Muistoja pohnolasta

hande

kyllä silloin nolotti
Kirjoittanut: hande 13.1.2003 klo 14.25

kyllä silloin nolotti
Kirjoittanut: hande, 13.1.2003 klo 13.18

80- luvun loppupuolella oli eräässä hämäläisessä kaupungissa kesän kohokohtana ns. kirjailijaseminaari, johon minäkin suunnistin.

Jo alkumatkasta luovutin 164 Teeässäni avaimet ystävälleni Teuvolle, ja toivotin raskasta kaasujalkaa. Aamuöisellä taipaleellahan ei ollut muusta liikenteestä riesaa!
Taisinpa aloitella matkaeväitäni siinä Teukan vieressä joristessani…

Hieman saivat korvat levätä vatsanpohjaa raastavilta pakoputken murinoilta ja imuilman korinoilta, pysähtyessämme Jämsän viinakauppaan.
Ja loppumatka oli vieläkin hauskempaa!

Kaupungissa halusin tietenkin soittoruokalaan, ennen session alkua.
Melkoisessa tuiskeessa, pöytään ohjustaissani, horjahdin sen verran, että tulin kaataneeksi
ikkunapöydässä istuneen ukkelin juoman pitkin pöytäliinaa!
Pyytelin vuolassanaisesti anteeksi, ja tarjouduin tietenkin maksamaan vaarin jaloviinan.
Istuutuessamme hänen pöytäänsä, olin näkeväni hänen kasvoissaan jotain tuttua, mutta väliäkös sillä silloin oli…

Setä kertoi tulleensa ottamaan yhden paukun, kun viereisellä optikolla korjattiin hänen lasejaan.
Itse pakisin olevani matkalla kirjailijaseminaariin ja olevani merkittävä sananiekka, jo kansakoulun raittiuskilpakirjoituksissakin menestynyt tekijä. Juttujani oli julkaistu useita, ja hyvin arvosteluin, valehtelin sujuvasti.

Olin tällöin myyntipäällikkönä eräässä varsin tunnetussa konsernissa, jota en tässä yhteydessä viitsi mainita…
Ja kuinka ollakkaan ojensin patulle käyntikorttini, jonka uskoin olevan varsin tiukkaa tavaraa, kunhan pääteokseni joskus ilmestyy!
Vanha mies kuunteli ymmärtäväisenä retosteluani, kysellen muutamin sanoin kirjailijan vaiherikkaasta elämästä, kertoipa itsekin vähän kirjoitelleensa…
Eikä siinä kaikki, kerroin ,-Teuvon mukaan-, omistavani Suomen Nopeimman Alfa- Romeon, ja että minulla oli kuulemma 2 miljoonaa sekkitilillä… luonnollisesti olin Suomen kädenvääntömestari !!

Vihdoin Teuvo sai minut raahattua autoon, ja seminaariin, jossa hetimmiten sitten sammuin.

Parin viikon kuluttua, avatessani kulttuurisivut, tervehti minua tämä kapakkaystäväni , jolle muistin kehuneeni raittiuskilpakirjoituksiani.
Tunsin syvän häpeänpunan leviävän kasvoilleni!

Hän oli julkaissut kirjan!…………………………. ja ainakin 32 kappaletta ennen sitäkin!
Nyt tällä miehellä oli silmälasit päässä,- joten helppohan hänet oli tunnistaa…
Hän oli kirjailija, professori Kalle Päätalo.

2

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hande!

Kylläpä hande taas oivan tarinan kertoi! Keskustelua italoautoista parhaimmillaan. Ja kuinka vitsikästä, että Kalle Päätalosta osasi noin muhevasti tarinoida, sen kirjailijan handekin siis tuntee! Mutta pois vaatimattomuus, onhan hande itsekin Sanan Käytön Mestari - otetaanpa vaikka tämä oiva näyte Mestarin tuotannosta:

"Tuuli ujelsi Kirjoittanut: hande 8.4.2004 klo 18.30    Harmaat hiukset tötterölle.
      Kivaa, - putkitukka, noita mielsi mielessään.
      4 Machin nopeudella saapui kotipihan julmat tammet vastaan.
      Ticu und Tacu, viettivät juuri krapulapäivää.
      - Was ist das? kysyi Ticu, raapien pähkinävoisia ulokkeitaan.
      - Nicht so schwer! Ynisi Jägermeisteria maisteleva Tacu."

Koska saamme lukea nämä Mestarin nerokkaat tekstit kovien kansien välistä, nahkaselkiin sidottuina?

• hande

että elän. olen masentunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe