Suomen laki kieltää valaanlihan tuonnin Suomeen.

Anonyymi-ap

Suomeen tuotiin Nor­jas­ta va­laan­li­haa kym­me­niä tu­han­sia kiloja lap­pi­lai­sel­le koi­ra­val­jak­ko­yri­tyk­sel­le
Lahtivalas kuuluu kansainvälisen CITES-yleissopimuksen alaisiin lajeihin ja lisäksi Suomen laki kieltää valaanlihan tuonnin Suomeen.

11

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitähän muuta täällä syötetään paikallisille ja turisteille..

• Anonyymi

Greenpeace laiskottelee

• Anonyymi

"Koiria kuoli kuin kär­pä­siä"
      Vielä kymmenen vuotta sitten meno osalla Lapin koiratarhoista oli raakaa, kertovat johtotehtävissä koiratarhoilla työskennelleet. Osa ongelmista jatkuu edelleen.

• Anonyymi

Lapin hirvittävä tragedia
      Aurinko pilkistää harmaiden pilvien lomasta, ja Kuuvakappeerin rinteet värjäytyvät kullanhohtoisiksi. Erika sytyttää tervaskannon palamaan ja laittaa nokipannun kiehumaan.

Huskyt ovat yksi suurimmista Lapin vetonauloista revontulien ja maisemien ohella. Lapissa on vähän alle sata husky-yrittäjää, ja rekikoiria on arviolta jopa 8 000. Ennen koronaa valjakkosafarien kysyntä ylitti tarjonnan, mutta nyt koiria on ihan liikaa.

Monet koiraihmiset ovat esittäneet rekikoirien pelastamiseksi adoptiota. Erikan mielestä rekikoirat eivät ole kuitenkaan optimaalisia kotikoiria.

– Huskyt juoksevat 1–5 maratonia päivässä, iso takapiha ei niille riitä.

Jos husky ei saa purettua energiaansa juoksemiseen ja vetämiseen, niin vaarassa voi olla kodin irtaimisto. Lisäksi huskyt kaipaavat laumaa, Erika sanoo.

– Koiran pitää saada elää sellaista elämää, missä se on onnellinen.

Nainen nuotiolla kahden koiransa kanssa.

Avaa kuvien katselu
      - Olen sanonut koirilleni, että uimahousut jalkaan, nyt hypätään syvään päähän. Ei tässä auta muuta kuin pitää pää kylmänä ja odottaa. Kuva: Juha Portaankorva / Yle
      Koronatilanne on vaikuttanut koko Lappiin. Vuosikymmenten työ matkailun edistämiseksi on nyt vaakalaudalla. Esimerkiksi Ison-Britannian suurin matkailuyritys TUI perui marras- ja joulukuulle suunnitellut matkat Lappiin.

Erika pelkää, että koko Lappi voi mennä konkurssiin. Tulee järkyttävä massatyöttömyys, paljon mielenterveysongelmia ja itsemurhat lisääntyvät. Lappia voi kohdata hirvittävä tragedia, joka kasaantuu veronmaksajien harteille.

– Olen tällä hetkellä ihan kusessa, kuten kaikki muutkin Lapin husky-yrittäjät. Jos Suomen rajat pysyvät kiinni, ulkomaisia turisteja ei tule ja rahat loppuvat, niin viimeisenä vaihtoehtona on laittaa lappu luukulle ja koirat monttuun.

– Se ei ole kenellekään husky-yrittäjän ykkösvaihtoehto, vaan se on sitten se ihan viimeinen vaihtoehto. Kaikkemme teemme, ettei koiria tarvitse lopettaa, Erika Zopf sanoo.

Katso Perjantai-dokkari: Valjakkokoirien kohtalon hetket nyt Yle Areenassa.

• Anonyymi

Suomen "rehelliset" yrittäjät, lisää yritystukia näille.

• Anonyymi

asXX

• Anonyymi

• Anonyymi

Hei, sillähän rikastuu, nyt äkkiä lisää ja syöttäkää turisteillekki. Kyllä sillä rahaa tulee.

• Anonyymi

Norjassa pyydystetään senverran lahtivalaita kuin niitä syntyy. Ne lasketaan ja annetaan kiintiöt niinkuin suomessa hirvet. Nyt tietämättömät katselee vain 100 vuoden historiaa missä on koko maailmassa pyydetty liikaa ja saatu kannat romahtamaan. Lahtivalas ei ole vaarassa pohjoisatlantilla. Minä olen syönyt sitä ja se on kelvollista ihmisravintoa. Reseptinä se tehdään kuin poronkäristys. Sipulia ja kermaa runsaasti sekä pippureita maun mukaan. bon appetit

• Anonyymi

svdb

• Anonyymi

sss

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7352
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3605
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2299
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43