Osaako joku sanoa

Anonyymi-ap

Autoni oli viikon ilman ajoa -30 pakkasilla. Oli kuitenkin lämmitysjohdon päässä koko ajan,lohkolämmitin lämmitti joka päivä 2h. Lähteekö auto normaalisti käyntiin kun tulee lämpimät vai onko akku tyhjentynyt?

34

1689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä ei kokeilematta tiedä. Itsekin alan huomenna herätellä autoa lähes viikon seisonnan jälkeen, ajoin viimeksi viime tiistaina, jolloin koetin ajaa pidemmän lenkin että akku latautuisi.
      Samoin olen pitänyt autoa lämmityksessä useampiakin tunteja, maksimissaan 4,5h muutaman tunnin välein pitkin viikkoa. Tosin on vain säteilylämmitin, niin en tiedä onko se auttanut mitään.
      No huomenna selviää selvisikö auto pakkasista, vai tekikö pakkaset siitä lopun. Pahaa pelkään että akku (AGM) on saattanut heittää veivinsä, noin 8 vuotta jo ikää sillä.
      Olen kyllä varautunut käyttämään apuakkua käynnistysapuna, mutta saa nähdä miten käy.

      • Anonyymi

        Kävikin niin että auto käynnistyi omin voimin ilman apuvirtaa, toki moottorinlämmitintä käytin ennen käynnistystä. Auto seisoi 5 päivää ajamatta tuossa pakkasessa taivasalla. Mittasin akun jännitteen navoista ennen käynnistystä, 12,1V. Käynnistyksen jälkeen latausjännite näytti olevan 14,5V. Ajoin autolla kolmisen tuntia akun latailuajoa mahdollisimman vähillä virrankuluttajilla, radio kiinni, lämppärin puhallin ykkösellä, vain päivävalot päällä, ei mitään lämmittimiä päällä, kuten istuinlämmitin, jne.
        Välillä piti pysähtyä tankkaamaan, rengaspainemittarille ja kaupassakin piti käydä. Rengaspaineet oli pakkanen kutistanut sille rajalle että tpms varoitusvalo syttyi, silti oli vähintään 2,1 baria jäljellä huoltiksen mittarin mukaan. Lisäsin ilmaa ja valo sammui.

        Ei kai tässä sitten kuin kovaa ajoa vaan, tulipahan hommattua kuitenkin varalle apukäynnistysakku, ei kai se haitaksikaan ole. Pitäisi vaan onnistua ostamaan kunnossaoleva akkulaturi sille, edellinen laturi osoittautuikin mykäksi kun kokeilin sitä nyt näillä pakkasilla tuohon apuakkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävikin niin että auto käynnistyi omin voimin ilman apuvirtaa, toki moottorinlämmitintä käytin ennen käynnistystä. Auto seisoi 5 päivää ajamatta tuossa pakkasessa taivasalla. Mittasin akun jännitteen navoista ennen käynnistystä, 12,1V. Käynnistyksen jälkeen latausjännite näytti olevan 14,5V. Ajoin autolla kolmisen tuntia akun latailuajoa mahdollisimman vähillä virrankuluttajilla, radio kiinni, lämppärin puhallin ykkösellä, vain päivävalot päällä, ei mitään lämmittimiä päällä, kuten istuinlämmitin, jne.
        Välillä piti pysähtyä tankkaamaan, rengaspainemittarille ja kaupassakin piti käydä. Rengaspaineet oli pakkanen kutistanut sille rajalle että tpms varoitusvalo syttyi, silti oli vähintään 2,1 baria jäljellä huoltiksen mittarin mukaan. Lisäsin ilmaa ja valo sammui.

        Ei kai tässä sitten kuin kovaa ajoa vaan, tulipahan hommattua kuitenkin varalle apukäynnistysakku, ei kai se haitaksikaan ole. Pitäisi vaan onnistua ostamaan kunnossaoleva akkulaturi sille, edellinen laturi osoittautuikin mykäksi kun kokeilin sitä nyt näillä pakkasilla tuohon apuakkuun.

        Sama täälä Kiinan paska ei ladannut,..no onneksi ostin kesällä defan ylläpitolaturin..sillä onnistu ladata..


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­­N­­­y­­­m­­f­­­o­­m­a­­­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🔞 ­­N­y­m­f­o­­m­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18202247

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täälä Kiinan paska ei ladannut,..no onneksi ostin kesällä defan ylläpitolaturin..sillä onnistu ladata..

        Energy 6v/12V Älykäslaturi vilkuttaa vain 000,
        Paskaa muovikansissa vai käyttäjässä vika.


    • Anonyymi

      Ei oo iso homma irrottaa akku ja kantaa lämpimään jos viikonkin on ajamatta.
      Muistaakseni ennen niin tehtiin.

      • Anonyymi

        Hommaa kotiin laturin niin et tarvii arvailla.


      • Anonyymi

        Ei ole merkitystä ja hyötyä lämmittää moottoria vastuksella useina päivinä.

        Ennen käynnistystä kun on 1-2h niin lähtee käyntiin.


        Lämpöpuhallin konetilassa tunnin vaikuttaa tehokkaan että starttaa sellaiset autot käyntiin joita ei muuten saa. Eli ei kannata hangata akkusta virtaa.


      • Anonyymi

        Ennen ei ollut autoissa tietokonebokseja ja obd vikamuisteja, start&stop automatiikkaa, kaikenmaailman asetuksia ym. nollaantumassa, saati muita sähköhärpäkkeitä jotka pitäisi akun irrotuksen jälkeen "opettaa" uudelleen.
        Nykyauto ei ole edes katsastuskuntoinen välttämättä heti akun takaisinlaiton jälkeen jos obd järjestelmä ei ole kerennyt suorittaa kaikkia testejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen ei ollut autoissa tietokonebokseja ja obd vikamuisteja, start&stop automatiikkaa, kaikenmaailman asetuksia ym. nollaantumassa, saati muita sähköhärpäkkeitä jotka pitäisi akun irrotuksen jälkeen "opettaa" uudelleen.
        Nykyauto ei ole edes katsastuskuntoinen välttämättä heti akun takaisinlaiton jälkeen jos obd järjestelmä ei ole kerennyt suorittaa kaikkia testejä.

        Paremmissa ylläpitolatureissa on akun vaihto toiminto..ja ottaa myös huomioon start &stop toiminnon...


    • Anonyymi

      Akun ylläpito lataus olisi tehnyt poikaa pitkässä seisokissa.

      • Anonyymi

        Kyllä näin on..?? Ja vanhat akut vaihtoon ,tulee halvemmaksi kuin vanhalla paska-akulla tuhota auton virtajärjestelmä...alijännitteet sytyttelee vikavaloja, myös liian suuret..


      • Anonyymi

        Jep...Kiinan halvat paskat ei lataa eikä toimi..enempi haittaa kuin hyötyä..nyky autoissa monessa on AMG akku ja se vaatii uudenaikainen laturin,se vanhanaikainen perintölaturi tuhoaa AMG akun....eli yli lataa...


    • Anonyymi

      Tuon kahden tunnin lämmittämisen vaikutus katoaa muutamassa tunnissa, kun moottori jäähtyy takaisin jääkylmäksi. Siitä ei siis ole hyötyä, jos ei starttaa silloin kuin moottori on maksimaalisen lämmin. Turhaa vain kuluttaa sähköä harakoille. Lohkolämppärit kuluvat joka lämmityksellä mikä kannattaa myös muistaa.

      Lyijyakun latautuminen -30 asteessa on surkean hidasta. Mikään pieni ajolenkki ei riitä lataamaan takaisin sitä virtaa mikä meni startatessa.

      • Anonyymi

        Jos lohkolämmittimen avulla lämmitellen saa pidettyä vaikka jäähdytysnesteen niin ettei se jäädy ja riko paikkoja, on lohkolämmityksestä silloin ollut hyötyä vaikkei ajaisikaan.
        Itsellä vain säteilylämmitin öljypohjassa, pidin n. 4,5 tuntia maksimissaan kovimpien pakkasten aikana sitä päällä, välissä muutama tunti lämmittämättä, enkä ajanut viiteen päivään sillä. Akun latailuhaaveet jäi kun auton ohjekirja ei oikein suositellut sitä ja laturikin osoittautui elottomaksi.
        Jospa se on jotain auttanut, ainakin auto käynnistyi nyt tänä aamuna vaivatta, toki lämmittimestä ja pikkupakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lohkolämmittimen avulla lämmitellen saa pidettyä vaikka jäähdytysnesteen niin ettei se jäädy ja riko paikkoja, on lohkolämmityksestä silloin ollut hyötyä vaikkei ajaisikaan.
        Itsellä vain säteilylämmitin öljypohjassa, pidin n. 4,5 tuntia maksimissaan kovimpien pakkasten aikana sitä päällä, välissä muutama tunti lämmittämättä, enkä ajanut viiteen päivään sillä. Akun latailuhaaveet jäi kun auton ohjekirja ei oikein suositellut sitä ja laturikin osoittautui elottomaksi.
        Jospa se on jotain auttanut, ainakin auto käynnistyi nyt tänä aamuna vaivatta, toki lämmittimestä ja pikkupakkasessa.

        Kunnon älylaturi kiinni ,ei mitään hallpispaskoja ,akku täyteen ja annat sitten virtojen tasaantua ..itse soitin huoltoon niin sanoivat et ihan vapaasti vaan latailet kaapelit paikoillaan...miksi hän nuo ohjekirjat pelottelee ihmisiä
        .???jos se lataus askarruttaa niin kysykää auton merkkiliikkestä.??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon älylaturi kiinni ,ei mitään hallpispaskoja ,akku täyteen ja annat sitten virtojen tasaantua ..itse soitin huoltoon niin sanoivat et ihan vapaasti vaan latailet kaapelit paikoillaan...miksi hän nuo ohjekirjat pelottelee ihmisiä
        .???jos se lataus askarruttaa niin kysykää auton merkkiliikkestä.??

        Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
        https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
        Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.

        Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
        Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
        https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
        Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.

        Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
        Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.

        Ei ollut kyllä paljon valinnanvaraakaan, porukka ostanut kaupat tyhjiksi akkulatureista :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
        https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
        Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.

        Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
        Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.

        Itse ostin defan joka lataa myös pakkasella,siinä on myös akun vaihto toiminto .14,8 lataus nappi jos .......HUOM ....akku sen vaatii. Yleensä lukee akussa....kaapissa oli halvempi Kiinan älylaturi mut ei suostu lataan..nyt pakkasella jyvät erottuu akanoista latureiden osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ostin defan joka lataa myös pakkasella,siinä on myös akun vaihto toiminto .14,8 lataus nappi jos .......HUOM ....akku sen vaatii. Yleensä lukee akussa....kaapissa oli halvempi Kiinan älylaturi mut ei suostu lataan..nyt pakkasella jyvät erottuu akanoista latureiden osalta.

        Tässä Energy+ laturissa on myös virransyöttömahdollisuus akun vaihtoa ajatellen.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse jännittää kun on lämpimässä tallissa. En viitsinyt lähteä mihinkään missä olisi pitänyt olla pitempään ulkona, ei tarvinnut käydä edes ruokakaupassa. Onneksi työt loppui syksyllä.

      • Anonyymi

        Oi sinua onnellista vanhusta.


      • Anonyymi

        Autotalli on kyllä luksusta jolla sellainen on. Taivasalla yli kolmenkympin pakkasella ei kyllä pitkään pysty taivasalla autoa ropaamaan.
        Jos pelkästään ovien lukitus on nykyään sähköllä, joka kerta jos käy autossa sisällä vaikka avatakseen konepellin, se kuluttaa akkuvirtaa, ja onhan ovat ja luukut saatava takaisin lukkoonkin. Jos vielä valot unohtuu automaattiasentoon, pimeällä se sytyttää vielä ajovalotkin päälle "saattovalo" -toiminnon takia, ja taas akkuvirtaa kuluu hukkaan.


    • Anonyymi

      Akkuun normaali laturi kiinni esim päiväksi ja lämmittää 2h moottoria, lähtee heti.

      • Anonyymi

        Normaalilaturi vanhanaikainen tuhoaa AGM akun ,lataa yli ...pitää olla laadukas älylaturi joka sammuu kun akku on täynnä..


    • Anonyymi

      Esson baarin takapöydästä kuullut ohjeet tuhoavat taatusti kaiken.
      Pitkään käyttämättä ollutta akkua on järkevää ladata ennen käynnistystä.
      kellarissakin olevaa akkua kannattaa ladata 1-2 kertaa talven aikana.
      Seuraava varsinainen käyttökerta on silloin helpompaa.

    • Anonyymi

      Auto lähti käyntiin👍

      t.ap

    • Anonyymi

      Jos akku on ehjä niin lähtee. Jos ei, irroita se ja vie lämpimään jossa lataat sen lämpimänä. Jos akku ei vastaanota virtaa osta uusi.

    • Anonyymi

      Lohkolämmittimellä ei kannata tohottaa liikaa. Saattaa kuivattaa öljyt sylinteristä asennuskohdastaan ja sitten leikkaa kiinni.

      • Anonyymi

        Nykyiset säteilylämmittimet hohkaa harakalle lämmöt...alumiinilohko luovuttaa lämpöä ettei pitempi aikainen lämmitys edes auta vaan lämmöt karkaa lohkosta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset säteilylämmittimet hohkaa harakalle lämmöt...alumiinilohko luovuttaa lämpöä ettei pitempi aikainen lämmitys edes auta vaan lämmöt karkaa lohkosta....

        Asiaa voi auttaa pistämällä nokkapellin alle äänenvaimmuskäyttöön tarkoitettua (ja konetilaan sallittu) 10mm eristelevyä minkä pääll on alumiinifolio. Se auttaa huomattavsti koneen lämpöisenä pysymistä. Tätä ei kuitenkaan varmasti uuteen/uudehkoon autoon kukaan pistä mutta toimiva keino silti.
        Ite tällaisen pistin pariin vanhaan autooni ja talvella kone pysyi paljon pidempään lömpöisenä ja lohkolla lämpesi korkeampaan lämpötilaan kunnon pakkasilla.


    • Anonyymi

      Ei tee moottorille hyvää sulattaa huurre kerran päivässä (se 2 h lämmitys) ja antaa sen taas jäätyä. Ensinnäkin jää voi tukkia kriitttisiä paikkoja, esim. huohottimia, apulaitehihna voi jäätyä kiinni, jne, jne. Ei tee hyvää myöskään öljyille.

      Aina kun/jos moottoria esilämmitetään se pitää myös ajaa niin lämpimäksi, että se kuivuu ennen seuraavaa "pakastusta"!

      Toisekseen juuri tuollaisilla lämpö-jäähdytys-sykleillä labroissakin vanhennetaan kiihdytetysti tutkittavia laitteita. Miksi kukaan haluaisi keinotekoisesti vanhentaa autonsa moottoria?

    • Anonyymi

      Akku tyhjenee +20 asteessa n. 5% vuorokaudessa . Pakkasella vähemmän . Tosin kylmä akku antaa huonommin virtaa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6915
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      38
      1963
    Aihe