Pyörän keskiön tuntumassa natisee polkiessa

Anonyymi-ap

Joka polkimen kierroksella sellainen natina suurimman osan aikaa. Välillä kun varovasti polkee eli ei käytä voimaa juuri polkimiin niin ei juurikaan natise. Samoin välillä ensimmäiset sadat metrit menee natisematta, mutta sitten alkaa taas. Joskun ihan muutenkin menee pieni matka natisemmata ja sitten taas alkaa. Ylämäessä yleensä pahiten. Polkimien ja poljinkampien kiinnitys tarkistettu, en ihan varma mistä tarkalleen narina tulee, mutta tuntuu tulevan siitä keskiön kohdalta. Mulla ei ole kuin aseöljyä ja lukkojen voitelyöljyä, jotka ei juurikaan ole auttaneet, auttaisiko joku rasva(mikä), vai voiko ton "keskiön" seudun jotenkin itse huoltaa/korjata.

30

2666

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Epäilys kohdistuu etuhammasrattaan, keskiön, poljinkampien tai polkimien löysään kiinnitykseen.
      Kiristelyä ja tarkistelua.

    • Anonyymi

      Kampilaakeri sökö. Vaihda se uuteen. Mittaa vanha keskiö ennen uuden ostoa.
      Pituus voi olla esim 112 mm, 117 mm tai 123 mm.
      Ei ole mitään millintarkkaa hommaa, mutta suurinpiirtein pitää laittaa saman pituinen tilalle.

      Tarvitset myös keskiön avaaja hylsyn.

      Huomioi että kierteet ovat erikätiset, toisella vasemman puolen, toisella oikeanpuolen jengat.

      • Anonyymi

        Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.

        Ei kukaan enää nykyään nelikanttiakselia käytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä joutavia. Kampiakselin laakerien läpimitta on millintarkkaa. Jos vähänkin liian pieni kampiakseli ei mene läpi, jos millinkin liian suuri kampiakseli luistelee sivuttaissuuntaisesti.

        Ei puhuttu laakereista vaan akselin pituudesta joka parasta tietysti olla sama kuin vanhassa ja jos vanha 116mm ja tuota ei lyödy niin sitten 115mm jne. Aloitukseen en ota kantaa kun keskiöitä monenlaisia, saattaahan olla että siinä ei edes ole ns. kasettikeskiötä.
        Googleta ja juutupeta esim "polkupyörän huolto" ja "bottom bracket replace" ja "bottom bracket types" ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.

        Kyllä ainakin toi rasvaa.

        https://youtube.com/@Velogi/videos


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Teki itsensä naurettavaksi osaavampien silmissä

        Tuossa legendaarisen taittopyörän,Brittiläisen Bromptonin viralliselle YouTube videolla kasataan miljoonas koskaan valmistettu Brompton pyörä tehtaan oman mekaanikon toimesta kaikki pyörän kasaus työvaiheet näyttäen.
        Brompton vielä siitä harvinainen valmistaja että käyttää nelikanttikeskiötä pyörissään.
        Kampien asennuksessa nelikanttikeskiöön käytetään, yllätys yllätys asennusrasvaa.
        Ehkä kannattaisi käydä Bromptonin suunnittelijoille ja pyörän kasaajille kertomassa ettei sinne nelikanttikeskiöön mitään rasvaa laiteta.
        Eihän nuo nyt miljoonan pyörän kokemuksella mitään tiedä.
        Kampien asennus alkaa ajassa 8:50
        https://m.youtube.com/watch?v=qzO6RyKAspc


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa legendaarisen taittopyörän,Brittiläisen Bromptonin viralliselle YouTube videolla kasataan miljoonas koskaan valmistettu Brompton pyörä tehtaan oman mekaanikon toimesta kaikki pyörän kasaus työvaiheet näyttäen.
        Brompton vielä siitä harvinainen valmistaja että käyttää nelikanttikeskiötä pyörissään.
        Kampien asennuksessa nelikanttikeskiöön käytetään, yllätys yllätys asennusrasvaa.
        Ehkä kannattaisi käydä Bromptonin suunnittelijoille ja pyörän kasaajille kertomassa ettei sinne nelikanttikeskiöön mitään rasvaa laiteta.
        Eihän nuo nyt miljoonan pyörän kokemuksella mitään tiedä.
        Kampien asennus alkaa ajassa 8:50
        https://m.youtube.com/watch?v=qzO6RyKAspc

        Eipä tuossa mainittu että käyttäisivat ohjeiden vastaisesti rasvaa nelikanttiakseliin eikä purkkiakaan näkynyt mistä näin olisi voinut päätellä. Erikoista olisikin jos olisivat niin ammattitaidottomia. Käyttävät varmasti asianmukaisia, käyttökohteeseen soveltuvia aineita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuossa mainittu että käyttäisivat ohjeiden vastaisesti rasvaa nelikanttiakseliin eikä purkkiakaan näkynyt mistä näin olisi voinut päätellä. Erikoista olisikin jos olisivat niin ammattitaidottomia. Käyttävät varmasti asianmukaisia, käyttökohteeseen soveltuvia aineita.

        Eli tuo punainen aine mitä kasauksessa käyttivät on siis mitä? (ja huom. sitä on käyetty videolla kasauksen aikana huomattavan moneen kohteeseen kun videon käyt läpi, vai onko tuo nelikanttiin laitettu punainen aine sitten jotain muuta kuin kaikkiin muihin pyörän kohteisiin laitettu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on kumminkin muistaa että nelikanttiakselia ei tule rasvata kampea asennettaessa.

        Tuleepas rasvata. Muista se jatkossa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli tuo punainen aine mitä kasauksessa käyttivät on siis mitä? (ja huom. sitä on käyetty videolla kasauksen aikana huomattavan moneen kohteeseen kun videon käyt läpi, vai onko tuo nelikanttiin laitettu punainen aine sitten jotain muuta kuin kaikkiin muihin pyörän kohteisiin laitettu).

        Rasvan punainen väri kertoo, että kyseessä on luultavasti suuri viskositeettinen hyvin tavallinen peruslaakerirasva (sanotaan myös tappirasvaksi), ei siis sovellu esimerkiksi suurinopeuksesiin laakereihin. No polkupyörä ei ole sellainen. Suuri viskositeetti pitää huolen kyllä sitten siitä ettei rasva "karkaa". Siis hyvä huuhtoutumisenkesto (vedenkesto). Rasituksen ja iskunkesto hyvä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kai se keskiö pitää vaihtaa?en edes tiedä onko sen nimi sitten kampiakseli vai ei?..Minulla rutisi polkiessa joka polkaisulla..Sitä en sitten tiedä vaihtoikin se pyöräkorjaamo liian leveään sellaiseen kun tilaa jäi niinku siihen toiseen polkimeen tai sitä vartta siis sieltä.sisältä?kelleppä valitat asiasta?

    • Anonyymi

      Lankkasin kengät.

    • Anonyymi

      Natinoiden ja muiden äänten lähdettä on vaikea paikallistaa satulasta käsin. Vaikka arvioit äänen tulevan keskiön suunnasta, se voi tulla myös takapyörästä. Irrottaisin rataspakan takaa, puhdistaisin kiinnityspinnat ja laittaisin takaisin. Tarkistaisin takapyörän kiinnityksen. Venynyt ketju voi aiheuttaa natinaa eturattaalla.

      Nelikantti- tai Hollowtech-keskiöit eivät ole avattavia. Öljyä ei pidä yrittää ujuttaa noihin, se vie vain rasvat ja kuivuu nopeasti.

      • Anonyymi

        Kasettikeskiön, jossa neliskanttiset akselin päät, voi kyllä irrottaa pyörästä, tämän kerron ettei tule käsitystä että "nelikantti-keskiöt eivät ole avattavia" tarkoittaisi sitä että niitä ei voi irrottaa pyörästä. Ja esim. Youtubessa on kyllä videoita joissa avataan kasettikeskiö ja korjataan se ja laitetaan takaisin pyörään. -Sivusta-


    • Anonyymi

      Unohtui, myös satulatolppa voi olla natinan lähde. Kuuluuko ääni putkelta polkiessa? Satulatolppa kannattaa joka tapauksessa toisinaan irrottaa ja rasvata (runko tuskin on hiilikuitua), näin se ei juutu paikalleen.

      • Anonyymi

        Juu, etenkin jos satulaa ei ole käytettävissä, niin tuo tolpan rasvaaminen vähentää natinaa.


    • Anonyymi

      Keskiötonttu se valittaa vanhuuttaan. Sellaisia vanhukset ovat, natisijoita.

    • Anonyymi

      Vaihtoon vain keskiö vanhus. Ne pituudet tosiaankin akselin pituuksia, ei laakerin koko mittoja. 🚲

      • Anonyymi

        Ymmärsin että se on vaihdettu eli uusi/uudehko keskiö natisee.


    • Anonyymi

      Natinasta ei kannata suuremmin huolestua mutta jos alkaa kuulua rutinoita niin sitten on isompaa murhetta. Itsekin yritin pitkään paikallistaa rutinan lähdetta ja lopulta selvisi että emäntähän se siellä rutisee kun olin pyöräilemään lähdössä.
      Olisiko palstalla vinkkiä miten rutinan saisi loppumaan? Pitäisikö kokeilla rasvata?

    • Anonyymi

      Sain kitinän loppumaan autostani kun otin avioeron.

    • Anonyymi

      Kengät ne yleensä natisevat oman kokemuksen mukaan.

    • Anonyymi

      Se on se kun liikennevaloissa tasapainoillaan ja apinoidaan eikä malteta laittaa jalkoja maahan,niin eine osat kestä

      • Anonyymi

        Olipaha taas selitys asialle, kas kun ei putkelta ponnistaminen ylämäjissä? Sehän vasta rasittavaa onkin.


    • Anonyymi

      Vedä viddu päähän jos ei kelpaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe