Vuotoriski moottorin huollossa?

Anonyymi-ap

Joudun irrottamaan moottorista mm. pakokaasuletkun ja merivesipumpusta lämminvaihtimeen menevän merivesiletkun. Riittääkö, että sulkee meriveden tulon sulkuhanan (joka on purjevenevetolaitteen kyljessä ) ? Onko liian riskialtista jättää vene letkut auki laituriin? Voiko jokin lappoilmiö päästää vettä sisään?

Pakoputken ulostulo on n 30 cm veden pinnasta, mutta en löydä piirustusta josta selviäisi vesilinjan korkeus moottoriin nähden. Vene on tällä hetkellä maissa.

16

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole mitään vaaraa niin kauan, kun vene on maissa.

    • Anonyymi

      Nosta pakokaasuletkun pää niin ylös kuin saat - jos mahdollista. Itse en voi mitenkään helposti, mutta pakoputkessa on mutka, joka käy selvästi vedenpinnan yläpuolella. Putkesta ei tule vesi sisään jos irroitan sen koneesta vaikka pakoputken pää on vesirajassa. Eikös tuon vesilinjan korkeuden voi selvittää vaaitusletkullakin?

    • Anonyymi

      Siis ulostulo on ilmassa 30 cm korkeudessa? Miten siitä silloin voisi vettä sisään tulla?

      • Anonyymi

        Varsinkin, kun vene on maissa.


    • Anonyymi

      Aloittajalle tiedoksi, jos sinun täytyy noita asioita kysellä täältä, niin on paras kääntyä ammattilaisen puoleen.
      Noissa asioissa on suuri töpeksinnän riski olemassa.

    • Anonyymi

      Meriveden tulon sulun sulkeminen ei riitä jos pakoputki on väärin tehty ja samalla pakoputken ulostulo on veden alla. Meriveden jäähdytyskierrosta olisi painepuolelta hyvä olla ohuella letkulla n.k. indeksipoistoputki ulostulo näkyvällä kohtaa vesirajan yläpuolella, tällä on kaksi tarkoitusta, kertoa että jäähdytys toimii ja toimia laponpoistona kun moottori ei käy. Merivesijäähdytyksen sulkuhana on hyvä sulkea aina kun lähtee veneeltä pidemmäksi aikaa pois. Niin ja kyllä lappoilmiö voi aiheuttaa jatkuvan virtauksen veneen sisälle ja upottaa veneen, tähän on montakin paikkaa jos yhteitä on veden alla, esim vessa, pilssipumppu, jäähdytysjärjestelmä.
      Parasta olisi sijoittaa kaikki merivesivirtauksen poistot vedenpinnan yläpuolelle mutta jostain ihmeen syystä niitä sijoitetaan myös vedenpinnan alle, tämä ei tietenkään poista imupuolen lapporiskejä.
      Niin ja vielä, vene ei voi upota sen ollessa maissa telakoituna.

      • Anonyymi

        Mutta tämä vene on laiturissa, lue aloitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tämä vene on laiturissa, lue aloitus.

        ".... s moottoriin nähden. Vene on tällä hetkellä maissa."


    • Anonyymi

      Jos pakoputken pää on vedessä ja irrotettava pää vedenpinnan alapuolella, lappoilmiö on mahdollinen. Mutta jos pakoletkussa on joutsenkaula vedenpinnan yläpuolelle, se ei myöhemmin itsestään käynnisty, paitsi jos tulee kovaa aallokkoa veneen perään. Pumpustakin voi lappo käynnistyä, jos letkun pää on vedenpinnan alla ja läpiviennin hana on auki. Mutta jos suljet sen, ei vettä PITÄISI tulla sisään. Mutta omalla vastuulla teet näitä tietty.

    • Anonyymi

      Kiitos nopeista vastauksista!
      Pieni selvennys: Yritän siis selvittää, onko minun lykättävä vesillelasku siihen asti, kun tuo huoltotyö on tehty? Vai voiko sen tehdä, ja mitkä ovat silloin hyvät varotoimenpiteet, veneen ollessa jo vedessä? Toki tekisin sen työn mieluiten ennen vesillelaskua, mutta ikävä kyllä joudun nyt odottamaan varaosia.

      • Anonyymi

        Parempihan se on tehdä maissa, jos ei tarvitse koko kesää odotella osia.

        Olen kerran poistanut veden alaisesta läpiviennistä muovipussin vetämällä sen sisäpuolelle. Sieltä tuli pussin mukana vettä, mutta määrä ei ollut titanikkimainen. Kun irrotat letkua, niin huomaat, tuleeko vettä vei ei. Jos tulee, niin kiristä takaisin, jos ei, niin laita tulppa.

        Veden paine puolessa metrissä ei ole suuri eikä merestä tule hyökyaaltoa, joka upottaa veneen saman tien.


      • Anonyymi

        Tiukka neopreenitulppa vielä pakoputken päähän ulkopuolelta?


      • Anonyymi

        Parempihan noi on maissa tehdä, mutta jos hanat kääntyy ja on kunnossa, niin riski ei ole iso


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempihan noi on maissa tehdä, mutta jos hanat kääntyy ja on kunnossa, niin riski ei ole iso

        Hanathan on hyvä muutenkin testata maissa ja vaihtaa, jos on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiukka neopreenitulppa vielä pakoputken päähän ulkopuolelta?

        Voi olla vaikea laittaa vedessä, mutta jos ylettää, niin hyvä teippikin riittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7525
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4153
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3665
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2436
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2368
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2319
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2288
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe