Bilteman Yosemite 3-v miesten pyörä 28 tuuman renkailla

Anonyymi-ap

Onko teillä ko. pyörästä kokemuksia? Itsellä on ollut neljä vuotta sulan kelin mökkipyöränä ja parhaimmillaan olen ajanut pyörällä 50 km päivässä. Välillä olen käynyt sillä myös töissä 20 km yhteen suuntaan.

Pyörä oli vähän hankala koota ja ensimmäisellä pyöräretkellä takarengas meni puhki, koska tehtaalla oli jäänyt venttiilin hattu pääliskumin ja sisäkumin väliin.

Reklamoin ja sain 10-20 euron lahjakortin kivusta ja särystä. En muista enää tarkalleen. Renkaan vaihtaminen oli kyllä melkoinen operaatio. Lue alempaa lisää.

Kokoamisohjeet olivat jotenkin sekavat ja piti tavata ruotsinkieliseltä puolelta, että mitähän tässä nyt oikein tarkoitetaan esim. vaihteiden säätämisestä.

Tässä vanhemmassa mallissa takarenkaan vaihtaminen ja irrroittaminen on erityisen hankalaa, koska on monenmoista pikkuosaa irrotettavana. Suosittelen kuvien ottamista ennen kuin purkaa että osaa laittaa kaiken takaisin samalla tavalla.

Huomasin tänään Biltemassa käydessä, että vaihdejärjestelmä on vaihtunut parempaan. Nyt on vain yksi mötikkä irrotettavana kuten Helkaman 20 vuotta vanhassa Velomanissa. Siinä on semmoinen pikku ikkuna, jonka viivojen välissä merkin pitää olla, että vaihteet on oikein säädetty.

Minulla on takanavan muoviosassa pieni reikä, josta pitää katsoa, että vaihteen ketju lähtee vasta siitä aukon kohdalta tulemaan ulospäin. Metallipötikkä pitää olla muoviosan sisällä.

Pyörä on toiminut hyvin ja renkaat ovat sopivat leveät sorateille maaseudulla ajamiseen, jossa pyörää eniten käytän . Asfaltilla pyörä rullaa myös kevyesti.

Polkimet vaihdoin jo heti uutena, kun pyörän omat polkimet olivat mallia lastentarha ja eivätkä pyörineet hyvin vaikka niitä öljysin.

Haittapuolena on se, että vaihteet ovat liian kevyet kun ne on oikein säädetty. Ykkönen ja kakkonen ovat lähinnä alivaihteita ja kolmonen on kuin kakkonen muissa pyörissä.

Koeajoin tänään Biltemassa uudempia pyöriä, joissa on erilainen vaihdesysteemi ja niissä tuntui kolmonen olevan paljon tehokkaampi kuin minun pyörässäni.

Toinen ongelma on se, että ketjut tuntuvat venyneen. Olen yrittänyt säätää takarengasta taaksemmaksi, jotta ketjut eivät olisi niin löysällä mutta en ole onnistunut. Ilmeisesti ketjut ovat venyneet ajan mittaan.

Summa summarum.: Olen ollut pyörään pääasiassa tyytyväinen. Maksoin kai jotain 240 euroa aikoinaan mutta jos nyt ostaisin maaseudulla käytettävää pyörää, jolla ajetaan suhtkoht paljon niin jättäisin Yosemiten kauppaan.

21

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa: unohtui sanoa, että ajoasento on Yosemitessa hyvä mutta "vanhanaikanen" ohjaustanko aiheuttaa, että jyrkissä käännöksissä sarvet osuvat pyöräijää polviin ja pitää väistellä ohjaustankoa. Kaupunkipyörässä on suorempi ohjaustanko eikä tätä ongelmaa.

    • Anonyymi

      Varsin palstantasoinen avautuminen. Täällä kun toteaa polkevansa tuhansien euroja kustantaneella polkupyörällä eräät väittävät monenlaista soopaa asiaan liittyen. Asian vierestä itseasiassa kuultuna. Kerrotaan mukakokemuksia eri materiaaleista ja kerrotaan ”niin minullakin” sepityksiä asioista joista ole oikeasti hajuakaan. En yhtään ihmettelisi jos joku ilmoittautuisi tehneensä maailmanympärysmatkan aloittajan kaltaisella ”polkupyörällä” ja kaikki män hienosti vailla edes kumien puhkeamista kertaakaan.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitit, putosin rattailta kuin eno veneestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitit, putosin rattailta kuin eno veneestä?

        Etkö ymmärrä? Socialistictrebublik Suami haluaa kertoa että kaikki polkupyörät ovat aivan yhtä hyviä maailmanympärysmatkalle. Mitä hyllya maksaa tuhansia kun kahdensadan euron fillarillakin pääsee yhtä kevyesti varmasti ja mukavasti kuin moninkertaisesti kalliimmallakin.


    • Anonyymi

      Vaihda siihen Yosemiteen hieman isompi eturatas, niin sitten jokainen vaihde on pykälää isompi, samalla kun laitat siihen uudet ketjut.

      • Anonyymi

        He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.

        Vaihtaa sitten takarattaan pienemmäksi, ja sehän on halpakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtaa sitten takarattaan pienemmäksi, ja sehän on halpakin.

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.

        On siinä pakko olla ulkoinen ratas, koska ketjulle pitää olla ratas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.

        Shimanon nexus takaratas 1-v, 3-v, 7-v, 8-v Nexus takanapoihin:

        https://www.velo-oxygen.fi/takaratas-nexus.html

        Sama ratas muistaakseni löytyi kuudella eurollakin jostain


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.

        Mistä noin päättelet? Eiköhän riitä uusi kampisarja (oikea ja vasen) eli maksanee nelisen kymppiä, eli tosiaan eturatas lienee kiinteästi oikeassa kammessa, näin on minun DBS:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.

        Täh!!! Totta kai on eli yksi niin kuin vaihteettomassakin.


    • Anonyymi

      Jos ketjujen kiristysvara ei riitä, silloin täytyy ottaa ketjusta pala pois.
      Ihan perushomma.

      • Toisaalta, jos ketjuissa uutena on ollut "sopiva" kireys ja sätövaraa riittänyt hyvin niin se että jos nyt ei enään säätövara riitä, alkaisi kertomaan siitä että ketjun venymä on senverran paljon että ketju varmaankin olisi syytä vaihtaa uuteen. Ja sitten jos on venynyt oikeasti paljon sa samalla kuluttanut venyessään etu ja taka rattaita, niin miten uusi ketju sitten asettuu noille vanhoille rattaille, onkin oma asiansa...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Toisaalta, jos ketjuissa uutena on ollut "sopiva" kireys ja sätövaraa riittänyt hyvin niin se että jos nyt ei enään säätövara riitä, alkaisi kertomaan siitä että ketjun venymä on senverran paljon että ketju varmaankin olisi syytä vaihtaa uuteen. Ja sitten jos on venynyt oikeasti paljon sa samalla kuluttanut venyessään etu ja taka rattaita, niin miten uusi ketju sitten asettuu noille vanhoille rattaille, onkin oma asiansa...

        Niitä uusia rattaita voi viilata, niin se ketju asettuu sitten paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä uusia rattaita voi viilata, niin se ketju asettuu sitten paremmin.

        Päivän niksipirkka. Jopa parempi kuin vanhoista tennistossuista tehdyt ovisaranat.


    • Anonyymi

      Osta kilpapyörä,se paras

    • Anonyymi

      Epäilen itse, että ketju on tosiaan venynyt vuosien saatossa. Pitäisi katsoa minkä pituinen ketju on ja ostaa uusi. Toisaalta voin nyt tälläkin ajella niin kauan kuin pelittää. Kävelen sitten kotiin tai soitan naapurin hakemaan, jos matka katkeaa kauempana.

      Vaihdesysteemi on joku Archer-merkkinen.

      Ostaessa ei tainnut tätä pyörämallia olla ollenkaan esillä ja katsoin vain muista malleista, että vaihdejutut on peitytty pitkulaisella muovikopalla. Jos sen olisin nykäissyt pois niin olisin nähnyt, että systeemi on hankalan näköinen.

      Jarrukengän ruuvi muttereineen oli heti niin huono, että sain se hädin tuskin avattua renkaanvaihdossa. Jengat olivat jo tehtaalta lähtiessä sökönä.

      Mutta toisaalta Wartburgin hinnalla ei saa Mersun laatua. Eilenkin ajelin pyörällä noin 30 kilometriä kesäpaikan lähikyliä kierrellen. Leveät "maastokuvioiset" renkaat ovat hyvät maalaisteillä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kannattaa vaihtaa vanha ketju kun se on luotettavalla mitalla mitattuna elinkaarensa päässä, venyneet ketjut pilaavat myös rattaat.

      Parhaimpia ketjumittaustyökaluja ovat ne joissa kolme pykälää, esim. Park Tool CC-4, tarkista ostettaessa että mittatyökalu on suora. Ohjeen mukaan takana olevien kahden pykälän väliin jäävää ketjua painettava peukalolla kireäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe