" Kun kaikesta säästetään, ei pärjää tekijät, ei teettäjät ja tietkin ovat kamalassa kunnossa – talvikunnossapito ajautuu kaaokseen
Isot yksityiset toimijat rohmuavat julkisissa kilpailutuksissa julkisen sektorin tienhoitourakoita esittelemättä lainkaan kalustoa, jolla työ tehtäisiin. Näitä urakoita palastellaan sanelupolitiikalla koneurakoitsijoille.
Lumitalvi sen taas osoitti. Talvikunnossapidon toimintamalli ajautuu kohti kaaosta. Julkisen sektorin, Väylän ja ELY-keskusten toiminnasta paistaa pitkän matkan päähän käytännön asioiden ymmärtämättömyys. Kaikesta säästetään, jolloin ei pärjää tekijät, ei teettäjät, ja tietkin ovat kamalassa kunnossa. Samalla puhutaan väyläverkon miljardien korjausvelasta.
Usein isot yksityiset toimijat tarjoavat julkisen sektorin kilpailutuksissa kestämätöntä hintatasoa ilman, että ne voisivat edes esitellä kalustoa, jolla työ tehtäisiin. Näitä halvempia kokonaisurakoita myydään sitten pienempinä osina eteenpäin sopimuksilla, joissa on vahva sanelupolitiikan maku. Ilmapiiriä kuvaa, jos kokouksissa kielletään arvostelu pääurakoitsijaa kohtaan.
Kun koneurakoinnille asetetut vaatimukset, kuten päästömääräykset ja turvallisuusmääräykset, sekä muut laatukriteerit vain tiukkenevat, on selvää, että halvassa sopimuksessa jotain jää kylmästi tekemättä. Lopputuloksena on joko sutta, huonosti voivia koneyrityksiä tai konkursseja.
Näissä aina ensin joku voittaa kilpailutuksessa lumenajosopimuksen 45 euron tuntitaksalla, kun todellinen pitäisi olla yli kaksinkertainen.
Kaikki koneyrittäjät eivät onneksi suostu polkuhintoihin, eivätkä isojen toimijoiden kelvottomiin vastatarjouksiin. Kun tekijää ei löydykään kilpailutuksen kohteena olevaan urakkaan ja lumi on maassa, tulee urakoitsijalle puhelu, jossa pyydetään ajamaan. Jos sopimusta ei ole allekirjoitettu, urakoitsija joutuu ajamaan urakan tarjoajan ehdoilla.
Tästä kaikesta näkyy, ettei koneammattilaisia arvosteta. Ei ihme, että konealalla on jatkuva työvoimapula.
Olen itse aina arvostanut oikeita koneammattilaisia, jotka tekevät töitä terveillä periaatteilla. Saammeko näiden ammattilaisten ansaitseman arvostuksen palautettua yhteiskuntaan? "
PS: Ja liittymiin jää edelleen älyttömät vallit, kun ei vaadita oikeita auroja
Kun kaikesta säästetään
0
61
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih476057Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6262462Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821191- 791070
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3341061Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551020Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.62975- 61925
- 228844
- 49791