Todistajan esteellisyys.

Anonyymi-ap

Olen aikeissa jättää omaisuuteni kunnan hyväksi testamentilla. Onko kunnan sosiaalityöntekijä esteellinen testamentin todistajaksi?

4

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ole esteellinen. Hän ei ole asemassa hyötyä testamentista suoraan itse.

• Anonyymi

Todennäköisesti ei ole, mutta tässä pelissäännöt.

4 §
      Testamentin todistajaksi älköön otettako henkilöä, joka on viittätoista vuotta nuorempi tai joka sieluntoiminnan häiriön vuoksi on kykenemätön todistamaan, älköönkä testamentin tekijän puolisoa tai sitä, joka on testamentin tekijään suoraan takenevassa tahi etenevässä sukulaisuudessa taikka lankoudessa, eikä myöskään hänen veljeänsä tai sisartansa tahi näiden puolisoa taikka hänen ottovanhempaansa tai ottolastansa.

• Anonyymi

Aivan, sitten kaivetaan esiin esteellisyys muissa asioissa, vaikkei ole perintökaaren mukaan, niin on muun lain mukaan eli älkää aina kytätkö vain mitä yksi laki sanoo.

Kunnallinen sosiaalitoimi, VAIKKA OLISIKIN KUNNALLINEN YHTIÖ on esteellinen toimimaan sellaisen asian todistajana mistä hänen toimenatajansa hyötyy....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan, sitten kaivetaan esiin esteellisyys muissa asioissa, vaikkei ole perintökaaren mukaan, niin on muun lain mukaan eli älkää aina kytätkö vain mitä yksi laki sanoo.

Kunnallinen sosiaalitoimi, VAIKKA OLISIKIN KUNNALLINEN YHTIÖ on esteellinen toimimaan sellaisen asian todistajana mistä hänen toimenatajansa hyötyy....

Vaa­ti­mus to­dis­ta­jan es­teet­tö­myy­des­tä tar­koit­taa käy­tän­nös­sä sitä, että to­dis­ta­jan tulee olla riip­pu­ma­ton siitä asias­ta, jota hän to­dis­taa.

Esi­mer­kik­si pe­rin­nön­jaos­sa tämä tar­koit­taa sitä, että pe­rin­nön­ja­ko­kir­jan ai­tou­den voi to­dis­taa vain hen­ki­lö, joka ei hyödy pe­rin­nön­jaos­ta mil­lään ta­val­la. To­dis­ta­ja ei saa myös­kään olla lä­heis­tä sukua hen­ki­löl­le, joka hyötyy pe­rin­nön­jaos­ta.

https://aatos.app/muut/artikkelit/kuka-voi-olla-esteeton-todistaja/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5384
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4627
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2651
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1347
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1276
    Aihe