Väärässä päässä

Anonyymi-ap

Saan ilokseni seurata ikkunastani junien kulkua, vaikkakin kohtalaisen pitkän matkan päästä. Mutta sen näkee helposti, että usein tulee vaunujono, jonka perässä vasta on veturi.
Ja tämä "veturi" juuri on se yksi asia. "Veturi"-nimi tulee varmasti perusmuodosta "vetää". Ja kyllähän vetävän pitää olla vedettävän edellä vetämässä.
Jos se on takana työntämässä, niin ei se silloin ole "veturi", vaan samanlaisella taivutuksella sanottuna "työntyri".

Nyt kuitenkin tuossa asetelmassa on järjenvastaisia aineksia. Näyttää kuin vaunut vetäisivät veturia perässään.

Sitten se asian toinen painotus. Tuollainen järjestely on hyvin syrjivä muita kuljetusmuotoja kohtaan.
Pitäisi ehdottomasti saada samat oikeudet esim. rekoille. Niin että vaunut kulkisivat edellä ja nuppi perässä. Yhtä hupaisalta se näyttäisi, kuin näillä junien vetämättömillä vetureillakin.

4

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei


      Eipä tarvitse Kouvolasta Savoon lähtiessä vaihtaa vetur itoisen päähän IC- junassa.
      Junan toisessa päässä on ohjaamo eli kuski vain vaihtaa paikkaansa. Veturi toimii työntyrinä.

    • Anonyymi

      Miksi se on veturi? eikö se voisi olla hinaaja, kun se kerran hinaa niitä vaunuja?

    • Anonyymi

      "Jos se on takana työntämässä, niin ei se silloin ole "veturi", vaan samanlaisella taivutuksella sanottuna "työntyri"."

      Juuri näin. Itse asiassa käsitys siitä, että veturi voisi vetää vaunujonoa on fysiikan suurimman neron, Savorisen, taholta osoitettu harhaiseksi. Vetäviä voimia ei Savorisen mukaan ole olemassa.
      Voihan tietenkin olla niinkin, ettei mr. S olekaan fysiikan nero, vaan huuharu, joka ymmärtää fysiikasta yhtä vähän kuin APH. Mutta jos sittenkin....

      • Anonyymi

        Niin, mutta lisäksi on ajateltavissa, että veturinkuljettajatkin ajattelevat itseään ja turvallisuuttaan.
        Onhan siinä mahdollisessa törmäystilanteessa etunsa, kun edellä on jono vaunuja pehmentämässä, aivan kuten autoihinkin tehdään joustavia nokkaratkaisuja, juuri tätä silmälläpitäen.
        Ajatellaanpa nyt tilannetta, jossa tasoristeyksessä olisi täydessä lastissa oleva rekka poikittain raiteilla. Nykyiset sähköveturit ovat hyvinkin heppoisia laatikoita, verrattuna vanhoihin diesel- tai höyryvetureihin. Kyllähän junan kuski silloin oman etunsa ymmärtää, että hienoa kun edessä on puolenkymmentä matkustajavaunua pehmentämässä törmäystä. Lisäksi voi ajatella, että kun joka vaunu on puolillaankin ihmisiä, niin siinä on jo niin paljon kokoon puristuvaa lihaa, että senkin vaimentava vaikutus on jo huomattava. Joku voisi vaikka tehdä laskelmat tästäkin asiasta 🚛


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7372
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3605
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3130
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      51
      2314
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2258
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2236
    Aihe