Käymisastian puhdistus

Pasi

Aikaa on kulunut jo varmaan vuoden verran kun viimeksi tein viiniä. Nyt haluaisin pitkästä aikaa taas tehdä. Mielessä on vain käynyt että kuinkahan likaisia käymisastia ja viinipullot oikein ovat kun ei ole kerta aikoihin käytetty. Mitä desinfiointiainetta olette yleensä käyttänyt? Mistä haen sitä ja paljonko maksaa? Yleensä olen vain huudellut kuumalla tai kiehuvalla vedellä... Nyt haluaisin kuitenkin olla varma puhtaudesta ettei ala muut bakteerit kasvaa eikä viinin maku pilaantuisi.

5

6925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa

Kohtalaisesti varustetuista elintarvikekaupoista saa lähes kaikki kotiviinin valmistukseen tarvittavat välineet. Pieni pullo desinfiointiainetta maksaa noin pari euroa ja se on todella riittoisaa. Kaikki välineet ja pullot kannattaa desinfioida kunnolla, ettei "viini" mene pilalle. Maku on tekeleissäni ollut parhaimmillaan n. 4-6kk kuluttua pullotuksesta.

Mistä meinaat juomasi tehdä? Itse olen jättänyt kotiviinipuuhat sikseen, kun rypäleistä tehty viini olisi yhtä kallista kuin alkon parhaimmat ja pihlajanmarjoista ym. tehty "viini" ei oikein miellytä makuhermoja.

• Pasi

Ajattelin tehdä puolukkaviiniä. Puolukkaa ei tarvi kuin 3 kg koko satsiin 800g mustikoita rusinat. Ei tule kovin kalliiksi... Velikin on tehny puolukkaviiniä ja kehunut sitä tosi paljon! itsekkin olen maistanut ja parasta kotiviiniä mitä olen tähän mennessä maistanut. Ja kuulemma kirkastuukin helposti... Ku monien muiden hedelmien ja marjojen kanssa saattaa olla ongelmia. Puolukka pitää vain lisätä 2-3 erässä ettei lopeta käymistä, mikä tosin on pieni vaiva. Puolukka kuulemma sisältää jotain säilöntäaineinakin tunnettuja aineita, ja tämä saattaa haitata käymistä jos laittaa kaikki marjat kerralla...

• Jartsa
        Pasi kirjoitti:

Ajattelin tehdä puolukkaviiniä. Puolukkaa ei tarvi kuin 3 kg koko satsiin 800g mustikoita rusinat. Ei tule kovin kalliiksi... Velikin on tehny puolukkaviiniä ja kehunut sitä tosi paljon! itsekkin olen maistanut ja parasta kotiviiniä mitä olen tähän mennessä maistanut. Ja kuulemma kirkastuukin helposti... Ku monien muiden hedelmien ja marjojen kanssa saattaa olla ongelmia. Puolukka pitää vain lisätä 2-3 erässä ettei lopeta käymistä, mikä tosin on pieni vaiva. Puolukka kuulemma sisältää jotain säilöntäaineinakin tunnettuja aineita, ja tämä saattaa haitata käymistä jos laittaa kaikki marjat kerralla...

sen lisäaineen nimi on kaliumsorbaatti joka on erittäin yleinen säilöntäaine teollisissa elintarvikkeissa.Esimerkkinä kevyt linja-niminen margariini.

• Kotiviinin ystävä
        Jartsa kirjoitti:

sen lisäaineen nimi on kaliumsorbaatti joka on erittäin yleinen säilöntäaine teollisissa elintarvikkeissa.Esimerkkinä kevyt linja-niminen margariini.

Jokos puolukkaviini on porisemassa?
        Viinipytyt kannattaa pestä käytön jälkeen kunnolla, pidemmän ajan kuluttua on sitten helpompaa tehdä puhdistus. Jos ei heti huvita, jättää vaikka likoamaan muutamaksi päiväksi...

Minulla on herukkakarviaisviiniä sekä mustikkavadelmaviiniä tulossa, viimeksi mainittu vasta toissapäivänä laitettu alkuun. Mukava harrastus, kun pitää nauttimisen kohtuullisena. Viinit kyllä kuluvat, vaikkei itse niitä kaikkia juokaan:) Ystäville ja sukulaisille voi viedä tuliaisiksi kotona tarjoilun lisäksi.

• Anonyymi

Mites meni kotiviinin tekeminen, tuliko hyvä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe