Vetypolttomoottori soveltuu raskaisiin työkoneisiin, dumppereihin & Co.
Kuitenkin vetypolttareiden käyttöä promotoivia tahoja on kovin rajallisesti, mutta tiedä josko asia tulee muuttumaan tai sitten vähemmän.
Mar 7, 2023
"JCB’s newly-developed hydrogen-powered internal combustion engine is a zero-emission alternative to lithium-cell powered EVs and fuel cells."
"What’s more, JCB claims that its prototype backhoe loader, fitted with this new hydrogen motor, can do everything its diesel-powered equivalent can do."
- https://www.hotcars.com/hydrogen-combustion-engine-electric-vehicle-alternative/
Tuossa on kiinnostava artikkeli taulukoineen:
"Could Hydrogen Internal Combustion Replace Fuel Cells?"
"Specifications of Hydrogen Fuel Cell and Combustion Technologies"
- https://stratasadvisors.com/Insights/2021/10082021-Automotive-Hydrogen-Powertrains
Raskas kalusto ja vetypolttomoottori
3
315
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikea uskoa että työkoneita käyttäviä yrityksiä kiinnostaa vety käyttövoimana niin kauan kuin dieselillä saa työkoneita käyttää. En myöskään usko että vety pärjää kilpailussa dieseliä vastaan suosiossa. Hiljaista tuntuu olevan kiinnostus myös kuorma-auto yrittäjien osalta.
Todennäköisesti hankintahinta vetypolttomoottorille on hieman korkeampi kuin dieselmoottorille? Tämäkin seikka saattaa mietityttää yrittäjiä. Samoin vetypolttomoottoritekniikan huolto- ja korjauskustannukset saattavat olla kalliimpia ja varsinkin alkuvuosina muutama harva korjaamo tekee näitä, jolloin monopoliasemana heillä on todennäköisesti suurempi tuntiveloitus, jotta henkilökunnan koulutus ja erikoislaitteet vedylle saadaan kuoletettua korjaamolla. Voi joutua viemään pitkänkin matkan päähän huoltoon välillä kun työmaat vaihtuvat jatkuvasti.
Sitten vielä pitäisi miettiä kuljetus ja säiliö vedylle työmaalla, josta lisäksi kuluja. Turhan pitkä matka lähtee työkoneella hitaasti ajamaan maantietä vetytankkausasemalle hukaten paljon aikaa ja hieman rahaakin (edestakaisin ajo). Varsinkin kun alkuvuosina monissa kunnissa ei ole edes yhtä vetytankkausasemaa.
Sitten otetaan myös riski että lähteekö vedyn hinta kuitenkin vuosien varrella nousemaan, jolloin kustannuslaskelmat voi mennä pakkaselle. Samoin vetytankkausasemien luotettavuus on ollut historian valossa kyseenalaista.
Lyhyesti, liikaa kuluja ja riskejä... harva yrittäjä kiinnostuu ja moni tuumaa että antaa muiden ensin kokeilla, joten parempi odotella että vetytekniikka ja infra ympärillä kehittyy ensin paremmaksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-- Anonyymi
Kannattaa aloittaa itsensä sivistäminen asian suhteen lukemalla kaikessa rauhassa tuo avaukseen linkitetty koko artikkeli.
- Anonyymi
Kannattaa pohtia ajatuksella yrittäjän kokonaisuutta kun työmaakeikka pitäisi voittaa kustannustehokkaasti tai se menee kilpailijalle, jolla on lähinnä diesel kalustoa. Aiemmin oli jo lueteltu työmaan ongelmia, mutta et sitten vaivautunut esittämään vastaperusteluita niille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224594- 203745
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4072449- 272181
- 342034
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 361809
- 151738
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191507- 121371