Eläkkeensaajan asumistuki

Anonyymi-ap

On tää hauskaa kun sanottiin että eläkeläisten asumistuki ei tuu muutoksia ja nyt kuitenkin asumistuki laskee 33€. Työeläke ja kansaneläke nousi yhteensä 11€ niin nyt otetaan tuplaten pois. Ihme touhua. Purra sakset

9

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mä kyllä muistaisin että syksyllä olis ollu juttua joistain muutoksista. Jännä juttu,kun meillä on suunnilleen samat tulot, mutta en mä ole saanut tommosta ilmotusta. Yksin asun eikä ole semmosia varoja mitkä vaikuttaa. Se tossa kans on vähä väärin, että pienituloiselta eläkeläiseltä leikataan, mutta samaan aikaan rahaa syydetään aika helpostikin ties mihin enkä nyt puhu rikkaista.

lajijasuris

• Anonyymi

Ei sieltä automaattisesti mitään ilmoituksia tule, vaan asia tarkistetaan sen kahden vuoden välein. Yleisessä asumistuessa yhden vuoden.

Eli asumistuessa ei oteta huomioon vain yhden vuoden kohonnutta eläkettä vaan kahden vuoden. Edellisvuonna eläkkeet kohosi vielä hieman reippaasti.

Kuitenkin jos asumiskulut sinällään ei ole hirveästi noussut samaan aikaan, ei tietystikään asumistukeakaan enää sitten saa samalla tavoin kuin aikaisemmin. Meidänkin taloyhtiössä esimerkiksi yhtiölainojen osuus on itse asiassa laskenut koska korot on laskenut huippuvuosista. Näin ollen asumistuessa otetaan huomioon pienempi yhtiölainan korkomeno. Ihan siis esimerkkinä.

Eli ei sielä mikään muu ole muuttunut kuin että edelleen indeksi on jäässä jo toista vuotta peräkkäin ja kuitenkin se eläke on noussut kahteen kertaan. On siis tuurista kiinni milloin tarkistus-nakki osuus kohdalle. Jos on hakenut asumistuen korkeiden korkojen ja vastikkeiden aikaan mutta kuitenkin vielä niin että eläkkeet ei kerinnyt reippaasti korottua, asumistuki lukittui kahdeksi vuodeksi sellaiseksi kuin se oli siitä huolimatta vaikka eläkkeet ehti korottua ja asumiskulut pienentyä. Ei ne kuitenkaan ikuiset juhlat ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sieltä automaattisesti mitään ilmoituksia tule, vaan asia tarkistetaan sen kahden vuoden välein. Yleisessä asumistuessa yhden vuoden.

Eli asumistuessa ei oteta huomioon vain yhden vuoden kohonnutta eläkettä vaan kahden vuoden. Edellisvuonna eläkkeet kohosi vielä hieman reippaasti.

Kuitenkin jos asumiskulut sinällään ei ole hirveästi noussut samaan aikaan, ei tietystikään asumistukeakaan enää sitten saa samalla tavoin kuin aikaisemmin. Meidänkin taloyhtiössä esimerkiksi yhtiölainojen osuus on itse asiassa laskenut koska korot on laskenut huippuvuosista. Näin ollen asumistuessa otetaan huomioon pienempi yhtiölainan korkomeno. Ihan siis esimerkkinä.

Eli ei sielä mikään muu ole muuttunut kuin että edelleen indeksi on jäässä jo toista vuotta peräkkäin ja kuitenkin se eläke on noussut kahteen kertaan. On siis tuurista kiinni milloin tarkistus-nakki osuus kohdalle. Jos on hakenut asumistuen korkeiden korkojen ja vastikkeiden aikaan mutta kuitenkin vielä niin että eläkkeet ei kerinnyt reippaasti korottua, asumistuki lukittui kahdeksi vuodeksi sellaiseksi kuin se oli siitä huolimatta vaikka eläkkeet ehti korottua ja asumiskulut pienentyä. Ei ne kuitenkaan ikuiset juhlat ole.

Joo, ihan totta, vähän pääsi unohtuun. Mä vaan ajattelin niin, että kun tulee poliitikkojen päättämiä muutoksia, niin silloin he (tai tekoäly jota Kelallakin käytössä) katsovat automaattisesti kaikki läpi mahdollisimman pian.

lajijasuris

• Anonyymi

Eläkkeet ja asumistuki on eri asia.

• Anonyymi

Oletko tehnyt päivääkään töitä?

• Anonyymi

Tottakai sellanen on tehny töitä, joka saa työeläkettä. Tässä on joku minimi ja jos muistan oikein, niin käytännössä se on useampi vuosi.

Piti itsellä oikein katsoo viimeksi, ku olin nettipankkissa ja Kelan sivulla tsekkaamassa ihan turhaa viestiä, että millai muutti tulot. Enpä muistanu niinku en muista noita tulojakaan. Taitaa olla joku varhaisdementia iskenyt....

lajijasuris

• Anonyymi

Jos sulla on takuu eläke maksaako ossu silloin kaikki laskut, vuokrat ym

• Anonyymi

ossu ei maksa ja mitä vit... se sulle kuuluu.

• Anonyymi

Jos on pieni työeläke niin ei oo korotukset paljon tuntuneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5800
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5303
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3004
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2444
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2068
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      36
      1952
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      37
      1634
    Aihe