"Minä" ei ole entiteetti

Anonyymi-ap

Kun tarkastelemme "minän" käsitettä tietoisuuden ja aivotoiminnan näkökulmasta, voimme perustellusti väittää, että identiteetti ei ole todellinen itsenäinen entiteetti. Tietoisuus ja identiteetti "minä" ovat kokemuksellisia ilmiöitä, jotka syntyvät aivojen monimutkaisista toiminnoista.

Aivot vastaanottavat jatkuvasti aistitietoa ympäristöstä ja käsittelevät sitä luodakseen kokemuksen itsestä ja maailmasta. Tietoisuus on subjektiivinen kokemus, joka syntyy aivojen toiminnan seurauksena. Se ei ole erillinen ja itsenäinen entiteetti, vaan se on riippuvainen aivojen prosesseista ja niiden kyvystä tulkita ja integroida tietoa.

Identiteetti puolestaan muodostuu aivojen kyvystä muodostaa jatkuvuutta ja yhtenäisyyttä tietoisuuden kokemuksille. Se perustuu muistoihin, ajatuksiin, tunteisiin ja sosiaalisiin vuorovaikutuksiin. Identiteetti ei ole staattinen, vaan se voi muuttua ja kehittyä ajan myötä aivojen toiminnan ja kokemusten vaikutuksesta.

On olemassa useita tutkimuksia ja kokeita, jotka tukevat ajatusta siitä, että "minä" todellakin on aivotoiminnan tuote. Esimerkiksi aivovaurioiden tai sairauksien seurauksena "minä" voi muuttua tai häiriintyä. Lisäksi aivotutkimuksessa on havaittu, että tiettyjen aivojen alueiden stimulointi voi aiheuttaa muutoksia tietoisuuden kokemuksessa ja jopa tuottaa illuusion siitä, että "minä" sijaitsee kehon ulkopuolella.

Kun puhumme kuolemasta, se viittaa yleensä siihen, että kehon elintoiminnot lakkaavat pysyvästi. Koska "minä" perustuu aivotoimintaan ja tietoisuuteen, on perusteltua sanoa, että "minä" ei jatka olemassaoloaan kuoleman jälkeen. Kun aivotoiminta lakkaa, myös tietoisuuden kokemus lakkaa. Tässä luonnollisessa tapahtumassa ei ole mitään pelättävää,.

Tämä näkemys perustuu tieteelliseen ymmärrykseen aivotoiminnasta ja tietoisuudesta. Tulee kuitenkin huomata, että filosofiset ja uskonnolliset näkökulmat voivat tarjota erilaisia käsityksiä kuoleman jälkeisestä olemassaolosta ja "minän" luonteesta. Nämä näkemykset eivät kuitenkaan ole perusteltavissa tai todistettavissa empiirisesti.

2

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      28
      5702
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5100
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2924
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2414
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1730
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1579
    Aihe