https://tekniikanmaailma.fi/tiukkenevat-maaraykset-tappavat-japanissa-hondan-polttomoottoriset-mopot/
Tekniikan Maailman mopovertailussa numerossa 9/2024 uudet sähkömoottoriset todettiin ylivertaisiksi bensiinimoottorisiin verrattuna. Kaiken lisäksi ne ovat paikallisesti päästöttömiä.
Samaan tulokseen on tultu Japanissa, missä sähkömopot ovat nousseet hallitsemaan luokkaa. Kun vielä päästörajoituksia tiukennetaan, Honda on päättänyt poistua 50-kuutioisella polttomoottorilla varustettujen mopojen markkinoilta.
Yksi syy tuollaisten pienellä alle 50-kuutioisella moottorilla varustettujen mopojen ja moottoripyörien kuolemaan on se, että katalysaattorin suunnitteleminen niihin olisi liian haastavaa niin teknisesti kuin kustannusten takia. Toinen mopomyyntiä merkittävästi nakertanut asia ainakin Japanissa ovat olleet sähköpolkupyörät.
TM: Tiukkenevat määräykset tappavat Japanissa Hondan polttomoottoriset mopot
18
600
Vastaukset
- Anonyymi
Nythän myös Harley Davidson on siirtynyt tekemään sähköpolkupyöriä. Bandidoskin ajelee nykyään polkupyörillä.
- Anonyymi
Kyllähän se taitaa derbi Espanjassa tehdä suuren osan Suomen mopoista. Jos halutaan kaksipyöräisten liikennettä vähentää, ajokortti Suomalaisille 16 v. Koe aika 2v , reilu ylinopeus tai muu liikenteen vaarantaminen niin kortti pois ja tavataan autoilun merkeissä 18 vuotis synttäreiden jälkeen. Toki säännöt täytyy olla selvät, ilman poikkeuksia. Ei suomalainen nuori ole tyhmempi kuin amerikkalainen nuori. Vastuuta pitää antaa, mutta jos ei toimi niin sitten on seurauksia.
- Anonyymi
Käykääpäs kokeilemassa miten Euro 5 -normin täyttävä 2-tahtimoottori liikuttaa nykyajan 110-kiloista polttomoottorimopoa. 😞😞 Kyllä siinä tulee äitiä ikävä ennen kuin on saanut 40 km/h mittariin. Siis ihan täysin hengettömiä ja kaiken huipuksi litkivät menovettä melkein saman verran kuin henkilöautot, vaikka massa ja nopeus on paljon pienempi.
Tekniikan Maailman mopovertailussa sähkömopon kiihtyvyys oli kolminkertainen.- Anonyymi
Olet ymmärtänyt jotakin väärin, jos kuvittelet mopon olevan jokin kiihdytysajoneuvo.
Sähkömopon ongelma on sama kuin autoissa, eli akun lyhytikäisyys ja uuden akun hankinta kannattamatonta vanhaan ajopeliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt jotakin väärin, jos kuvittelet mopon olevan jokin kiihdytysajoneuvo.
Sähkömopon ongelma on sama kuin autoissa, eli akun lyhytikäisyys ja uuden akun hankinta kannattamatonta vanhaan ajopeliin.Moottoripyörien kiihtyvyys myös rajattava laiskojen perheautojen tasolle. Moottoripyörä ei ole mikään kiihdytysajoneuvo. 10 sekuntia 0-100 km/h riittää vallan hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoripyörien kiihtyvyys myös rajattava laiskojen perheautojen tasolle. Moottoripyörä ei ole mikään kiihdytysajoneuvo. 10 sekuntia 0-100 km/h riittää vallan hyvin.
Onko joku moottoripyöräilijä sua kiusannut kun piti tuollainen juttu keksiä? On se varmaan katkeraa kun toiset ajelee nopeilla moottoripyörillä ja itsellä vanha nissan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku moottoripyöräilijä sua kiusannut kun piti tuollainen juttu keksiä? On se varmaan katkeraa kun toiset ajelee nopeilla moottoripyörillä ja itsellä vanha nissan?
Mitä sitä nyt oikein uliset? Ensin sanottiin, että mopo ei ole mikään kiihdytysajoneuvo eikä kyllä ole moottoripyöräkään. Perheautolla ehtii aivan hyvin kauppaan 10 sekuntia 0-100 km/h jolloin ehtii myös moottoripyörällä!
- Anonyymi
Onneksi sähkö on ympäristöystävällistä ja ydinvoimalan jäte voidaan syödä aamupuuroon sekoitettuna.
Närästyspilleri jälkiruoaksi.- Anonyymi
On se ympäristöystävällisempää kuin polttaa tonneittain öljyä. Suomessa ei edes ole omaa öljynporausta vaan kaikki on tuontitavaraa.
- Anonyymi
Mitä se Putinisti murhaaja oikein ulisee?
- Anonyymi
Euro5-normin täyttävä 2-tahtinen moponmoottori on huono käynnistymään, koska kone ei hengitä katalysaattorin takia niin kuin 2-tahtisen pitäisi. Saa polkea useasti.
Toinen ongelma on hirveä savunmuodostus, kun katalysaattori lämpenee ja alkaa polttamaan siihen kertynyttä öljyä. Toki sen jälkeen käryä ei paljoa näy.
Kolmas ongelma on tehottomuus mikä vaikeuttaa ajamista. Tuntuu, että liikennevaloista ei pääse pois alta. Mitään 2-tahtisen tehopiikkiä ei tule, koska kone ei hengitä, koska paisari on tukittu sen alussa olevalla katalysaattorilla. Katti on paisarin alussa, jotta se lämpenisi mahdollisimman nopeasti.
Ja kulutus on kova.
Neljäs ongelma tulee myöhemmin, kun pakokaasun takaisinkierrätys syöttää 2-tahtisen käryt imupuolelle. Onneksi menevät ilmanputsarin kotelossa likaiselle puolelle sentään.- Anonyymi
Autoissa on tuo ihan sama ongelma eli myrkyttävät hengitysilmaa etenkin kylminä. Sähköauto on ainoa oikea auto ja jättää polttikset syömään paskaa liikennevaloissa.
- Anonyymi
Japan on pieni ja ahdas saarivaltio.
- Anonyymi
Jos ostaisin mopon niin se olisi ehdottomasti sähköinen.
Moottoripyörä ehdottomista polttomoottorilla.
Auto ehdottomasti V8. - Anonyymi
Euro 5 pilasi kaksitahtimoottorin lopullisesti. Vaikea saada käyntiin, tehoton, vaikea ajaa ja kuluttaa ihan järjettömästi. Ja kaiken huipuksi EGR. Nimim. kokemusta on.
- Anonyymi
Kaikki polttomoottorilla varustetut vehkeet kuolee nopeasti pois.
Ainoa mikä voi pelastaa polttomoottorit on vety.
Mutta sähkö alkaa olla kohta määräävässä asemassa.
ne lisääntyy aikamoisella vauhdilla.
TM testin mukaan jopa sähkömopo pesi 100-0 polttomoottoriset vertailukohdat. - Anonyymi
kaksipyöräisiä on paljon vähenmän, kuin autoja, joten päästöjen kannalta mitätön muutos ,
- Anonyymi
Ei moottoripyörää tarvitse rajoittaa. Myydään pienemmällä moottorilla. Maaltako olet ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396895
- 323888
- 453270
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372082
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482037- 371952