Galvaaninen erotin

Anonyymi-ap

Voiko akkulaturin kytkeä jatkojohdolla ilman galvaanista erotinta? Vai onko syytä maksaa 600e lisää maasähköjärjestelmästä. Muuta tarvetta sähkölle ei ole, kuin akkulaturi lataamaan.

26

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Jonkun optoerottimen varmaan saisi halvemmallakin.

    • Anonyymi

      Mene nettiin ja kirjoita : STEK - Sähkö ja Vene.
      Siellä on kaikki mitä veneen omistajan tarvitsee tietää venesähköistä.
      Bootmann

    • Anonyymi

      Mikä syy-yhteys liittyy jatko-johtoon ja galvaaniseen erottimeen?

      • Anonyymi

        Galvaaninen erotin on melkein yhtä jännä sana kuin jatkojohto.


      • Anonyymi

        Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.

        50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.

        10 Hz erolla ei ole merkitystä, mutta kiva, kun osallistuit. Tällä arvalla ei kuitenkaan voiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 Hz erolla ei ole merkitystä, mutta kiva, kun osallistuit. Tällä arvalla ei kuitenkaan voiteta.

        Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.

        10 Hz erolla ei ole merkitystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajuudella on sen verran merkitystä että vaihtosähköllä ei mitään galvaanista korroosiota synny.

        Teoriassa vaihtosähkön pitäisi korjata yhtä palljon ongelmia kuin se aiheuttaa. Kyseessä on kuitenkin monimutkaisempi asia ja millään taajuuksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos venelaiturissa on monta venettä ja ne ovat kaikki kytketty jatkojohdolla sähköverkkoon niin se tarkoittaa että veneet ovat sähköisesti yhteydessä myös toisiinsa. Riippuen siitä miten kunkin veneen sähköt ja maadoitukset on toteutettu, mihin verkkovirtaa käytetään ja mistä materiaalista veneet on valmistettu, voi käydä niin että jokin osa tässä kokonaisuudessa alkaa kärsiä sähkökemiallisesta korroosiosta. Se on ei toivottu asia. Tässä asia noin lyhyesti selostettuna.

        No kun sen akkulaturin kytkee suoraan akkuun, ilman mitään hifistelyjä, niin vene ei ole yhteydessä laiturin muihin veneisiin. Case closed. Sitä kai tässä aloituksessa haettiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun sen akkulaturin kytkee suoraan akkuun, ilman mitään hifistelyjä, niin vene ei ole yhteydessä laiturin muihin veneisiin. Case closed. Sitä kai tässä aloituksessa haettiin?

        Periaatteessa näin jos ladattava akku on irti veneen sähköjärjestelmästä ja maadoituksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa näin jos ladattava akku on irti veneen sähköjärjestelmästä ja maadoituksista.

        Lähes kaikki maasähkölaturit ovat galvaanisesti erotettuja DC ja AC puolen osalta. Suojamaan kytkeminen veneeseen on ainoa tapa saada vene galvaanisesti kiinni AC-puoleen.

        Irrallisissa akkulatureissa ei yleensä edes ole suojamaata, joten galvaaninen erotus on täysin turha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki maasähkölaturit ovat galvaanisesti erotettuja DC ja AC puolen osalta. Suojamaan kytkeminen veneeseen on ainoa tapa saada vene galvaanisesti kiinni AC-puoleen.

        Irrallisissa akkulatureissa ei yleensä edes ole suojamaata, joten galvaaninen erotus on täysin turha.

        Entäs jos kyseessä on 50 Hz suojamaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Hz verkkovirta on se vihoviimeinen veneiden tuhoaja. Tuo on amerikoissa huomattu ja siellä käytetäänkin 60 Hz virtaa joka virtaa niinkuin kello eikä aiheuta mitään ongelmia.

        Riippuu veneen rungon harmonisesta taajuudesta. Se lukee ohjekirjassa. Käytetyissä veneessä se yleensä merkitään kauppakirjaan.


    • Anonyymi

      Juuri tuollaisten väärien uskomusten takia tuolla edellä on tuo ohje mennä lukemaan sitä STEK: in opasta.

    • Anonyymi

      Voiko köli pultit syöpyä poikki, jos kytkennöissä on vikaa. Jos näin pääsee käymään, niin korvaako vakuutus?

      • Anonyymi

        Korvaako vakuutus, jos teet nuotion autosi takapenkille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvaako vakuutus, jos teet nuotion autosi takapenkille?

        Riippuu siitä, onko se tavallisesti eristetty.


    • Anonyymi

      Helpointa on asentaa veneeseen 230/230 suojaerotusmuuntaja ja kytkeä toisio suoraan akkuun niin ei tarvita mitään akkulaturia.

    • Anonyymi

      Tavallinen akkulaturi on galvaaninen erotin. Sisääntulo ja lähtö eivät ole kytketty toisiinsa. Näin on käytännössä muissa, paitsi antiikkisissa latureissa.

      • Anonyymi

        Antiikkisissa latureissa on muuntaja ja samalla galvaaninen erotus.


    • Anonyymi

      Galvaaninen erotus voi tarkoittaa suojaerotusmuuntajaa, tai ns. "zinc saver" mokkulaa jonka kautta maasähkön suojamaa pitää viedä veneen maadoitukseen.
      Akkulaturissa on aina erotusmuuntaja verkkojännitteen ja akkujännitteen välissä, eikä mahdollinen suojamaa jatku akkulaturia pidemmälle. Eli veneen akkuja voi ladata huoletta jatkojohdolla maasähköistä.

    • Anonyymi

      Uudemmat akkulaturit, kuten C-Tek sisältävät galvaanisen erotuksen. Veneessä voi olla pistorasiaverkko, jonka maadoitukset eivät ole kytketty veneen runkoon, eli jos roikka on irti, pistorasioissa ei ole yhteyttä mihinkään. Näin on omassa veneessäni, ja näin sähköasentaja sen todennäköisimmin tekisi. Tällöin ei ole tarvetta erotusmuuntajaan.

      Asian voi tarkistaa muttaamalla pistorasian maadoitusliittimen ja veneen rungon, esim. moottorin, välinen vastus, kun sähkönsyöttö on irti.

      • Anonyymi

        Muttaamalla mutattu tässä keskustelussa onkin mutattu paljon


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe