Aikoinaan vitsailtiin siitä että maanteillä ajoin Taunuksia jossa perässä asuntovaunu. Tälllä viitattiin siihen Taunuksen alitehoisuuteen. Sen ajan autojen mittapuulla Taunus oli varsin tehokas ja juuri siksi se oli suosittu auto vetämään vaunuja.
Pienin konekoko taitoi olla 1,3 litrainen mutta on huomioitava, että ei kuutiotilavuus yksin ratkaise kaikkea. Nimittäin vääntö näissä pitkäiskuisissa moottoreissa oli sitä luokkaa ettei monessakaan nykyautossa ole vastaavaa. Se mitä hävittiin hevosvoimissa, saatiin takaisin väännössä. Tämän takia Taunus ei tietenkään kiihtynyt vaunun kanssa hurjasti mutta kun vauhtiin päästiin, jaksoi taunus vaihteita juuri vaihtelematta hitaampaakin ajoa.
Tuon ajan autoissa oli yksi puute nimittäin moottorien kestävyys oli riippuvaista kuutiotilavuudesta. 1,3 litrainen kesti 130tkm ja 2 litrainen 200tkm jne. nykyaikana 1 litran moottorilla voidaan ajaa parhaimmillaan 400tkm. jopa paljon enemmän.
Jotain taunuksen suosiosta ja kestävyydestä kertoo se, että niitä näkee edelleen viikottain. tämän ikäluokan autojen moottorit rakennettiin niin, että moottori voitiin porata ja männittää uudelleen helposti. avattiin vain öljypohja ja kiertokankien mutterit autki ja männät yläkautta ylös. moottori voitiin porata ylikokoon moottorin ollessa konetilassa ja sitten vain ylikokomäntiä kaupasta. joissakin taksi-taunuksissa oli tehty monta porausta ja mittarissa miljoona. granadassa ei näitä eteen juuri tullut koska granadan sai dieselinä ja dieselmoottoria ei ajamalla saa kulumaan.
joka tapausessa on turha vitsailla taunukselle autona. se oli aikansa autoista tehokas ja aika suosittu.
Taunus ja asuntovaunu oli aiheeton vitsi aikanaan
13
276
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan melkoinen "olipa kerran" rykäisy.
Millä vuosisadalla oikein elät?- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🔞 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18122260c
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Suosittu oli, mutta eihän se mihinkään kulkenut. Itse olen sen kokenut.
- Anonyymi
Oliko Taunus -miehelle järkytys kun kulmikkaan Taunuksen seuraajaksi esiteltiin linjakkaan pyöreämuotoinen Sierra?
- Anonyymi
Taunusta ei tullut kokeiltua vaunun vedossa. Saabista siirryin neliveto V6 Sierraan ja johan alkoi vaunukin liikkumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taunusta ei tullut kokeiltua vaunun vedossa. Saabista siirryin neliveto V6 Sierraan ja johan alkoi vaunukin liikkumaan.
Sierrassa varmaan ollut pitkittäin se V6 konekin. Poikittaisissa V6 ja V8 koneissa on varsin vittumaista päästä käsiksi sinne rintapellin puoleisiin sytytystulppiin ja muihin mahdollisiin osiin jotka sijaitsee silläpuolen konetta.
Poikittaisissa suorissa neloskoneissa öljynsuodatin vielä menettelee siellä rintapellin puolella kun altapäin sörkkii, mutta V-koneissa tulpat olisi vieläkin ylempänä ja altapäin melko kurottelu sinne asti, vaan eipä niihin yläkauttakaan oikein käsiksi pääse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sierrassa varmaan ollut pitkittäin se V6 konekin. Poikittaisissa V6 ja V8 koneissa on varsin vittumaista päästä käsiksi sinne rintapellin puoleisiin sytytystulppiin ja muihin mahdollisiin osiin jotka sijaitsee silläpuolen konetta.
Poikittaisissa suorissa neloskoneissa öljynsuodatin vielä menettelee siellä rintapellin puolella kun altapäin sörkkii, mutta V-koneissa tulpat olisi vieläkin ylempänä ja altapäin melko kurottelu sinne asti, vaan eipä niihin yläkauttakaan oikein käsiksi pääse.On pitkittäinen, koska vaihdelaatikon perässä on Fergusonpyörästö jakamassa voimaa etu- ja takakardaanille (yksi kolmasosa/kaksi kolmasosaa). Oli todella hyvä vaununvedossa, ruiskukoneessa oli tehoa.
- Anonyymi
Aloittajan kanssa samaa mieltä tuosta väännöstä. Sai vain nostaa kytkimen niin auto lähti. Nykyauto sammuu ei ole semmoista pohjavääntöä kuin harvoissa missä ehtii säädöt korjaamaan lähtöä. Kaverin granadalla v6 liikuttiin paljon ja yksi ford capri 3.0 oli tutun kanssa myös usein p ringillä oikein hyviä liukkaita muistoja fordeista. Itse ajoin vain 1,6 l koneisella ja helppoa liikkumista juuri sen pehmeän sitkeän vedon johdosta oikein hyvä. Uudemmat koneet eri merkeiltä olleet ponnettomia.
- Anonyymi
Joskus nuo vanhat vetoautot pääsi yllättämään. Kaveri veti farmari Ladalla Soliferia ja minulla oli vaikeuksia pysyä perässä mutkaisella tiellä saman kokoisella Matkaajalla ja Saab 900:lla.
- Anonyymi
Nykyaikana pienissä turbomoottoreissa voi olla kalliita remontteja jo alle 100 000km ja moottoritiekulutus isompi kuin ahtamattomissa isommissa.
- Anonyymi
Oma ensimmäinen auto oli Taunus. Mallimerkintä oli L = Laiska.
Omat kädet tuli mustattua useaan kertaan.
"Hauskoja" muisteluita ja anekdootteja mutta oikeasti tuon teknologian osaaamisella on tänään yhtä paljon käyttöä kuin tuohivirsun tekemisellä.
Korjaan. Tuohivirsun tekeemisellä on aina arvoa. Se on ajatonta.
Vanhan autotekniikan osaamisen on täysin yhtä tyhjän kanssa. Käsityötaitoa tarvitaan aina. - Anonyymi
Hyvinhän se Lada 1600 veti vaunua, kun siinä vanhassa oli vain 4 vaihdetta ja
tiukka perän välitys . Monet ohittajat ällistelivät, kun ei Volvo+vaunu
päässytkään helposti Ladan ohitse. lada meni hyvin ylämäet, kun laittoi
vaihteen kolmoselle ja hanat auki. Kulutuskin oli vain 13-14 l/100 km.- Anonyymi
Tässä ketjussa puhuttiin taunuksesta eikä ladasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396875
- 323878
- 453260
- 342834
- 162652
- 372218
- 162176
- 342040
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482017- 341910