"Halpa kehitysmaa on aina huono monessa asiassa.
Ennen kärvistelee monet talvenkin tutussa ja turvallisessa Suomessa, tai muualla EUssa, kuin pelkää montaa asiaa Aasiassa.
Aasia sopii nuorille ja vahvoille seikkailijoille"
Kun joku sanoo Pattayan matkailupalstalla jotakin tuollaista, asialla ei voi olla kukaan muu kuin maitojunalla kotiin lähtevä erakko, joka pelkää omaa varjoaankin vainoharhaisuutensa vuoksi.
"Aasia" on vähän laajempi alue kuin mistä tuo puhelee, mutta ei vaan mene perille ei sitten millään. Aina vaan puhuu Aasiasta yksittäisenä paikkana.
Kehitysmaan käsite ei vaikuta turistin tai asukkaan elämään muutoin kuin positiivisesti. Useimmat palvelut ovat edullisia, kuten parturit, korjaamot, jotkut ravintolat, hierojat, kuljetuspalvelut jne.
Esimerkiksi Pattayalla on todella simppeliä asua ja elellä ja erittäin turvallista. Mitään seikkailua se ei ole. Ehkä joskus ollut, vaan ei enää.
Jos pelottaa mopoilu niin autollakin liikkuminen on helppoa ja turvallista keskustan alueella, kun nopeudet ei kasva suuriksi. Ruuhkat joskus tympii mutta mihinkäs sitä kiire?
Vakavat onnettomuudet tapahtuu muualla isoilla teillä 80%, työmatkoilla ja 80% kuolinkolareista tapahtuu kaksipyöräisillä.
Kun vakuutukset on kunnossa, ei tarvi pelätä sairastumistakaan.
Halpaa ei kaikki ole Pattayallakaan. Ruokakaupat on hyvin monilta osin Suomen hinnoissa, joissakin tuotteissa kalliimpia.
Olutkin on kaupassa saman hintaista kuin Suomessa. Väkevät noin puolet Suomen hinnoista.
Rakennukset on moderneja, ei Pattayalla missään hökkeleissä asuta. Neliöhinnat on Suomen hintoja kehä kolmosen ulkopuolelta ja luxyry- taloissa yli Helsingin hintojen.
Wifit tehokkaita, isot telkkarit edullisia, rannat on siivottuja ja kunnossa, kulkuyhteydet miltei ilmaisia maan sisäisesti.
Käsityöt on taidokkaita ja joka lähtöön löytyy puuseppää tai hitsaria. Thaimaalaiset on ammattiylpeitä ja tekevät viimeisen päälle jälkeä oikeaa korvausta vastaan.
Myös paikallisten rehellisyys on joskus suorastaan outoa. Ostin vähän aikaa sitten uuden kitaran spontaanisti. En lähtenyt tinkimään hinnasta koska olin niin ihastunut siihen soundiin ja hinta kuulosti huokealta muutenkin.
Olin jo sanonut ottavani kitaran pyyntihintaan, kun myyjä nosti sen valoa vasten ja sanoi antavansa alennusta, sillä jos tarkkaan katsoo niin tuossa on kolhu tuolla alareunassa. En olisi huomannut enkä välittänyt siitä itse.
Ajan kanssa löytää itselleen satavarmat paikat, joissa on tuttua ja turvallista asioida.
Kuten usein olen maininnut, olen asunut Pattayalla 7 talvea ja sen lisäksi lomaillut siellä yli kymmenisen kertaa ennen asumista. Lyhyitä aikoja maallemuuton jälkeen.
Toistan: En ole nähnyt Pattayalla yhtään tappelua. Minulta ei ole koskaan ryöstetty eikä varastettu mitään. Jos olen jostakin liikaa maksanut, sen olen tehnyt omasta tahdostani.
Jokunen kaveri on joutunut pikkuisten varkauksien tai niiden yrityksen kohteeksi, mutta suurin menetys taitaa olla yksi kännykkä, jonka kaveri jätti musabaarin pöydälle kun vieressä oli lauma ladypoikia.
Sen voi luokitella omaksi mokaksi.
Yksi asia tuli mieleen, suomalainen taksiyrittäjä kiskoi vuokrakämppänsä rikki menneestä 10 bahtin maalatusta styroxi / saviruukusta 3000 bahtia, kun väitti että se oli vaimonsa suosikkiruukku.
En jaksanut alkaa kiireessä riitelemään asiasta mutta teki mieli ottaa rinnuksista kiinni ja kysyä että minä helvetin urpona sä mua pidät?
Se on pahin kusetus johon olen Pattayalla joutunut. Kukaan ei ole koskaan Pattayalla edes tönäissyt minua, eikä ole väkisin revitty minnekään.
Tytöt ei muutes nykyään huutele kenenkään perään, jos ei lasketa Welcome khaa- huutoja hierottavaksi tai johonkin baariin.
Jos sen kokee ahdistavana niin on psykiatrille asiaa. Ei ole normaalia aristella ja pelätä ihmiskontakteja tai kommunikointia tuntemattomien kanssa.
Buddha- kukkulalla kun kulkee kaikessa rauhassa silloin kun siellä ei ole paljoa väkeä, katselee patsaita ja lukee niiden tarinat...
...Tuoksuttelee satoja sytytettyjä suitsukkeita lämmössä, kolauttaa kolehtilaariin parit kolikot hyvälle asialle, katsoo siniselle taivaalle, imaisee jääteetä purkista ja istahtaa penkille omien ajatuksiensa kanssa.
Rauha valtaa mielen ja voi todeta kuin Matti Nykänen että elämä on ihmisen parasta aikaa. Siitä kun lähtee jatkamaan matkaa, hymy tulee väkisinkin suupieleen ja se tarttuu vastaantulijoihinkin.
Saman saa aikaan käynti temppelissä, vaikka et tietäisi miksi. Siellä tapahtuu kummallinen puhdistuminen.
Thaimaa on leppoisa maa asustella, kun vaan sen rytmin oivaltaa. Kaikille ei tietenkään sovi ja paljonhan siinä täytyy tapahtua, että muuttoon asti asiat menee.
Minulla prosessi kesti 8 vuotta että ajatus kypsyi valmiiksi saakka ja ilman naista se ei olisi koskaan kypsynyt.
2010
Pelkotiloja kauhujen Aasiassa
38
383
Vastaukset
- Anonyymi
Mitens se pissapojan täyttö pellenaama.
- Anonyymi
Tyttö on niin haltioissaan uudesta kulttuurista, että kieltää omilta haavelapsiltaan oman kulttuurinsa, jopa oman äidinkielensä.
Jopa mahdottomuus viettää isä-lapsi viikonlopun jossain missä ei ole älypuhelinta.
- Anonyymi
Huvittaa tuo sinun kommenttisi nuori seikkailija, sinä ole muutaman vuoden kuluttua 60 vuotta, ja kaukana nuoresta seikkailijasta, sinulla on silloinkin vielä kaksi about 10 vuotiasta lasta, alaikäistä pentua, tulee sairauksia, eläminen muuttuu tosi kalliiksi, vuosivuodelta, sinulla ei ole eläketuloa todennäköisesti lainkaan... lastesi ja vaimosi vakuutukset, koulumaksut vielä viisitoista vuotta, oletko sinä ihan terve oikeasti nuoriseikkailija.
- Anonyymi
Kärvistelee monet talvenkin tutussa ja turvallisessa Suomessa ... ei ole koskaan joutunut konflikteihin Thaimaassa ..... No miksi 100 katutappelua turvallisessa Suomessa ... onko itsellä ollut osuutta mainittuun turvattomuuteen ... ?????????
- Anonyymi
Se on Pasanen siteeraus sinun kirjoituksesta. Siinä on lainausmerkit ja kommentti on osoitettu juuri sille joka kirjoitti että Thaimaa sopii vain nuorille seikkailijoille.
On uskomatonta miten luet aina kaiken väärin ja vielä väärän henkilön kirjoittamaksi. Kymppihän nimenomaan sanoi ettei Pattaya ole mikään seikkailu vaan turvallinen kaupunki. Olen samaa mieltä ja oli jälleen hyvä kirjoitus Kympiltä ja sinulta jälleen ihan paskat ja sekavat vastaukset.
laiffila 🤗 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Pasanen siteeraus sinun kirjoituksesta. Siinä on lainausmerkit ja kommentti on osoitettu juuri sille joka kirjoitti että Thaimaa sopii vain nuorille seikkailijoille.
On uskomatonta miten luet aina kaiken väärin ja vielä väärän henkilön kirjoittamaksi. Kymppihän nimenomaan sanoi ettei Pattaya ole mikään seikkailu vaan turvallinen kaupunki. Olen samaa mieltä ja oli jälleen hyvä kirjoitus Kympiltä ja sinulta jälleen ihan paskat ja sekavat vastaukset.
laiffila 🤗Niin ja Kymppi hei, mä rakastan sua, saanko tulla Eedeniin tänä vuonna kun ei tullut matkusteltua viimevuonna?
Meillä olis niin paljon keskusteltavaa tästä meidän 24/7 yhteisestä aiheesta, Numbasta.
laiffla töissä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
laiffila 🤗Vittu toinen nuori seikkailija tosiasiassa suomalaisten keski-ikä thaimaassa on paikasta riipumatta 50-60 välillä lähemänä 60 kuin 50 vuotta, minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia thaimaassa sen enempää kuin missään muuallakaan, olen ollut monessa monessa maassa, jopa asunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vittu toinen nuori seikkailija tosiasiassa suomalaisten keski-ikä thaimaassa on paikasta riipumatta 50-60 välillä lähemänä 60 kuin 50 vuotta, minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia thaimaassa sen enempää kuin missään muuallakaan, olen ollut monessa monessa maassa, jopa asunut.
PELKOTILOJA ..... Minä pysyn olosuhteissani peläten henkilöllisyyteni ja oikean elämänsisältöni paljastumista, siksi huutelen vain puskista täältä olosuhteistani ja Laiffi hoitaa internetpuolustukseni ilman alvia.
Ps. Rakastan myös sinua Laiffi.
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vittu toinen nuori seikkailija tosiasiassa suomalaisten keski-ikä thaimaassa on paikasta riipumatta 50-60 välillä lähemänä 60 kuin 50 vuotta, minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia thaimaassa sen enempää kuin missään muuallakaan, olen ollut monessa monessa maassa, jopa asunut.
"minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia thaimaassa sen enempää kuin missään muuallakaan, olen ollut monessa monessa maassa, jopa asunut"
Eipä ole ollut. Olet kertonut asuvasi kaatopaikalla jossa kehitysmaalaiset ihmiset elää kuin siat ja varastaa kaiken vesipumppuja myöten jos portti jää auki mutta onneksi sinulla on hirmuiset vahtikoirat jotka syö kaikki postimiestä myöten kaluaa. Olet haukkunut Thaimaan terveydenhuollon ja korruption, liikenne on niin kammottavaa että suret ja murehdit sitä joka päivä ja ihmettelet vieläkin miksi ihmiset ajaa väärällä puolella tietä ja tulee vastaan. Siksipä eläkepäivänä vaimosi hakee sinut autollaan ja vie sinut kuponkiruokalaan. Sinä maksat laskun jonka jälkeen menet kotiin kirjaamaan sen Exceliin.
Lisäksi sinut on myrkytetty Pattayalla ja sait viivästyneen ripulitaudin kun et antanut tippiä hierojalle.
Kukaan ole mistään keski-iästä puhunut vaan siitä että aloituksessa siteerattu kaltaistasi joka sanoo kärvistelevänsä mielummin Suomessa kuin Thaimaassa ja että Thaimaa sopii vain nuorille seikkailijoille. Sinulla on ongelmia kaikkialla minne menet ja minne menetkin, istut siellä netissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia thaimaassa sen enempää kuin missään muuallakaan, olen ollut monessa monessa maassa, jopa asunut"
Eipä ole ollut. Olet kertonut asuvasi kaatopaikalla jossa kehitysmaalaiset ihmiset elää kuin siat ja varastaa kaiken vesipumppuja myöten jos portti jää auki mutta onneksi sinulla on hirmuiset vahtikoirat jotka syö kaikki postimiestä myöten kaluaa. Olet haukkunut Thaimaan terveydenhuollon ja korruption, liikenne on niin kammottavaa että suret ja murehdit sitä joka päivä ja ihmettelet vieläkin miksi ihmiset ajaa väärällä puolella tietä ja tulee vastaan. Siksipä eläkepäivänä vaimosi hakee sinut autollaan ja vie sinut kuponkiruokalaan. Sinä maksat laskun jonka jälkeen menet kotiin kirjaamaan sen Exceliin.
Lisäksi sinut on myrkytetty Pattayalla ja sait viivästyneen ripulitaudin kun et antanut tippiä hierojalle.
Kukaan ole mistään keski-iästä puhunut vaan siitä että aloituksessa siteerattu kaltaistasi joka sanoo kärvistelevänsä mielummin Suomessa kuin Thaimaassa ja että Thaimaa sopii vain nuorille seikkailijoille. Sinulla on ongelmia kaikkialla minne menet ja minne menetkin, istut siellä netissä.näin on elävät kuin siat vatukossa, siis thaikut roskat jätetään menne sattuu, korruptiota onkin syytä kritisoida, samoin terveyden huoltoa, olen myös ottanut kantaa koulujärjestelmään joka on vitun kallis, ja siten ulkona valtaosalta kansaa, halpaa tai lähes ilmaista työvoimaa löytyy pilvin pimein, osaamistaso on lähelle nollaa, se selittää oppaan uravalinnan... jos työntuottavuus ei kata edes 10 euron päiväpalkkaa jotain on pahasti pielessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
näin on elävät kuin siat vatukossa, siis thaikut roskat jätetään menne sattuu, korruptiota onkin syytä kritisoida, samoin terveyden huoltoa, olen myös ottanut kantaa koulujärjestelmään joka on vitun kallis, ja siten ulkona valtaosalta kansaa, halpaa tai lähes ilmaista työvoimaa löytyy pilvin pimein, osaamistaso on lähelle nollaa, se selittää oppaan uravalinnan... jos työntuottavuus ei kata edes 10 euron päiväpalkkaa jotain on pahasti pielessä.
Ovatko nuo siis sinun ongelmiasi? Tuohon osaamistasoon on todettava että kyllä Thaimaassa on osaamista. Katso miten näppäriä kioskimyyjät ovat loihtimaan maistuvaa ruokaa hetkessä, tai miten nopeasti tapahtuu mopon renkaanvaihto, pienet tytöt osaa jo siivota ja kokata, ovat näppäräsormisia ja valmistavat täydellistä leitä hetkessä. Kännykkää osaavat käyttää ja kaikki temput onnistuu nopeasti. Puhelinoperaattorin virkailijat on huippuammattilaisia jotka hoitaa homman sekunneissa.
Olen nähnyt todella taitavia trubaduureja ja tanssijoita, kolmas sukupuoli hallitsee show.
Puutarhurit on sitkeitä ammattilaisia jotka pitää golfkentät maailman hienoimmassa kunnossa, golfcaddiet ovat useimmiten erinomaisia ja näkevät asioita joita ei amatööri itse näe.
Taiteilijoita, hyviä sellaisia on valtavasti turistikohteissa kuin myös tatuoitsijoita. Monet tulee Thaimaahan laittamaan hampaat kuntoon kun se on moninverroin halvempaa ja parempaa kuin Suomessa. Hierojat on hyviä ja heillä on taksia.
Taksikuskitkin on olleet viime vuosina vain hyviä, ei ole zombiekuskeja enää osunut kohdalleen.
Jos tilaat jotakin, se myös tulee. En ole joutunut pettymään. Kuljetukset toimii erinomaisesti ja kohteliaasti. Thaimaalaiset hallitsee solidaarisuuden liikenteessä. Jos valot eivät ole päällä, päästetään risteyksessä minuutin verran joku jono menemään ja sitten seuraava.
Paikat pidetään siistinä ja enpä ole mitään vilisevää nähnyt nurkissa kuin joskus jossakin viidakon Puumajassa. Naiset on hygieenisiä. En ole koskaan törmännyt haisevaan naiseen Thaimaassa.
Rakentamisen ja maalaamisen jälki on hyvää, laatat saisi olla hieman leveämmällä saumalla.
Paremmissa hotelleissa ja ravintoloissa saat kuninkaallista palvelua ja se on aitoa eikä teeskentelyä. He ovat paikan arvon mukaisia.
Vatsatautia on vaikeaa saada samasta syystä. Puhtaus ja tuoreus on kunnia-asia.
Kukaan ei huijaa sinua rahanvaihdossa, joka on yleistä esimerkiksi Vietnamissa ja Kamputseassa.
Thaimaalaiset eivät riehu ja häiriöi illanvietossa, he ovat aina siellä hymy huulessa leikkisällä tuulella.
En ole tälläkään pitkällä lomalla törmännyt huonoon palveluun. Kaupan myyjätkin sanoo kauniisti thank you a lot Sir tai mister.
Thaimaalainen pitää sinulle ovea auki, mutta venäläinen, intialainen tai kiinalainen ei pidä. Heille et ole olemassakaan.
Jokaisen vilkkaan turistikohteen laitamilla on slummintapaista menoa. He elää niistä rippeistä mitä siitä vilinästä jää. Nykyään sovitaan aina hinta etukäteen mopotaksimiesten ja naisten kanssa.
Näin vältetään riidat perillä.
Thaimaa on nouseva helmi. Vuotuinen talouskasvu 4% luokkaa joka on huikeaa verrattuna Suomen alamäkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja Kymppi hei, mä rakastan sua, saanko tulla Eedeniin tänä vuonna kun ei tullut matkusteltua viimevuonna?
Meillä olis niin paljon keskusteltavaa tästä meidän 24/7 yhteisestä aiheesta, Numbasta.
laiffla töissäMiksi et oireile omilla nimimerkeilläsi Sensei Sittisontiainen-Pasanen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et oireile omilla nimimerkeilläsi Sensei Sittisontiainen-Pasanen?
Lahkolainen on taas julkaissut omat ajatuksensa, totta kyllä thaikut on käteviä käsistään, osaavat tehdä vaikka vesimelonista millaisen taide teoksen tahansa, mutta miten vitussa niillä taideteoksilla elättää itsensä, lisäksi thaikut on erittäin vieraskoreita, sanovat vain sen sanan mitä heille on opetettu, a lot sir tai mister, mutta kun kysyt missä on wc, vastaus kuuluu a lot sir, eikä hän ymmärrä mitä edes olet kysymässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahkolainen on taas julkaissut omat ajatuksensa, totta kyllä thaikut on käteviä käsistään, osaavat tehdä vaikka vesimelonista millaisen taide teoksen tahansa, mutta miten vitussa niillä taideteoksilla elättää itsensä, lisäksi thaikut on erittäin vieraskoreita, sanovat vain sen sanan mitä heille on opetettu, a lot sir tai mister, mutta kun kysyt missä on wc, vastaus kuuluu a lot sir, eikä hän ymmärrä mitä edes olet kysymässä.
Mitä sinä sanot? Örf? Hau? Kaljaa? Kusettaa missä vessa? Millä kielellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä sanot? Örf? Hau? Kaljaa? Kusettaa missä vessa? Millä kielellä?
Miksi kysyt vastauksella, oletko hullu ?.
...kerran koin mä rakkauden, mut jätkä lähti... kanssa toisten tyttöjen... oli minkä ehti. Mut ei surra saa, ootan parempaa.... kerro etten häntä enää huoli kerro että hänen huono puoli on se ettei mua hän enää saa....
https://youtu.be/n-C7hbbEyAw?t=246- Anonyymi
Voi veljet mitkä bileet Senssulla Chiang Maissa....
https://www.youtube.com/shorts/NIzOVEwlwok - Anonyymi
"Vatsatautia on vaikeaa saada samasta syystä."
Joka maa jonka hanavettä ei voi juoda on kehitysmaa!
Thaimaa on jo hukkunut muoviin; pulloja ym kaikki paikat ja meri täynnä.- Anonyymi
Thaimaa on panostanut muovin kierrätykseen ja merissä sitä ei ole ainakaan siten kuin esimerkiksi Indonesiassa. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa monin paikoin käytetään jokia kaatopaikkana, jotka laskee mereen. Tällaista ei tapahdu Thaimaassa. Thaimaassa on myös laivojen pilssivesille pumppuasemat satamissa, jota ei esimerkiksi Helsingissä ole.
Thaimaassa mereen pilssivesien laskijat jäljitetään ja tuomitaan. Itämerellä sen saa tehdä rauhassa. Thaimaa aikoo kierrättää kaiken muovin vuoteen 2030 mennessä. - Anonyymi
eMaailmassa on 195 valtiota. Vain 38 maassa voi juoda hanavettä ja niistä 29 on Euroopassa.
Kehityksen kanssa sillä ei paljoakaan ole tekemistä, koska kyse on maaperästä, että millainen kyky sillä on suodattaa sadevesi pohjavedeksi. Jos maaperä on eloperäistä ja siinä on myrkkyjä, vaaditaan rajumpia toimia sen puhdistamiseksi.
Suomessa on pohjavesialueilla hyvin läpäisevä ja suodattava maaperä, kun taas Thaimaassa vesi toppaa paljolti jo huonosti läpäiseviin pintakerroksiin, joka toisaalta mahdollistaa esimerkiksi riisinviljelyn.
Mutta samaa mieltä että muovin määrä on järjetön. Muovipullovedestä oli juuri juttua.
Yhdestä vesilitrasta löytyi tuoreessa tutkimuksessa 100 000–370 000 muovihiukkasta, joista 90 prosenttia oli nanokokoisia. Loput olivat suurempia mikromuovipartikkeleita.
Vesipullot tehdään yleensä PET-muovista, joten ei ollut yllättävää, että sitä havaittiin myös vesinäytteistä.
Vielä enemmän vesissä oli kuitenkin polyamidia eli nailonia. Tutkijat uskovat sen kulkeutuvan veteen muovisuodattimista, joilla pullotettava vesi puhdistetaan. Terveysvaikutuksia ei vielä tunneta pitkällä aikavälillä.
Ekokangaspussit joita myydään ostareilla, kestää noin kolme kauppakertaa kun kahvat irtoaa, joten en tiedä kuinka ekoa se sitten on kaatopaikalla.
Pitäisi siirtyä isommissa ostoksissa johonkin standardikokoisiin koreihin jotka voi kiinnittää samalla adapterilla mopon tarakkaan tai pinota päällekkäin kuin kuljetusfirmoilla. Korit kestää kymmeniä vuosia.
Pienissä ostoksissa olisi käytettävä vuosia kestäviä kasseja. Joku vuosi sitten Thaimaa kielsi muovikassit kaupoissa ja myi kangaspusseja. Ne pussit oli niin huonoja että huomattiin niiden kuormittavan ympäristöä enemmän kuin muovi. Sitten keksittiin periä pusseista jätemaksu.
Samaan aikaan jätettiin 7/11 kaupoissa jättämättä pillit ja lusikat jokaiselle tuotteelle, nyt ne löytyy taas pussin pohjalta.
Eiköhän tähän taas saada jokin muutos.
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Thaimaa on panostanut muovin kierrätykseen ja merissä sitä ei ole ainakaan siten kuin esimerkiksi Indonesiassa. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa monin paikoin käytetään jokia kaatopaikkana, jotka laskee mereen. Tällaista ei tapahdu Thaimaassa. Thaimaassa on myös laivojen pilssivesille pumppuasemat satamissa, jota ei esimerkiksi Helsingissä ole.
Thaimaassa mereen pilssivesien laskijat jäljitetään ja tuomitaan. Itämerellä sen saa tehdä rauhassa. Thaimaa aikoo kierrättää kaiken muovin vuoteen 2030 mennessä.On siihen vähän syytäkin panostaa, jos ostat ruokasi torilta annoksesi voi olla pakattu 6-8 eri muovipussiin jotka pakataan vielä yhteen muovipussiin, kuten thailuilla on tapansa ruokansa hankkia, kun näin tapahtuu kaksi kertaa päivässä, ei ole vaikea arvioida miten helvetinmoinen jätevuori siitä syntyy joka päivä kun väkeä on 74 miljoonaa ja jätehuolto hyvin heikoilla kantimilla, muovi on vielä aika kestävää, siis paksua, oletko sinä koskaan edes käynyt thaimaassa kun jutut on ihan huuhaat...
Lisäksi kun nämä muovipussit menee varsin usein jollekin laittomalle kaatopaikalle, jonnekin tienvarteen... jos joku vaivautuu ne sieltä pois keräämään, ja tuskin luonto hajottaa ne pussit edes 1000 vuodessa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eMaailmassa on 195 valtiota. Vain 38 maassa voi juoda hanavettä ja niistä 29 on Euroopassa.
Kehityksen kanssa sillä ei paljoakaan ole tekemistä, koska kyse on maaperästä, että millainen kyky sillä on suodattaa sadevesi pohjavedeksi. Jos maaperä on eloperäistä ja siinä on myrkkyjä, vaaditaan rajumpia toimia sen puhdistamiseksi.
Suomessa on pohjavesialueilla hyvin läpäisevä ja suodattava maaperä, kun taas Thaimaassa vesi toppaa paljolti jo huonosti läpäiseviin pintakerroksiin, joka toisaalta mahdollistaa esimerkiksi riisinviljelyn.
Mutta samaa mieltä että muovin määrä on järjetön. Muovipullovedestä oli juuri juttua.
Yhdestä vesilitrasta löytyi tuoreessa tutkimuksessa 100 000–370 000 muovihiukkasta, joista 90 prosenttia oli nanokokoisia. Loput olivat suurempia mikromuovipartikkeleita.
Vesipullot tehdään yleensä PET-muovista, joten ei ollut yllättävää, että sitä havaittiin myös vesinäytteistä.
Vielä enemmän vesissä oli kuitenkin polyamidia eli nailonia. Tutkijat uskovat sen kulkeutuvan veteen muovisuodattimista, joilla pullotettava vesi puhdistetaan. Terveysvaikutuksia ei vielä tunneta pitkällä aikavälillä.
Ekokangaspussit joita myydään ostareilla, kestää noin kolme kauppakertaa kun kahvat irtoaa, joten en tiedä kuinka ekoa se sitten on kaatopaikalla.
Pitäisi siirtyä isommissa ostoksissa johonkin standardikokoisiin koreihin jotka voi kiinnittää samalla adapterilla mopon tarakkaan tai pinota päällekkäin kuin kuljetusfirmoilla. Korit kestää kymmeniä vuosia.
Pienissä ostoksissa olisi käytettävä vuosia kestäviä kasseja. Joku vuosi sitten Thaimaa kielsi muovikassit kaupoissa ja myi kangaspusseja. Ne pussit oli niin huonoja että huomattiin niiden kuormittavan ympäristöä enemmän kuin muovi. Sitten keksittiin periä pusseista jätemaksu.
Samaan aikaan jätettiin 7/11 kaupoissa jättämättä pillit ja lusikat jokaiselle tuotteelle, nyt ne löytyy taas pussin pohjalta.
Eiköhän tähän taas saada jokin muutos.
2010Eihän sinulla poikarukka ole pienintäkään käsitystä muoviongelmasta, ei ongelma ole kauppakassit pätkääkään, tosin viranomaiset kielsivät kassien jakamisen muutama vuosi sitten isommissa kaupoissa, mutta saavat myydä bahtilla kipale.
Ongelmia tulee kuten kerroin siinä että ruuat pakataan liian moneen muovipussiin, ja nämä vielä pusseihin, pet pullotkaan eivät ole isokaan ongelma jos eivät joudu veteen, ja vaikkapa laivojen potkurit silppovat ne mikromuoviksi vuosien saatossa...
juomakaupassa on ongelmana että monet kaupat säilyttävät sokeroidut juomansa auringonpaisteessa joka päivä, siksi ostan juomavedet aina suoraan pakkaamosta joka 1.5 l pet pullossa, tai 20 litran tonkassa. tuossa malli https://aijaa.com/bgp2Pb pullot myydään takaisin pakkaamoon joka tosin ei käytä niitä suoraan uudelleen, ja ne sulatetaan ja tehdään muualla uudelleen pulloiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sinulla poikarukka ole pienintäkään käsitystä muoviongelmasta, ei ongelma ole kauppakassit pätkääkään, tosin viranomaiset kielsivät kassien jakamisen muutama vuosi sitten isommissa kaupoissa, mutta saavat myydä bahtilla kipale.
Ongelmia tulee kuten kerroin siinä että ruuat pakataan liian moneen muovipussiin, ja nämä vielä pusseihin, pet pullotkaan eivät ole isokaan ongelma jos eivät joudu veteen, ja vaikkapa laivojen potkurit silppovat ne mikromuoviksi vuosien saatossa...
juomakaupassa on ongelmana että monet kaupat säilyttävät sokeroidut juomansa auringonpaisteessa joka päivä, siksi ostan juomavedet aina suoraan pakkaamosta joka 1.5 l pet pullossa, tai 20 litran tonkassa. tuossa malli https://aijaa.com/bgp2Pb pullot myydään takaisin pakkaamoon joka tosin ei käytä niitä suoraan uudelleen, ja ne sulatetaan ja tehdään muualla uudelleen pulloiksi.Tilaan noita vesipulloja aina 30 kuuden pakettia kerralla, ja minulla on kahdeksan noita vaihtopöniköitä, ne tulee eripaikasta, vaikka tuo vesibrandi on sama, poika osaa hyvin ajaa mopon taloneteen kun pöniköitä on yksi tai kaksi jäljellä, tuo vesipönikkä maksaa muistaakseni 18 bahtia, 20 litraa ja nuo pullot on hieman kalliimpia, litrahinnaltaan, vesi on samaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sinulla poikarukka ole pienintäkään käsitystä muoviongelmasta, ei ongelma ole kauppakassit pätkääkään, tosin viranomaiset kielsivät kassien jakamisen muutama vuosi sitten isommissa kaupoissa, mutta saavat myydä bahtilla kipale.
juomakaupassa on ongelmana että monet kaupat säilyttävät sokeroidut juomansa auringonpaisteessa joka päivä, siksi ostan juomavedet aina suoraan pakkaamosta joka 1.5 l pet pullossa, tai 20 litran tonkassa. tuossa malli https://aijaa.com/bgp2Pb pullot myydään takaisin pakkaamoon joka tosin ei käytä niitä suoraan uudelleen, ja ne sulatetaan ja tehdään muualla uudelleen pulloiksi.Valkoisissa astioissa myytävä vesi ei ole juomavettä vaan talousvettä esim ruuanlaittoon. Juomavesi on läpinäkyvissä astioissa ja hintaa on 35-45 bahtia pytty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valkoisissa astioissa myytävä vesi ei ole juomavettä vaan talousvettä esim ruuanlaittoon. Juomavesi on läpinäkyvissä astioissa ja hintaa on 35-45 bahtia pytty.
Olen ollut paikassa missä nuo pytyt ja pullot täytetään, ne tulee samasta letkusta kaikkialle, mutta nuo harmaat pytyt täytetään pesun jälkeen, mutta siniset sulatetaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ollut paikassa missä nuo pytyt ja pullot täytetään, ne tulee samasta letkusta kaikkialle, mutta nuo harmaat pytyt täytetään pesun jälkeen, mutta siniset sulatetaan...
Et ole ollut yhtään missään, vietät päiväsi netissä. Myös kirkkaat pytyt pestään hyvin ja täytetään juomavedellä. Valkoiset pytyt talouskäyttöön, vesi on aivan eri makuistakin valkoisessa ja kirkkaassa pytyssä.
- Anonyymi
Nuo Thaikkujen vesipullot ovat tehty kierrätysmariaalista - Thaikku likkani mukaan - ja niin huonolaatuisia että jos panet tyhjän tai vajaan pullon aurinkoon ja katsot 2 pv päästä (täytä ensin puhtaalla vedellä) näet vedessä pieniä muovin irtohiutaleita!
Likka teki kokeen ja näytti, koska en uskonut, ja se oli aika shokki mulle.
En koskaan tee noin ja siirryin 6L isoon astiaan jota en käytä koskaan uudestaan.
Kallista, 42-46 THB, mutta en halua muovia sisälleni.
2010 ei ole nähnyt koskaan kuinka törkeää on Thaikkujen muovien heitto mereen?
Sitä näkee joka rannalla!
Ban Phe'in rantamotellissa heittivät useimmat pullot mereen! Niitä kellui suuri lautta motellin edessä. Kun sanoin/kysyin asiasta jouduin "mustalle listalle"....
Sikamaista!- Anonyymi
Paskapuhetta tuo mereen heittäminen. Siihen puuttuisi jo ohikulkijatkin. Se on sikailua ja ei sikailua tarvi kenenkään katsella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskapuhetta tuo mereen heittäminen. Siihen puuttuisi jo ohikulkijatkin. Se on sikailua ja ei sikailua tarvi kenenkään katsella.
Voi jumalauta tuot sinisilmäisyyttä, muovia heitetään mereen helvetinmoisia määriä ja jopa ihan juhlapyhinä loykratong nimeltään menee miljarditonnia stykoksia mereen, kerran vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jumalauta tuot sinisilmäisyyttä, muovia heitetään mereen helvetinmoisia määriä ja jopa ihan juhlapyhinä loykratong nimeltään menee miljarditonnia stykoksia mereen, kerran vuodessa.
Oikein miljarditonnia? Minkä niminen oli matematiikanopettajasi Kotkassa? Ne siivotaan pois jo seuraavana päivänä ja muovin käyttö on ollut kiellettyä jo vuosia.
Kannattaa Pasasen käydä ulkona joskus.
https://www.youtube.com/watch?v=dWMZ_G4rPEQ&ab_channel=GoodLifeinChiangMaiThailand
Siivous on järjestäytynyttä, organisoitua ja tehokasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein miljarditonnia? Minkä niminen oli matematiikanopettajasi Kotkassa? Ne siivotaan pois jo seuraavana päivänä ja muovin käyttö on ollut kiellettyä jo vuosia.
Kannattaa Pasasen käydä ulkona joskus.
https://www.youtube.com/watch?v=dWMZ_G4rPEQ&ab_channel=GoodLifeinChiangMaiThailand
Siivous on järjestäytynyttä, organisoitua ja tehokasta.Laitappa sinun lääkärin nimi palstalle, niitä on hankala merestä poistaa, Bangkokin läpikulkevassa joessa on kyllä veneet sitä varten jotka poistavat roskat mutta se on pakko, muuten joet olisivat käyttökelvottomia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitappa sinun lääkärin nimi palstalle, niitä on hankala merestä poistaa, Bangkokin läpikulkevassa joessa on kyllä veneet sitä varten jotka poistavat roskat mutta se on pakko, muuten joet olisivat käyttökelvottomia.
Ja se miljarditonnia oli sarkasmia, kirjoitin sen ärsyttääkseni sinua, ja onnistuin siinä erinomaisesti. Ja styroksia käytetään edelleenkin ja se hajoaa helposti pieniksi palloiksi, joka on lähes mahdoton poistaa vedestä, vaikka se on vettä kevyempää...
Onko sinulla vakavia mielenterveysingelmia, tämä kysymys ei ole retorinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se miljarditonnia oli sarkasmia, kirjoitin sen ärsyttääkseni sinua, ja onnistuin siinä erinomaisesti. Ja styroksia käytetään edelleenkin ja se hajoaa helposti pieniksi palloiksi, joka on lähes mahdoton poistaa vedestä, vaikka se on vettä kevyempää...
Onko sinulla vakavia mielenterveysingelmia, tämä kysymys ei ole retorinen.Katso se video.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla vakavia mielenterveysingelmia, tämä kysymys ei ole retorinen.Juu juu ainahan sinun kirjoitusvirheet ja ajatusvirheet, laskentavirheet, käännösvirheet ja muut virheet ovat sarkasmia ja toisinaan villalankaa. Minä sanon että ne on vaan ihan tyhmyydestäsi johtuvia idiotismeja.
- Anonyymi
Erakko ostaa seisomaan satoja pulloja vettä varastoon ettei vaan tarvi poistua vuokraluukusta minnekään. Käytkö Pasanen kerran kuukaudessa ulkona vai kaksi? Onko syynä vaivat vaiko pelkotilat?
- Anonyymi
Jumalauta sekopää ostan sen minkä minä ja vaimoni juomme, tuo määrä kestää noin kuukauden puolitoista, korkeintaan, vettä menee paljon kun täällä on lämmin, kun ostat kerralla kuukauden kahden vedet saat suuret alennukset, jos ostat pullon pari kerralla seiskassa se maksaa huomattavasti enemmän, nämä sinun juttusi alkaa jo kiertää samaa kehää vuodesta toiseen, on vuokraluukut, yms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalauta sekopää ostan sen minkä minä ja vaimoni juomme, tuo määrä kestää noin kuukauden puolitoista, korkeintaan, vettä menee paljon kun täällä on lämmin, kun ostat kerralla kuukauden kahden vedet saat suuret alennukset, jos ostat pullon pari kerralla seiskassa se maksaa huomattavasti enemmän, nämä sinun juttusi alkaa jo kiertää samaa kehää vuodesta toiseen, on vuokraluukut, yms.
Ja pihalla on vielä 2,200 litraa käyttövesisäiliö, sieltä tulee vesi suihkuihin, kukkien kasteluun, tiskikoneelle, pesukoneelle. käsin tiskaamiseen, lattianpesemiseen, autopesemiseen, mutta on kivempi pestä auto itsepalvelupesulassa, kun niissä on painepesurit, en ole koskaan nähnyt thaimaassa pesulaitetta autoille, oletko sinä sekopää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pihalla on vielä 2,200 litraa käyttövesisäiliö, sieltä tulee vesi suihkuihin, kukkien kasteluun, tiskikoneelle, pesukoneelle. käsin tiskaamiseen, lattianpesemiseen, autopesemiseen, mutta on kivempi pestä auto itsepalvelupesulassa, kun niissä on painepesurit, en ole koskaan nähnyt thaimaassa pesulaitetta autoille, oletko sinä sekopää.
Osamaksumersun kuukausimaksuun sisältyy ... ilmaiseksi ..... auton sisätilojen imurointi ja ulkopesu, jopa kiillotus.
Tosin pesupaikalle ajo aiheuttaa turhia kilometrejä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197636Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857335- 955334
- 524915
- 2434403
- 444395
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494376Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san284058- 593173
- 482616