Ihmiset, jotka ihmettelevät hybridi-Tojotan pientä 12 V akkua ja haluaisivat siihen isomman käynnistysakun, eivät ollenkaan ymmärrä hybridi-Tojotan hienoa toimintaideaa. Hybridi-Tojota ei tarvitse ollenkaan satoja ampeereita antavaa 12 V käynnistysakkua, sillä autossa ei ole ollenkaan paljon virtaa tarvitsevaa käynnistysmoottoria. 12 V akku on autossa vai siksi, että se pystyy syottämään tietokoneelle ja käynnistysreleille sähkön, kun virta laitetaan päälle. Virran päällekytkemisen jälkeen auton DC/DC-muuttaja alkaa ladata välittömästi 12 V akkua. Muuttaja ottaa virtansa suurjänniteakusta, jota Tojotassa ei koskaan päästetä tyhjäksi. Polttomoottori käynnistyy sitten omia aikojaan suurjänniteakusta saatavan virran avulla. Hybridi-Tojotan starttaamisessa ei ole ikinä mitään vaikeuksia, sillä ajoakussa kyllä riittää hönkää.
hybridi-Tojotassa
i 12 V:n akun napajännite on aina 14,8 V, kun virta on päällä, joten akku pysyy aina täysin varattuna. Jos joillakin ulkopuolisilla laitteilla akkua kuormitetaan kovasti silloin, kun autossa ei ole virta päällä, niin tietysti 12 V akun varaustila voidaan saada liian alhaiseksi. Tällöin olisi syytä kytkeä autoon virta päälle, jotta DC/DC muuttaja voisi ladata 12 V akkua. Jos ajoakku alkaa silloin liikaa tyhjentyä, niin polttomoottori hyrähtää käyntiin ja alkaa ladata ajoakkua ihan automaattisesti. Kun ajoakussa on taas riittävästi hönkää, niin polttomoottori pysähtyy automaattisesti ja 12 V akun varaus DC/DC muuttajalla voi jatkua häiriöttömästi.
Ihmiset, jotka ihmettelevät hybridi-Tojotan pientä 12 V akkua ja haluaisivat siihen isomman käynnist
8
144
Vastaukset
- Anonyymi
Hybridi-Toyotan käytössä kannattaisi muistaa yksi jippo. Jos autolla ajetaan viikossa vain pikkupyrähdyksiä, niin 12 V akun varaustila saattaa mennä liian alhaiseksi. Autossa pitäisi olla virta päällä ainakin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku ehtii varautua tarpeeksi.
Jos ajoaikaa on viikossa vähemman kuin tunti, niin silloin auto pitää jättää vähäksi aikaa pihalle seisomaan virta päällä, jolloin auto itse lataa 12 V akun automaattisesti täyteen. Jos autolla ajetaan lähes kaikkina päivinä, niin 12 V akun varaustilasta ei tarvitse välittää mitään. Akku pysyy silloin täydessä varauksessa. - Anonyymi
On tuo Toyotan systeemi niin pirun hieno, että se pettää kaikkein useimmiten ja jättää käynnistymättä.
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/
Kannattaa tutustua tuohon artikkeliin tarkemmin ja lopettaa tuollaiset kehumiset jotka ovat suoraa valhetta.- Anonyymi
Toyotan systeemi on todella hieno, ja se toimii hyvin varmasti. Ilmeisesti Saksassa ongelmia aiheuttaneissa C-HR-autoissa on ollut eurooppalainen ensiasennusakku, jonka laatu on ollut heikko. Minulla on jo 7 vuotta liikenteessä ollut hybridi-Toyota, eikä siinä ole ollut mitään käynnistysvaikeuksia. 12 V akku on ominaisuuksiltaan kuin uusi, mutta autossani onkin laadukas japanilainen akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan systeemi on todella hieno, ja se toimii hyvin varmasti. Ilmeisesti Saksassa ongelmia aiheuttaneissa C-HR-autoissa on ollut eurooppalainen ensiasennusakku, jonka laatu on ollut heikko. Minulla on jo 7 vuotta liikenteessä ollut hybridi-Toyota, eikä siinä ole ollut mitään käynnistysvaikeuksia. 12 V akku on ominaisuuksiltaan kuin uusi, mutta autossani onkin laadukas japanilainen akku.
Toyotan hybridit ovat vähän liiankin hienoja. Akkuja ripoteltu ympäri autoa takakonttia ja matkustamoa myöten.
Minua arveluttaisi laittaa lastani istumaan penkkiin jonka takapuolen alla on suurjänniteakku ym. Voimavirtakaapeleita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan hybridit ovat vähän liiankin hienoja. Akkuja ripoteltu ympäri autoa takakonttia ja matkustamoa myöten.
Minua arveluttaisi laittaa lastani istumaan penkkiin jonka takapuolen alla on suurjänniteakku ym. Voimavirtakaapeleita.Tojoissa on vakiovarusteena sähkötuoli jos elämä alkaa tuntua tylsältä.
- Anonyymi
On tuo Toyota niin hieno peli, että se on Saksan eniten hinattu ja epäluotettavin auto.
Tuosta järjestelmä neroudesta voisi olla toistakin mieltä. Minun mielestäni auton pitäisi olla luotettava käynnistymään, eikä se saisi jäädä kiinni tuosta typerästä suunnittelu mokasta jota Toyota osaa/halua korjata ja se on ikuinen riesa.
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/- Anonyymi
Ei hybridi-Toyotassa ole mitään suunnittelumokaa 12 V akun latauspiirissä. Jos akku on kunnollinen, niin se kyllä pysyy aina täysin ladattuna, mikäli autolla ajetaan noin 1 tunti viikossa. Normaalissa kotikäytössä autolla tulee aina enemmänkin ajoa.
Hybridi-Toyota on paras auto starttamaan pakkasessa. Moottori käynnistetään auton suurjännitteisellä ajoakulla, josta ei teho lopu. 12 V akusta otetaan vain pieni käynnistysreleen vetovirta. Kun auton ulko-ovi avataan, niin silloin ABS-jarrujen pumppu ottaa kyllä 12 V akusta hetken melkoisen suurta virtaa, mutta pumpun käyntijakso on suhteellisen lyhyt, joten se ei akkua tyhjennä.
- Anonyymi
Saksassa kukaan ei tiedä autojen todellista hinausmäärää. Autonvalmistusmaassa on myös valmistajien hinauspalveluita, joiden määriä tuskin julkaistaan. Eiköhän se ole saksalainen auto tienposkessa Suomessakin, jonka merkin vain voi yrittää arvioida.
Onko sinunkin autosi kojelaudassa automaattisesti yhdistävä nappula hinauspalveluun?
Tätä juuri tarkoitin yllä olevalla. Miksi eräissä autoisssa tätä eivät suunnittelijat ole laittaneet omiin autoihinsa? Minä en tuota autoa ostaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224704- 203825
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4082494- 272241
- 342064
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 371888
- 151758
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191527- 121411