karhu-sisu

JäPä

Vieläkö näitä harvinaisuuksia löytyy ajosta?? Ihan vieläpä sellaisia missä on puu-lava niin kun intissä oli?? Mitä vikoja niissä yleensä on ollu hyviä ja huonoja puolia !! Kertoilkaapa !

15

9638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

      Firma, (lue Sa-int) käyttää vielä moisia, varmaan joka varuskunnassa on autokatoksessa yksi tai useampi kappale. Useimmiten Leylandin/Cummingsin pienellä kuutoskoneella. Tuskin montaa enää ammattiajossa, monttuautoina ilman kilpiä varmaan vielä paljonkin. Vikoja!? Sisu on suomalainen ja kestää myös nimensä mukaisesti =)

      • sie

        Ne on vaihdettu siihen cummingsin pikkukuutoseen ku leylandeihin ei saa varaosia.


      • Juitsari
        sie kirjoitti:

        Ne on vaihdettu siihen cummingsin pikkukuutoseen ku leylandeihin ei saa varaosia.

        Alunperin Kontiota tai Karhua ei ole valmistettu Cumminsin koneella, vain Leylandia ja Valmetia on käytetty.Ensimmäisissä Leylandeissa oli tehoa 115, sitten 135,sitten 150,sitten ahdettuna 165 ja 170. Cumminsin kuutoset tulivat vasta SK ja SR-sarjoihin. Niin ja Pulla-Sisussa ollut neloskone oli Fordilta.


      • Sami
        Juitsari kirjoitti:

        Alunperin Kontiota tai Karhua ei ole valmistettu Cumminsin koneella, vain Leylandia ja Valmetia on käytetty.Ensimmäisissä Leylandeissa oli tehoa 115, sitten 135,sitten 150,sitten ahdettuna 165 ja 170. Cumminsin kuutoset tulivat vasta SK ja SR-sarjoihin. Niin ja Pulla-Sisussa ollut neloskone oli Fordilta.

        Eikös vaan se armeijan Kontio-Sisujen turboneloskone ollut Valmet?


      • Juitsari
        Sami kirjoitti:

        Eikös vaan se armeijan Kontio-Sisujen turboneloskone ollut Valmet?

        Fordin konehan oli Nallessa.


    • suppo t

      Intissä tuli tommosella ajeltua, eikä ole pahaa sanottavaa. Paras auto intin vehkeistä, esim. vaihteet vaihtu yhellä sormella rutisematta ja kopissa mahtu nukkumaan. Mitä eroa on Karhulla ja Kontiolla? Olen semmosen käsityksen saanut, että olisivat samoja vehkeitä.

      • Karhu

        Karhu-Sisun ja Kontio-Sisun ero on moottoreissa, Kontiossa on Leyland ja Karhussa Valmet ( kuutoskone) Vanhemmissa Kontioissa oli myös Cumminsin V8 -koneita ja armeijan käytössä myös Valmetin 4-koneella olleita ns. Nalle-Sisuja.


      • Sami
        Karhu kirjoitti:

        Karhu-Sisun ja Kontio-Sisun ero on moottoreissa, Kontiossa on Leyland ja Karhussa Valmet ( kuutoskone) Vanhemmissa Kontioissa oli myös Cumminsin V8 -koneita ja armeijan käytössä myös Valmetin 4-koneella olleita ns. Nalle-Sisuja.

        Muistaakseni Klaus Bremer koeajoi Viikko-lehdelle hyvin kauan sitten Cummins V8-moottorisen Karhu-Sisun, joka oli silloin uutuus. Koneen suuri kierrosluku herätti silloin epäilyjä.
        Itse ajoin armeijan kortin vuonna -72 neloskoneellisella Kontio-Sisulla. Olihan siinä turbo ja kaikki, muttei paljon tehoa sittenkään. Jopa Ford D-600 vaikutti paljon pirteämmältä, niin moponkoneinen kuin onkin.


      • Karhu
        Sami kirjoitti:

        Muistaakseni Klaus Bremer koeajoi Viikko-lehdelle hyvin kauan sitten Cummins V8-moottorisen Karhu-Sisun, joka oli silloin uutuus. Koneen suuri kierrosluku herätti silloin epäilyjä.
        Itse ajoin armeijan kortin vuonna -72 neloskoneellisella Kontio-Sisulla. Olihan siinä turbo ja kaikki, muttei paljon tehoa sittenkään. Jopa Ford D-600 vaikutti paljon pirteämmältä, niin moponkoneinen kuin onkin.

        Minusta Karhu-nimi tuli käyttöön vasta 76 kun Valmetin suoraa kutosta alettiin asentamaan Kontioon. Valmetin kuutonen oli pirteämpi kone kun suunnilleen samankokoinen Leyland. Minä ajoin armeijan kortin 76 Leyland-Kontiolla.Meilläkin oli näitä nelosvalmetteja ja olihan ne armotta laiskoja, Pulla-Sisuiksi kutsuttiin. Muistelenkohan väärin, että Cumminsin V8 oli käytössä 60-70 lukujen taitteessa, ja auton nimi oli silloin Ukko-Kontio. Kone sinällään ei ollut häävi, ääntä kyllä lähti, mutta veto oli laiskaa ja kestävyys kehno. Samaa konetta oli Fargossa ja Fordissa.


      • Sami
        Karhu kirjoitti:

        Minusta Karhu-nimi tuli käyttöön vasta 76 kun Valmetin suoraa kutosta alettiin asentamaan Kontioon. Valmetin kuutonen oli pirteämpi kone kun suunnilleen samankokoinen Leyland. Minä ajoin armeijan kortin 76 Leyland-Kontiolla.Meilläkin oli näitä nelosvalmetteja ja olihan ne armotta laiskoja, Pulla-Sisuiksi kutsuttiin. Muistelenkohan väärin, että Cumminsin V8 oli käytössä 60-70 lukujen taitteessa, ja auton nimi oli silloin Ukko-Kontio. Kone sinällään ei ollut häävi, ääntä kyllä lähti, mutta veto oli laiskaa ja kestävyys kehno. Samaa konetta oli Fargossa ja Fordissa.

        Taidat muuten olla oikeassa, Ukko-Kontiohan se oli, eikä Karhu-Sisu. Vanhemmiten näköjään alkaa muisti reistailla.


      • nöfnöf
        Sami kirjoitti:

        Taidat muuten olla oikeassa, Ukko-Kontiohan se oli, eikä Karhu-Sisu. Vanhemmiten näköjään alkaa muisti reistailla.

        Mutta eikös v8 kone ollut perkins eikä cummins?
        Ainakin perkinssin kasia on pienemmissä fordkuormureissa ollut.
        Valmetin nelosen as411 mikä pullasisussa on, tehoalue oli sen aikaisella turbotekniikalla tosi lyhyt.
        Pakkosyöttönappi pohjaan lukittuna tuli kyllä koneeseen liikettä.


      • Sami
        nöfnöf kirjoitti:

        Mutta eikös v8 kone ollut perkins eikä cummins?
        Ainakin perkinssin kasia on pienemmissä fordkuormureissa ollut.
        Valmetin nelosen as411 mikä pullasisussa on, tehoalue oli sen aikaisella turbotekniikalla tosi lyhyt.
        Pakkosyöttönappi pohjaan lukittuna tuli kyllä koneeseen liikettä.

        Minä taas olen muistavinani, että Fargoissa ja Fordeissa (DT-1000) olisi ollut 185 hv Perkins ja Sisussa 185 hv Cummins.


    • karhu-ukko

      mul on entisöitynä vanha karhu-sisu ja keulalla jyllää valmet diesel.ajattelin ens viikonloppuna lähteä kesän ensimmäiselle huvi-ajelulle.jos vaikka lähtis ensimmäisellä napin painalluksella käyntiin.on muuten uskomaton vehje lähteen pakkasellakin käymään.onko kellään kokemuksia?????

      • sisukas2

        Nallessa oli Fordin nelosdiesel tai Sisun oma benskone. Pullakontiossa Valmetin 411 d.
        Sisussa Cummins V-8 VALE 185 hv.
        Fordissa ensin sama Cummins, sitten Perkins V-8, sitten Ford osti lisenssit tuohon paskaan koneeseen, jolloin siitä tuli Ford V-8.
        Karhussa aina valmetin 611d, kontiossa Leylandin samaakokoa oleva 0.400d.


    • 66v

      Kyllä karhuja on liikenteessä minullakin on vm 78 nokia renkaiden vanha.Vaihtolava laitteilla aj 110 tuhatta km museokilvissä oleva.Kesäisin ajelen vanhoja aikoja muistellen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe