OMAN KOKEMUKSENI PERUSTELLA EN VOI SUOSITELLA KORJAAMOA KENELLEKKÄÄN!!
Käytin autoani heinäkuussa 2022 huollossa kun ajovalot sekoilivat ja vika paikannettiin keskuselektroniikan ohjainlaitteeseen, joka oli päässyt kastumaan. Kastumissyyksi paikannettiin silloin ilmeisesti monien vuosien aikana tukkeutuneet vuotokaukalot. Toimenpiteinä vuotokaukaloiden avaus ja ohjainlaitteen vaihtaminen uuteen ja koodaus. Koodauksen kanssa oli ongelmia, jonka takia auto oli korjaamolla odotettua kauemmin. Korjauksen hinta loppujen lopuksi 1191 €. Autoa noudettaessa keskusteltiin miten ohjainlaitteen uudelleen kastumista voisi ehkäistä. Suullisesti neuvottiin, että onhan niitä hyvä seurailla muttei olisi minulle edes vuosittainen homma. Tähän asti kaikki tuntui menneen ihan ok.
Maaliskuussa 2023 ajovalot alkoivat sekoilla samaan tapaan kuin heinäkuussa ja toin autoni selvitykseen, onko sama vika uusinut ja mistä syystä. Mahdollisen näin pian uusiutuneen saman vian korjauksen oletin menevän takuuseen.
Kuten arvelinkin, vika oli ohjainlaitteessa, johon oli päässyt taas vettä. Puhelimessa minulle kerrottiin, että vuotokaukalot olivat menneet jälleen tukkoon mutta tällä kertaa tuoreista lehdistä, vaikka puissa ei ole lehtiä ollut enää kuukausiin ja ettei korjaus menisi takuuseen. Diagnoosi kuulosti sen verran erikoiselta varsinkin tuohon vuodenaikaan ja heinäkuussa auton noutaessa saatujen neuvojen jälkeen, etten sitä hyväksynyt ilman kunnollista selvitystä, miten lehdet voivat vasta nyt maaliskuussa tukkia kaukalot ja lisäksi selitystä heinäkuun neuvoihin, jotka tässä kohtaa tuntuivat vääriltä.
Reklamaatiooni vastattiin liittyen vuotokaukaloita että, tilanne oli siinä mielessä erikoinen, että kaukalossa ei ollut vettä, mutta ohjainlaite selkeästi kastunut. Myöskään silmin nähtävää tukosta ei poistokanavissa ollut ja ainoa selkeä oire oli kastunut ohjainlaite ja selkeitä tuoreita kastumisjälkiä kaukalossa. Heinäkuun neuvoihin ei otettu sen enempää kantaa kuin että on suositeltu seuraamaan tilannetta. Edelleen sanottiin, ettei korjaus mene takuuseen.
Vaatiessani selvitystä mm. siihen, että miten ensin sanotaan, että vuotokaukalot ovat lehdistä tukossa ja myöhemmin sanotaan, ettei selkeää tukosta löytynyt ainoa vastaus oli, että suosittelevat tapauksen siirtoa kuluttajariitalautakunnalle.
Tämän jälkeen päätin hakea auton pois ja viedä sen muualle selvitykseen. Korjaamolla paikalla käydessäni pyysin tiskillä saada vielä kirjalliset vastaukset kysymyksiini mutta siihen ei suostuttu tuolloinkaan. Positiivinen yllätys oli, etteivät tästä (myöhemmin täysin vääräksi selvinneestä) kastumisdiagnoosista laskuttaneet mitään paitsi, jos olisin kirjallisen dokumentin halunnut saada mukaan hinta olisi ollut n.150 €.
Vein autoni Audin merkkihuoltoon jossa loppujen lopuksi selvisi, ettei kyseessä ollut vuotokaukaloon päätyneet lehdet vaan paha ruostevaurio A-pilarissa tuulilasin liimauskohdan alla, josta vesi on päässyt vuotamaan auton sisälle. Ruostevaurion laajuudesta päätellen ja monien litrojen veden kertymisen auton sisälle perusteella tämä oleellinen vikakohta jäi Tampereen autosähköltä huomaamatta ja korjaamatta jo heinäkuussa. Auto laitettiin Audilla kuntoon.
Laitoin Tampereen autosähkölle sitten dokumentit ja valokuvat ruostevauriosta ja oikeasta kastumissyystä korvausvaatimuksen ja muiden kysymysten kera. Vastauksessa ei otettu sanallakaan kantaa liittyen ruostevaurioon eivätkä he edelleenkään katso olevan korvausvelvollisia mistään vaan ilmeisesti kaikki on mennyt heidän mielestään niin kuin kuuluukin.
Lisäksi nyt jälkikäteen väittävät, että maaliskuun vianselvitys oli jäänyt muka kesken, vaikka korjaustoimenpiteiksi puhelimessa sanottiin jo kaukaloiden putsaus ja ohjainlaitteen vaihto uuteen ja sähköpostiin laitettu valokuvat selityksen kera missä sanotaan, että lehdet ovat tukkineet valumareitin. Missään vaiheessa kukaan ei minulle sanonut mitään, että vianhaku olisi vielä kesken. Ei edes autoa noudettaessa.
Loppujen lopuksi oikeastaan mihinkään kysymyksiini en vastausta/kannan ottoa saanut ja totesin että asia laitetaan sitten kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Tähän asiaan sentään sain suoraselkäisen vastuksen, että ennen kuin alan aikaani valituksen kirjoittamiseen käyttämään kannattaa tutustua aikaisempiin päätöksiin ja että tässä tapauksessa Tampereen autosähkö Oy ei sitoudu noudattamaan lautakunnan antamaa päätöstä.
Tampereen Autosähkö Oy Kokemus 2023
6
2187
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tuo firma ei noudata kuluttajariitalautakunnan suositusta , niin sitten kannattaa viedä asia oikeuteen . Käräjäoikeus yleensä noudattaa noita suosituksia .
Tämänhän ihme mies on. Auto on ruostunut ja yrittää syyttää ruostumisen aiheuttamasta vauriosta korjaamoa. Vastaavista tapauksista löytyy runsaasti esimerkkejä Kuluttajariitalautakunnan päätöksistä joissa on yksi yhteinen piirre tämän tarinan kanssa: juurivika on ollut autossa olemassa jo ennen ensimäistä korjamolle vientiä, ei ole mitään toivoa saada lautakunnalta suositusta maksusta, oikeudesta puhumattakaan.
- Anonyymi
Luitko koko tekstiä vai etkö ymmärrä lukemaasi? Pointtihan on nimenomaan se, että ensimmäisessä korjauksessa kastumisen juurivika eli ruostevaurio jäi korjaamatta jonka takia vaihdettu täysin sama osa kastui uudestaan. Niin kuin tekstistä ilmenee kastumisen syyn selvitys ryssittiin tällä korjaamolla molemmilla kerroilla.
- Anonyymi
Alkupäiräinen rikko oli siis veden syytä ja kaukalossa oli lehtiä jotka tukki vesireiät? Siis diagnoosi ihan oikea.
Toisen kerran hajoaminen johtui ruostumisesta joka päästi vettä boxiin.
Ei autosähköliike ensimmäisen korjauksen jälkeen ala tekemään mitään ruostereikä kartoitusta kun löysivät selkeän vian ja syyn.- Anonyymi
Olitko itse tekemässä alkuperäistä vainselvitystä kun noin varmasti osaat vannoa että diagnoosi oli oikea?
- Anonyymi
Siis juuri tämä, tehdään jotakin joka ehkä syypää ongelmaan. "Korjataan" oletettu vika ja sanotaan että nyt kunnossa. No ei sitten ole, tehdään lisää osavaihtoja ja arvotaan olisiko se tämä tuo vai mikä.
Joka osanvaihdosta/työstä laskutetaan ja vielä niin kauan kun mahdollista. Kyllä säkällä kun kaikki vaihtaa voi se vika tulla korjatuksi.
Toisaalla....Ensin oletetaan sitten korjataan...Huomataan että korjaus meni "poskelleen" eli ei kuntoon kerrasta...
Korjataan uudelleen mutta tästä ei sitten laskutettu.
Eli asioita voidaan tehdä monella tapaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465347Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5481899Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748