Uskontojen "moraali" on primitiivistä - sekulaari seurausetiikka on vankka pohja moraalille

Anonyymi-ap

Uskonnot rappeuttavat "moraalin" käsky- ja kieltolistoiksi joiden noudattaminen perusteellaan opportunimilla (omalla hyödyllä). Tee oikein pääset taivaaseen eli hyödyt. Osa uskonnollisista määräyksistä perustuu "arkijärkeen" (älä varasta) ja ovat yhtisiä kaikille yhteisöille ja osa on puhtaan maagisia (älä syö kamelinlihaa) vaillä järkeä. Koska niille ei ole muuta perustetta kuin uskonnollinen dogmi ne ovat myös jäykkiä eivätkä kehity yhteiskunnan mukana.

Sukulaari seurausetiikka kuten utilitarismi tarjoaa paljon ymmärrettvämmän, perustellumaan ja ajassa kehittyvän pohjan moraalille. Sen perusperiaate on, että teon moraalinen hyve määräytyy sen yhteisössämme tuottaman hyödyn / tyytyväisyyden perusteella. Eli teot jotka lisääväät yheisön tyytyväisyyttä ja/tai vähentävät kärsimystä ovat oikein ja kärsimyksen ja tyytymättömyyden lisääminen on vääriin.

Tämä ei tietenkään poista sitä, että monimutkaisessa yhteisössä ja maailmassa on moraalisesti vaikeita ja ristiriitaisia moraalisia valintoja, mutta se on tilanne kaikissa moraalijärjestelmissä. Mutta utilitarismi tarjoaa edes jonkun ymmärrettävän ja perustellun viitekehyksen näiden vaikeiden valintojen pohdinnoille. Ristiriitaisten raamatunlauseiden heittely ei tähän pysty.

16

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä ei ole ihmistekoista soopaa vaan täyttä tosiasiaa! Hienoa!

      • Anonyymi

        Näin on. Myötätuntoon perustuvan moraalin on luonut ihmistä suurempi voima: evoluutio.


    • Anonyymi

      Pohjimmillaan uskonnolliset säännöstöt perustuvat myös pohjimmiltaan utilitarismiin. Esimerkiksi sianlihan syöntikielto saattaa olla lähtöisin trikiinistä, mitä saattoi esiintyä aikoinaan niin paljon, että sian syömisen välttämiseen oli hyvät syyt.

      Raamatun mukaan ihmisiä sai omistaa, ja orjia sai hakata. Tässä tulee esiin moraalidilemma, mihin utilitarismikaan ei anna suoraa vastausta. Kenen hyötyä tavoitellaan? Ajammeko vain jonkun etnisen ryhmän etua, vai koko ihmiskunnan? Entä lemmikkieläimet, nisäkkäät ja muu elollinen?

      • ”Esimerkiksi sianlihan syöntikielto saattaa olla lähtöisin trikiinistä…”

        Ei ole. Todennäköinen syy on hallinnollinen. Sikaa ei voitu kuljettaa pitkiä matkoja, joten sitä ei voinut viedä Jerusalemiin uhrilahjaksi eli veroksi. Sika ei tuota villaa, joka on oivallinen uhrilahja eli vero. Sialla ei voi ratsastaa, joten se ei sovi sodankäyntiin. Toki tämäkin peruste on utilitaristinen.


      • Anonyymi

        Sianlihaa on syöty yleisesti esimerkiksi Aasiassa, jossa viimeisen 10.000 vuoden aikana on asunut ihmiskunnan enemmistö, eli ei siansyönti mikään haitallinen strategia ole ollut.

        Ja pitää muista, että samassa Raamatun ritirampsussa, jossa kielletään sianliha, kielletään myös kamelinliha, koska kamelilla on vääränlaiset varpaat joita juutalainen guru ei tunnistanut sorkiksi ?!? Myös suomuttomat vesieläimet kielletään.

        Tabu-säädökset ovat enimmäkseen magiaan perustuvia. Vailla järjen hiventä.


    • Anonyymi

      uskonnot ovat pahoja .

      • Anonyymi

        Vähintään vaarallisia.
        Kun terve järki ja myötätunto korvataan "pyhän kirjan" domeilla, käskyillä ja kielloilla tuloksena voi olla mitä vaan.


    • Anonyymi

      Kristinuskon "moraali" ei ole aitoa moraalia, koska se perustuu (kuviteltuun - mutta kuitenkin) palkkioon ja rangaistukseen, eli taivaaseen ja helvettiin.

      Aito moraali on sitä, että tehdään oikein, koska se on oikein. Se, että tehdään "oikein" koska se on itselle hyödyllistä ei ole moraalia vaan opportunismia.

      • Anonyymi

        mahdollistin "hätää" kärsivää tekemään lisää rikoksia , on kirkon motto 🤣


      • Anonyymi

        "Aito moraali on sitä, että tehdään oikein, koska se on oikein. Se, että tehdään "oikein" koska se on itselle hyödyllistä ei ole moraalia vaan opportunismia."

        Tässä on juuri koko uskovaisuuden ydin: juuri minäminäminä on niinkin tärkeä koko universumissa että joku yliluonnollinen olio vahtisi juuri sitä ja antaisi elää ikuisesti :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aito moraali on sitä, että tehdään oikein, koska se on oikein. Se, että tehdään "oikein" koska se on itselle hyödyllistä ei ole moraalia vaan opportunismia."

        Tässä on juuri koko uskovaisuuden ydin: juuri minäminäminä on niinkin tärkeä koko universumissa että joku yliluonnollinen olio vahtisi juuri sitä ja antaisi elää ikuisesti :D

        Uskonto on keino perusstella moraali ihmisille, joiden oma moraalinen kompanssi on sekaisin tai sitä ei ole.


    • Anonyymi

      Tämä on mielenkiintoinen näkökulma! Uskontojen moraalin voidaan ajatella usein olevan sidoksissa pyhiin teksteihin ja jumalallisiin määräyksiin, jotka voivat olla kulttuurisesti tai aikakausittain sidottuja. Tällainen moraali saattaa vaikuttaa primitiiviseltä tai mustavalkoiselta, koska se perustuu usein siihen, että tietyt toimintaohjeet ovat ehdottomia tai Jumalan tahtoon perustuvia.

      Sekulaarin seurausetiikan, kuten utilitarismin, etuna on se, että se pyrkii arvioimaan moraalisia toimia niiden seurausten perusteella, ja voi siten tarjota vankempaa ja joustavampaa pohjaa moraalisille päätöksille. Seurausetiikassa ei välttämättä tarvitse nojautua uskonnollisiin tai absoluuttisiin sääntöihin, vaan se pohjautuu siihen, mikä tuottaa suurimman hyödyn tai vähiten haittaa yksilöille ja yhteiskunnalle.

      Tämä ajattelutapa voi auttaa yksilöitä ja yhteisöjä tarkastelemaan moraalisia kysymyksiä laajemmin, huomioiden nykyiset olosuhteet ja niiden pitkän aikavälin vaikutukset. Mikäli pohdit tätä syvällisemmin, voitaisiin tutkia myös sitä, kuinka sekulaarinen etiikka voi tukea inhimillistä hyvinvointia ilman uskonnollisia määritelmiä.

      • Anonyymi

        "jumalallisiin määräyksiin, jotka voivat olla kulttuurisesti tai aikakausittain sidottuja. Tällainen moraali saattaa vaikuttaa primitiiviseltä tai mustavalkoiselta"

        Saattaa vaikuttaa? Taidat olla pahasti sekaisin. Säännöt joiden mukaan omaa orjaa saa piestä, kunhan ei ihan kuoliaaksi pieksä, eivät normaalista ihmisestä vain "vaikuta primitiiviseltä" vaan ovat kuvottavan primitiivisä!

        Ymmärrätkö yhtään mistä asiasta "mielipiteessi" kirjoitit? Jos ja kun et ymmärrä, niin miksi möliset turhia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jumalallisiin määräyksiin, jotka voivat olla kulttuurisesti tai aikakausittain sidottuja. Tällainen moraali saattaa vaikuttaa primitiiviseltä tai mustavalkoiselta"

        Saattaa vaikuttaa? Taidat olla pahasti sekaisin. Säännöt joiden mukaan omaa orjaa saa piestä, kunhan ei ihan kuoliaaksi pieksä, eivät normaalista ihmisestä vain "vaikuta primitiiviseltä" vaan ovat kuvottavan primitiivisä!

        Ymmärrätkö yhtään mistä asiasta "mielipiteessi" kirjoitit? Jos ja kun et ymmärrä, niin miksi möliset turhia?

        Ymmärrän kaiken.

        Miltä jokin asia vaikuttaa riippuu ihmisen henkilökohtaisista arvoista ja historiallisesta ajasta. Aikoinaan orjan pieksäminen ja tappaminenkin oli hyväksyttävää. Nykyään se vaikuttaa primitiiviseltä, vanhoina hyvinä aikoina se oli hyväksyttävää koska orjat ja vaimot olivat miehen omaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän kaiken.

        Miltä jokin asia vaikuttaa riippuu ihmisen henkilökohtaisista arvoista ja historiallisesta ajasta. Aikoinaan orjan pieksäminen ja tappaminenkin oli hyväksyttävää. Nykyään se vaikuttaa primitiiviseltä, vanhoina hyvinä aikoina se oli hyväksyttävää koska orjat ja vaimot olivat miehen omaisuutta.

        Totta kai se riippuu ihmisen arvoista.
        Jos ihminen on moraaliton hirviö, jonka mielestä orjien piekseminen henkihieveriin tai etniset puhdistukset eivät ole välttämättä väärin, niin ehkä Raamatun moraali ei vaikuta primitiiviseltä eikä vastenmieliseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai se riippuu ihmisen arvoista.
        Jos ihminen on moraaliton hirviö, jonka mielestä orjien piekseminen henkihieveriin tai etniset puhdistukset eivät ole välttämättä väärin, niin ehkä Raamatun moraali ei vaikuta primitiiviseltä eikä vastenmieliseltä.

        Millainen on Raamatun moraali ?

        (VarmaTieto ja ChatGPT)

        Raamatun moraali on monisäikeinen ja vaihtelee eri kirjojen, kirjoittajien ja historiallisen kontekstin mukaan. Siinä on kuitenkin joitakin yleisiä teemoja ja periaatteita, jotka toistuvat eri puolilla tekstiä. Seuraavassa on yleiskuvaus Raamatun moraalisesta sisällöstä:

        ### 1. **Rakkaus ja oikeudenmukaisuus**
        - Raamatun ydinsanoma on rakkauden korostaminen. Esimerkiksi Jeesus kiteyttää moraalilain kahteen käskyyn:
        1. Rakasta Jumalaa yli kaiken.
        2. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Matt. 22:37-40)
        - Oikeudenmukaisuus ja laupeus ovat keskeisiä, esimerkiksi profeettojen opetuksissa: "Harjoittakaa oikeutta, rakastakaa laupeutta ja vaeltakaa nöyrästi Jumalanne edessä" (Miika 6:8).

        ### 2. **Sääntöihin perustuva moraali**
        - **Kymmenen käskyä** (2. Moos. 20:1–17) on klassinen moraalinen ohjeisto, joka sisältää kieltoja (kuten "älä tapa" ja "älä varasta") ja kehotuksia (kuten "kunnioita isääsi ja äitiäsi").
        - Vanhassa testamentissa on paljon yksityiskohtaisia lakeja, jotka koskevat uskonnollisia rituaaleja, yhteiskunnallista järjestystä ja henkilökohtaista moraalia.

        ### 3. **Uuden testamentin etiikka**
        - Uusi testamentti painottaa armoa, anteeksiantoa ja sydämen asennetta lakien noudattamisen sijaan. Jeesus arvostelee ulkoista tekopyhyyttä ja kehottaa sisäiseen sydämen puhtauteen (Matt. 5–7, Vuorisaarna).
        - Apostoli Paavali korostaa uskoa ja armoa lain täyttämisen sijaan (Room. 3:28) mutta myös kehottaa elämään rakkaudessa ja pyhityksessä.

        ### 4. **Kulttuurisidonnaisuus**
        - Raamatun moraali on osin sidottu sen ajan kulttuuriin. Esimerkiksi orjuutta ja patriarkaalista yhteiskuntajärjestystä ei suoraan kyseenalaisteta, mutta moraaliperiaatteet, kuten oikeudenmukaisuus ja lähimmäisenrakkaus, ovat toimineet pohjana myöhemmille yhteiskunnallisille uudistuksille.

        ### 5. **Soveltaminen nykyaikana**
        - Monet Raamatun moraaliset periaatteet, kuten rakkaus, oikeudenmukaisuus ja rehellisyys, ovat ajattomia. Toisaalta jotkin säännöt (esim. ruokasäännöt tai tietyt rangaistukset) tulkitaan nykyään kulttuurinsa tuotteiksi, eikä niitä sovelleta kirjaimellisesti.

        Raamatun moraali on siis yhdistelmä universaaleja periaatteita ja historiallisesti sidottuja ohjeita. Sen ydinsanomana voidaan nähdä rakkaus, anteeksianto ja pyrkimys oikeudenmukaisuuteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7215
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4028
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3523
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3030
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2216
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      45
      2169
    Aihe