Jäänmurtaja Voima 70 vuotta

Anonyymi-ap

27

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aluksessa on niin vähän alkuperäistä jäljellä ettei sitä ehkä kannata hirveästi juhlia: Koneisto ja muukin tekniikka kokonaisuudessaan on uusittu, rungosta liki koko vedenalainen osa on uudelleen pellitetty, kaikki kansirakenteet ja miehistötilat ym. täysin uusittu.

      • Anonyymi

        No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!

        Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!

        Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.

        No juhli, juhli, en ole estämässä.
        Muista kuitenkin myös etteivät Suomen ensimmäiset jäänmurtajat olleet suomalaista valmistetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!

        Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.

        Etkö aio ollenkaan onnitella Voimaakin vanhempaa myös ilmeisesti työkunnossa olevaa Kapitan Belousovia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö aio ollenkaan onnitella Voimaakin vanhempaa myös ilmeisesti työkunnossa olevaa Kapitan Belousovia?

        Voima ja Kapitan Belousov, molemmat valmistuneet 1954.

        Voima tekee ränniä itäisellä suomenlahdella.
        Kapitan Belousov on Mustallamerellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voima ja Kapitan Belousov, molemmat valmistuneet 1954.

        Voima tekee ränniä itäisellä suomenlahdella.
        Kapitan Belousov on Mustallamerellä.

        Kapitan Belousov tosin oli ja on Mariupolissa joka sijaitsee Asovanmeren pohjoisrannalla!


      • Anonyymi

        Molemmat ovat ns.Voima-luokan murtajia.

        Voima laskettiin vesille marraskuussa 1952

        Kapitaano 1953


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapitan Belousov tosin oli ja on Mariupolissa joka sijaitsee Asovanmeren pohjoisrannalla!

        Asovanmeri on Mustanmeren lahti.


      • Anonyymi

        ''Voima taas ei paljon ole ränniä tehnyt, kunhan on makoillut ja makoilee paikoillaan, eihän etelässä ole jäätäkään kun aivan sisäsaaristoissa.''

        Itäisellä Suomenlahdella on saaristossa 20-55 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulompana on ensin ohutta tasaista jäätä linjalle Porvoon majakka - Kotkan majakka ja sitten 10-35 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä Ruuskerin leveyspiirille. Ulompana on avointa. Suursaaresta itään on 10-35 cm paksua, tiheää ajojäätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asovanmeri on Mustanmeren lahti.

        Ei kylläkään ole, Asovanmeri on oma merensä, sen nimikin on siksi Asovanmeri!
        Voisit samaan syssyyn sanoa että Mustameri on Välimeren lahti jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Voima taas ei paljon ole ränniä tehnyt, kunhan on makoillut ja makoilee paikoillaan, eihän etelässä ole jäätäkään kun aivan sisäsaaristoissa.''

        Itäisellä Suomenlahdella on saaristossa 20-55 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulompana on ensin ohutta tasaista jäätä linjalle Porvoon majakka - Kotkan majakka ja sitten 10-35 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä Ruuskerin leveyspiirille. Ulompana on avointa. Suursaaresta itään on 10-35 cm paksua, tiheää ajojäätä.

        Mutta kun jäänmurtajat Voima. Fennica ja Nordica eivät ole juuri avustustoimiin Suomenlahdella joutuneet. Ne eivät joudu avustamaan laivoja koska jäätä on niin VÄHÄN että laivat kulkevat hyvin avustamattakin...

        Ps. Toistan, Suomenlahti on lahti koska se on Itämeren lahti, siksi siitä käytetäänn nimitystä lahti. Asovanmeri EI ole Mustanmeren lahti ja siksi siitä käytetään nimitystä Asovanmeri...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kylläkään ole, Asovanmeri on oma merensä, sen nimikin on siksi Asovanmeri!
        Voisit samaan syssyyn sanoa että Mustameri on Välimeren lahti jne.

        Sinun on ehdottomasti korjattava kammottava virhe.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Asovanmeri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun jäänmurtajat Voima. Fennica ja Nordica eivät ole juuri avustustoimiin Suomenlahdella joutuneet. Ne eivät joudu avustamaan laivoja koska jäätä on niin VÄHÄN että laivat kulkevat hyvin avustamattakin...

        Ps. Toistan, Suomenlahti on lahti koska se on Itämeren lahti, siksi siitä käytetäänn nimitystä lahti. Asovanmeri EI ole Mustanmeren lahti ja siksi siitä käytetään nimitystä Asovanmeri...

        Ovat avustaneet laivoja, useitakin.

        Kuten todettu, jos alueella on rajoitukset, alueella on oltava jäänmurtaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat ovat ns.Voima-luokan murtajia.

        Voima laskettiin vesille marraskuussa 1952

        Kapitaano 1953

        Voimassa ei ole alkuperäistä kuin kylkipellitys ja osa tukirunkoa, kaikki muu uusittiin, koneisto ja tekniikka kokonaisuudessaan, kansirakenteet ja kaikki miehistötilat purettiin täysin ja uusittiin, esim. alimmalle miehistötiloja sisältäneelle kannelle ei tiloja enää rakennettu vaan kaikki tilat ovat nyt kansirakenteissa...jne.
        Siis siinäpä sitä juhlan aihetta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun on ehdottomasti korjattava kammottava virhe.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Asovanmeri

        En voi korjata muuta kuin korkeintaan omat virheeni, tää maailma on vähän sellainen tapaus...
        Eipä silti, löytyy myös 1945 painetusta kirjasta maininta jonka mukaan Stekolnyi
        sijaitsee Varjazore moren rannalla.

        Kun aikanaan paremmin Tataareina ja sittemmin Mongoleina tunnetut joukot tunkeutuivat tuhoamaan ja alistamaan venäjänmaata, ensimmäinen taistelu heidän välillään käytiin toukokuun viimeisenä päivänä 1223 Kalka- eli Kaletsan/Kalmiuksen joen varrella joka laskee Asovanmereen lähellä Mariupolia, siis niillä kulmilla missä tuolla kylminä talvina mahdollisesti jäänmurtajaakin tarvitaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat avustaneet laivoja, useitakin.

        Kuten todettu, jos alueella on rajoitukset, alueella on oltava jäänmurtaja.

        Liikennerajoituksia on nyt 31 satamassa ja Saimaan kanavan alueen rajoitukset päälle...Ja kuten on aiemmin kin todettu, mikään laki ei määrittelemurtajien määrää tma.
        Mihin lakitekstiin kuuluu tuollainen esittämäsi vaatimus, kertoisitko tarkemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennerajoituksia on nyt 31 satamassa ja Saimaan kanavan alueen rajoitukset päälle...Ja kuten on aiemmin kin todettu, mikään laki ei määrittelemurtajien määrää tma.
        Mihin lakitekstiin kuuluu tuollainen esittämäsi vaatimus, kertoisitko tarkemmin?

        Ei tämä voi olla näin vaikeata.....tai sitten voi....

        https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä voi olla näin vaikeata.....tai sitten voi....

        https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku

        Luepa sitten linkkisi tekstit, lue ne oikein huolellisesti ja kerro sitten missä sanotaan esim. montako jäänmurtajaa Suomella tulee olla?
        Kerrotko myös missä määritellään esim. enimmäisaika jonka laiva saa joutua odottamaan jäänmurtaja- apua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimassa ei ole alkuperäistä kuin kylkipellitys ja osa tukirunkoa, kaikki muu uusittiin, koneisto ja tekniikka kokonaisuudessaan, kansirakenteet ja kaikki miehistötilat purettiin täysin ja uusittiin, esim. alimmalle miehistötiloja sisältäneelle kannelle ei tiloja enää rakennettu vaan kaikki tilat ovat nyt kansirakenteissa...jne.
        Siis siinäpä sitä juhlan aihetta...

        Nyt en oikein ymmärtänyt mitä koitat sanoa?

        Oletko sinä muka aidosti sitä mieltä ettei laivoja saisi tai pitäisi korjata tai että Voima edes enää olisi olemassa jos sille ei olisi tehty remonttia usempaankin kertaan?

        Päinvastoin eikö ole hyvä että aluksista pidetään huolto sen sijaan että niiden annettaisiin mennä huonoon kuntoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärtänyt mitä koitat sanoa?

        Oletko sinä muka aidosti sitä mieltä ettei laivoja saisi tai pitäisi korjata tai että Voima edes enää olisi olemassa jos sille ei olisi tehty remonttia usempaankin kertaan?

        Päinvastoin eikö ole hyvä että aluksista pidetään huolto sen sijaan että niiden annettaisiin mennä huonoon kuntoon?

        Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
        Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
        Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
        Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
        Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?

        Voiman ongelma on kapeus, nafti 20m. Tekee hieman kapeata ränniä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
        Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
        Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?

        Noin 32 prosentilla lisääntyi nimelliskoneteho uusinnan yhteydessä.
        Käsite nimellisteho tarkoittaa samaa kuin jatkuva enimmäisteho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiman ongelma on kapeus, nafti 20m. Tekee hieman kapeata ränniä.....

        Eipä ne erityisen paljon leveämpi 23- 26 metrisinä ole uudemmatkaan murtajat ja uusin eli Polaris on jopa pari metriä jotain Kontiota kapeampi. Yhdenlaisia kompromissiratkaisujahan nuo ovat eli riittävät useimpien esim. Perämerelle likennöivien alusten väylän avaamiseen ja isommat rahtilaivat taas ovat leveydeltään 30- 40- metrisiä joten siinä tarvittaisiin melko mittavaa murtajaa ja sen syväys puolestaan sulkisi sen käytön pois monilta alueilta, nykyiset noin 8 metrin syväydet vielä päästävät murtajat liki kaikkiin talviliikennesatamiin. Leveyden kasvattaminen tietenkin kasvattaisi myös tarvittavaa konetehoa. Suuret ulkomitat tekevät murtajasta myös kömpelömmän ja kuitenkin murtajien tulee laivoja avustaessaan usein kääntyillä, palata takaisin ja taas kääntyillä ja sahata sinne tänne eli tietty kohtuullinen koko ja ketteryys on myös tärkeää erityisesti juuri meidän merialueillamme, monissa suhteissa on pyritty hyvään kompromissiin ja varsin hyvin sellaiseen myös päädytty.


    • Anonyymi

      Eläkepäiviä kuitenkin aluksella jo suunnitellaan kertoo Svenska YLE toisella kotimaisella:

      Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt:

      https://svenska.yle.fi/a/7-10052565

    • Anonyymi

      Jäätalvi lähestyy päivä päivältä ja vanhustakin herätetellään. Jää nähtäväksi kuinka paljon käyttöä Voimalla tulevalla jäänmurtokaudella on.

      • Anonyymi

        Ei sitä Voiman ikää kovin maksa juhlia sillä laivassa on alkuperäistä vain osa runkoa! Kansirakenteet, tekniikka kokonaisuudessaan eli myös esim. kaikki moottorit, niiden generaattorit ja potkurimoottorit on uusittu, rungon vedenalainen osakin on lähes kokonaan uusittu samalla kun sitä on myös vahvistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Voiman ikää kovin maksa juhlia sillä laivassa on alkuperäistä vain osa runkoa! Kansirakenteet, tekniikka kokonaisuudessaan eli myös esim. kaikki moottorit, niiden generaattorit ja potkurimoottorit on uusittu, rungon vedenalainen osakin on lähes kokonaan uusittu samalla kun sitä on myös vahvistettu.

        Juu juu tämä keskustelu käytiin jo vuosi sitten tässä samassa ketjussa erittäin perusteellisesti, argumentteja oli puolesta ja vastaan.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7332
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4058
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3585
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2289
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2236
    Aihe