tecumseh syö nokka-akselin reikää isommaksi

Anonyymi-ap

mulla 2 tecumsetin moottoria ollut joissa moottoriöljyt heti menee harmaaksi, nämä ovat olleet niitä 2 akselisia moottoreita.
syyksi löysin nokka-akselin reiän joka on lohkossa niin se isontuu koko ajan kun niissä ei ole laakereita akseleissa.
tuohon nokkakselin reikiin pitäisi laittaa ulkokoolilla olevat neulalaakerit niin harmaa öljy loppuisi. nyt ne jauhaa reikää soikeaksi ilman laakereita.

56

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on soikea, pitäisi suoristaa ensin. Ei varmaan kannata vanhaa ja muutenkin väljää enää.

    • Anonyymi

      Ihan taas jännittää koska tulee seuraava tämän tason aloitus....

    • Anonyymi

      voitelun vähyyttä siis .. eihän autossakaan ole nokka-akselilla laakereita ja ne pitää ennen asennusta voidella erikois asennusrasvalla...auttaisiko öljyn vaihto tieämpään ja lisukkeena jokin erikoislisäaine rvs tai x-ri ..

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko ajattelit erikoisrasvan pysyvän avoimessa puslassa?

        ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele

        Ostaa erikoisrasvaa jonka ei ole tarkoituskaan pysyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele

        Mutta sillä ei myöskään ole minkäänlaista merkitystä tämän kulumisongelman kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sillä ei myöskään ole minkäänlaista merkitystä tämän kulumisongelman kanssa

        Jännäkakkaa nyt ainakin tulee selitystä odotellessa!


    • Anonyymi

      Väärä hihnakireys ja huonoa öljyä. Kuluneeseen lohkoon pitäisi tehdä uusi pusla ja nokkakaula hioa. Mutta huono öljy on pilannut muutakin. Romuksi vaan.

      • Anonyymi

        Tai lingosta puuttuu hihnasuoja ja kulunut stefa vuotaa vettä koneeseen jolloin öljy harmaantuu. Lisäksi moottori pitäisi sääsuojata jos säilyttää ulkona.


    • Anonyymi

      öljyt kesti puolituntia käyntiä ja harmaaksi menee,akseli on vain n.13 milliä paksu ja se pyörii puolet moottorin nopeudella alumiinia vasten,ei hyvä.
      ja nokkakselin päässä vielä hihnapyörä jossa on rasitusta.
      porasin lohkon holkiin yläpuolelle-holkinreikään ylimääräisen 3 mm reiän jotta rouskeäljy menisi akselille,ei vaikutusta.
      messinki olisi parempi holkkina mutta laakerihan tuohon pitäisi laittaa.
      koneella ajettu koko elinikänä n.10 tuntia ja nyt kulunut.
      öljyt on vaihdettu parikertaa tuona 10 tunnin aikana,
      kone on hssk50 ja vm2004,viimeisiä lättäpäitä.oli lingossa jota kukaan ei ollut käyttänyt.

      • Anonyymi

        Pitää saada vesi pois öljytilasta. Pienikin määrä harmaa öljyn. Alumiinia vasten ne kuuluukin pyöriä. Mikä ongelma? Harmaa öljy vai väljä nokkaliukulaakeri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää saada vesi pois öljytilasta. Pienikin määrä harmaa öljyn. Alumiinia vasten ne kuuluukin pyöriä. Mikä ongelma? Harmaa öljy vai väljä nokkaliukulaakeri?

        ei siellä vettä ole kun olen purkanut koneen kaksi kertaa ihan atomeiksi, öljy värjääntyy alumiinista harmaaksi kun se nokan reikä lohkossa on väljä ja välistyy lisää koko ajan ja siitä tulee se alumiinijauhe öljynsekaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei siellä vettä ole kun olen purkanut koneen kaksi kertaa ihan atomeiksi, öljy värjääntyy alumiinista harmaaksi kun se nokan reikä lohkossa on väljä ja välistyy lisää koko ajan ja siitä tulee se alumiinijauhe öljynsekaan

        Nyt kyllä paha tapaus.


    • Anonyymi

      Yleisin ongelma saada aikaiseksi kommentointiherkkään mutta mistään mitään tietämättömiin uppoava provoaloitus...

      • Anonyymi

        mene sinä umpisuoleen poro aloituksesenesi


    • Anonyymi

      ongelma poistuu kun hankit neulalaakereita 2 kpl joissa on ulkokooli mukana.
      poraat laakerin ulkokoolin kokoiset reiät lohkoon nokan akselin kohdille ja laitat paikalleen.
      voin sanoa että parempi kuin uusi.

      • Anonyymi

        poraa muutama milli ylikokoon ja täyttää väli kemiallisella metallilla.


      • Anonyymi

        oisit vaihtanu öljyt aikoinaan niin ei olisi kulunut moottori...


      • Anonyymi

        Neulatkin tarvii voitelua. Jos voitelu toimii myös liukulaskeri toimii.


    • Anonyymi

      vettä se harmaa öljy on..on noita ruputeita ollut kymmeniä...esim ajettavan brigss rattoni .tecumset lumilinko jne...kaikissa on laakereilla liukupinnat eikä ole mennyt öljyt koskaan harmaaksi...

    • Anonyymi

      Laakerointi se on liukulaakerointikin. Ja oikeastaan vierintälaakeria parempi niin kauan kun koneessa (oikeat) öljyt kiertää ja välystä ei ole liikaa eli öljynpaineet pysyy kohtuullisina.
      Se asennusrasva voitelee ensikäynnistyksessä remontin jälkeen vain joitain sekunteja eli siihen saakka kun koneen oma voitelukierto pääsee vauhtiin.

      • Anonyymi

        Asennusrasvaa laitetaan että kokoonpanossa tiivisteet ja muut osat asentuu oikein paikalleen. Moottorin oma voitelukierto hoitaa loput. Moottoriöljy on parempi kuin rasva yhteensopimis asioiden vuoksi.


      • Anonyymi

        sehän se asennusravan tarkoitus on että se suojaa liukupintoja..josko osaan tecumset koneisiin on jäänyt laittamatta asennusrava kokaamisvaiheessa. yksi pyörähdys ilman voitelua tekee urat alumiiniin ja lopun arvaattekin.veikkaan ja arvaan että jos öljy on harmaata niin se on vettä öljyn seassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennusrasvaa laitetaan että kokoonpanossa tiivisteet ja muut osat asentuu oikein paikalleen. Moottorin oma voitelukierto hoitaa loput. Moottoriöljy on parempi kuin rasva yhteensopimis asioiden vuoksi.

        nokka-akselin asennusrasva tekee kalvon siihen akseliin liukupintoihin pitemmäksi aikaa .
        ilman rasvaa yksi pyörähdys vioittaa liukupintoja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nokka-akselin asennusrasva tekee kalvon siihen akseliin liukupintoihin pitemmäksi aikaa .
        ilman rasvaa yksi pyörähdys vioittaa liukupintoja..

        Joopa joo. Silloin kaikki ois ruosteessa ensimmäisen käyntikerran jälkeen.


    • Anonyymi

      Öljyt on vaihdettu kun se uutena tuli ja ei lingolla mitään tehnyt jäi nurkkaan. Se harmma heti öljyt kun alumiiniä on seassa.akseli on 12.7 mm paksu ja reikä on nyt jo yli 13 mm molemmissa lohkonpuolikkaissa,klappi tuntuu.

      • Anonyymi

        Ei se Stekumstep ole muutenkaan laatukone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Stekumstep ole muutenkaan laatukone.

        Laatukoneen maineessa ainakaan.


    • Anonyymi

      Pitää avata ja koneistaa laakeroinnit. Suolessa sössöttämällä ei kuntoo tule.

      • Anonyymi

        niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
        eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
        eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.

        Tulee öljyt pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
        eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.

        Kauankohan pyörii teräsrullat alumiinia vasten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauankohan pyörii teräsrullat alumiinia vasten?

        Ulkokoolit mutta kovin ohuet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkokoolit mutta kovin ohuet.

        Miten stefat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten stefat?

        Tuuma ulko milli sisä. Ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuuma ulko milli sisä. Ei onnistu.

        Onnistuu, jos tekee kunnolla.


    • Anonyymi

      tuommosta ulkokoolilla olevaa laakeria käytetään mm.öljyttömän kompressorin kampiakselin alapään laakerina ja ehkä kevyt raivausahojen kampiakselissa,sellaisessa jossa on vain puolikas kampiakseli,eli yksi limppu vain.
      tuo tekumsetti ottaa max 3600 rpm ja nokan olevan kysymyksessä niin puolet tuosta noppeuvesta.
      kaikki rakentaminen on mahdollista,olen sen huomannut.
      temusta saisi "oikeita" laakeriholkkeja pronssi/ messinki materiaalina myös.
      sekin olisi mahtollista.
      eihän nämä ole kuir romuja mutta mielenkiinnonvuoksi näitä rakennellaan ja mietitään voiko näitä jatkokehitellä/parantaa.
      halpoja harrastuksia mutta aikaahan nämä vie.

      • Anonyymi

        Pitäisi olla laitteet ja hiukan osaamista. Sovitteet on aika tarkkoja. Vaikea tehdä temulla ja silikonilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi olla laitteet ja hiukan osaamista. Sovitteet on aika tarkkoja. Vaikea tehdä temulla ja silikonilla.

        taidolla,taidolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taidolla,taidolla

        Onnistuu kun tekee kunnolla!


    • Anonyymi

      Tuossa pitää ensin mitata ja kunnostaa se nokka-akseli. Hioa mittaan ja pintakarkaista uudelleen. Sitten koneistaa keskenään linjaan laakereille tilat lohkoon . Kaikki sellaisia hommia jotka ei kotona blackanddeckerillä onnistu. Nuo täytyisi teettää asiansa osaavassa moottorikoneistamossa jolloin remontin hinnaksi tulee ehkä 17 kertaa uuden Secumdeh-moottorin hinta. Eli ihan oikeasti, unohda koko juttu.

      • Anonyymi

        Onnistuu kun tekee kunnolla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnistuu kun tekee kunnolla!

        on tehty vähän tarkeampiakin hommia kun matalakierros roskakoneen laakerointi.
        mm pyramiidiläpät kaikkiin mahdollisiin vehkeisiin nii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on tehty vähän tarkeampiakin hommia kun matalakierros roskakoneen laakerointi.
        mm pyramiidiläpät kaikkiin mahdollisiin vehkeisiin nii!

        Nyt on kunnon rallit! Pyramidia degumseettiin ja puhaltimeen impellerkittiä niin lumi lentää takaisin taivaaseen niin että kirahvi savannillakin näkee ensi kertaa lunta!


    • Anonyymi

      ei onnistu neulakaakereilla...niis on välys jo asennettaessa..unohda...ei toimi pitkään vaikka saisikin neulallaakerit laitettua..

      • Anonyymi

        Laittaisin myös kuulalaakerin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittaisin myös kuulalaakerin.

        Varmaan laittaisitkin jos mahtuisi.


    • Anonyymi

      Ei ole kummoinen homma korjata reikää joka on suurentunut ja tehdä pinta joka ei kulu nopeasti.

    • Anonyymi

      Neulalaakereilla onnistuu kuten puchin kone ja 100 muuta konetta.
      Nämä laakerittomat koneet on tehty näin huonoksi kustannus syistä.
      T.asiantuntija

      • Anonyymi

        Kestää ihan hyvin pelkillä liukulaakereilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää ihan hyvin pelkillä liukulaakereilla.

        niin no entiset ei kestänyt ja 2 koneessa sama nokkalaakerivika.voihan se uus kestää jos vaikka oikeesta laageribronssista puslan tekee. temu muuten myö niitäkin vaikka minkälaista😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin no entiset ei kestänyt ja 2 koneessa sama nokkalaakerivika.voihan se uus kestää jos vaikka oikeesta laageribronssista puslan tekee. temu muuten myö niitäkin vaikka minkälaista😃

        laita se laakeri ennemmin sinne ku kitään holkkivirityksiä.kohta saat taas ihmetellä kun o harmaat ölöjyt


    • Anonyymi

      Kuinkahan monta kertaa secumdetistä vielä tulee harmaata öljyä?

      • Anonyymi

        Mene sinäkin takaisin koloosi trolli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2027
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1920
    Aihe