Suurin osa akuista valmistetaan Kiinassa, eli sähköautolla tuet Kiinan taloutta vaikka ostaisit eurooppalaisen auton. Akkuja louhii esim lapsoset.
Sähköautojen akkujen tuotanto on monimutkainen prosessi, joka vaatii raaka-aineiden hankintaa useista eri maista sekä akkujen valmistusta tehtaissa eri puolilla maailmaa. Tässä on keskeiset tiedot:
1. Raaka-aineet
Sähköautojen akut, erityisesti litiumioniakut, valmistetaan useista kriittisistä raaka-aineista, kuten litium, nikkeli, koboltti, grafiitti ja mangaani. Näitä mineraaleja hankitaan seuraavista maista:
• Litium: Suurimmat tuottajamaat ovat Australia, Chile, Kiina ja Argentiina.
• Nikkeli: Suurimmat tuottajamaat ovat Indonesia, Filippiinit, Venäjä ja Australia.
• Koboltti: Valtaosa maailman koboltista (yli 70 %) tulee Kongon demokraattisesta tasavallasta.
• Grafiitti: Suurin osa luonnon grafiitista tuotetaan Kiinassa.
• Mangaani: Tärkeimpiä tuottajamaita ovat Etelä-Afrikka, Australia ja Gabon.
2. Akkujen valmistus
Varsinaisten akkujen kokoonpano tapahtuu tehtaissa, jotka sijaitsevat erityisesti seuraavissa maissa:
• Kiina: Kiina hallitsee akkujen valmistusta, ja siellä sijaitsee suurin osa maailman akkutuotantokapasiteetista. Kiinalaiset yritykset, kuten CATL ja BYD, ovat maailman johtavia akkuvalmistajia.
• Etelä-Korea: Suuria valmistajia ovat LG Energy Solution ja Samsung SDI.
• Japani: Esimerkiksi Panasonic on merkittävä toimija.
• Eurooppa: Euroopassa on nousemassa uusia akkutehtaita, kuten Ruotsin Northvolt, Saksan Tesla Gigafactory ja Puolan LG Chem.
• Yhdysvallat: Tesla valmistaa akkuja yhteistyössä Panasonicin kanssa Gigafactory-tehtaissaan.
3. Euroopan ja Pohjois-Amerikan pyrkimykset
Viime vuosina Eurooppa ja Pohjois-Amerikka ovat alkaneet investoida omiin akkutehtaisiin ja raaka-ainehankintoihin, jotta riippuvuus Aasiasta vähenisi. Esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa on aloitettu nikkelin ja koboltin jalostusta sähköautojen tarpeisiin.
Yhteenvetona: raaka-aineita hankitaan eri puolilta maailmaa, mutta suurin osa sähköautojen akuista valmistetaan Kiinassa, Etelä-Koreassa ja Japanissa.
Sähköautolla ajava tukee erityisesti Kiinaa, plus monia muita kuten Kongoa
10
168
Vastaukset
- Anonyymi
Tästä syystä pysyn myös polttomoottoriautossa, jossa moottori tehdään saksassa. Ei varmasti kokonaan niissäkään voi Kiinaa välttää mutta on tuo sähköautojen akkujen valmistus isoilta osin lapsien taitavien käsien ansiota joten jätän väliin.
- Anonyymi
Öljyteollisuus kuluttaa sitä epäeettistä kobolttia n. 16% tuotannosta. Käytetään rikin poistossa. Ulkolinja strategiset metallit. Autojen akkuteollisuuden kobolttitarve on vasta kolmannella sijalla. Ykkönen on sotilasteknologia, toinen energiateollisuus ja komas vasta akut. Rautafosfaattiakussa ei ole grammaakaan kobolttia. Oltaisiinpa muistakin maailman lapsista yhtä huolissaan, kuin Kongon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljyteollisuus kuluttaa sitä epäeettistä kobolttia n. 16% tuotannosta. Käytetään rikin poistossa. Ulkolinja strategiset metallit. Autojen akkuteollisuuden kobolttitarve on vasta kolmannella sijalla. Ykkönen on sotilasteknologia, toinen energiateollisuus ja komas vasta akut. Rautafosfaattiakussa ei ole grammaakaan kobolttia. Oltaisiinpa muistakin maailman lapsista yhtä huolissaan, kuin Kongon
Energiateollisuuteen kuuluu myös muuta, kuin öljyn tuotanto ja jalostus. Myös esim turbiinisiipen teräksen selostuksessa
- Anonyymi
Olipa melkoisen aivoton avaus. Hankkisit jonkin muun harrastuksen ja ajanvietteen kuin Suolessa hölmöilyn.
- Anonyymi
Hyvä aloitus ja täyttä totta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä aloitus ja täyttä totta
Täyttä paskaa koko aloitus. Sinne sitä venäläistä puhdasta öljyä valuu Mustaan mereen. Olisi päätynyt länsimarkkinoille Turkin, Slovenian, Unkarin jne venäläismielisten maiden kautta. Saksan maakaasu tulee edelleen Venäjältä, vaikka länsikaasuakin saisi.
- Anonyymi
Vaikea löytää kaupoista mitään kulutustavaraa, joka ei olisi valmistettu Kiinassa. Ihan sama mikä on laitteen tai koneen merkki, lähes aina se on made in China.
- Anonyymi
Aloitus laitto taas sähköautoilijoille vettä myllyyn. Yäälä lähinä epätoivoiset sähköautomyyjät kehuvat tuotteitaan joita ei kukaan nyt osta.
- Anonyymi
Ilman kiinaa ilmastonmuutoksen vaatima vihreä siirtymä olisi vielä kaukainen asia. Kiina on eniten liikennettä sähköistyttänyt valtio. Ilman kiinaa ei olisi tarjolla nykyistä määrää aurinkopaneeleita ja siihen liittyvää teknologiaa edulliseen hintaan. Nyt on kiinalaisten akkujen ansiosta suomeenkin tulossa energiavarastokontteja ja kotiakkuja energiapiikkien tasaukseen, tuosta hyötyy jokainen sähkönkäyttäjä alempana sähkön hintana ja sähkön saatavuuden turvaajana.
Kiinalla on ikävät puolensa mutta myös hyvät… - AnonyymiUUSI
Suomeen on syntymässä uutta ja entistä suurempaa Vihreän siirtymän teollisuutta, joiden vaikutukset vesistöihin ovat merkittävät. Jätevesipäästöjä aiheuttavat erityisesti akkumateriaalitehtaat ja metallimalmikaivokset. Suomen lainsäädäntö ei ole ajan tasalla.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14462
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224864- 203935
- 272311
- 342134
- 371928
- 151818
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191547- 121471
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons191175Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101094