Jos olen esimerkiksi liikennevaloissa paikoillaan. Pidän kytkimen pohjassa ja jarrun pohjassa. Mutta jos en jaksaisi pitää kytkintä pohjassa, niiin mikä muu tapa olisi? Käsijarrun laittamienn päälle? Vain se?
Entä voinko pysäyttää auton kakkosvaihteella? Ja olla paikoillaan niin etttä vaihde on kakkosella ja kun lähden liikkeelle, niin laitan ykkösen? Vai pitääkö ykkönen laittaa ennen kuin auto pysähtyy kokonaan?
T. Yksi ajotunti takana...
Autokoulu: kytkimen käytöstä
33
643
Vastaukset
- Anonyymi
Auton voi pysäyttää myös 2 vaihteella koska kytkin painetaan ennen pysähdystä pohjaan jolloin auto rullaa vaihde vapaalle ja pysäytys jarrutus käsijarrulla pysyy myös paikoillaan vaihde vapaalla
- Anonyymi
Okej. Mä jotenkin käsitin että auto sammuu jos pysäytän auton kokonaan ja vaihde ei ole ykkösellä
- Anonyymi
Voit pysäyttää vaikka 6:sella.Kytkin tietysti pohjassa kun tulet pysähtymiseen.
Paikallaan sitten ykkönen.
Ei kakkosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okej. Mä jotenkin käsitin että auto sammuu jos pysäytän auton kokonaan ja vaihde ei ole ykkösellä
Nykyautot voivat sammutella itseään valoissa, mutta kyllä se kone käynnistyy, kun kytkimen nostaa. Vaikka nykyisin harvassa autossa on enää käsivaihteita, kannattaa opetella käyttämään niitä. Lomareissuilla saattaa tulla kaikenlaisia vuokra-autoja vastaan, myös näitä käsin hämmennettäviä.
- Anonyymi
Jos laitat vaihteen vapaalle, ei tarvitse pitää kykintä pohjassa.
Joissakin autoissa (mm. Ford) vaihteen saa vapaalle ilman kytkintäkin, kunhan ei paina kaasua.- Anonyymi
Manuaalivaihteet loksahtelee sisään ylös- ja alaspäin ilman kytkintä, kun vähän viitsii opiskella vaihteiden välityssuhteita ja kierroslukujen %-eroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Manuaalivaihteet loksahtelee sisään ylös- ja alaspäin ilman kytkintä, kun vähän viitsii opiskella vaihteiden välityssuhteita ja kierroslukujen %-eroja.
Toki loksahtavat, mutta tuo tapa kuluttaa synkronirenkaita enemmän, kuin kytkintä käyttäen. Tarpeen lähinnä silloin, kun kytkin ei toimi, ja on pakko päästä pajalle. Startilla liikkeelle ja varovasti vaihtaen eteenpäin.
- Anonyymi
Eli automaatti, naisille ja muille tumpeloille helpompi vaihtoehto, onnistuu se kolarointi niilläkin.
- Anonyymi
En kyllä lähtisi paljoa keulimaan sillä että osaa käyttää manuaalia. Sen oppii simpassikin parissa päivässä.
Automaatti on mukavampi ajaa olkoon takana kilometrejä nolla tai miljoona. Itse kyllästyin siihen turhaan räpläämiseen jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Tietysti jos joku saa kiksejä noin yksinkertaisen ja täysin turhan homman osaamisesta niin se on jokaisen oma asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä lähtisi paljoa keulimaan sillä että osaa käyttää manuaalia. Sen oppii simpassikin parissa päivässä.
Automaatti on mukavampi ajaa olkoon takana kilometrejä nolla tai miljoona. Itse kyllästyin siihen turhaan räpläämiseen jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Tietysti jos joku saa kiksejä noin yksinkertaisen ja täysin turhan homman osaamisesta niin se on jokaisen oma asia.Sittenhän simpanssit ovat viisaampia kuin jenkit, ainakin siitä päätellen kun on katsellut telkkarista noita maailmanympäri reissaussarjoja. Kilpailijat taistelevat jatkuvasti autojen kanssa kun eivät opi käyttämään manuaalivaihteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sittenhän simpanssit ovat viisaampia kuin jenkit, ainakin siitä päätellen kun on katsellut telkkarista noita maailmanympäri reissaussarjoja. Kilpailijat taistelevat jatkuvasti autojen kanssa kun eivät opi käyttämään manuaalivaihteita.
Jenkeissä ja muuallakin ei ole kyse siitä ettei kaikki oppisi manuaalilla ajamaan mutta miksi pitäisi? Automaatti ja erityisesti sähköautot on on vaan niin paljon vaivattomampia.
Rattaiden siirtely käsin ... miksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sittenhän simpanssit ovat viisaampia kuin jenkit, ainakin siitä päätellen kun on katsellut telkkarista noita maailmanympäri reissaussarjoja. Kilpailijat taistelevat jatkuvasti autojen kanssa kun eivät opi käyttämään manuaalivaihteita.
"Kilpailijat taistelevat jatkuvasti autojen kanssa kun eivät opi käyttämään manuaalivaihteita."
Et ole kovin fiksu. Kyse ei ole siitä etteikö ne oppisi vaan siitä etteivät ole eläessään sellaista aikaisemmin nähneet. Manuaalivaihteet ovat kehitysmaa-kamaa heidän silmissään ja täysin hyödytön taito.
Sama juttu esim kuin kangaspuiden käytön osaaminen. Ei kovin vaikeaa mutta kun sellaisen pukille laittaa ensikertalaisen ilman ohjeita niin ei paljon mattoa synny. Syntyisikö sinulta ilman ohjeita? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kilpailijat taistelevat jatkuvasti autojen kanssa kun eivät opi käyttämään manuaalivaihteita."
Et ole kovin fiksu. Kyse ei ole siitä etteikö ne oppisi vaan siitä etteivät ole eläessään sellaista aikaisemmin nähneet. Manuaalivaihteet ovat kehitysmaa-kamaa heidän silmissään ja täysin hyödytön taito.
Sama juttu esim kuin kangaspuiden käytön osaaminen. Ei kovin vaikeaa mutta kun sellaisen pukille laittaa ensikertalaisen ilman ohjeita niin ei paljon mattoa synny. Syntyisikö sinulta ilman ohjeita?Hanki "fiksuna" tesla autopilotilla ja matkusta täyttä vauhtia puuhun tai rekan alle :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkeissä ja muuallakin ei ole kyse siitä ettei kaikki oppisi manuaalilla ajamaan mutta miksi pitäisi? Automaatti ja erityisesti sähköautot on on vaan niin paljon vaivattomampia.
Rattaiden siirtely käsin ... miksi?Automaatteja on nykyään aika monen laisia, mutta varsinkin vanhempiin automaatteihin nähden rattaiden itse siirtely palkittiin sekä selvästi parempana polttoainetaloutena, että parempana suorituskykynä.
Vanhoissa automaateissa ei ollut kestävyysongelmia uudemmat sen sijaan eivät tahdo kestää auton ikää ja ovat monesti paalauspäätöksen alullepanijoita.
Sähkikset sitten erikseen, vaikka autoliikkeen mainoksessa on niissäkin automaattiloota, niin se johtuu vain siitä, että systeemi "muistuttaa" automaattia ajokokemuksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automaatteja on nykyään aika monen laisia, mutta varsinkin vanhempiin automaatteihin nähden rattaiden itse siirtely palkittiin sekä selvästi parempana polttoainetaloutena, että parempana suorituskykynä.
Vanhoissa automaateissa ei ollut kestävyysongelmia uudemmat sen sijaan eivät tahdo kestää auton ikää ja ovat monesti paalauspäätöksen alullepanijoita.
Sähkikset sitten erikseen, vaikka autoliikkeen mainoksessa on niissäkin automaattiloota, niin se johtuu vain siitä, että systeemi "muistuttaa" automaattia ajokokemuksena.Paalausuhan alla on nuo "valeautomaatit", eli kaksoiskytkin- ja robottivaihdelaatikot. Vaihdelaatikko on käytännössä sama kuin manuaalissa, mutta kuljettajan vaihteiden vaihtamistoimet on jätetty elektroniikan ohjaamalle mekaniikalle.
Oikea automaattilaatikko momenninmuuntimella ja planeettavaihteistolla on melkoisen kestävä, vaikka väärinkäytöllä senkin saa hajalle.
Sähköautossa ei ole vaihdelaatikkoa eikä kytkintä, koska sähkömoottorin vääntömomentti on täysi jo pyörimään lähtiessä ja moottorin kierrosluku riittää auton huippunopeuksiin saakka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkeissä ja muuallakin ei ole kyse siitä ettei kaikki oppisi manuaalilla ajamaan mutta miksi pitäisi? Automaatti ja erityisesti sähköautot on on vaan niin paljon vaivattomampia.
Rattaiden siirtely käsin ... miksi?Mites kun tiukka taskuparkki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sittenhän simpanssit ovat viisaampia kuin jenkit, ainakin siitä päätellen kun on katsellut telkkarista noita maailmanympäri reissaussarjoja. Kilpailijat taistelevat jatkuvasti autojen kanssa kun eivät opi käyttämään manuaalivaihteita.
Eihän niitä käsivaihteisia siellä ole, kuin joissain harrastevehkeissä. 70-luvulla kuuntelin Floridassa, miten eräs naapuri käsitteli MG:tään. Sääliksi kävi autoa. Oli se sellaista koneen kiljutusta ja vaihteiden repimistä, mutta huvinsa kullakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites kun tiukka taskuparkki?
Helpompi se taskuparkki on automaatilla, kuin käsivaihteisella. Se osaa näet ryömiä hitaasti pelkkää jarrua käyttäen.
- Anonyymi
Onhan automaatti helpompi mutta autokouluissa niitä ei taida olla että ihmiset oppisi ajamaan myös manuaalilla automaatit vikaherkempiä kallis korjata ja öljyt vaihdettava samaten liukkaalta pinnalta ylämäkeen lähtö ei aina suju polttoaineen kulutus suurempi vanhoille ihmisille ja invalideille hyvä
- Anonyymi
Kielikouluun opettelemaan välimerkkien käyttöä. Eihän tuollaista tekstiä viitsi kukaan lukea.
- Anonyymi
"Onhan automaatti helpompi mutta autokouluissa niitä ei taida olla että ihmiset oppisi ajamaan myös manuaalilla "
Eiköhän syy autokoulujen manuaalivaihteisiin ole siinä, että automaatilla suoritetusta autokoulusta saa "vain" automaattikortin, eli sillä ei saa ajaa manuaalisella vaihteistolla olevaa autoa.
- Anonyymi
Voithan sä heittää vaihteen vapaalle jo ennen liikennevaloja ja nosta kytkin ylös rullaa risteykseen. Kun valo vaihtuu vihreälle kytkin pohjaan ykköstä silmään ja menox sano anni lenox. jne..,,
- Anonyymi
Kovin on heikot jalkavoimat jos kytkimen painaminen on liian raskasta nykyautoilla.
Penkki oikealle etäisyydelle polkimista ja kunnolla poljin pohjaan, niin se kevenee.- Anonyymi
Ei sitä kytkintä kovin pitkiä aikoja kannattaisi painaa pohjassa muutenkaan ettei painelaakeri kulu.
Mutta tämä on vasta auton omistaja-asteen asia, autokoulussa ei nyt ehkä ensimmäiseksi kannata miettiä kytkimen painelaakerin kestoa, vaan pitäisi oppia ajamaan, ja liikennesäännötkin.
Jotkut ilmeisesti vetää käsijarrun päälle liikennevaloissakin seistessä, mutta itse olen tottunut pitämään auton paikallaan vain käyttöjarrulla ja mäkilähdöt on onnistuneet ilman avustintakin, vaikkakin nykyisessä on sekin. Saisin kytkimen nostettua nopeamminkin kuin avustin vapauttaa jarrun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä kytkintä kovin pitkiä aikoja kannattaisi painaa pohjassa muutenkaan ettei painelaakeri kulu.
Mutta tämä on vasta auton omistaja-asteen asia, autokoulussa ei nyt ehkä ensimmäiseksi kannata miettiä kytkimen painelaakerin kestoa, vaan pitäisi oppia ajamaan, ja liikennesäännötkin.
Jotkut ilmeisesti vetää käsijarrun päälle liikennevaloissakin seistessä, mutta itse olen tottunut pitämään auton paikallaan vain käyttöjarrulla ja mäkilähdöt on onnistuneet ilman avustintakin, vaikkakin nykyisessä on sekin. Saisin kytkimen nostettua nopeamminkin kuin avustin vapauttaa jarrun.Nykyisissä autoissa painelaakerin kesto ei ole ongelma (kuulalaakeri), se kyllä kestää pitkään, vaikka jokaisessa pysähdyksessä pitäisi kytkinpoljinta pohjassa. Mutta helpompaa on pysähdyttyä vaihtaa vapaalle, niin ei tarvitse pitää kytkinpoljinta pohjassa. Eiköhän aloittajalle opeteta tuokin ajotuntien lisääntyessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisissä autoissa painelaakerin kesto ei ole ongelma (kuulalaakeri), se kyllä kestää pitkään, vaikka jokaisessa pysähdyksessä pitäisi kytkinpoljinta pohjassa. Mutta helpompaa on pysähdyttyä vaihtaa vapaalle, niin ei tarvitse pitää kytkinpoljinta pohjassa. Eiköhän aloittajalle opeteta tuokin ajotuntien lisääntyessä.
Eiene hajoa käytännössä koskaan missään autossa vaikka pitäisi aina pohjassa risteyksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiene hajoa käytännössä koskaan missään autossa vaikka pitäisi aina pohjassa risteyksessä.
Mutta monella kytkin jää yllättävän lyhytikäiseksi. Poljin kun ei olekaan ihan lattiassa ja kuski ei huomaa mitään kun jarru hoitaa kytkimen luiston huomaamatta. Ei se painelaakeri ole silloin ongelma, vaan peruskuluma eli kytkinlevy ja paineasetelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta monella kytkin jää yllättävän lyhytikäiseksi. Poljin kun ei olekaan ihan lattiassa ja kuski ei huomaa mitään kun jarru hoitaa kytkimen luiston huomaamatta. Ei se painelaakeri ole silloin ongelma, vaan peruskuluma eli kytkinlevy ja paineasetelma.
Ei mennyt Nissanissa kytkinlevykään, vaikka pidin usein kytkimellä paikallaan ylämäessä.
- Anonyymi
Kakkosellakin voi lähteä liikkeelle varsinkin jos on loiva alamäki risteyksessä. Nykyisissä (turbo) autoissa on sen verran vääntöä että lähtee hyvin kakkosella.
- Anonyymi
Lähtee lähtee, ainakin sopivasti kytikintä kuluttaen ja kun muu ajotapakin jättää kytkimen ominaisuudet huomioimatta, niin sen huomaa sitten kun kytkin ei kestänytkkään kuin alle 100 000 km. Ja automallista riippuen hintlappu 500 - 3000€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähtee lähtee, ainakin sopivasti kytikintä kuluttaen ja kun muu ajotapakin jättää kytkimen ominaisuudet huomioimatta, niin sen huomaa sitten kun kytkin ei kestänytkkään kuin alle 100 000 km. Ja automallista riippuen hintlappu 500 - 3000€
Ei tarvitse luistattaa kytkintä kakkosella kun on alamäki. Tavallisella 1.6 litrasella vaparikoneellakin voi lähteä jopa kolmosella kun tarpeeksi jyrkkä alamäki. Eli antaa auton valua vapaalla noin 20-40km/h nopeuteen ja laittaa siitä suoraan kakkosen tai kolmosen sisään kytkintä luistattamatta.
ps. Tämä ei tosin onnistu jossain pohjanmaan lakeuksilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse luistattaa kytkintä kakkosella kun on alamäki. Tavallisella 1.6 litrasella vaparikoneellakin voi lähteä jopa kolmosella kun tarpeeksi jyrkkä alamäki. Eli antaa auton valua vapaalla noin 20-40km/h nopeuteen ja laittaa siitä suoraan kakkosen tai kolmosen sisään kytkintä luistattamatta.
ps. Tämä ei tosin onnistu jossain pohjanmaan lakeuksilla.Vapari Honda 1.6 lähti vitosellakin tasaisella ja kytkin kesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467635
- 334213
- 573715
- 503190
- 172876
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652561- 542398
- 512388
- 402339
- 162286