Hiilikuitutolppa ja "asennustahna".

Tuli tuossa hankittua huipputason (Crankbrothers Cobalt 11) hiilikuituinen satulatolppa (edullisesti sai, kun vanhaa mallistoa) joka 30,9mm / 400mm maastopyörätolpaksi varmasti sieltä kevyimmästä päästä (oma mittaus 175gr. tehtaan virallinen paino taitaa olla 182gr.).
On itselläni ensimmäinen hiilikuitutolppa ja tuli mieleen että koska näitä hiilikuituisia tolppia ei kuuluisi kiristää kovinkaan kireälle ja niissä suositellaan käytettäväksi tämän takia kitkaa lisäävää asennustahnaa (Esim. MucOff Carbon Gripper yms.) niin onko kokemusta asiasta kuinka tarpeeliinen tuo asennustahna on?
Kävin pika-otannalla oman alueen tarvikekaupat läpi ja valitettavasti oli varastot lopussa kyseisen tuotteen osalta (ja kaikilla ei tuottetta edes myynnissä) joten tilaus hommiksi taitaisi mennä.
Mietin kannattaako lähteä tolppaa edes kokoelemaan ilman tahnaa?

20

1123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tolppa voi juuttua.
      Velo oxygenistä saa Motorexin ainetta 5g pusseissa jos tarvitsee vähän eikä halua isoa 100g purkkia ostaa.

    • Anonyymi

      Hiilikuitu ei jumaha

      • Niin, näin olen itsekkin käsittänyt että hiilikuituosien ollessa kyseessä niin tuota asennustahnaa (joka siis nimenomaan hiilikuituosille tarkoitettu) käytettään siksi että se luo lisäkitkaa kappaleiden välille ja näin ollen tuota satulaputkea ei tarvitsisi kiristää niin tiukkaan ja silti pysyy paikoillaan siinä korkeudessa mihin asennettu eikä ala vajoamaan.
        Siis tämä se "teoria" tuossa takana, mutta itsellä ei asiasta käytännön kokemusta kun ensimmäinen hiilikuituinen satulatoppani kyseessä.


      • Anonyymi

        Mutta katkeaa herkästi. Liian hauras kovaan käyttöön


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta katkeaa herkästi. Liian hauras kovaan käyttöön

        Onko sinulta montakin katkennut ajossa?


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, näin olen itsekkin käsittänyt että hiilikuituosien ollessa kyseessä niin tuota asennustahnaa (joka siis nimenomaan hiilikuituosille tarkoitettu) käytettään siksi että se luo lisäkitkaa kappaleiden välille ja näin ollen tuota satulaputkea ei tarvitsisi kiristää niin tiukkaan ja silti pysyy paikoillaan siinä korkeudessa mihin asennettu eikä ala vajoamaan.
        Siis tämä se "teoria" tuossa takana, mutta itsellä ei asiasta käytännön kokemusta kun ensimmäinen hiilikuituinen satulatoppani kyseessä.

        DHL onnistui hieman hukkaamaan saksan (Bike24) osapaketin missä tuo MucOff:n Carbon Cripper tuubi mukana, mutta tänäin vihdoin tuli perille ja pääsin tolpan asennukseen.
        Kyllä "tahnasta" selkeää hyötyä oli. Satulatolpan koesovituksessa ennen aineen levittämistä, tolppa liikkui (siis kiristinpanta löystytettynä) hyvin herkästi putken sisällä, painuen melkein omalla vähäisellä painollaan. Mutta tuon asennustahnan levättämisen jälkeen tolpan oikeaan korkeutaan asettemiseenkin joutui jo käyttämään jonkinn verran voimaa ja kovin kaan paljoa ei tarvinnut pantaa kiristää kun runko ja tolppa "yhtä puuta", ihan hyvänoloinen aine kyseiseen käyttöön.


    • Anonyymi

      S kyselee itsestäänselvyyksiä joihin tietää itsekin vastauksen

      • Ja vastaus kysymykseen on?
        Kuten sanoin, olisin tolpan mielellään asentanut tänäin mutta en löytänyt asennustahnaa, niin mietin onko tarpeellinen vaiko ei, kun en ole kuitutolppaa aikaisemmin asentanut.
        Tiedän kyllä että sen (asennustahnan) käyttöä hiilikuituosien kanssa suositellaan.
        Mikä tekee kysymyksestäni "huonon"?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja vastaus kysymykseen on?
        Kuten sanoin, olisin tolpan mielellään asentanut tänäin mutta en löytänyt asennustahnaa, niin mietin onko tarpeellinen vaiko ei, kun en ole kuitutolppaa aikaisemmin asentanut.
        Tiedän kyllä että sen (asennustahnan) käyttöä hiilikuituosien kanssa suositellaan.
        Mikä tekee kysymyksestäni "huonon"?

        Hillotolppa, se on periaatteessa ”huono juttu” mutta tässä tapauksessa toimiva ratkaisu.


    • Anonyymi

      Pihkaa siihen putkeen perkele,ei tää voi näin vaikeeta olla

    • Anonyymi

      Pyörä on yksinkertainen kampe eikä mitään haitekkiä. Satulatolppa paikallen, tiukkaa ruuvista niin kireälle että pysyy.

    • Anonyymi

      Paitsi jos on 150 kg norsu ajamassa siinä ei auta muu kuin porata läpi reikä tolpan ja pyörän runkoon ja 12 mm pultti lukkomutterilla.

    • Anonyymi

      Voihan sitä kokeilla ilman tahnaakin. Kiristät vain oikeaan momenttiin. Sittenhän sen näkee lähteekö tolppa valumaan alas. Koska sitä kuitenkin suositellaan käytettävän niin laita tilaukseen.

    • Anonyymi

      Kaikenmoisia tahnapäitä sitä onkaa

    • Anonyymi

      Tuskin hiilikuitutolppia kilpapyöräilijät käyttäisivät jos muka katkeaa helposti, kateellisen panettelua,oletan.

      • Anonyymi

        Kilpailijat käyttävät sitä mistä niille maksetaan ja noita hiilikuituosia on rätsähtänyt kisoissa usein ja huonostihan siinä käy kuljettajalla.
        Kannattaa miettiä omaa turvallisuutta olematonta hyötyä tavoitellessaaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailijat käyttävät sitä mistä niille maksetaan ja noita hiilikuituosia on rätsähtänyt kisoissa usein ja huonostihan siinä käy kuljettajalla.
        Kannattaa miettiä omaa turvallisuutta olematonta hyötyä tavoitellessaaan.

        Polkupyöräilytallit ja sutena kilpaa ajavat käyttävät parhaita mahdollisia materiaaleja. Harvoin mitään hiilikuituosia on ”räsähtänyt” poikki kilpailutilanteissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailijat käyttävät sitä mistä niille maksetaan ja noita hiilikuituosia on rätsähtänyt kisoissa usein ja huonostihan siinä käy kuljettajalla.
        Kannattaa miettiä omaa turvallisuutta olematonta hyötyä tavoitellessaaan.

        Se on hauska huomata kuinka yksi materiaali aiheuttaa näinkin paljon erilaisia reaktioita.

        Itse hiilikuidun perusmateri (hiilikuitukudos + muut ainesosat) ei ole mitään erikoisen kallista materiaalia, mutta niiden työstäminen valmiiksi hyvälaatuiseksi tuotteetsi onkin sitten suhteellisen aikaavievää sekä ammattitaitoa vaativaa työtä (sekä vaatii hyvän konekannan) ja tässä moni valmistja hieman "oikaisee" ja lopputulos ei sitten välttämättä ole ollenkaan sitä mitä sen pitäisi olla, eli että eri hiilikuitukudos kerrokset ovat tiiviisti tarttuneet toisiinsa muodostaen yhden kestävän ja suunnittelun mukaan toimivan kappaleen.
        Yksi ongelma on että hiilikuituosasta on ilman teknisiä apuvälineitä (läpivalaisu yms.) suhteellisen mahdoton silmämääräisesti sanoa onko kappale sellainen kuin sen pitäis olla.


    • Anonyymi

      Tein hiilikuitu ongesta pyörän sarvet ja on kestänyt monta vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3310
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe