Airbusin ohjaamon ergonomia ?

Anonyymi-ap

Ilmailusta kiinnostuneena kun olen Tubesta toisinaan katsellut landing ja take off-videoita, niin heräsi ajatus siitä miten luontevalta toiminnot tuntuvat Airbusin kapteenin paikalla, kun ohjain on pelkkä stick vasemmalle kädelle ja hieman sivulla.

A380: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Airbus_A380_cockpit.jpg

- https://www.youtube.com/results?search_query=A320+landing

Äkikseen tuntuisi, että Boeingin perinteisempi ohjaamon ergonomia olisi luontevampi kokonaisuus (?).

Ilmeisesti lentäjät ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä Airbusin ohjaamon ergonomiaan.

6

510

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän se ole tottumiskysymys. Esim A320:ssa joystick on ollut 80-luvulta lähtien ja uusimmassa 350 tikku löytyy myös. Ergonomia lienee kummassakin huippuluokkaa

      • Anonyymi

        Yep, eiköhän tuohon ole lentäjillä ollut aikaa tottua ja tykästyäkin, vaikka en tiedä miltä vaikkapa vain B737 lentäneestä tuntuisi siirtyä Airbusin ergonomiaan, vaikka eihän sinne ilman tyypityksiä kylmiltään loikatakaan.

        Kiinnostaisi hommata opiskeltavaksi lentäjien käsikirja ... Airbus & Boeing ... jossa on koko ohjaamo toimitoineen esitelty, sekä kaikki take off ja landing tarkistuslistat ymv.

        Plussaa olisi mikäli se olisi myös visualisesti kuvineen mukavaa ja selkeää luettavaa pelkän mustavalkoisen käsikirjaprintin sijaan. Noita on vähän eri nimillä, eikä oikein edeltä tiedä mitä sisältävät ja missä muodossa.

        Mitähän bookia ne lentäjät kuljettavat mukanaan lennoilla, joita mm. alan dokumenttiohjelmissa näkee, käyden lentoprosessien tsekkauslistoja lävitse.

        Tuollaisia löytyi:

        "Airbus A320 Pilot Handbook"

        - https://www.amazon.fr/s?k=Airbus+A320+Pilot+Handbook&i=stripbooks&__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&crid=1OAUEIZPEICAP&sprefix=airbus+a320+pilot+handbook,stripbooks,473&ref=nb_sb_noss

        Jokin lentämisen ja ilmailusanaston / tekniikan handbookikin tulisi hommata, jotta voisi teknikikan ja toimintojen jargoniin tutustua .... no, on noita joitakin aikoinaan joskus vuonna yksi ja kaksi tullut suomeksi luettua, yksityislentäjän käsikirja, purjelento, suihkukoneet ymv. kun aihepiiri on kiinnostanut

        Ajatus hommata jossakin vaiheessa myöhemmin X-Plane 12 ja sille sopiva PC-kokoonpano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, eiköhän tuohon ole lentäjillä ollut aikaa tottua ja tykästyäkin, vaikka en tiedä miltä vaikkapa vain B737 lentäneestä tuntuisi siirtyä Airbusin ergonomiaan, vaikka eihän sinne ilman tyypityksiä kylmiltään loikatakaan.

        Kiinnostaisi hommata opiskeltavaksi lentäjien käsikirja ... Airbus & Boeing ... jossa on koko ohjaamo toimitoineen esitelty, sekä kaikki take off ja landing tarkistuslistat ymv.

        Plussaa olisi mikäli se olisi myös visualisesti kuvineen mukavaa ja selkeää luettavaa pelkän mustavalkoisen käsikirjaprintin sijaan. Noita on vähän eri nimillä, eikä oikein edeltä tiedä mitä sisältävät ja missä muodossa.

        Mitähän bookia ne lentäjät kuljettavat mukanaan lennoilla, joita mm. alan dokumenttiohjelmissa näkee, käyden lentoprosessien tsekkauslistoja lävitse.

        Tuollaisia löytyi:

        "Airbus A320 Pilot Handbook"

        - https://www.amazon.fr/s?k=Airbus A320 Pilot Handbook&i=stripbooks&__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&crid=1OAUEIZPEICAP&sprefix=airbus a320 pilot handbook,stripbooks,473&ref=nb_sb_noss

        Jokin lentämisen ja ilmailusanaston / tekniikan handbookikin tulisi hommata, jotta voisi teknikikan ja toimintojen jargoniin tutustua .... no, on noita joitakin aikoinaan joskus vuonna yksi ja kaksi tullut suomeksi luettua, yksityislentäjän käsikirja, purjelento, suihkukoneet ymv. kun aihepiiri on kiinnostanut

        Ajatus hommata jossakin vaiheessa myöhemmin X-Plane 12 ja sille sopiva PC-kokoonpano.

        PC:n lentosimujen lisäosakoneet ovat hyvin yksityiskohtaisesti mallinnettu ja niissä tulee mukana monisatasivuiset manuaalit. Suosittelen. Aikaa kannattaa opiskeluun paljon. Koneen järjestemien oppiminen kestää ja siihen päälle oikeat lentoprosedeuurit kentille laskeutuniseen ja nousuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PC:n lentosimujen lisäosakoneet ovat hyvin yksityiskohtaisesti mallinnettu ja niissä tulee mukana monisatasivuiset manuaalit. Suosittelen. Aikaa kannattaa opiskeluun paljon. Koneen järjestemien oppiminen kestää ja siihen päälle oikeat lentoprosedeuurit kentille laskeutuniseen ja nousuihin.

        Yep, tuossa on hurjasti kiinnostavaa opiskelun sarkaa lukuisiksi vuosiksi. Nykysillä simuilla pääsee melko realistisiin toimintamalleihin, joka on itselleni juurikin se asian ja kiinnostuksen kohde ... step by step.

        Vastaako nuo lisäkoneiden mukana tulevat manuaalit niitä lentäjän manuaaleja ja tulevatko sellaiset myös X-Planeen ostettaville koneille .... ovatko nuo mukana tulevat bookit toisiaan vastaavia tai samojakin: X-Plane vs. MSFS.

        Tuollaisia bookeja löytyi:

        - https://www.manualslib.com/products/Airbus-A320-Series-11294410.html

        Luin juuri, että X-Plane 12:sta valmiina olevalla A330:llä voi lentäää vain aitojen koneiden speksien raameissa / lentotiloissa. Ilmeisesti myös take off ja laskeutuminen edellyttää oikeat toimenpiteet. Tuo on juuri sitä mitä simulta haen.

        Lähinnä Airbus ja Boeing ovat ne opiskelun kiinnotuksen kohteina. Oliskohan A320/330 & B737/747 sopivat peruskohteet, sillä ajattelin yleisimmin käytössä olevia malleja.

        A380 on aikas huima kone, mutta melko rajallisesti käytössä.

        "7 Airlines, 53 Routes: Where The Airbus A380 Is Flying This Week"

        - https://simpleflying.com/airbus-a380-weekly-usage-may-2022/

        Canadair palojen sammutusoperaatioineen voisi myös olla kiinnostava.

        - https://www.cbc.ca/news/world/canadair-water-bomber-wildfire-europe-1.6553592

        Tulipa mieleen jos jossakin vaiheessa hommaisi jo ennen myöhempää simu-PC:n kasaamista ne lisäkoneet, niin pääsisi hiljalleen tutustumaan ko. kirjoihin. Ilmeisesti / toivottavasti ovat ilmailukielellä eli englaniksi.

        ps.

        Tuollainen aidon mallinen voisi olla monen virtuaalilentäjän toivelistalla ... mutta $$$.

        "Boeing 737 Cockpit Simulator | FDS B737NG"

        - https://flypfc.com/shop/training-systems/fixed-wing-simulators/jet-cockpit-systems/fds-b737ng/


    • Anonyymi

      Airbus on ollut edelläkävijä siviililentämisen digitalisoinnissa ja tosiaankin jo 80-luvulta, kuten ketjussa ylempänä mainittu.

      "Fly-by-wire"

      "The A320 is the world's first airliner with digital fly-by-wire (FBW) flight control system: input commands through the side-stick are interpreted by flight control computers and transmitted to flight control surfaces within the flight envelope protection; in the 1980s the computer-controlled dynamic system of the Dassault Mirage 2000 fighter cross-fertilised the Airbus team which tested FBW on an A300.[73] At its introduction, fly-by-wire and flight envelope protection was a new experience for many pilots."

      - https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320_family

      A320 ja B737 ovat olleet aitiopaikoilla:

      "The Most Utilized Commercial Aircraft In August 2023"

      - https://simpleflying.com/most-utilized-commercial-aircraft-august-2023/

      Kiinnostava kirja jossa käydään läpi kaikki ohjaamon ohjaimet yksityiskohtaisesti.

      Boeing 737 panels 24 april 2023 - Facundo Conforti

      - https://www.amazon.com/Boeing-737-panels-Facundo-Conforti/dp/B0C2SQ1ZKP

      ps. En äkikseeen löytänyt X-Planelle lisäkoneita niiden mukana tulevine bookeineen. Saakohan niitä jostakin EU:n puoleleta tilattua, sillä tuolla olevat materialit tulevat Jenkeistä.

      - https://store.x-plane.org/

      Airbus (147s) : https://store.x-plane.org/Airbus-Handbook_p_1818.html

      "Flying Low: Flying the Boeing 737 (Regular and Zibo) in X-Plane 12"

      (mutta pdf-versio ei kiinnosta)

      - https://store.x-plane.org/Flying-Low-Flying-the-Boeing-737-Regular-and-Zibo-in-X-Plane-12_p_1809.html

      ap

      ap

    • Anonyymi

      Lentosimuissa kannattaa lähteä liikkeelle pienkoneilla ja opiskella peruslentäminen ensiksi. Simuissa ”kursseja” jotka kannattaa käydä läpi. Sitten lun lentäminen hallussa, voi opiskella esim mittarilentoa kuten ILS-lähestyminen.

      Kun pienkoneella lentäminen sujuu, voit hypätä simussa isoimpiin ja nopeampiin koneisiin. Ja aen jälkeen maksullisiin tarkasti mallinnettuihin koneisiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7555
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4173
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2329
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      44
      2302
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2266
    Aihe