Parkkihallien kustannukset...

Anonyymi-ap

Tämän Iltalehden artikkelin mukaan:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9af75c01-e3e3-4e2d-91b4-0bfc9efd5bb8

"Sen alapuolella 25 metrin syvyydessä on peruskallioon louhittu 900 pysäköintiluola, josta pääsee hissillä suoraan Valkeaan ja ydinkeskustan muihin osiin ja kauppoihin. Luolasto maksoi lähes 80 miljoonaa euroa."

Ehkä tuossa olisi ollut tarkoitus lukea "peruskallioon louhittu 900 auton pysäköintiluola".

Jos näin on, niin jakolaskulla selviää:

80 miljoonaa euroa / 900 autopaikkaa = 88889 € / autopaikka.

Onko tuo keskimääräinen kustannus, joka on tyypillinen maanalaiselle peruskallioon louhitulle pysäköintiluolalle ? Siis, että kun tuollainen maanalainen parkkihalli tehdään, niin onko se keskimääräinen kustannus, että 1 parkkipaikka maksaa 88889 €?

Vai onko Oulussa jotakin syitä, mitkä tekevät juuri tuosta parkkihallista keskimääräistä kalliimman, jos koko hankkeen hinta jaetaan parkkipaikkojen lukumäärällä, eli saadaan laskennallinen yhden autopaikan aiheuttama kustannus ?

Onko jollain tietoa muiden vastaavien kustannuksista yhtä autopaikkaa kohti laskettuna? Esimerkiksi vaikkapa Helsingissä kauppakeskus Redin parkkiluola ?

15

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kumpikohan on kalliimpaa, maanpäällinen parkkialue, mutta sitten valittavat saamatta jääneitä kiinteistöverotuloja ja kiinteistökeinottelutuloja, vuokratuloja, mutta jättävät toki huomioimatta, että maksullinen pysäköintialue tuottaa myös rahaa.
      Viherpiipertäjätkin haluavat autot pois silmistä esim. maan alle, joten kumpikohan onkaan halvempaa, louhia maanalainen parkkihalli, josta kieltämättä on etua myös autoilijalle kun auto ei ole säiden armoilla, vai maanpäällinen parkkialue?
      Toki maksullinen maanalainen parkkihalli tuottaa myöskin tuloja.

      Maanpäällinen parkkialue on varmaan halvempi tehdä kuin louhia maanalainen parkkihalli. Tosin jos ei tarvitse kalliota louhia, vaan tehdään joku kauppakeskus tms. jonka kellarissa autopaikkoja, ehkä lienee jopa edullisin ratkaisu? Näin muut kerrokset ovat tuottavassa liiketoimintakäytössä, parkkihallikin tuottaa rahaa jos se laitetaan maksulliseksi, ja se on periaatteessa vain yksi kerros rakennuksesta, joka jokatapauksessa rakennettaisiin.

      • Anonyymi

        Kaupunki olisikin nätti ja käytännöllinen jos jokaisessa liikerakennuksessa olisi 1-2 kerrosta maanpäällä pysäköinti tilaa, voi näitä ajatuksen kukkasia.
        Pysäköintitilan tarve on tullut paljon myöhemmin kuin kaupungit ovat kehittyneet ja kasvaneet ja aikojen alussa ei siis ollut tarvetta nykyiselle määrää parkkiruutuja ja tiiviisti rakennettu keskusta on ainoa järkevä tapa rakentaa. Siksi pysäköinti maan alle on ainoa järkevä tapa hoitaa asia ja se investointi on toimiva ties kuinka pitkälle tulevaisuuteen.


    • Anonyymi

      Jos kaikki autopaikat olisi kaupungeissa maanpäällä, niin ei voitaisi myydä kalliita ja arvokkaita tontteja liiketiloille ja kaupoille jne....ja kaupunki hyytyisi ja näivettyisi parkkialueiden mukana kun ei ole palveluja ja kauppaa. Vain hölmö laskee asiaa kuin avaaja kun itse asia on paljon monipuolisempi kokonaisuus.

      • Anonyymi

        Pikemminkin kaupunkien keskustat ovat näivettyneet liiketiloista, kun autoilua on vaikeutettu. Yritykset ovat häipyneet, ja mainoskuvien kesäiset ja trendikkäät kävelykadut, joissa esiintyy nuoria ja kauniita ihmishahmoja, ovatkin todellisuudessa täynnä oksentelevia puliukkoja, särettyjä pulloja ja huumeneuloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin kaupunkien keskustat ovat näivettyneet liiketiloista, kun autoilua on vaikeutettu. Yritykset ovat häipyneet, ja mainoskuvien kesäiset ja trendikkäät kävelykadut, joissa esiintyy nuoria ja kauniita ihmishahmoja, ovatkin todellisuudessa täynnä oksentelevia puliukkoja, särettyjä pulloja ja huumeneuloja.

        Autoilua on vaikeutettu, mutta pysäköintiä periaatteessa helpotettu parkkihalleilla. Tosin on ihmisiä joiden mielestä pienikin kävely on ylivoimainen este tehdä mitään ja kaupan oven eteen on päästävä, ellei jopa tuulikappiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilua on vaikeutettu, mutta pysäköintiä periaatteessa helpotettu parkkihalleilla. Tosin on ihmisiä joiden mielestä pienikin kävely on ylivoimainen este tehdä mitään ja kaupan oven eteen on päästävä, ellei jopa tuulikappiin.

        Kannattaa katsoa mitä oikeassa elämässä on seurannut ja tehdä sitten johtopäätös että miten meni noin niinkuin omasta mielestä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa mitä oikeassa elämässä on seurannut ja tehdä sitten johtopäätös että miten meni noin niinkuin omasta mielestä...

        Riippuu mitä kaupunkia seuraat ja ymmärrät kaikki syyt kaupan hiipumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mitä kaupunkia seuraat ja ymmärrät kaikki syyt kaupan hiipumiseen.

        Virkamiehen ydinosaamista on syiden etsiminen muista ja syyn vierittäminen pois omalta tontilta...


    • Anonyymi

      He heh, toisaalla kilpaillaan kallioista jotka halutaan louhia murskeeksi. :D

    • Anonyymi

      Kauppakeskuksien parkkiluolien yhteydessä on yleensä myös tavaran vastaanotto eli lastauslaitureita sekä jätehuolto. Jätehuollossa on pisteet (puristimet) kaiken maailman jätteille. Yleensä osa parkkiluolasta toimii myös väestönsuojana. Muutakin talotekniikkaa on parkkiluolissa, muun muuassa sähkömuuntamot jne.

      • Anonyymi

        Katossa risteilee putkia joiden hajottua ihmiset saa ripulivedet niskaansa.


    • Anonyymi

      Parkkipaikan kustanuksen sekä maan päällä hallissa että maan alla on kalliit ja aloittajan laskemat kulut on varmaan oikealla hehtaarilla.
      Hallin käyttöajaksi lasketaan kuitenkin kymmeniä vuosia joten siksi niitä tehdää vaikka kalliita ovatkin.

      Onhan ne maanalaiset hallit hyviä, varsinkin näin pakkasilla. Auto sulaa siellä mukavasti ostoksia tehdessä vaikka kyllähän siinä äkkiä kymppi menee.

    • Anonyymi

      Nehän toimii samalla väestönsuojina, ei niitä ilmaiseksi hesassakaan ole rakennettu.

    • Anonyymi

      "Pikemminkin kaupunkien keskustat ovat näivettyneet liiketiloista, kun autoilua on vaikeutettu. "

      Joo, koska nykyisin kukaan ei käy enää kivijalkaliikkeessä ostoksilla. Helpompaa tilata Amazonista tai muualta netistä.

      Kivijalkaliikkeissä ei ole edes nykyisin riittävää valikoimaa, varsinkaan jos haluaa jotain erikoisempaa tai parempaa.

      • Anonyymi

        Kyllähän isoissa kaupoissa kauppa käy, mutta niillä on ilmaiset parkkipaikat syrjemmällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6905
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe