Lukkopolkimet

Anonyymi-ap

Olen hankkimassa lukkopolkimet ja maantiepyöräilykengät. Onko kellään niistä kokemuksia ,irtoavatko helposti vahingossa ja millaiset toimenpiteet pysähtyessä ja irrottaessa jalkaa polkimelta ovat? Tuleeko niiden kanssa kaatumisia jos ei ole tottunut käyttäjä?

42

515

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kellään ei ole kokenustau.
      Paitti velogilla.

    • Anonyymi

      Useimmiten säädettävä vieteri/vastus, että miten herkästi irtoava. Irtoavat, kun kantapäätä väännetään sivuun. Voi aluksi tulla joku kaatuminen, jos ei ole tarkkana ja ennakoi asioita.

    • Anonyymi

      Kaupunkiajossa hankalat eikä mukavat työmatkapyöräilyssäkään, kun joutuu soralla käpästelemään. Sinne kun jää pikkukiveä, voivat olla hankalat repiä irti polkimista.

      Mutta pitkälle lenkille ehdottomat, niillä saa watteja aikaisesti sen minkä pää antaa.

    • Anonyymi

      Tulee kaatumisia. Voi luita murtua. Kannattaa miettiä tarviiko jos ei kilpaile.

      • Anonyymi

        Sitä täytyy vain harjoitella. Siinä menee muutama viikko ennen kuin valmistuu selkäytimeen tieto lukkopolkimista. Sen jälkeen sitä ei koskaan unohda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä täytyy vain harjoitella. Siinä menee muutama viikko ennen kuin valmistuu selkäytimeen tieto lukkopolkimista. Sen jälkeen sitä ei koskaan unohda.

        Ja muutamat solisluut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä täytyy vain harjoitella. Siinä menee muutama viikko ennen kuin valmistuu selkäytimeen tieto lukkopolkimista. Sen jälkeen sitä ei koskaan unohda.

        ja muutama kykiluu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä täytyy vain harjoitella. Siinä menee muutama viikko ennen kuin valmistuu selkäytimeen tieto lukkopolkimista. Sen jälkeen sitä ei koskaan unohda.

        Itse muistan ikuisesti olkaluun murtumisen.


    • Anonyymi

      Lukkopolkimista ei ole juurikaan mitään etua. Luultavasti et pääse kovempaa, mutta toki niillä voit leikkiä pro-pyöräilijää.

      • Anonyymi

        Luultavasti pääset kivempaa kovempaa, kunhan ensin olet sisäistänyt polkemustekniikan lukot kiinni polkiessa. Itsellä ei ollut suurempia ongelmia opeteltaessa. Muutaman kerran unohdin että jalkapohjat ovat kiinni polkimissa pysähtyessä, mutta koskaan en sen vuoksi kaatunut. Pitää vain uskaltaa aloittaa eikä ruikuttaa ja vakuutella itselleen että lipsuvat polkimet ovat aivan ihania. Kun lukkopolkimiin tottuu niistä ei ole paluuta lipsuttimiin edes talvikeleillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti pääset kivempaa kovempaa, kunhan ensin olet sisäistänyt polkemustekniikan lukot kiinni polkiessa. Itsellä ei ollut suurempia ongelmia opeteltaessa. Muutaman kerran unohdin että jalkapohjat ovat kiinni polkimissa pysähtyessä, mutta koskaan en sen vuoksi kaatunut. Pitää vain uskaltaa aloittaa eikä ruikuttaa ja vakuutella itselleen että lipsuvat polkimet ovat aivan ihania. Kun lukkopolkimiin tottuu niistä ei ole paluuta lipsuttimiin edes talvikeleillä.

        Höpöhöpö ne lukot mitään auta että kovempaa pääsee mutta voithan tietty uskotella itsellesi niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti pääset kivempaa kovempaa, kunhan ensin olet sisäistänyt polkemustekniikan lukot kiinni polkiessa. Itsellä ei ollut suurempia ongelmia opeteltaessa. Muutaman kerran unohdin että jalkapohjat ovat kiinni polkimissa pysähtyessä, mutta koskaan en sen vuoksi kaatunut. Pitää vain uskaltaa aloittaa eikä ruikuttaa ja vakuutella itselleen että lipsuvat polkimet ovat aivan ihania. Kun lukkopolkimiin tottuu niistä ei ole paluuta lipsuttimiin edes talvikeleillä.

        Pyörittäminen on todistettu myytiksi. Toki ylämäessä ja kovissa kiihdytyksissä voi olla etua, kun käpälät pysyvät pedaaleilla, mutta tämä oo reaalitodellisuuden horisonttiviivalla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö ne lukot mitään auta että kovempaa pääsee mutta voithan tietty uskotella itsellesi niin.

        Minulla on dataa oikein väitteeni tueksi. Kyllä keskituntinopeudet parani huomattavasti lukkopolkimilla poljettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on dataa oikein väitteeni tueksi. Kyllä keskituntinopeudet parani huomattavasti lukkopolkimilla poljettaessa.

        Tämä video kannatta silloin katsoa koska siinä laboratorio olosuhteissa tehdyssä testissä todetaan flättipolkimet tehokkaammiksi.

        https://youtu.be/CNedIJBZpgM?t=318

        Videon kilpapyöräilijäkin oli nolona tulokset saatuaan. Kilpapyöräilijä oli kumminkin tottunut lukkopolkimiin. Ero olisi ollut varmaan vielä selkeämpi jos olisi ollut tottunut flättipolkimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä video kannatta silloin katsoa koska siinä laboratorio olosuhteissa tehdyssä testissä todetaan flättipolkimet tehokkaammiksi.

        https://youtu.be/CNedIJBZpgM?t=318

        Videon kilpapyöräilijäkin oli nolona tulokset saatuaan. Kilpapyöräilijä oli kumminkin tottunut lukkopolkimiin. Ero olisi ollut varmaan vielä selkeämpi jos olisi ollut tottunut flättipolkimiin.

        Ei ollut nolona, vaan totesi laboratorioympäristön olevan erilainen todellisuuteen. Sanoi että nyt labraympäristössä hän ei vetänyt lukkopolkimia sillä tavalla kuten kisatilanteessa tekee, kun lähtee voimakkaaseen kiihdytykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä video kannatta silloin katsoa koska siinä laboratorio olosuhteissa tehdyssä testissä todetaan flättipolkimet tehokkaammiksi.

        https://youtu.be/CNedIJBZpgM?t=318

        Videon kilpapyöräilijäkin oli nolona tulokset saatuaan. Kilpapyöräilijä oli kumminkin tottunut lukkopolkimiin. Ero olisi ollut varmaan vielä selkeämpi jos olisi ollut tottunut flättipolkimiin.

        GCN tyyppien mietintä ja tutkiminen jatkuu tällä videolla.

        https://youtu.be/AkMCYYNTWUY


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut nolona, vaan totesi laboratorioympäristön olevan erilainen todellisuuteen. Sanoi että nyt labraympäristössä hän ei vetänyt lukkopolkimia sillä tavalla kuten kisatilanteessa tekee, kun lähtee voimakkaaseen kiihdytykseen.

        Miksi ei? Selitellä voi aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on dataa oikein väitteeni tueksi. Kyllä keskituntinopeudet parani huomattavasti lukkopolkimilla poljettaessa.

        Siinähän sitä otantaa onkin kerrakseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän sitä otantaa onkin kerrakseen...

        Kyllä empiirinen tutkimustulos aina laboratooriokokeilua luotettavampi menetelmä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä empiirinen tutkimustulos aina laboratooriokokeilua luotettavampi menetelmä on.

        Joo, ja itse tehtynä.


    • Anonyymi

      Jos ei ole kokemusta lukkopolkimista niin kannattaa hankkia kombipolkimet. Itsellä on kahdessa pyörässä nämä:

      https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-t8000/PD-T8000.html

      Klosseiksi suosittelen:

      https://bike.shimano.com/en-EU/product/service-upgradeparts/shimano/WP-Y41S98100.html

      Nämä lähtee helpommin irti kuin SH-51 malli.

      Nyt ei tietystikään voi käyttää maantiekenkiä mutta nämä ovat hyvät jäykkäpohjaiset kengät joilla voi kävellä paremmin kuin maantiekengillä:

      https://bike.shimano.com/en-EU/product/apparel-accessories/shimano-series-lsg-2022/SH-RX801.html

      Vaihtoehtoisesti voi harkita myös jäykkäpohjaisia maastokenkiä.

      • Anonyymi

        Peukut myös kombipolkimille. On mahdollisuus käyttää lukkoja silloin, kun huvittaa/haluaa.


    • Anonyymi

      Työkaveri ajaa Suolahti-Äänekoski väliä talvetkin ja talvisaappaissa on lukot. Hyvin on pärjäillyt, toki paksussa lumessa tulee joskus akkoja.

      • Anonyymi

        Varmaan niistä onkin tosi paljon hyötyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan niistä onkin tosi paljon hyötyä...

        Aiemmin pyöräilin shimanon yhdistelmäpolkimilla, joissa toinen puoli ilman lukkoa ja toisella puolen spd-maastokenkälukko. Nyt vaihdoin maantiepyörääni lookin keo-polkimet ja ostin maantiekengät (joilla saa opetella kävelemään korkeiden klossien tähden), niin täytyy kyllä sanoa että ovat paljon paremmat ajaa ja irroitus ja kiinnityskin luonnistuu helpommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin pyöräilin shimanon yhdistelmäpolkimilla, joissa toinen puoli ilman lukkoa ja toisella puolen spd-maastokenkälukko. Nyt vaihdoin maantiepyörääni lookin keo-polkimet ja ostin maantiekengät (joilla saa opetella kävelemään korkeiden klossien tähden), niin täytyy kyllä sanoa että ovat paljon paremmat ajaa ja irroitus ja kiinnityskin luonnistuu helpommin.

        Minä ajoin aikaisemmin Look-yhteensopivilla Shimanoilla (maantiepolkimet). Nykyään ajan lähes pelkästään fläteillä (Sakae Ringyon eri malleja eri pyörissä 80-luvulta). Cliplessit löytyvät Casati Linea Orosta, mutta ko. pyörä on jäänyt nykyään vähäiselle polkemiselle... Täytyy kyllä sanoa että flätit ovat paljon paremmat ajaa ja "irroitus" ja "kiinnityskin" luonnistuu helpommin... Heh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin aikaisemmin Look-yhteensopivilla Shimanoilla (maantiepolkimet). Nykyään ajan lähes pelkästään fläteillä (Sakae Ringyon eri malleja eri pyörissä 80-luvulta). Cliplessit löytyvät Casati Linea Orosta, mutta ko. pyörä on jäänyt nykyään vähäiselle polkemiselle... Täytyy kyllä sanoa että flätit ovat paljon paremmat ajaa ja "irroitus" ja "kiinnityskin" luonnistuu helpommin... Heh.

        Minulla maantiepyörään flättipolkimet olivat liian leveät, raapi kantatessa asfalttia. Lookit tai vastaavat "kilpapolkimet ainoa vaihtoehto".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla maantiepyörään flättipolkimet olivat liian leveät, raapi kantatessa asfalttia. Lookit tai vastaavat "kilpapolkimet ainoa vaihtoehto".

        Aja mieluummin, ei sitä kannettavaksi ole suunniteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla maantiepyörään flättipolkimet olivat liian leveät, raapi kantatessa asfalttia. Lookit tai vastaavat "kilpapolkimet ainoa vaihtoehto".

        Flättejäkin on eri tyyppisiä, löytyy myös kapeita malleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja mieluummin, ei sitä kannettavaksi ole suunniteltu.

        Kanttaus, termi joka tarkoittaa pyörän kallistamista kaarteissa.


    • Anonyymi

      Lukko polkimet ovat turhat.

      • Anonyymi

        Turhaa nurista jos ei joku asia miellytä, joitain muita voi miellyttää lukkopolkimilla pyöritys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa nurista jos ei joku asia miellytä, joitain muita voi miellyttää lukkopolkimilla pyöritys.

        Jep. Kitisijöitä ja valittajia on palstoilla liikaa. Jotkut aukovat lisäksi vain päätään pään aukomisen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Kitisijöitä ja valittajia on palstoilla liikaa. Jotkut aukovat lisäksi vain päätään pään aukomisen vuoksi.

        Älä valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valita.

        Älä kitise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Kitisijöitä ja valittajia on palstoilla liikaa. Jotkut aukovat lisäksi vain päätään pään aukomisen vuoksi.

        Erittäin hyvin sanottu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin hyvin sanottu!

        Huonosti sanottu, yhden totuuden rakastajan käsialaa - kun paukut loppuvat on helppo uhriutua ja pahoittaa mielensä


    • Anonyymi

      Siis minähän laitoin ne lukkopolkimet ja hyvät ovat, ajaminen maantiepyörällä paljon parempaa. Sinä saat polkea mun puolesta millä huvittaa yksine totuuksinesi tai olla polkematta muiden mielipiteitäkään.

    • Anonyymi

      Sähköfillari alle ja heitä ne kengät lammen pohjaa

    • Anonyymi

      Minä ajan maantiepyörää ilman lukkopolkimia.

      • Anonyymi

        Niin minäkin. Ei niistä ole mitään hyötyä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe