduin harjoittelemaan tuota pienellä sykkeellä juoksua, eli juoksin vaan niin hitaasti kuin pääsin, kävelinkin välillä jos syke nousi yli 140. alkuun homma tuntui toivottomalta, mutta pian sain huomata että hups, minähän hölkkäsin koko lenkin ja syke pysyi alle 140! eli hieman harjoitusta se vaatii.
tuo maxsyke tuolla kaavalla laskettuna on todellakin vain suuntaa antava. jos haluaa itselle tarkat harjoittelusykealueet niin se maksimi kannattaa testata, joko itse esim. mäkivetojen avulla tai sitten ammattilaisen tekemässä testissä. - että
misu kirjoitti:
itsekin jouduin harjoittelemaan tuota pienellä sykkeellä juoksua, eli juoksin vaan niin hitaasti kuin pääsin, kävelinkin välillä jos syke nousi yli 140. alkuun homma tuntui toivottomalta, mutta pian sain huomata että hups, minähän hölkkäsin koko lenkin ja syke pysyi alle 140! eli hieman harjoitusta se vaatii.
tuo maxsyke tuolla kaavalla laskettuna on todellakin vain suuntaa antava. jos haluaa itselle tarkat harjoittelusykealueet niin se maksimi kannattaa testata, joko itse esim. mäkivetojen avulla tai sitten ammattilaisen tekemässä testissä.käytätte sitä sykemittaria oiekin kastelette ne antuurit ja jne...tuo nimittäin kuulostaa aika pöljältä ettei pysty juokseen jtn tiettyä sykettä....itselläni ainaki toimii hyvin toi pitäminen jollain tietyllä tasolla....mutta jos käytätte sitä oikein nii ei kai siinä muuta ku treenaamaan sen käytttöä.....Onnea juoksuun ja hyvää kesää...
- misu
että kirjoitti:
käytätte sitä sykemittaria oiekin kastelette ne antuurit ja jne...tuo nimittäin kuulostaa aika pöljältä ettei pysty juokseen jtn tiettyä sykettä....itselläni ainaki toimii hyvin toi pitäminen jollain tietyllä tasolla....mutta jos käytätte sitä oikein nii ei kai siinä muuta ku treenaamaan sen käytttöä.....Onnea juoksuun ja hyvää kesää...
minulla oli ihan oikeasti vaikeuksia saada syke pysymään tarpeeksi alhaalla, vika ei ollut mittarissa tai sen käytössä. vaan siinä että olin juossut liian lujaa! oli vaikea oppia joksemaan hitaasti, mutta kun sen kerran oppi, on se siitä lähtien sujunut=)
- täällä
Oon 22-vuotias juoksentelija ja mulla on ollut jo pitkään sama "ongelma" eli syketasot on liikkuessa kovat. Leposykkeeni on tuossa 60 tietämillä ja juostessa yleensä 170 tai yli. Sauvojen kanssa kävellessäkin nousee helposti yli 150. Oon tullu siihen tulokseen, että ei todellakaan kannata tuijottaa noita ohjearvoja liian tarkkaan. Joidenkin mielestä juoksusykkeeni ovat liian kovat, mutta minulle ne ovat ihan sopivat, pystyn esim. puhumaan hyvin juostessa. Samaten noilla sauvalenkeillä ei meinaa edes hengästyä. Oon melko pienikokoinen ja mulla on luonnostaan matala hemoglobiini. Uskoisin noiden seikkojen vaikuttavan myös sykkeeseen. Eli varmasti sykkeissä on paljon yksilöllistä vaihtelua eikä ohjearvoihin pyrkiminen ole aina edes mahdollista. Jos muuten on terve ja juoksukykyinen, niin kannattaa enemmän kuunnella omaa olotilaa kuin tuijottaa orjallisesti mittaria.
terveisin myöskin ensimmäiselle puolikkaalle valmistautuja - Peräkylän harjottelija
...nimittäin, kun viimeksi kävin juoksulenkillä sain sykkeen pysymään 145-152 tienoilla suht. helpostikkin. Voiko tähän yhtäkkiseen muutokseen vaikuttaa se, että tein "oman" cooperintestin jossa juoksin verenmaku suussa, syke varmaan täysillä. Seuraavan lenkin tein sitten välipäivän jälkeen ja hämmästyin todella. Voiko keho reagoida näin?
- Hipsu
...karstat pumpustasi:) Täytyypä munkin kokeilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124