Mazda 3 2,5l pannu

Anonyymi-ap

Uusissa 3:ssa on nyt 2,5 litran kone. Tehoja on 140 hv, kun vastaavasta koneesta on cx 5:ssa otettu 194 hv.
Kun taas vuotta vanhemmassa 3:ssa on 150hv tehot hybridinä 2l koneella.
Ihmeellistä vaihtelua, ehkä haetaan pienempiä päästöjä ?

15

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuoden 2025 Mazda3- ja CX-30-mallit esittelevät uuden 2.5 e-Skyactiv G -moottorin (140 hv), jonka ominaisuuksiin kuuluvat sylinterien lepuutustoiminto sekä M Hybrid -kevythybridijärjestelmä. Tämä moottori korvaa aiemmat 2.0 e-Skyactiv G -versiot (122 hv ja 150 hv) ja on osa Mazdan sitoutumista vastata paremmin asiakkaiden ja markkinoiden vaatimuksiin.

      • Anonyymi

        Vertasin specsejä CO/2 päästöt ja kulutus sama kuin 2l koneessa. Erona se, että 2 l hybrid 150 hv tai 180hv.
        Mitä hyötyä tulee kuluttajalle? Pienemmät tehot?


    • Anonyymi

      Jenkeissä tuo 2,5 litraa on tavallinen bensamoottoristen sikäläisen mittapuun mukaisten pikkuautojen moottorien tilavuus. Japsien lisäksi esimerkiksi VW Golfia on myyty pitkään lähinnä tämänkokoisella koneella. Jenkit ilmeisesti uskovat, ettei kuutiotuumia korvaa mikään ja bensakulutuksella ei ole suurta merkitystä.

      • Anonyymi

        Kustannus kilometriä kohden on varmaankin se, mikä kaikkia kiinnostaa, myös "jenkkejä".

        Kun 2,5 litrainen vie keskikulutuksessa noin 10 litraa satasella ja se 1.6 litrainen 7 litraa, on ero vain 3 litraa satasella.

        Siihen kun huomioidaan että polttoaine maksaa Yhdysvalloissa vain noin 0,80 euroa / litra, on tuolla kulutus ja hintarakenteella edullisempaa ajella kuin meidän hinnoilla ja 1.6 litraisella moottorilla.

        Toki, me maksamme polttoaineen hinnassa veroa, joka sitten hyväksikäytetään palveluiden tarjoamiseen. Joten jos iso moottori on tärkeä asia etkä aio sairastua, niin USA on ihan oiva paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kustannus kilometriä kohden on varmaankin se, mikä kaikkia kiinnostaa, myös "jenkkejä".

        Kun 2,5 litrainen vie keskikulutuksessa noin 10 litraa satasella ja se 1.6 litrainen 7 litraa, on ero vain 3 litraa satasella.

        Siihen kun huomioidaan että polttoaine maksaa Yhdysvalloissa vain noin 0,80 euroa / litra, on tuolla kulutus ja hintarakenteella edullisempaa ajella kuin meidän hinnoilla ja 1.6 litraisella moottorilla.

        Toki, me maksamme polttoaineen hinnassa veroa, joka sitten hyväksikäytetään palveluiden tarjoamiseen. Joten jos iso moottori on tärkeä asia etkä aio sairastua, niin USA on ihan oiva paikka.

        On toisenlainen kokemus. Mulla oli 3 litran bensa BMW automaatti ja sitä ennen 1.6 automaatti. Pitkällä matkalla isompi kone otti 6.8 litraa ja tuo 1.6 otti 7.3 litraa. Kaupunkiajossa isompi otti noi 4 desiä vähemmän per 100 km.


    • Anonyymi

      Tuolla tehorajoituksella haetaan moottorin pienempiäen päästöjen lisäksi parempaa alavääntöä. Hieman yllättäen täysin tasaisella tiellä jossa ei ole ylä tai alamäkiä niin tuo 2.5l 140hv tehorajoitettu moottori manuaalivaihteistolla jaksaa tasanopeudella liikuttaa autoa hetken aikaa 4-vaihteella jopa niinkin hitaasti kuin 30-35kmh, vaikka autossa on kaksi hoikkaa ihmistä ilman matkatavaroita.

      • Anonyymi

        Kyllä se auto kaipaa kierroksia toimiakseen kunnolla. Luulisi karstaa syntyvän venttiileihin varsinkin nyt kun noita boiaineita lisätään.Ainakin mä lyön tallan tiskiin motarilla ja kierrätän konetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se auto kaipaa kierroksia toimiakseen kunnolla. Luulisi karstaa syntyvän venttiileihin varsinkin nyt kun noita boiaineita lisätään.Ainakin mä lyön tallan tiskiin motarilla ja kierrätän konetta.

        Enpä ole vuosiin kuullut ongelmaa siitä, että venttiilit olisi karstaantuneet liian rauhallisen ajamisen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole vuosiin kuullut ongelmaa siitä, että venttiilit olisi karstaantuneet liian rauhallisen ajamisen vuoksi.

        Toisaalta ei taida olla haitaksi jos kiihdyttää ripeästi haluttuun nopeuteen, jota myös suositellaan kulutuksen pitämiseksi alhaisempana.


      • Anonyymi

        Kyllä Mazdan 2,0 vapari +6v. jaksaa hyvin kulkea 3. vaihteella 30 km/h - 120 km/h
        jolloin kierrokset olisivat 1500 ----- 6000 rpm eli ihan sallituissa rajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Mazdan 2,0 vapari 6v. jaksaa hyvin kulkea 3. vaihteella 30 km/h - 120 km/h
        jolloin kierrokset olisivat 1500 ----- 6000 rpm eli ihan sallituissa rajoissa.

        Mutta tuo tehorajoitettu 2.5l 140hv vapari antaa maksimitehonsa käyttöön 5000rpm kohdalla, maksimivääntö 238Nm noin 3300rpm kohdalla. 4-vaihteella 30-35kmh moottorin kierrosluku on noin 1000-1100rpm verran. Tämä näin alhainen 30-35kmh ajonopeus 4- vaihteella oli vain lyhyt testi moottorin alaväännölle, enkä tietenkään ajaisi pitkiä aikoja näin alhaisella ajonopeudella 4-vaihteella vaan ajan mieluummin 3-vaihteella.


    • Anonyymi

      Uusi 2.5 on tehty nimenomaan päästöjen vuoksi. Täyttää uudet normit. Ja se on ihan eri moottori kuin aikaisempi 2.5 kone.

      • Anonyymi

        Oletko nyt aivan varma, oletko sinä päässyt tutkimaan tuon tehorajoitetun 2.5l moottorin rakenteita?
        Mazda on tähän saakka ollut melkoisen konservatiivinen Skyactiv-G sarjan moottoreidensa kanssa, eikä ole ole rakentanut moottoreita kokonaan uusiksi yhtään missään vaiheessa. Vaan on ottanut jo olemassa olevat moottorit joihin sitten on tehnyt muutoksia sen verran, että moottorit saataisiin tiukentuneiden päästörajoituksien mukaisiksi ilman huijauksia. Sitten tuonut nämä moottorit "uusina" markkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma, oletko sinä päässyt tutkimaan tuon tehorajoitetun 2.5l moottorin rakenteita?
        Mazda on tähän saakka ollut melkoisen konservatiivinen Skyactiv-G sarjan moottoreidensa kanssa, eikä ole ole rakentanut moottoreita kokonaan uusiksi yhtään missään vaiheessa. Vaan on ottanut jo olemassa olevat moottorit joihin sitten on tehnyt muutoksia sen verran, että moottorit saataisiin tiukentuneiden päästörajoituksien mukaisiksi ilman huijauksia. Sitten tuonut nämä moottorit "uusina" markkinoille.

        Tuosta videosta pääsee katsomaan Mazda Skyactiv-G 2.5l moottorin rakennetta. Moottoreiden purkaamista työkseen tekevä mies tunnusti videossa, että turbottomat Skyactiv-G moottorit ovat yleisesti luotettavia. Eikä moottoreiden rikkoutuminen ennenaikaisesti ole kovinkaan yleistä. Ne moottorien rikkoutumisen ovat suurimmaksi osaksi aiheutuneita huonoista kuljettajista jotka ovat esim. huudattaneet moottoria ylikierroksille, laiminlyöneet säännölliset huollot, tarkistukset, mahdolliset pienet korjaukset(jotka ovat sitten johtaneet isompaan vikaan). Jos ei huomioida kolaroituja autoja.
        https://www.youtube.com/watch?v=72q69lb3njo


    • Anonyymi

      Kiinnostava muutos, lupaisi hyvää myös luotettavuudelle kun matalaviritteinen iso kone.

      Ja väännöllähän käytännössä enemmän merkitystä kuin jollain huipputeholla 6000rpm kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4274
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3300
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      399
      2302
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1981
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1924
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1649
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1558
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1271
    10. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1270
    Aihe