Varakkaat eläkeläiset valittavat "raippaverosta" (ei siis koske pientä eläkettä saavia)

Anonyymi-ap

Nettilehtiartikkelissa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raippavero-iskee-yha-useampaan-suomalaiseen-nain-se-toimii/8551868

annetaan ymmärtää, että johonkuhun kohdistuisi jotenkin epäreilua verotusta.

Tosiasia on ihan muuta !

Laskelmieni mukaan:

TEORIASSA (verovähennysten jälkeen) alin bruttoeläke, josta maksetaaan tuota "raippaveroa" eli todellisuudessa 5,85 prosenttiyksiköllä korotettua veroa, on 47000 € / vuosi eli 3916,67 €/kk.

Mutta:

Vasta, kun eläketulo vuodessa (verovähennysten jälkeen) saavuttaa 48709,40 € eli 4059.12 €/kk, niin vasta tuolloin tuon "raippaveron" määrä saavuttaa 100€ vuodessa, eli 8,33 €/kk.

Esim. henkilöautosta maksettava pakollinen ajoneuvovero on suuruudeltaan tyypillisesti kaksinkertainen tuohon verrattuna.

Eli pienemmistä eläketuloista ei Suomessa kukaan maksa mitään "raippaveroa".
Vasta isommista maksetaan, mutta suuremmista tuloista nyt on muutenkin paremmin varaa maksaa.

Eli tuota "raippaveroa" ei pidä poistaa, vaan jos jotain veroa pitäisi alentaa tai vero poistaa, niin ehdotan ajoneuvoveroa poistettavaksi tai vähintään alennettavaksi, jos ei valtiontalous anna myöten veron kokonaan poistamiseksi.

Moni tässä harvaan asutussa maassa tarvitsee autoa. Ja autoilijoihin kohdistuu jo muutenkin huomattava määrä verotusta: jokaisen bensiinilitran hinnassa on yli 50% veroja. Jos 95E10 -bensiini olisi täysin verovapaata (ei polttoaineveroa ja ALV 0%), niin se maksaisi huoltoaseman pumpulla 0,70€/litra.

Miksi ne, joilla on muutenkin parhaat edellytykset maksaa veroja, valittavat verojen suuruudesta.

Polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa maksaa jokainen autoilija, myös pienituloiset.

Polttoaineverolta välttyy vain täyssähköautolla ajaja, mutta ensinnäkin täyssähköautoja ei myydä halvalla missään ja toisekseen täyssähköauton omistaja joutuu varautumaan siihen, että ajoittain lataukseen käytettävä sähkö voi olla jo sähkön myyntihinnaltaan hyvinkin kallista (tästä pitää huolta sähköyhtiöiden ahneuteen perustuva sähköpörssi) ja tähän tulee päälle vielä sähkön siirtomaksut sekä sähkövero (joka sekin on yhtään mihinkään perustuva lisävero sähkön hinnan päälle kun sekä sähkön myynnistä että sähkön siirrosta maksetaan jo muutenkin 24% arvonlisäveroa).

Ja samaan aikaan valtiolla ei muka ole varaa pitää teitä sellaisessa kunnossa, etteivät autoilijat rikkoisi autojaan huonokuntoisella tiellä ajamalla, ja ELY -keskus jaksaa irvailla uhreille: oma syysi jos/ku rikoit autosi.

Eli ei "raippaveroa" pois, vaan tiet kuntoon ja ajoneuvovero pois.
Polttoainevero riittää bensiiniautoilijoiden (ja dieselautoilijoiden) verottamisen osalta, ja ehkäpä sähköautoilijoille voisi kehittää jonkin veron noita korvaamaan, tai sitten valtion pitäisi muutta kokonaan politiikkaansa, eli sitä mukaan kun liikenne sähköistyy, valtion pitäisi vain hyväksyä autoiluun liittyvän vuotuisen verokertymän pieneneminen ja korvata autoilun verotus tuloverotusta kiristämällä.

Minusta olisi muutenkin reilua:
Tuloja verotetaan, ei autolla ajamista tai auton ajovalmiina pitämistä.

Edes sillä, että ajoneuvovero poistettaisiin ja hyväksymällä polttoaineverotuskertymän pieneneminen sitä mukaan kun kansalaiset vaihtavat sähköautoihin, ei päästä autoilun nollaverotukseen.

Sekä liikenne- että kaskovakuutusmaksuista peritään vakuutusmaksuveroa (joka pitäisi poistaa ja korvata arvonlisäverolla).

Auton huollosta peritään myös arvonlisäveroa.

Autoilu ei siis noillakaan muutoksilla muuttuisi verottomaksi, vaan autoilua silloin kohdeltaisiin tasaveroisesti muun kulutuksen kanssa: arvonlisäveron maksat (kuten kaikesta muustakin kulutuksesta) mutta et muita ylimääräisiä veroja sen lisäksi.

Lisäksi arvonlisävero on muutenkin oikeudenmukaisempi veromuoto:
Korkeammasta kulutuksesta maksat enemmän veroja, pienemmällä kulutuksella myös maksettava vero jää pienemmäksi.

0

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. En voi jutella kanssasi

        tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
        Tunteet
        39
        5100
      2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

        Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
        Maailman menoa
        511
        1660
      3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

        Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
        Maailman menoa
        77
        1090
      4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

        Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
        Idän uskonnot
        359
        1008
      5. Koska olet rakastellut

        Kaivattusi kanssa viimeksi?
        Ikävä
        77
        943
      6. Anteeksi Pekka -vedätys

        Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
        Maailman menoa
        53
        911
      7. Kumpi tästä

        Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
        Ikävä
        59
        860
      8. Kaikkia ei voi miellyttää

        Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
        Ikävä
        228
        814
      9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

        Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
        Ikävä
        50
        793
      10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

        Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
        Haapavesi
        58
        738
      Aihe