Onko teillä ko. pyörästä kokemuksia? Itsellä on ollut neljä vuotta sulan kelin mökkipyöränä ja parhaimmillaan olen ajanut pyörällä 50 km päivässä. Välillä olen käynyt sillä myös töissä 20 km yhteen suuntaan.
Pyörä oli vähän hankala koota ja ensimmäisellä pyöräretkellä takarengas meni puhki, koska tehtaalla oli jäänyt venttiilin hattu pääliskumin ja sisäkumin väliin.
Reklamoin ja sain 10-20 euron lahjakortin kivusta ja särystä. En muista enää tarkalleen. Renkaan vaihtaminen oli kyllä melkoinen operaatio. Lue alempaa lisää.
Kokoamisohjeet olivat jotenkin sekavat ja piti tavata ruotsinkieliseltä puolelta, että mitähän tässä nyt oikein tarkoitetaan esim. vaihteiden säätämisestä.
Tässä vanhemmassa mallissa takarenkaan vaihtaminen ja irrroittaminen on erityisen hankalaa, koska on monenmoista pikkuosaa irrotettavana. Suosittelen kuvien ottamista ennen kuin purkaa että osaa laittaa kaiken takaisin samalla tavalla.
Huomasin tänään Biltemassa käydessä, että vaihdejärjestelmä on vaihtunut parempaan. Nyt on vain yksi mötikkä irrotettavana kuten Helkaman 20 vuotta vanhassa Velomanissa. Siinä on semmoinen pikku ikkuna, jonka viivojen välissä merkin pitää olla, että vaihteet on oikein säädetty.
Minulla on takanavan muoviosassa pieni reikä, josta pitää katsoa, että vaihteen ketju lähtee vasta siitä aukon kohdalta tulemaan ulospäin. Metallipötikkä pitää olla muoviosan sisällä.
Pyörä on toiminut hyvin ja renkaat ovat sopivat leveät sorateille maaseudulla ajamiseen, jossa pyörää eniten käytän . Asfaltilla pyörä rullaa myös kevyesti.
Polkimet vaihdoin jo heti uutena, kun pyörän omat polkimet olivat mallia lastentarha ja eivätkä pyörineet hyvin vaikka niitä öljysin.
Haittapuolena on se, että vaihteet ovat liian kevyet kun ne on oikein säädetty. Ykkönen ja kakkonen ovat lähinnä alivaihteita ja kolmonen on kuin kakkonen muissa pyörissä.
Koeajoin tänään Biltemassa uudempia pyöriä, joissa on erilainen vaihdesysteemi ja niissä tuntui kolmonen olevan paljon tehokkaampi kuin minun pyörässäni.
Toinen ongelma on se, että ketjut tuntuvat venyneen. Olen yrittänyt säätää takarengasta taaksemmaksi, jotta ketjut eivät olisi niin löysällä mutta en ole onnistunut. Ilmeisesti ketjut ovat venyneet ajan mittaan.
Summa summarum.: Olen ollut pyörään pääasiassa tyytyväinen. Maksoin kai jotain 240 euroa aikoinaan mutta jos nyt ostaisin maaseudulla käytettävää pyörää, jolla ajetaan suhtkoht paljon niin jättäisin Yosemiten kauppaan.
Bilteman Yosemite 3-v miesten pyörä 28 tuuman renkailla
21
447
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa: unohtui sanoa, että ajoasento on Yosemitessa hyvä mutta "vanhanaikanen" ohjaustanko aiheuttaa, että jyrkissä käännöksissä sarvet osuvat pyöräijää polviin ja pitää väistellä ohjaustankoa. Kaupunkipyörässä on suorempi ohjaustanko eikä tätä ongelmaa.
- Anonyymi
Varsin palstantasoinen avautuminen. Täällä kun toteaa polkevansa tuhansien euroja kustantaneella polkupyörällä eräät väittävät monenlaista soopaa asiaan liittyen. Asian vierestä itseasiassa kuultuna. Kerrotaan mukakokemuksia eri materiaaleista ja kerrotaan ”niin minullakin” sepityksiä asioista joista ole oikeasti hajuakaan. En yhtään ihmettelisi jos joku ilmoittautuisi tehneensä maailmanympärysmatkan aloittajan kaltaisella ”polkupyörällä” ja kaikki män hienosti vailla edes kumien puhkeamista kertaakaan.
- Anonyymi
Mitä tarkoitit, putosin rattailta kuin eno veneestä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoitit, putosin rattailta kuin eno veneestä?
Etkö ymmärrä? Socialistictrebublik Suami haluaa kertoa että kaikki polkupyörät ovat aivan yhtä hyviä maailmanympärysmatkalle. Mitä hyllya maksaa tuhansia kun kahdensadan euron fillarillakin pääsee yhtä kevyesti varmasti ja mukavasti kuin moninkertaisesti kalliimmallakin.
- Anonyymi
Vaihda siihen Yosemiteen hieman isompi eturatas, niin sitten jokainen vaihde on pykälää isompi, samalla kun laitat siihen uudet ketjut.
- Anonyymi
He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.
Vaihtaa sitten takarattaan pienemmäksi, ja sehän on halpakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtaa sitten takarattaan pienemmäksi, ja sehän on halpakin.
Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.
On siinä pakko olla ulkoinen ratas, koska ketjulle pitää olla ratas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.
Shimanon nexus takaratas 1-v, 3-v, 7-v, 8-v Nexus takanapoihin:
https://www.velo-oxygen.fi/takaratas-nexus.html
Sama ratas muistaakseni löytyi kuudella eurollakin jostain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.
Shimano Nexus takaratas
Soveltuu napavaihteisiin pyöriin
Valittavana 16 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 piikkinen ratas:
https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-takaratas-napavaihteisiin-pyoriin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.
Mistä noin päättelet? Eiköhän riitä uusi kampisarja (oikea ja vasen) eli maksanee nelisen kymppiä, eli tosiaan eturatas lienee kiinteästi oikeassa kammessa, näin on minun DBS:ssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.
Täh!!! Totta kai on eli yksi niin kuin vaihteettomassakin.
- Anonyymi
Jos ketjujen kiristysvara ei riitä, silloin täytyy ottaa ketjusta pala pois.
Ihan perushomma.Toisaalta, jos ketjuissa uutena on ollut "sopiva" kireys ja sätövaraa riittänyt hyvin niin se että jos nyt ei enään säätövara riitä, alkaisi kertomaan siitä että ketjun venymä on senverran paljon että ketju varmaankin olisi syytä vaihtaa uuteen. Ja sitten jos on venynyt oikeasti paljon sa samalla kuluttanut venyessään etu ja taka rattaita, niin miten uusi ketju sitten asettuu noille vanhoille rattaille, onkin oma asiansa...
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Toisaalta, jos ketjuissa uutena on ollut "sopiva" kireys ja sätövaraa riittänyt hyvin niin se että jos nyt ei enään säätövara riitä, alkaisi kertomaan siitä että ketjun venymä on senverran paljon että ketju varmaankin olisi syytä vaihtaa uuteen. Ja sitten jos on venynyt oikeasti paljon sa samalla kuluttanut venyessään etu ja taka rattaita, niin miten uusi ketju sitten asettuu noille vanhoille rattaille, onkin oma asiansa...
Niitä uusia rattaita voi viilata, niin se ketju asettuu sitten paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä uusia rattaita voi viilata, niin se ketju asettuu sitten paremmin.
Päivän niksipirkka. Jopa parempi kuin vanhoista tennistossuista tehdyt ovisaranat.
- Anonyymi
Osta kilpapyörä,se paras
- Anonyymi
Epäilen itse, että ketju on tosiaan venynyt vuosien saatossa. Pitäisi katsoa minkä pituinen ketju on ja ostaa uusi. Toisaalta voin nyt tälläkin ajella niin kauan kuin pelittää. Kävelen sitten kotiin tai soitan naapurin hakemaan, jos matka katkeaa kauempana.
Vaihdesysteemi on joku Archer-merkkinen.
Ostaessa ei tainnut tätä pyörämallia olla ollenkaan esillä ja katsoin vain muista malleista, että vaihdejutut on peitytty pitkulaisella muovikopalla. Jos sen olisin nykäissyt pois niin olisin nähnyt, että systeemi on hankalan näköinen.
Jarrukengän ruuvi muttereineen oli heti niin huono, että sain se hädin tuskin avattua renkaanvaihdossa. Jengat olivat jo tehtaalta lähtiessä sökönä.
Mutta toisaalta Wartburgin hinnalla ei saa Mersun laatua. Eilenkin ajelin pyörällä noin 30 kilometriä kesäpaikan lähikyliä kierrellen. Leveät "maastokuvioiset" renkaat ovat hyvät maalaisteillä.- Anonyymi
Onko siinä jalkajarru? Takaratas Sturmey Archeriin:
https://fillabicycles.com/tuote/komponentit/voimansiirto/takarattaat/sturmey-archer-hsl844-18t-1-8-takaratas/
- Anonyymi
Kannattaa vaihtaa vanha ketju kun se on luotettavalla mitalla mitattuna elinkaarensa päässä, venyneet ketjut pilaavat myös rattaat.
Parhaimpia ketjumittaustyökaluja ovat ne joissa kolme pykälää, esim. Park Tool CC-4, tarkista ostettaessa että mittatyökalu on suora. Ohjeen mukaan takana olevien kahden pykälän väliin jäävää ketjua painettava peukalolla kireäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417034
- 323958
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402068