Liimaus vs laminointi

Anonyymi-ap

Uusi Jeanneau 410 upposi Itämereen. Kävi ilmi, että joku laippa keulapotkurissa oli liimattu paikalleen, kun se pitäisi keulapotkurin valmistajan mukaan laminoida. Kauhea vimma niitä nykyisin liimata veneet kasaan. Nyt kaikki samanlaiset veneet vuoden 2020 jälkeen sai korjauskutsun.

https://jeanneau.proboards.com/thread/10678/410-sun-odyssey-sinks-baltic

6

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osaa sanoa tuohon oikeastaan muuta kuin että samanlaisia virheitä sattuu Boeingin lentokoneissa, useammallakin autovalmistajalla (kaasu hirttää ajossa, ratti jää käteen, turvatyynyt eivät toimi, moottoritilasta syttyy palo joka polttaa koko auton jne.).

      Näitä beta-vaiheeseen jääneitä tuotteita on kaiken aikaa enemmän, kun tuotantoa tehostetaan, kaikki valmistuskulut minimoidaan ja sitten joku hyväksyy jonkun rakenteen, joka on susi.

      Onhan noita siltoja romahtanut, taloja räjähtänyt kaasuvuotojen takia jne.

      Toisaalta, nämä 2020-luvun purjeveneiden laatuongelmat eivät koske minua.
      Itselläni näet ei ole minkäälaista halua ostaa moista sen enempää käteisellä, pankkisiirrolla kuin velkavieterilläkään.

      Eikä muuten olisi varaakaan, joten se siitä.
      20v vanha purjevene tuskin uppoaa enää valmistusvirheen takia.
      Muusta syystä tai käyttäjän virheestä ennemminkin.

    • Anonyymi

      Laminointi on varmasti vahvempi ja sitä myötä turvallisempi ratkaisu potkuriputken kiinnitykseen.

      • Anonyymi

        Tässähän oli kyse kippaavasta (retractable) keulapotkurista eikä tunnelista. Omassa paatissa on RMC/Lewmar kippaava, jonka boksi on laminoitu runkoon. Tämä on aika yksiselitteisesti myös asennusohjeessa.

        Riskipaikkana siinä on kumipalje, joka pitää vaihtaa ohjeen mukaan viiden vuoden välein.

        Lainaus asennusohjeesta:
        Consult the boat designer on the number of layers and the method to be used. The lamination must not be less than 6 layers and must be tapered, starting with 1x300gm mat and then 5x600gm.
        To prepare the box, sand the area to be laminated and then clean with solvent.
        On the sides and the rear of the box, lamination should cover at least 100mm up the box.
        On the front of the box, lamination should go up to a point just below the hinge.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän oli kyse kippaavasta (retractable) keulapotkurista eikä tunnelista. Omassa paatissa on RMC/Lewmar kippaava, jonka boksi on laminoitu runkoon. Tämä on aika yksiselitteisesti myös asennusohjeessa.

        Riskipaikkana siinä on kumipalje, joka pitää vaihtaa ohjeen mukaan viiden vuoden välein.

        Lainaus asennusohjeesta:
        Consult the boat designer on the number of layers and the method to be used. The lamination must not be less than 6 layers and must be tapered, starting with 1x300gm mat and then 5x600gm.
        To prepare the box, sand the area to be laminated and then clean with solvent.
        On the sides and the rear of the box, lamination should cover at least 100mm up the box.
        On the front of the box, lamination should go up to a point just below the hinge.

        Niin, ja se on huolestuttavaa, että kustannussäästön nimissä tehdään hälläväliä-lätkäistääntähänvainliimamälli-asennuksia, joita ei kukaan hyväksyisi talvisäilytystelakallakaan tehtynä. Missä muissa asioissa Beneteau-konsernissa tingitään kriittisissä asennuksissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja se on huolestuttavaa, että kustannussäästön nimissä tehdään hälläväliä-lätkäistääntähänvainliimamälli-asennuksia, joita ei kukaan hyväksyisi talvisäilytystelakallakaan tehtynä. Missä muissa asioissa Beneteau-konsernissa tingitään kriittisissä asennuksissa?

        Ei sen enempää kuin Bavarian, Boeingin, Nissanin, Teslan, GM:n, Toyotan, Mercedeksen, BMW:n tai lukemattomien työkalu-, kodinkone- tai vaikkapa elektroniikkavalmistajienkaan tuotteissa.

        Autot ja bussit palavat soihtuna, ratit jäävät käteen, kaasut hirttävät, autopilotti ajelee kahtasataa päin vastaantulijoita, lentokoneet tulevat tonttiin, tekoäly haaveilee ihmiskunnan tuhoamisesta jne.
        Viimeisimpinä pastoissa oli metallia ja jossain jogurtissa viemärinavausainetta, suklaassa pähkinää ja parit kännykkälaturit antoivat jytkyt, puhelimen akut räjähtelevät, uima-altaan pumppu tekee veden jännitteiseksi ja sen sellaista.

        Siinä kontekstissa joku keulapotkuri on aika vähäinen feelu. YKSI Jeanneau on uponnut tuon takia, eikä siinä kukaan edes loukkaantunut.

        Minkä "konsernin" veneellä itse purjehdit :) ????


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7515
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4153
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2426
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2368
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2309
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2288
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe