Onko nopeusmittari pakollinen?

Anonyymi-ap

Onko mopossa siis nopeusmittari pakollinen? Mulla on vuoden 86 raisu ja siinä ei oo ollenkaan mittaria, niin pitääkö sellainen hankkia ennen kesän ajoja?

3

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pakollinen on. Raisussasi ja naapuripellon lehmissä. Jos joltain puuttuu mittari niin kaikilta teiltä lypsetään puoli litraa ämpäriin heti ja lisäksi saatte sakot 👍

• Anonyymi

Se on pakollinen.

• Anonyymi

Ei ole noin vanhassa. Nopeusmittari tuli pakoliseksi paljon Raisun valmistuksen loppumisen jälkeen. Kaikissa vanhoissa mopoissa ei ollut nopeusmittaria.

Jos omaksi iloksesi haluat nopeusmittarin on helpoin tapa asentaa siihen fillarin sähköinen mittari. Joudut sen itse ns. kalibroimaan. Ohjeissa on harvemmin mopon rengaskokoja. Tarvitset pyörän vierintäkehän pituuden. Työnnä mopo sellaiseen asentoon, että etupyörän venttiili on alaspäin. Merkkaa asfalttiin sille kohtaa viiva. Työnnä mopoa niin pitkälle eteenpäin että venttiili on taas alaspain, mieluiten itse satulassa istuen. Saa todellisen vierintäkehän renkaan painuma huomioiden. Merkkaa taas asfaltiin venttiilin kohta. Mittaa viivojen väli ja syötä samasi arvo mittariin ohjeiden mukaan.

Pojan Raisuun asennettiin vanhan Tunturin mittari tankokiinnikkeellä. Vähän joutui sorvailemaan väliholkkeja pyörittimen asentamiseksi etupyörän napaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe