Keuruun pioneerirykmentin muistelmat

Anonyymi-ap

Nisu, Keuruun pioneerirykmentin omaperäinen alokaskokelas, asteli varuskunnan porteista sisään itsevarmuutta uhkuen. Mielikuvissaan hän oli jo Rambo, joka räjäytteli siltoja ja pelasti maailmaa yksinään. Todellisuus oli kuitenkin lähempänä Mr. Beania armeijan harmaissa.
Ensimmäisenä aamuna Nisu yritti pukea univormuaan väärinpäin, onnistui solmimaan kengännauhat yhteen ja marssi komppanian eteen reppu selässään edessäpäin. Kersantti tuijotti häntä epäuskoisena ja totesi: "Alokas Nisu, oletko tullut tänne pelleilemään vai puolustamaan isänmaata?" Nisu punastui ja mumisi jotain epämääräistä sankaruudesta, mutta sisimmässään hän mietti, missä ihmeessä sotilaskodin kahvio oikein oli.
Päivän mittaan Nisu onnistui eksymään kasarmialueella, ampumaan omaan jalkaansa (onneksi vain ohi) ja kaatumaan suoraan kersantin eteen kesken paraatiharjoituksen. Illalla hän kuitenkin löysi tiensä sotilaskotiin ja unohti kaikki murheensa upottaessaan hampaansa munkkirinkilään. "Kyllä tää armeijaelämä on aika jees", Nisu tuumi tyytyväisenä.
Seuraavina viikkoina Nisu jatkoi kommelluksiaan. Hän onnistui hukkaamaan kiväärinsä, räjäyttämään vessan ja maalaamaan itsensä naamioväreillä täysin vihreäksi. Kersantti repi hiuksiaan ja muut alokkaat nauroivat vedet silmissä. Nisu itse ei kuitenkaan lannistunut. Hän uskoi vakaasti, että kaikki nämä mokat olivat vain osa hänen ainutlaatuista sotilasuraansa.
Lopulta koitti palveluksen viimeinen päivä. Nisu seisoi jälleen komppanian edessä, tällä kertaa hieman rähjäisemmässä kunnossa kuin tullessaan. Kersantti ojensi hänelle sotilaspassin ja totesi: "Alokas Nisu, en ole koskaan tavannut ketään sinunlaistasi. Olet onnistunut sekoittamaan kaiken mahdollisen, mutta jollain ihmeellisellä tavalla olet myös piristänyt koko komppaniaa. Toivottavasti et koskaan muuta." Nisu hymyili ja otti passin vastaan. Hän tiesi, että oli jättänyt jälkensä Keuruun pioneerirykmenttiin, vaikka ei ehkä sillä tavalla kuin oli alun perin kuvitellut. Ja se riitti hänelle.
Loppuelämänsä Nisu muisteli armeija-aikaansa lämmöllä. Hän kertoi tarinoita sankarillisista uroteoistaan ja värikkäistä kommelluksistaan, hieman liioitellen totuutta tietenkin. Sotilaskodin munkkirinkilät maistuivat muistoissa vieläkin paremmilta, ja Nisu hymyili aina muistellessaan sitä ainutlaatuista aikaa, jolloin hänestä tuli Keuruun pioneerirykmentin legenda.

16

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Upea tarina. Hienosti tulee esiin kirjoittajan alemmuuden tunne, kun hän jatkuvasti kuitenkin mielessään vertaa itseään Mikkoon.

• Anonyymi

Nisu on näköjääns jääny jo nuorena kloppina makean munkin koukkuun

• Anonyymi

Kirjoitus täyttä paskaa. Samaa mieltä olen tuosta alemmuuskompleksista ,aikamoisen katkera on henkilö joka näitä suoltaa.sitä vaan ihmettelen miksi täällä saa solvata ihmisiä vailla mitään rajaa

• Anonyymi

Ei täällä ketään solvata, Nisua suorastaan ylistetään ainutlaatuisen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei täällä ketään solvata, Nisua suorastaan ylistetään ainutlaatuisen

ainutlaatuisena persoonana. Sittemmin Nisu on kunnostautunut moninkertaisena rintamakarkurina. Pari esimerkkiä: Zoon hallituksen pj. niin kauan kuin meni hyvin, Ähtärin sairaalan lopetus: minä tein vain niin kuin pojat käski. Ei ole minun syy. On niin haikea olokin kun sairaalaa ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ainutlaatuisena persoonana. Sittemmin Nisu on kunnostautunut moninkertaisena rintamakarkurina. Pari esimerkkiä: Zoon hallituksen pj. niin kauan kuin meni hyvin, Ähtärin sairaalan lopetus: minä tein vain niin kuin pojat käski. Ei ole minun syy. On niin haikea olokin kun sairaalaa ei ole.

Satiirin terävä kärki: Miten huumori pitää vallanpitäjät varpaillaan
        Satiiri, tuo teräväkielinen huumorin muoto, on kautta historian toiminut peilinä yhteiskunnalle ja sen epäkohdille. Se on ase, jolla naurettavaa tehdään naurunalaiseksi ja vallanpitäjät joutuvat tarkastelemaan itseään uudesta näkökulmasta.
        Satiirin hyödyt politiikassa ovat moninaiset. Se voi:
        * Paljastaa epäkohtia: Satiirilla on kyky nostaa esiin yhteiskunnan ongelmia ja epäkohtia tavalla, joka herättää huomiota ja keskustelua. Se voi paljastaa korruptiota, valheita ja epäoikeudenmukaisuutta tavalla, joka saa ihmiset ajattelemaan ja vaatimaan muutosta.
        * Lisätä tietoisuutta: Satiiri voi tehdä monimutkaisista poliittisista asioista helpommin ymmärrettäviä ja lähestyttäviä. Se voi herättää ihmisten kiinnostuksen politiikkaa kohtaan ja lisätä heidän tietoisuuttaan tärkeistä kysymyksistä.
        * Toimia vastavoimana vallalle: Satiiri voi haastaa vallanpitäjien auktoriteettia ja kyseenalaistaa heidän päätöksiään. Se voi toimia vastavoimana vallan väärinkäytöksille ja pitää poliitikot varpaillaan.
        * Vahvistaa demokratiaa: Satiiri voi edistää sananvapautta ja avointa keskustelua yhteiskunnassa.
        Satiirin avulla voimme siis tarkastella politiikkaa kriittisesti, kyseenalaistaa vallanpitäjien toimintaa ja vaatia parempaa yhteiskuntaa. Se on tärkeä osa tervettä demokratiaa ja sen avulla voimme pitää huolta siitä, että vallanpitäjät pysyvät vastuussa teoistaan.
        Muistakaa, että satiiri ei ole aina helppoa tai mukavaa. Se voi olla provosoivaa, loukkaavaa ja jopa kiistanalaista. Mutta juuri siksi se on niin tärkeää. Satiirilla on kyky herättää meidät ajattelemaan ja kyseenalaistamaan asioita, joita pidämme itsestäänselvyyksinä. Se voi auttaa meitä näkemään maailman uusin silmin ja löytämään uusia ratkaisuja vanhoihin ongelmiin.
        Joten älkäämme pelätkö satiiria, vaan ottakaamme se avosylin vastaan. Se on arvokas työkalu yhteiskunnallisessa keskustelussa ja sen avulla voimme rakentaa parempaa tulevaisuutta kaikille.
        Kiitos!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

.... Ähtärin sairaalan lopetus:

Eihän nykyään mitään sairaaloita ole.
        On vain Hyvinvointia ja Terveyttä, jota jaetaan terveyskeskuksissa!

• Anonyymi

Miksi Ähtärin rahat saa laittomasti hävittää vailla mitään rajaa ja ilman mitään seuraamuksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Satiirin terävä kärki: Miten huumori pitää vallanpitäjät varpaillaan
        Satiiri, tuo teräväkielinen huumorin muoto, on kautta historian toiminut peilinä yhteiskunnalle ja sen epäkohdille. Se on ase, jolla naurettavaa tehdään naurunalaiseksi ja vallanpitäjät joutuvat tarkastelemaan itseään uudesta näkökulmasta.
        Satiirin hyödyt politiikassa ovat moninaiset. Se voi:
        * Paljastaa epäkohtia: Satiirilla on kyky nostaa esiin yhteiskunnan ongelmia ja epäkohtia tavalla, joka herättää huomiota ja keskustelua. Se voi paljastaa korruptiota, valheita ja epäoikeudenmukaisuutta tavalla, joka saa ihmiset ajattelemaan ja vaatimaan muutosta.
        * Lisätä tietoisuutta: Satiiri voi tehdä monimutkaisista poliittisista asioista helpommin ymmärrettäviä ja lähestyttäviä. Se voi herättää ihmisten kiinnostuksen politiikkaa kohtaan ja lisätä heidän tietoisuuttaan tärkeistä kysymyksistä.
        * Toimia vastavoimana vallalle: Satiiri voi haastaa vallanpitäjien auktoriteettia ja kyseenalaistaa heidän päätöksiään. Se voi toimia vastavoimana vallan väärinkäytöksille ja pitää poliitikot varpaillaan.
        * Vahvistaa demokratiaa: Satiiri voi edistää sananvapautta ja avointa keskustelua yhteiskunnassa.
        Satiirin avulla voimme siis tarkastella politiikkaa kriittisesti, kyseenalaistaa vallanpitäjien toimintaa ja vaatia parempaa yhteiskuntaa. Se on tärkeä osa tervettä demokratiaa ja sen avulla voimme pitää huolta siitä, että vallanpitäjät pysyvät vastuussa teoistaan.
        Muistakaa, että satiiri ei ole aina helppoa tai mukavaa. Se voi olla provosoivaa, loukkaavaa ja jopa kiistanalaista. Mutta juuri siksi se on niin tärkeää. Satiirilla on kyky herättää meidät ajattelemaan ja kyseenalaistamaan asioita, joita pidämme itsestäänselvyyksinä. Se voi auttaa meitä näkemään maailman uusin silmin ja löytämään uusia ratkaisuja vanhoihin ongelmiin.
        Joten älkäämme pelätkö satiiria, vaan ottakaamme se avosylin vastaan. Se on arvokas työkalu yhteiskunnallisessa keskustelussa ja sen avulla voimme rakentaa parempaa tulevaisuutta kaikille.
        Kiitos!

Oletko oppinut käyttämään tekoälyä. Ilmeisesti oma ei riitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko oppinut käyttämään tekoälyä. Ilmeisesti oma ei riitä.

Ei tarvitse , olen MENSA jäsen ja älykkyyteni on mensan testilläbtodettu 167 IQ

• Anonyymi

sit nai maa sioinsa ja tappioi äotins kylläki n rakyyta se inä nai alaani aj anui hulioll taka raivoo nisu..

• Anonyymi

Savolan täytyy olla melkonen mies, kun häntä noin kovasti kadehditaan.

• Anonyymi

Onko ikinä ollut niin tuhoisaa kansanedustajaa kuin Nisu etelä-pohjanmaalla.

• Anonyymi

Sinun kannattaa hakea apua tuon kateus ongelman kanssa. Koko Kehosi Keitaasta löytyy helpotus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun kannattaa hakea apua tuon kateus ongelman kanssa. Koko Kehosi Keitaasta löytyy helpotus.

Eiköhän kirjoittajalla kuten monella muillakin ole kyseessä kateuden sijaan sanoinkuvaamaton vitutus. Yksi sankari etunenässä kuoppaa osaamattomuuttaan ja omaa uraa edistääkseen kunnan kassan, jota velkaa maksetaan muuten vielä pitkään. Pitäisikö asianosaisia sitten kiitellä vai kuinka? Onkohan poliittisen vastuun kantamisen käsite millään tavalla tuttua tai kyky tehdä omatoimisesti johtopäätökset? Liikemaailmassa olisi niiden aika tullut jo aikaa sitten.

• Anonyymi

Tais Mikko olla samaan aikaan kuin minä Keuruulla. Suojelus mies. Sinne laitettiin veltoimmat. Itse olin pioneeri😁💪

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3534
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      254
      3505
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1241
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe