Messiasodotukset: Sak. 12:10

Anonyymi-ap

Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. [KR33/38]

He katsovat MINUUN, jonka ovat lävistäneet..
He valittavat HÄNTÄ . .

Keistä tässä yleensä mahdetaan puhua? Ei ainakaan Jeesuksesta.
On vaikea tietää onko tämä ollut ennen Jeesuksen aikaa messiaaniseksi tulkittava profetia.

Sukkah 52a mainitsee:
Apropos the eulogy at the end of days, the Gemara asks: For what is the nature of this eulogy? The Gemara answers: Rabbi Dosa and the Rabbis disagree concerning this matter. One said that this eulogy is for Messiah ben Yosef who was killed in the war of Gog from the land of Magog prior to the ultimate redemption with the coming of Messiah ben David. And one said that this eulogy is for the evil inclination that was killed.

Mikä on siis muistopuheen luonne? Rabbit ovat eri mielisiä. Yhden mukaan kyse on Efraimin suvun messiaasta (messiah ben Joseph), joka kuoli Googin ja Maagoogin välisessä sodassa.

Raamatun mukaan Jeesuksen kuoleman johdosta ei pidetty suuria valittajaisia koko maassa. Hyökänneitä pakanakansoja ei tuhottu.

" Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita"

Ei suojannut, koska Rooma tuhosi temppelin v. 70.

Millä perusteella joku yleensä katsoo, että tämä luku puhuisi Jeesuksesta, josta uudessa testamentissa kirjoitetaan? Lukekaa koko luku.

9

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      " kuoli Googin ja Maagoogin välisessä sodassa."

      Ja tuohon korjaus, kyse lienee Maagoogin maasta olevan Gogin ja Israelin välisestä sodasta.

      • Ehei. Korjataan tämä nyt kerralla, kun tuntuu edellisillä kirjoittelijoilla olevan täysin hukassa raamatun sanoma. Siis Maagoog ja Gonokokki sotivat Jerusalemin palokunnantalon ja hernevellitehtaan hallinnasta 607 ekr..


    • Onko myös SAK ollut messiasodotuksia ? Vai niin, enpä olisi uskonut. SAK kenties odottaa, että jessuli liihottelee pilvessä vuodattamaan korkean omaperäisesti Peräilmaa Pitkänsillanranta kolmosen päälle ja ehkä vähän sisällekkin ? Toivottavasti kukaan ei luule jessulia piippalakien drooniksi, ja ammu tonttiin.

    • Anonyymi

      Sakarjan 12. luvussa esitetty ennustus koskee nimenomaan Israelia/Juudaa ja Jerusalemia. Juuda ja Jerusalem eivät nousseet mahtitekijöiksi alueella, vaan tulivat nujerretuksi ja hävitetyksi. Juutalaisten toiveet messiaan tuomasta uudesta kukoistuksesta eivät toteutuneet.

      Jehovan todistajien uskonnossa Israelia koskevat ennustukset pyritään soveltuvin osin omimaan koskemaan Jehovan todistajien uskontoa ja Jerusalem voidaan ymmärtää maallisen kaupungin sijaan viittauksena taivaalliseen hallintoon. Tämän tapaiset ajatukset eivät sinänsä ole harvinaisia kristinuskon piirissä, jossa jo Abrahamille annetut lupaukset pyritään omimaan itselle. Vaihtelua on lähinnä siinä, nähdäänkö "lihallisella" Israelilla minkäänlaista roolia kristinuskon rinnalla Jumalan suunnitelmissa. Jehovan todistajissa ei nähdä, vaan juutalaisten tulee kääntyä jehovantodistajaksi kuten kaikkien muidenkin, jos mielivät pelastua tulevasta harmageddonista.

      Tuo 12:10 jakeen maininta lävistämisestä vaikuttaa siltä, että Jumala puhuu siinä itsestään lävistettynä. Sanamuoto tosin lienee vähän tulkinnanvarainen, kun käännöksissä esiintyy sen tyyppisiä käännösratkaisuja kuin "he katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet, ja surevat häntä kuin ainoaa poikaa". Joh. 19:37 soveltaa lävistämisen kuitenkin muitta mutkitta koskemaan Jeesusta.

    • Anonyymi

      Kaukaista tulevaisuutta. Mahdoton tietää.

      12:9 sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.....

      On hävitetty ennen ja jatkossakin ne profeetat ja opettajat jotka ovat olleet Israelia vastaan. Profeettoja voidaan pitää kansoina ja profetioita hyökkäyksenä.....

      Jeesus opetti : Älkää lausuko kadotustuomiota sekä siunatkaa vihollisenne. Tarkoittaen juuri että Israelia ei saa vastustaa.

      Kuningas Salomo oli Jumalan Poika. Egyptiläinen viisaus sanoo IKINÄ ÄLKÄÄ VIEKÖ YHTÄKÄÄN HUONOA VIESTIÄ JUMALAN POJALLE. Vain hyvää ja positiivista saa heille puhua.

      Kaikki jotka puhuu vastaan Jerusalemia. Olkoon profeetta, Juudan Kuningas tai kuka tahansa on noussut puheen kiroavan vaikutuksesta omaksi kansaksi ja tuo puhe on hyökkäystä.

      • Anonyymi

        Sama asema kuin Jerusalemilla on ollut jo vanhastaan Mekalla ja ehkä Medinalla.

        Maailmassa on kaupunkeja joita tulee yksinomaa siunata koskaan kiroamatta tai vastustamatta.

        12:10 .... armon ja rukouksen nöyrän Hengen.....

        Allah on armelias armahtaja ja rukous on islamin peruspilari. Kun asukkaat siis ottaa vastaan islamin he joutuvat viholliskansojen, profeettojen ja kuninkaiden hyökkäyksen kohteeksi.

        Eli Jerusalemia ei saa kirota eikä sitä vastaan hyökätä edes silloin kun se on Islam uskoisten hallussa.

        12:2

        Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan.....

        Toisessa kohdassa Raamattu puhutaan Jumalan vihan maljoista jotka kiertää kansasta toiseen ja jotka juodaan pohjasakkaa myöten.... viimeisenä juo Siisak.

        Eräs Psalmi 74 osoittaa että ne jotka alkuun auttoivat puita toimittamalla temppeliin hyökkäyksessä repivät temppelistä pois toimittamansa puut. He rikkovat siinä Sunnaa mutta ovat myös Pyhän Hengen pilkkaajia. Jumala ei salli hyökätä temppeliään vastaan kuin Pyhän Hengen pilkkaajien.

        Roomakin teki Makkabealaisten kanssa sopimuksen temppelin hyväksi mutta vuonna 70 kääntyivät tuhoamaan temppelin.

        Laista ei häviä kirjainkaan. Joka siunaa Aabrahamia se siunataan mutta joka kiroaa kirotaan. Myös profeetat.


    • Anonyymi

      Luku 12 alkaa ennustuksella. Näin sanoo herra . .
      Ja sinä päivänä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi, väkikiveksi jne. Lyön vehoset vauhkoudella ja ratsastajat hulludella.

      Herra on ensiksi vapauttava Juudan majat.

      Sinä päivänä on herra suojaava Jerusalemin asukkaita . .

      Sinä päivänä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.

      Vuodatan Daavidin suvun ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. (Tässä on tosiaan erilaisia käännöksiä)

      Mutta sitten luku jatkuu:
      Sinä päivänä pidetään Jerusalemissa suuret valittajaiset, niinkuin olivat Hadadrimmonin valittajaiset Megiddon laaksossa.
      Ja maa pitää valittajaisia, kukin sukukunta erikseen . .

      Kun koko luku luetaan, on aivan selvää ettei kyse ole Jeesuksesta, riippumatta siitä miten jae 10 käännetään.

      Sefarian englanninkielinen käännös menee näin:
      But I will fill the House of David and the inhabitants of Jerusalem with a spirit of pity and compassion; and they shall lament to Me about those who are slain, wailing over them as over a favorite son and showing bitter grief as over a first-born.

      Eli: he valittavat minulle niitä, jotka on tapettu.

      En osaa sanoa, onko käännöksessä moitittavaa. Mutta se vaikuttaisi loogisemmalta vanhaa testamenttia ajatellen.

      • Anonyymi

        Minulla ei ole mitään asiantuntemusta heprean kielen kääntämisen suhteen, mutta tuo käännös vaikuttaisi kovin yleisestä linjasta poikkeavalta. Siinä ei ole mitään, mikä vastaisi lävistettyyn katsomista, ja on lisätty maininta tapetuista, joita valitetaan. Jotain tuossa selvästi valitetaan, mutta vaikea sanoa varmuudella mitä. Tuolla sivustolla katsottavissa oleva interlineaari ja vertailtavat rinnakkaiskäännökset viittaavat aika erilaiseen merkitykseen.

        https://biblehub.com/interlinear/zechariah/12-10.htm

        Tietysti jos katsoo ympärillä olevia jakeita, niin onhan siinä hävitetty ympärillä olevat kansat, joten miksei niiden kohtaloa voisi surra. Tai toisaalta jos ne olivat vihollisia, miksi pitäisi surra. Voi nähdä kummin päin vain.

        Tuo kun puhutaan sukukunnista noin selvästi, sitoo ennustuksen "lihalliseen" Israeliin eikä sitä voi käytännössä ilman melkoista tulkinta-akrobatiaa soveltaa johonkin muuhun. Israel ei yleisesti ottaen surrut Jeesuksen kohtaloa, saati jokainen suku, tai että maa olisi ollut täynnä valitusta. Jeesukseen soveltaminen vaikuttaa siksikin mielivaltaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään asiantuntemusta heprean kielen kääntämisen suhteen, mutta tuo käännös vaikuttaisi kovin yleisestä linjasta poikkeavalta. Siinä ei ole mitään, mikä vastaisi lävistettyyn katsomista, ja on lisätty maininta tapetuista, joita valitetaan. Jotain tuossa selvästi valitetaan, mutta vaikea sanoa varmuudella mitä. Tuolla sivustolla katsottavissa oleva interlineaari ja vertailtavat rinnakkaiskäännökset viittaavat aika erilaiseen merkitykseen.

        https://biblehub.com/interlinear/zechariah/12-10.htm

        Tietysti jos katsoo ympärillä olevia jakeita, niin onhan siinä hävitetty ympärillä olevat kansat, joten miksei niiden kohtaloa voisi surra. Tai toisaalta jos ne olivat vihollisia, miksi pitäisi surra. Voi nähdä kummin päin vain.

        Tuo kun puhutaan sukukunnista noin selvästi, sitoo ennustuksen "lihalliseen" Israeliin eikä sitä voi käytännössä ilman melkoista tulkinta-akrobatiaa soveltaa johonkin muuhun. Israel ei yleisesti ottaen surrut Jeesuksen kohtaloa, saati jokainen suku, tai että maa olisi ollut täynnä valitusta. Jeesukseen soveltaminen vaikuttaa siksikin mielivaltaiselta.

        No kyseessä lienee käännös, jossa on otettu huomioon kristittyjen jakeen 2000-vuotinen tulkinta.
        Joka tapauksessa lävistäminen, to pierce, to thrust through, to stab lienee tässä kohden kuolemaan johtavaa, mikä selittää suremista.

        Itse en niinkään välitä siitä miten jotain yleensä luetaan, ainakaan jos yleinen lukutapa tuntuu ohittavan jotain sen takana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe