NIKKELÖIDYT LYIJYHAULIT!

Anonyymi-ap

Nikkelöidyillä lyijyhauleilla varustettuja panoksia löytyy monissa eri kalipereissa. Ydinideahan on se, että upotus, eli tappoteho säilyy normaalia lyijyä pidemmälle matkalle.
Lyijyhauleista on palstalla käyty monia keskusteluja samoin kuin lyijyn haitallisuudesta tai haittaamattomuudesta.
Jos ei lähdetä keskusteluun ”lyijyideologiasta” tai siitä löytääkö sorsa mudasta juuri sen ”yhden” lyijyhaulin, joka päätyy kivipiiraan, vaan siitä jos henkilö haluaa välttyä mahdollisilta lyijyjäämiltä, esiin tulee väistämättä kysymys nikkelipintaisista hauleista.
Nikkelipintaiset haulit eivät ”kelpaa” kategoriaan korvaavat materiaalit. Olen kuitenkin huomannut, että joitain hypoteettinen lyijyjäämien päätyminen ihmiseen tai koiraan mietityttää koska palstalla on kyselty suosituksia teräshaulipanoksille sepelkyyhkyjahtiin yms. Tällöin ei mietitä lain kirjaimen toteutumista siinä mikä on korvaava materiaali tai haulikon supistusten kestoa/onko ase koeistettu 740 vai 1350 baarille. Nikkelipintaiset hoitavat kyllä tehtävänsä, jos kaliberi on oikea. Lyijykysymys herättää kuitenkin pohdintaa, ja ajattelin ottamatta itse asiaan sen enemmälti kantaa käynnistää keskustelun siitä, KUINKA HELPOSTI OLETTE SAANEET NIKKELIPINTAISET HAULIT POIS RIISTALIHASTA SEKÄ ERITYISESTI ONKO NIKKELI SUOJANNUT HAULIA SIRPALOITUMISELTA, JOLLOIN ”LYIJYVAARAA” EI OLE?!

3

354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarkennan vielä aloittamaani keskustelua joka varmasti askarruttaa nykypäivänä monta aloittelevaa metsästäjää.
      Tarkoitus ei ole pohtia lyijyjäämien paljoutta tai niiden vaarallisuutta vaan sitä miten lyijy saadaan poistettua jotta metsästäjänalku saa oikeutetusti nauttia ensimmäisen onnistuneen riistalaukauksen jälkeisestä paistista ilman ”stressiä”.
      Kun mietitään hauliammusta, näen todennäköisimpänä vaihtoehtona lihaan sekä sisäelimiin tulleelle lyijylle JUURI HAULIN SIRPALOITUMISEN ESIM. LUUOSUMAN YHTEYDESSÄ. Saalista nyljettäessä osumakohta on selkeä, se voidaan poistaa. Lähes läpi menneet haulit havainnoidaan haavakanavan perusteella ja pystytään kaivamaan ulos. Jos kokonainen hauli jää lihaan paistaminen ei sulata lyijyä. Jos ruokailija nielee kokonaisen haulin se poistuu luontaista reittiä.
      Potenttiaalisena pidän mikrosirpaleita joita on ”mahdoton” havaita tai erityisesti tilannetta jossa saalis elää vielä hetken haulin sirpaloitumisen jälkeen. Tällöin mikrosirpale saattaisi kulkeutua vielä osittain toimivan verenkierron kautta lihaan ja sisäelimiin.
      Kuten alussa totesin, en itse ota kantaa koska se saattaisi ”lamauttaa” verrattain aiheellisen keskustelun. Kehotan metsästäjiä kertomaan kokemuksistaan koskien nikkelipintaisia hauleja. Jos ne eivät sirpaloidu on nikkelipinta melko varma ”LYIJYSUOJA”?

• Anonyymi

Tanskassa kiellettiin lyijy jo ajat sitten kokonaan, ja kokemukset teräshauleista niin hyvät, että sokkotesteissä ukot eivät huomanneet mitään eroa oliko ase ladattu lyijyllä vai teräksellä.
        Siellä ihmetellään, että mikseivät muutkin seuraa perässä. Suomen ukoilla taitaa olla monilla jo lyijymyrkytyksen ensiaste, kun pää ei meinaa millään kääntyä.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7455
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4098
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2386
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43