Ajatusmaailmojen erot

Anonyymi-ap

Tässä kaksi eri ajatusmallia.

1. Mitä lisäarvoa tuo toinen ihminen voi tuoda minun elämääni.
2. Mitä lisäarvoa minä voin tuoda tuon toisen ihmisen elämään.

Itse ajattelen tuolla kakkostavalla. Enkä väitä että kaikki ykköstavalla ajattelevat olisi narsisteja, mutta yllättävän moni narsistinen ihminen ajattelee tuolla ykköstavalla.

Toinen esimerkki..

1. Voi miksi tuo "Pekka" ei saa tehtyä minua onnelliseksi, mikä hänessä on vikana.
2. Voi miksi minä en saa tehtyä tuota "Pekkaa" onnelliseksi, mikä minussa on vikana.

Mitä ajatuksia herättää teissä? Onko samanlaisia viboja?

8

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En nyt hyppää minkään filosofian syvään päätyyn, mutta sanon, että ihminen ei voi auttaa toista ihmistä, ellei itse ole niin sanotusti kunnossa. Eli jonkunverran pitää ajatella myös itseään, ennen kuin voi auttaa toista.

• Anonyymi

Liian monta kertaa seksuaalisesti ja henkisesti hyväksikäytön kohteeksi joutuneena, ja hylätyksi tulleena, minulle itselleni tuli mieleen, että näköjään kehoni kelpasi joillekin niiden "omien seksuaalisten tarpeiden tyydyttämistä varten".

Ja ilmeisesti en sitten kelvannut kenellekään, tai en riitä sellaisena, kuin muuten olen.

Parempi siis olla yksin? Totta hel*etissä!

• Anonyymi

Meissä on jokaisessa narsistisia piirteitä. Pitääksemme itsestämme huolta, me syömme, nukumme, ostamme hyödykkeitä, pukeudumme joko itseämme, tai toisiamme miellyttääksemme etc. Se on ns. tervettä narsisimia.

Mutta sitten on asia erikseen, jos esim. etsii ihmissuhteita ja ystäviä, vain hyväksikäyttääkseen heitä.

Aloitus on ihan asiallinen ja ajatuksia tuova. Mutta se, että jos itse joutuu olemaan suhteessa, oli se sitten mikä tahansa, vain se ns. "antava osapuoli" ja toinen käyttää vain hyväkseen, niin sekään ei ole oikein. Se, että missä ne rajat sitten kulkevat, ettei itse joudu poljetuksi, maahanpainetuksi, tai hyväksikäytetyksi, on aika hyvä kysymys.

Tässä maassa tästä asiasta, eli esim. hyväksikäytöstä ei juuri keskustella, että kuinka paljon sitä narsismia, ja toisten joko henkistä, tai fyysistä hyväksikäyttöä on, miten paljon sitä tapahtuu, ja mitä se aiheuttaa uhreille.

Traumaterapiaakaan ei juuri ole. Ei ainakaan julkisella puolella. Ja psykiatriassa tunnepuolesta, ihmisten kokemista asioista ja elämäntapahtumista ei juuri välitetä mitään. Koska se painottuu aivan liikaa ja liian paljon vain arviointiin, tarkkailuun, diagnosointeihin, sairaus ja lääkekeskeisyyteen. Empatiaa ei sieltäkään saa, ja jotkut ovat täysin yksin seksuaalisen ja henkisen hyväksikäytön aiheuttamien traumojensa kanssa. Yhteisöllisyyttäkään ei kovin paljon tässä oikeasti ole, tai sitten se ei konkretisoidu. Niistä välitetään, joista halutaan välittää.

Asettuminen ikäviä asioita elämässään kokeneiden tilanteeseen ja asemaan on kadonnut. Välittämistä ja konkreettista tukea ja sen osoittamista tarvittaisiin nykyistä huomattavasti enemmän.

• Anonyymi

Terve narsimsi muuttuu sairaaksi narsismiksi siinä vaiheessa, kun ei enää pystytä ottamaan vastuuta omista teoistaan, vaan ruvetaan syyttämään niistä kaikkia muita.

Enkä usko että kenellekkään uhriutujalle riittää loputtomasti empatiaa tai sympatiaa, vaan se on narsistinen polku joka loppuu aikanaan.

• Anonyymi

Terapian määrä on kymmenessä viimeisessä vuodessa viisinkertaistunut. Entä jos käyttäisi nettiä oikean tiedon etsimiseen, eikä väärän tiedon levittämiseen.

• Anonyymi

Asettuminen toisen asemaan, kokemiin asioihin ja tilanteisiin on joillekin, kuten narsisteille, äärimmäisen vaikeaa, jopa mahdotonta. Moni on narsisti, vaikka ei sitä itse edes itsestä huomaa ja tiedäkään.

• Anonyymi

Ja kolmas ajatusmalli:
      Miksi ihmisten pitäisi ylipäätään tuoda mitään lisäarvoa mihinkään tai kellekään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4835
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      490
      1498
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      840
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe