Mulla todettiin pahanlaatuinen imusolmukesyöpä muutama päivä sitten. Suurentumia kaulalla, rintalastan alapuolella, oikeassa kainalossa ja yksi patti (läpimitaltaan n. 1,5 cm) vatsaontelossa.
Solusalpaajahoidot olisi tarkoitus saada alkamaan ensi viikolla. Olo on tilanteeseen nähden suht rauhallinen, mutta hoidot kyllä pelottaa... Olisi mukava kuulla kokemuksia kyseisistä hoidoista... sekä niitä "hyviä" että huonoja kokemuksia...
kokemuksia solusalpaajahoidoista?
8
2175
Vastaukset
- iituli
Itselläni ei ole kokemusta noista hoidoista,mutta tällä palstalla on monia hoitoja läpikäyneitä,jotka varmasti antavat sinulle vinkkejä ja tietoa.Toivon silti iloa kesääsi ja parantumista,kaikesta huolimatta.Hoidot ovat niin hyviä,että varmasti paranet!ja saat jatkaa elämääsi kokeneempana ja vahvempana.
Kysyisin sinulta(itse kuulun näillä palstoilla "luuraaviin pattipelkoisiin",olet varmaan huomannut,että meitä riittää, jos luet viestejä taaksepäin...),mitä oireita sulla oli(suurentuneiden imusolmukkeiden lisäksi)?Vai oliko muita oireita?Kuinka isoja nuo imusolmukkeet olivat(ovat),esim.kaulalla?Oliko veriarvoissasi mitään muutoksia?
kiitos kovasti,jos jaksat vastailla.kaikkea hyvää sinulle ja kovasti voimia hoitoihin!!aika menee nopeasti,ja pian ne ovat jo ohi.- laura
Mietin vähän aikaa, että kerronko tilanteestani täällä, sillä olen näitä palstoja lukiessani huomannut, että ihmiset pelästyvät helposti KAIKESTA mitä muut kertovat... Täytyy muistaa, että kaikkien oireet ovat ERITTÄIN YKSILÖLLISIÄ! Se että, jollain on ollut tiettyjä oireita, ei tarkoita, että sinullakin on syöpä, jos olet huomannut itselläsi samankaltaisia oireita. Eli lukeekaa varauksella muiden kertomuksia, ne ovat vain heidän omia kokemuksiaan ja täysin yksilöllisiä!
Itselläni ei itseasiassa ollut muita oireita kuin patti kaulalla. Olin kylläkin ollut erittäin väsynyt talvella ja keväällä (arvelin sen silloin johtuvan vitamiinien puutoksesta ja laitoin asian sen piikkiin). Muita oireita itselläni ei oikeastaan ollut. Niskat ja hartiat olivat kipeät ja jumissa, mutta se luultavasti johtui kovasta lukemisesta, sillä olin valmistautumassa pääsykokeisiin. Verikokeissa ei näkynyt mitään merkittävää "häikkää". Tietyt arvot olivat hieman koholla (kuten tulehdusarvot), mutta ei merkittävästi. Niiden avulla ei pystynyt periaatteessa päättelemään mitään. Koepalan ottanut lääkäri sanoi, että oikealla olevat pattini ovat n. peukalonpään kokoisia, nyt olen huomannut että ylemmäs on tullut hieman isompi patti.
Haluan korostaa kaikille "pattikammoisille", että loppujen lopuksi se on hyvin pienen prosentin mahdollisuus, että sairastatte imusolmukesyöpää. Itselläni epäillään Hodkinin tautia, joka on erittäin harvinainen Suomessa (hieman yli 100 tapausta vuodessa). Eli on todella pienen prosentin mahdollisuus, että sairastatte esim. kyseistä sairautta. Itselläni kävi vain huono tuuri, ja osuin noiden noin sadan joukkoon...
Ja muistakaa näitä palstoja lukiessanne suhtautua varauksella kaikkeen lukemaanne. Oireet yms. ovat todella yksilöllisiä... Mutta saahan täältä "helpotusta" siihen, että huomaa, että ei ole ainoa, joka tälläisiä asioita pohtii... :) On niitä muitakin "kohtalotovereita"... - iituli
laura kirjoitti:
Mietin vähän aikaa, että kerronko tilanteestani täällä, sillä olen näitä palstoja lukiessani huomannut, että ihmiset pelästyvät helposti KAIKESTA mitä muut kertovat... Täytyy muistaa, että kaikkien oireet ovat ERITTÄIN YKSILÖLLISIÄ! Se että, jollain on ollut tiettyjä oireita, ei tarkoita, että sinullakin on syöpä, jos olet huomannut itselläsi samankaltaisia oireita. Eli lukeekaa varauksella muiden kertomuksia, ne ovat vain heidän omia kokemuksiaan ja täysin yksilöllisiä!
Itselläni ei itseasiassa ollut muita oireita kuin patti kaulalla. Olin kylläkin ollut erittäin väsynyt talvella ja keväällä (arvelin sen silloin johtuvan vitamiinien puutoksesta ja laitoin asian sen piikkiin). Muita oireita itselläni ei oikeastaan ollut. Niskat ja hartiat olivat kipeät ja jumissa, mutta se luultavasti johtui kovasta lukemisesta, sillä olin valmistautumassa pääsykokeisiin. Verikokeissa ei näkynyt mitään merkittävää "häikkää". Tietyt arvot olivat hieman koholla (kuten tulehdusarvot), mutta ei merkittävästi. Niiden avulla ei pystynyt periaatteessa päättelemään mitään. Koepalan ottanut lääkäri sanoi, että oikealla olevat pattini ovat n. peukalonpään kokoisia, nyt olen huomannut että ylemmäs on tullut hieman isompi patti.
Haluan korostaa kaikille "pattikammoisille", että loppujen lopuksi se on hyvin pienen prosentin mahdollisuus, että sairastatte imusolmukesyöpää. Itselläni epäillään Hodkinin tautia, joka on erittäin harvinainen Suomessa (hieman yli 100 tapausta vuodessa). Eli on todella pienen prosentin mahdollisuus, että sairastatte esim. kyseistä sairautta. Itselläni kävi vain huono tuuri, ja osuin noiden noin sadan joukkoon...
Ja muistakaa näitä palstoja lukiessanne suhtautua varauksella kaikkeen lukemaanne. Oireet yms. ovat todella yksilöllisiä... Mutta saahan täältä "helpotusta" siihen, että huomaa, että ei ole ainoa, joka tälläisiä asioita pohtii... :) On niitä muitakin "kohtalotovereita"...Kiitos vastauksistasi.ajattelinkin,että kynnys vastailla tällaiseen saattaa olla korkea,ja tuo oln viisaasti kirjoitettu,että oireet ovat yksilöllisiä ja monessa muussa sairaudessa samankaltaisia.Tulehdusarvotkin nousee juuri nimenomaan tulehduksissa,ei siis juuri syövässä.Oikeassa olet.Minkä verran tulehdusarvosi oli koholla,tarkoitat kai cRP:tä,valkosoluja(leukosyytit)ja laskoa(senkka)?itsellä ollut viime elokuusta asti aina ihan aavistuksen, hitusen verran koholla,mutta lääkärit ei ole ottaneet mitään kantaa siihen.Siksi kiinnostaa,mikä on tuo sinun mainitsemasi "hiukan"koholla oleva...?jos vain viitsit kertoa,että minkälaisissa "lukemissa" sinun arvosi ovat olleet.
Paljon voimia sinulle ja onnea matkaan hoitoihin!! - iituli
iituli kirjoitti:
Kiitos vastauksistasi.ajattelinkin,että kynnys vastailla tällaiseen saattaa olla korkea,ja tuo oln viisaasti kirjoitettu,että oireet ovat yksilöllisiä ja monessa muussa sairaudessa samankaltaisia.Tulehdusarvotkin nousee juuri nimenomaan tulehduksissa,ei siis juuri syövässä.Oikeassa olet.Minkä verran tulehdusarvosi oli koholla,tarkoitat kai cRP:tä,valkosoluja(leukosyytit)ja laskoa(senkka)?itsellä ollut viime elokuusta asti aina ihan aavistuksen, hitusen verran koholla,mutta lääkärit ei ole ottaneet mitään kantaa siihen.Siksi kiinnostaa,mikä on tuo sinun mainitsemasi "hiukan"koholla oleva...?jos vain viitsit kertoa,että minkälaisissa "lukemissa" sinun arvosi ovat olleet.
Paljon voimia sinulle ja onnea matkaan hoitoihin!!Oletko aiemminkin kirjoitellut(anteeksi uteluni)tänne,ennen koepalan ottoa?tuli vain mieleeni,että olenko aiemminkin"keskustellut"kanssasi?kirjoittelen välillä nimimerkillä "milli".
joka tapauksessa,tsemppiä!!!!!!!!!!! - Laura
iituli kirjoitti:
Oletko aiemminkin kirjoitellut(anteeksi uteluni)tänne,ennen koepalan ottoa?tuli vain mieleeni,että olenko aiemminkin"keskustellut"kanssasi?kirjoittelen välillä nimimerkillä "milli".
joka tapauksessa,tsemppiä!!!!!!!!!!!juu, kyllä me ollaan taidettu aiemminkin jutella... oon aikaisemmin kirjotellu noista mun jutuista (ilman nimimerkkiä, "....."). Se oli silloin ennen koepalan ottoa. Silloin olin vielä suht "positiivisella" mielellä, mutta sitten kävi niinkuin kävi... :( ... huono säkä...
- Syöpää sairastava
Imusolmukesyöpä täälläkin. Hoidot onneksi jo loppusuoralla, eli 12 kertaa sytostaatteja ja nyt sit vielä 20 kertaa sädehoitoa. Mikä imusolmukesyöpä on kyseessä? Itsellä Hodgkinin tauti,hoitona oli ABVD, 4 eri sytostaattia 2 viikon välein. Sivuvaikutuksia noista tulee valitettavasti aika paljonkin, mulla oli aluksi paljon rankempaa mutta loppua kohden sivuvaikutukset alkoi vähenemään. Tässä nyt jotain mitä tulee mieleen:
pahoinvointi, kuvotus (kannattaa välttää mieliruokiaan heti hoidon jälkeen), väsymys, närästys, vatsakipu,limakalvot kuivuu, hiukset ja muut karvat lähtee(ainakin osittain), iho saattaa "muuttua", esim pigmentoitua paikoin ja veriarvot tietenkin laskee.. Hyvä puoli tietenkin on että ko. hoito on yleensä erittäin tehokas, ts. hoitovaste on erittäin hyvä.
Välillä sivuvaikutuksia tulee enemmän, välillä vähemmän, välillä voi olo olla ihan normaalikin hoidon jälkeen. Kaikkeen tottuu.
Onneksi on paljon hyviä lääkkeitä estämään sivuvaikutuksia, tärkein tietenkin pahoinvoinnin estolääkitys. Metopram on halpa, mutta monille se ei sovi,aiheuttaa sellaisen oudon levottomuuden tunteen. Kytril ja Zofran on tosi tehokkaita, mutta kalliita (n. 10e/tabletti). Dexametason (kortisoni) ja Temesta (rauhoittava) toimi mulla tosi hyvin, sen jälkeen kun aloin käyttämään niitä, ei pahoinvointia enää tullut.
Jos sulla on mitään kysymyksiä, vastaan tietenkin mielelläni :) kannattaa kysellä paljon kaikkea lääkäreiltä ja hoitajilta, siksihän ne on siellä.
Kaikkea hyvää ja paranemisia, jaksele :)Pahoinvoinninestolääkityksestä omakohtaista kokemusta eli melkein edellisen toistoa. Primperan ei sopinut mulle ollenkaan, tosi levoton olo koko ajan. Sijaan sain Temestaa ja rinnalla ollut koko ajan tuota Dexametasonia. Mulla nyt yksi hoitojakso takana ja kaksi edessä. Ekan sairaalaviikon jälkeen oli hieman pahoinvointia, pari ekaa päivää kotiutumisen jälkeen. Myös viikon verran kotiutumisesta olo tosi vetelä, ei oikein jaksanut mitään. Hoitosyklin viimeinen viikko meni/menee tosi hyvin, melkein kuin terve olisi.
Sairastan siis kivessyöpää ja ilmeisesti nuo hoitosyklit menee vähän erilailla. Eli mulla ensimmäinen viikko (ma-pe) sairaalassa, sitten toisella ja kolmannella viikolla kerran käynti sairaalassa saamassa lääkettä.
Käy katsomassa sivustoa www.cancer.fi, sieltä löytyy paljon tietoa...
Jaksamista!!!- Anneli
BlueRoan kirjoitti:
Pahoinvoinninestolääkityksestä omakohtaista kokemusta eli melkein edellisen toistoa. Primperan ei sopinut mulle ollenkaan, tosi levoton olo koko ajan. Sijaan sain Temestaa ja rinnalla ollut koko ajan tuota Dexametasonia. Mulla nyt yksi hoitojakso takana ja kaksi edessä. Ekan sairaalaviikon jälkeen oli hieman pahoinvointia, pari ekaa päivää kotiutumisen jälkeen. Myös viikon verran kotiutumisesta olo tosi vetelä, ei oikein jaksanut mitään. Hoitosyklin viimeinen viikko meni/menee tosi hyvin, melkein kuin terve olisi.
Sairastan siis kivessyöpää ja ilmeisesti nuo hoitosyklit menee vähän erilailla. Eli mulla ensimmäinen viikko (ma-pe) sairaalassa, sitten toisella ja kolmannella viikolla kerran käynti sairaalassa saamassa lääkettä.
Käy katsomassa sivustoa www.cancer.fi, sieltä löytyy paljon tietoa...
Jaksamista!!!Hei
Itse sain sytostaatteja 6 kertaa 3 viikon välein rintasyöpään. Myrkyt vaihtelevat mitä syöpää hoidetaan. Hoidot tavallaan lopettivat "elintoiminnot". Hiukset/kynnet/kulmakarvat eivät kasvaneet, itselläni tuli ihosta finnien myötä läpi epäpuhtauksia, voimat hiipuivat vähä vähältä. Hienoa kuitenkin oli se kun 2 viikkoa viimeisen hoidon jälkeen alkoi kasvamaan uutta hiusta (kaikki hiukset eivät onneksi lähteneet), iho alkoi normalisoitumaan ja voimat lähtivät paranemaan. Päivä päivältä tuli "puhtaampi" olo kun elintoiminnot alkoivat normalisoitumaan.
Ajattele niin että se on vain ajanjakso jonka jälkeen olet vahvempi ihminen. Sen jälkeen jos joku valittaa vaikka päänsärkyä osaat katsoa asioita hieman toisella tavalla. Tulet olemaan aina selviytyjä ja muista myös voittaja.
En ole sama ihminen enää mutta varmasti vahvempi ja laajakatseisempi. Kaikkein hienointa on se että osaat tulevaisuudessa nauttia pienemmistä asioista etkä pidä mitään itsestäänselvänä.
Voimia ja hyvää kesää kaikille joiden päässä nämä asiat pyörii. Minulla on 14.7 tasan 2 vuotta siitä kun sain tietää syövästä.
Anneli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197526Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista776494- 955244
- 524595
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494256- 2304159
- 444065
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283938- 583080
- 482576