Ostin kivikokoelman, jossa on mukana asbestikivi

Anonyymi-ap

Ostin siis juuri kokoelman suomalaisia mineraaleja, enkä tiennyt että siinä on mukana myös asbestikivi. Mietinkin nyt että mitä teen sen kanssa, pitääkö se laittaa johonkin muovipussiin ettei siitä irtoa mitään hiukkasia? Ja siihen ei ilmeisesti voi paljaalla kädellä koskea ollenkaan? Ja onko muihinkaan kiviin tai ylipäätään koko laatikkoon turvallista koskea, jos tuosta asbestimineraalista on irronnut niihin jotain hiukkasia?

6

1136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen maallikko, mutta sanoisin tuohon, kuten rautakauppias myymälävarkaalle: "Älä ota pulttia."
      Asbestikiveä ei kannata varmaan jatkuvasti hypistellä, mutta siitä ei varmasti irtoa siinä määrin asbestia ilmaan, että se olisi vaarallista. Altistuminen on hyvin vähäistä tai mahdollisesti jopa olematonta.

• Anonyymi

On aivan ilmiselvää että kuolet asbestoosiin huomenaamulla auringon noustessa. Sitä et voi enää millään estää.

• Anonyymi

Minä 60 v sitten hengitin noin kolmen vuoden ajan asbestipölyä autokorjaamolla. Ne jarruthan silloin puhallettiin puhtaaksi paineilmalla. Ja asbestikuidut ovat niin hienoja, että ne eivät käytännöllisesti katsoen koskaan laskeudu maahan.
      Nyt käyn 3-5- vuoden välein keuhkokuvissa mahdollisen asbestoosin takia. Vielä ei ole asbestoosia ilmennyt, hapenottokyky on kyllä romahtanut siitä, mitä se oli nuorena, mutta oletettavasti johtuu ikääntymisestä. Olen 79 v. Niin, että älä huolestu. Jos asbestikiviä enemmälti saat, niin älä ainakaan kiuaskiviksi niitä laita!

• Anonyymi

Itse vastikään kyselin ammattilaiselta saman ongelman tiimoilta. Neuvoi järjestämään niin, että laatikko olisi ilmatiivis, koska on tärkeää välttää asbestihiukkasten ilmaan joutumista ja niiden hengittämistä. Pakkaisin sinunakin koko laatikon, enkä pelkästään yhtä kiveä, ilmatiiviksi, koska asbestinäytteestä on voinut mennä hiukkasia muihinkin kivilokeroihin.

Oliko muuten lähettäjä pakannut laatikon oikein? Asbestinäytteitä kun lähettää tai kuljettaa, pitäisi aina olla ilmatiivis paketointi ja selkeästi merkittynä, että "sisältää asbestia"!

Jos kivikokoelma alkoi tuntua "myllynkiveltä kaulassa", voit kysyä huolisiko joku yliopiston geologinen tiedekunta sen kokoelmiinsa tai toimittaa sen ohjeiden mukaan pakattuna ongelmajätekeräykseen.

• Anonyymi

😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

🔞 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017798419eb

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7615
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4203
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      64
      2541
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51