Ansiosidonnainen- miten kannattaa toimia

Anonyymi-ap

Minulla on ollut kohta vuoden työsopimus jossa työtunnit on määritelty 33,3 tuntia/viikkoa eli 100 tuntia/3 viikkoa. Olen ollut sairauslomalla viimeiset 3 kuukautta. Jos nyt jään työttömäksi, lasketaanko ansiosidonnainen viimeisen 6 kk ansioista? Miten 3 kk sairausloma vaikuttaa ansiosidonnaiseni määräytymiseen?

Nyt olen edelleen sairauslomalla, mutta työsopimukseni 1.1.2025 muuttuu niin että työtä on vain 20 h/viikko eli 60 h/3 viikkoa. Työsopimukseni jatkuu 4 kk ja sen jälkeen jään työttömäksi. Olen siis edelleen sairauslomalla ja näillä näkymin ainakin 2 kk vielä.

Kysymykseni niille jotka asiasta todella tietävät on. Kannattaisiko minun juuri nyt irtisanoutua eli saisinko paremman ansiosidonnaisen päivärahan jos heti irtisanoutuisin kun takana on enemmän työtunteja (tosin sairauslomalla 3 kk). Nyt kun työtuntini vähenevät (tosin jatkan sairauslomalla) ja työt päättyvät huhtikuun lopussa niin ilmeisesti ansiosidonnainen myös pienenee kun sopimuksen mukaiset työtunnit ovat vähentyneet.

Karenssia tulee kun itse irtisanoutuu, mutta siihen ei kannata ottaa kantaa.

2

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sairauspäivärahaa ei oteta huomioon ansiosidonnaista laskettaessa, vaan se lasketaan palkasta. Eli jos saat sairausajan palkkaa työnantajalta, se otetaan huomioon työssäoloehtoa ja ansiosidonnaista laskettaessa, sairauspäivärahaa ei. Noin niin kuin yksinkertaistetusti.

Tuo 4 kk "puolella" palkalla pudottaa sitten ansiosidonnaistasi aika olennaisesti, koska ansiosidonnainen määräytyy viimeisen 6 palkanmaksukuukauden mukaan. Kannattaa itse laskea, kannattaako irtisanoutua ja ottaa karenssi vai tehdä nuo 4 kk pienemmällä palkalla. Kassojen sivuilta löytyy laskureita.

• Anonyymi

kiitos tiedosto. Täytyy kyllä tältä pohjalta varoa ettei mene päiväksikään töihin 2025 aikana. Sairausloma sairauspäivärahalla ollaan loppuun asti ja sitten heti loparit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4954
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4005
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2341
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2144
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1948
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1838
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1195
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe