Miksi Malö on vielä pystyssä?

Anonyymi-ap

14

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä suomalainen veistämö tekee/on tehnyt Malö/HR/Najad -tyyppisiä veneitä?

      Ei äkkiseltään tule yhtäkään mieleen.

      Konkurssissahan on koko Suomi, ne joilla on varaa ostella uusia veneitä, eivät osta niitä tänne eivätkä varsinkaan alle 60 jalan leluja.

    • Anonyymi

      Esimerkiksi Nauticat ja Degerö tekivät samankaltaisia raskaita matkaveneitä.

      • Anonyymi

        Degerö ja Nauticat ovat moottoripursia, ruotsalaiset taas raskaita purjeveneitä.

        Kumpikin noista suomalaisista on kammottavia purjeveneinä, sisätiloiltaan järkyttäviä sokkeloita.
        Laadusta en osaa sanoa mitään, koska noihin en käsiäni pistäisi.


      • Anonyymi

        Onko Degerö lopettanut? Kohtuu iäkkäitä alkavat perustajat jo olla.


    • Anonyymi

      Noin yleisesti, Suomi on yritysverotuksen ja henkilöstökulurakenteen vuoksi paska maa yrittää. Siksi monet firmat, erityisesti isommat firmat (varsinkin tuotantoa harjoittavat), vievät firmansa kaaaaaaaauas pois Suomesta.

    • Anonyymi

      Ruotsissa myydään luokkaa 100 uutta purjevenettä vuodessa, Suomessa 15. Ruotsin lukuihin mahtuu siis hyvin joukkoon 3 Malöä, jolla veistämö pysyy jo jotenkin pystyssä, jos rahaa tulee muustakin kuin veneiden rakennuksesta. Esim. alihankinnasta, korjauksista, telakointipalveluista jne. Suomessa taas 15 veneen joukkoon ei montaa kotimaista venettä mahdu.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna rekisteröity 12 purjevenettä. Saattaa uuden purjeveneen hankinta olla varakkaamman väen harrastus. Mihin noita Firstejä muuten tarvitaan, kun Venenetti pursuaa pieniä puoli-ilmaisia purkkareita?

        Beneteau First 18SE 1
        Beneteau First 24 1
        Beneteau Oceanis 30.1 1
        Dehler 38 SQ 1
        Hallberg-Rassy 340 1
        Lagoon Lagoon 51 1
        Linjett 39 1
        Muu JPK 1030 JPK RACING 1
        Swan 55 1
        Wauquiez Pilot Saloon 48e 1
        X-Yachts X 4.3 mk2 1
        Omavalmiste muut 1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna rekisteröity 12 purjevenettä. Saattaa uuden purjeveneen hankinta olla varakkaamman väen harrastus. Mihin noita Firstejä muuten tarvitaan, kun Venenetti pursuaa pieniä puoli-ilmaisia purkkareita?

        Beneteau First 18SE 1
        Beneteau First 24 1
        Beneteau Oceanis 30.1 1
        Dehler 38 SQ 1
        Hallberg-Rassy 340 1
        Lagoon Lagoon 51 1
        Linjett 39 1
        Muu JPK 1030 JPK RACING 1
        Swan 55 1
        Wauquiez Pilot Saloon 48e 1
        X-Yachts X 4.3 mk2 1
        Omavalmiste muut 1

        Eipä tuossa listassa tosiaan yhtään massojen karvalakkia ole, ellei Oceanista sellaiseksi laske, mutta uutena lähes 200k kaikkineen on sekin.

        Jos olisi ylimääräistä rahaa, niin itse miettinyt että tuollainen pikkufirsti voisi olla eloisa ja hallittavan kokoinen vene pikkumiehistöllä mökkirantaan ja lähivesillä kikkailuun + samalla lähisaariravintolassa vierailuun. Miksei kisoihinkin, jos lähistöllä sattuisi sellaisia olemaan.

        Ei hankinnassa mitään järkeä olisi, mutta missäpä tässä elämässä on


    • Anonyymi

      Itselläni on ollut useampi 2000-luvun First - mutta sanon, että nämä Seascape-kopiot ovat kyllä joo - nopeita - mutta sisustaltaan sellaisia Bajamajoja, ettei tulisi mieleenkään jäädä sellaiseen yöksi.

      En itse asiassa käsitä, mille kohderyhmälle tuohon hintaan niitä tehdään?
      Retkiveneenä onneton, kilpakäyttöön kelpaa, jos heittää sisustasta kaiken irtilähtevän ja moottorikaivoon upotetun typerän perämoottorin mäelle.

      Perhekäytössä perseestä, eikä noilla yksinpurjehduksessa tee mitään, kädet loppuvat kesken.
      Mitään keittimiä, lämppäreitä jne, noihin on turha laittaa, koska lisäpaino.
      Tuollaisena taas moisesta sisustuksesta tulee lähinnä paha olo - edelleen olkoonkin, että menevät purjeilla todella kovaa.

      No joo. Saahan noita vanhempia edelleen.
      Ja aina voi luopua koko harrastuksesta. Purjevene ei kuitenkaan ole mikään polttomerkki, siitä nyt sentään vielä jotenkin pääsee eroon huonoinakin aikoina.
      Ja vanhemmilla romuilla kierrätys tai homehtuminen takapihalle pressun alle ovat tietysti yksi vaihtoehto.

      Tosiasia on, että uusien hinnat ovat karanneet viimeisen 20 vuoden aikana täysin käsistä.
      2000-luvun alussa sai sisäkoneellisen Beneteaun Antares 6:n kaikkine hyvineen, jääkaapit, plotterit, keitin, paskis, avotilan patjat jne. uutena Suomessa muovipussissa 45 000 eurolla, Pikku First 21.7 maksoi purjeineen myrkkymaalattuna Suomeen tuotuna ja rikattuna vedessä 28 000 euroa.
      Ostin molemmat noihin aikoihin.

      Vaikka 20 vuotta onkin kulunut, pientäkään purkkaria ei enää saa puolen vuoden nettoliksalla, joten se siitä.....

      • Anonyymi

        Minäkin kyllä ihmettelen onnettomia sisätiloja. Jos vertaa vaikka tähän Jeanneau Sun 2500, niin tällähän pari tyyppiä mukavasti lomailisi. Suomen oloissa tämä olisi järkevä vene. Aikoinaan messuilla kävin tällaisen tsekkaamassakin. Jos yksin liikkuisin, tämä olisi loistava.

        https://www.theyachtmarket.com/en/boat-for-sale/2566807/


      • Anonyymi

        Onhan tahti ollut hurjaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana uusien hinnat ovat n. tuplaantuneet. Hanse 388 tuli 2012, jolloin hinnat alk. 112 000. Nyt samaa asuntovaunun/veneen-risteytystä saa lähteä varustelemaan 200 000 eurosta. Lisävarusteiden hinnat ovat myös seuranneet kehitystä. Purjehdusvalmiina kumpikin on kun lähtöhinnan kertoo 1,5:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tahti ollut hurjaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana uusien hinnat ovat n. tuplaantuneet. Hanse 388 tuli 2012, jolloin hinnat alk. 112 000. Nyt samaa asuntovaunun/veneen-risteytystä saa lähteä varustelemaan 200 000 eurosta. Lisävarusteiden hinnat ovat myös seuranneet kehitystä. Purjehdusvalmiina kumpikin on kun lähtöhinnan kertoo 1,5:llä.

        Väittäisin sen johtuvan Bavan konkasta ja kuihtumisesta. Hinnalla ei enää kilpailla samalla tavalla kuin silloin. Bavarialla oli liukuhihna, jolta piti saada veneitä kaupaksi tarpeeksi nopeaan tahtiin, jotta tehdas pysyi koko ajan kiireisenä. Muuten olisi menetetty liukuhihnan edut. Nyt kun vain Beneteau-konserni valmistaa tuohon tyyliin veneitä, ei enää ole kilpailua. Markkinatalouden sääntöjen jonkun pitäisi nyt alkaa valmistaa vastaavia veneitä halvemmalla, jos se on mahdollista.


    • Anonyymi

      Suomalaiset yritykset on luovuttajia. Huonojen aikojen koittaessa ratkaisuksi haetaan näivettämistä ja kulujen armotonta karsimista. Tuotantoa ajetaan jo ennakoivasti alas ja markinaosuudesta tingitään, ennen kuin muut ehtii reagoida. Sen sijaan, että aktiivisesti ponnisteltaisiin myynnin eteen, lyödäänkin hanskat tiskiin kun prkle ei tästä kumminkaan mitään tule.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7675
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4253
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2455
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2398
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe