Minä vs. laiva

Anonyymi-ap

Minun elinajanodotteeni on 85 vuotta, mutta risteilyalusten käyttöikä vain 30–40 vuotta. Eikö hitsareiden taidot riitä tehdä eliniän kestävää laivaa?

8

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai sinulla on 85 vuotias auto.

    • Anonyymi

      Vieläkö sinä tunnet olevasi pari- kolmekymppisille haluttava?

    • Tuossa laskelmassa kaksi tekijää:
      a)Käyttö sekä korjauskustannukset.
      Uuusi alus tarvitsee yleensä vähemmän miehistöä sekä on polttoainetehokkaampi kuljettetavaa yksikköä kohden kuin vanha laiva.
      Laivan ikääntyessä siinä enemmän huollettavaa/korjattavaa sekä jossain vaiheessa tulee isojen pääkomponenttien (esim. moottori yms.) käyttöikä päähänsä ja ne tulee vaihtaa (ja se on aikaavievä sekä kallis operaatio).
      Jos kyse olisi rahtialuksesta, niin uuden laivan laskelma tulisi aika pitkälti näiden yhtölöiden perusteella, mutta matkustaja/risteylylaluksessa tulee vastaan myös toinen tekijä
      b) Matkustajat ovat yleensä halukkaita maksamaan uudella aluksella matkustamisesta enemmän kuin vanhalla aluksella (ihmisten maku ja vaatimukset muuttuvat vuosikymmenten varrella) taikka valitsevat uuden aluksen vanhan aluksen sijasta kun puhutaan samoista reiteistä/kohderyhmistä.

      Varustamoilla on kyllä omat laskelmansa siihen kuinka pitkään risteily/matkustaja alusta kannattaa pitää liikenteessä.

    • Anonyymi

      Ammattilainen en ole, mutta kenties asialla on jotain tekemistä myös sen kanssa, millaisia olosuhteita joutuu kestämään. Ihmisen ei tarvitse kulkea yöt läpeensä aallokossa, eivätkä meren jäät hakkaa kylkiä talvisin. :D

      En tiedä tarkoitatko lähinnä sellaisia isoja luksusristeilijöitä, joita Suomessakin tehdään, mutta Itämerellä käytettävien autolauttojen kohdalla on myös puhuttu 30-40 vuoden käyttöiästä. Silti ne myydään täältä siinä iässä usein vielä Välimeren liikenteeseen vuosiksi, joten taitaa tuo aika käytännössä ylittyä.

      • Anonyymi

        Hyvä esimerkki on Sally Albatros.

        Rakennettu 1992, omistaja sekä nimi vaihtunut useasti.

        Nykyisin nimellä Celestyal Crystal

        https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:1448/mmsi:229001000/imo:7827213/vessel:CELESTYAL_CRYSTAL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä esimerkki on Sally Albatros.

        Rakennettu 1992, omistaja sekä nimi vaihtunut useasti.

        Nykyisin nimellä Celestyal Crystal

        https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:1448/mmsi:229001000/imo:7827213/vessel:CELESTYAL_CRYSTAL

        Sitkeähän tuo on. Paloi ensin muistaakseni Tukholmassa, kun oli telakalla uudistettavana. Pelkkä pohja jäi jäljelle. Oli sellainen kantti kertaa kantti laiva alun perin, nimeä en muista. Sitten kun Suomen puolella kyhäsivät siihen uudet kansirakenrteet, niin hetikohta ajoivat sen kiville ja upottivat osittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitkeähän tuo on. Paloi ensin muistaakseni Tukholmassa, kun oli telakalla uudistettavana. Pelkkä pohja jäi jäljelle. Oli sellainen kantti kertaa kantti laiva alun perin, nimeä en muista. Sitten kun Suomen puolella kyhäsivät siihen uudet kansirakenrteet, niin hetikohta ajoivat sen kiville ja upottivat osittain.

        Alkuperäinen laiva, M/S Viking Saga, rakennettiin vuonna 1980.
        Nimeksi muutettiin 1986 Sally Albatross. Laiva paloi 1990 vesirajan yläpuolisilta osin korjauskelvottomaksi vuonna 1990 Finnbodan telakalla Ruotsin Nackassa.
        Vain rungon vedenalainen osa jäi jäljelle, ja sitä käytettiin uuden samannimisen laivan rakentamiseen.
        "Uusi" Sally Albatross valmistui 1992 ja siirtyi Silja Linelle .
        Sally Albatross teki risteilyjä Helsingistä 04.03.1994 asti.
        Laiva ajoi tuolloin Tallinnasta tullessaan Porkkalan edustalla karille ja vajosi osittain matalikolle.
        Se saatiin pelastettua ja korjauksen jälkeen vuokrattiin 1995 norjalaiselle yhtiölle.
        Laivan nimeksi tuli Leeward.
        Vuonna 2000 nimeksi tuli Superstar Taurus.
        Laiva palasi kotivesille 2002 nimellä Silja Opera.
        2006 jälleen ulkomaille eli Bahamalle, nimeksi tuli Opera.
        Myytiin Kyprokselle 2007, nimeksi tuli Cristal.
        2013 nimeksi vaihdettiin Louis Cristal.
        2015 jälleen nimen vaihto ja uudeksi nimeksi tuli Celestyal Crystal.
        Laiva on tosiaan sitkeä. Karille ajo, törmäys laituriin, törmäys samalla kerralla kolmeen rahtilaivaan, törmäys jäämurtajaan sekä tankkeriin.


    • Anonyymi

      Kyllä ihmistäkin täytyy ajan saatossa aina "hitsailla".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6953
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3918
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3290
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2899
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2672
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2123
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2057
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1990
    Aihe