Jouduitko ostamaan käytetyn auton?

Anonyymi-ap

Kuulutko siihen surulliseen väestönosaan, joka ei pääse nauttimaan uuden auton tuoksusta, pitkien takuiden tuomasta huolettomuudesta, nykyaikaisesta ajomukavuudesta ja turvallisesta matkanteosta?

Entä oletko ajatellut tehdä asian korjaamiseksi mitään?

93

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muutaman uuden omistanut nyt enemmän ikää ja järkeä eli ostan aina vähänkäytetyn uudessa kun hinta tippuu rajusti heti kotimatkalla ja autoa pitää varoa kivet lentelee ja parkkipaikat ahtaita eikä se muutaman vuoden vanha ole yhtään huonompi ja mukaan tulee kahdet renkaat yms varusteet ilman lisämaksuja

      • Anonyymi

        Eläkeläisellä ei siis ole enää varaa ostaa uutta. Uudessa on se hyvä puoli, että saa itse valita sellaisen ja sellaiset varusteet ja värit ym. kuin haluaa, eikö kukaan ole pilannut toimillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeläisellä ei siis ole enää varaa ostaa uutta. Uudessa on se hyvä puoli, että saa itse valita sellaisen ja sellaiset varusteet ja värit ym. kuin haluaa, eikö kukaan ole pilannut toimillaan.

        Ai saa valita värin? Uudessa autossa on vain muutama valinnanainen väri.
        Ei saa edes valita penkkiä minkä haluaa. Käytettyä voi maalata tai teipata haluamakseen.

        Kerro nyt mihin uuteen autoon saa tehtaalta sellaiset varusteet kuin haluaa?
        Mihin autoon saa hyvät stereot vakiona? Saako täysin äänieristetyn ja vaimennetun auton miltään merkiltä?

        Saako bensa tai diesellämmittimen ja lohkolämmittimen molemmat asennettuna jo tehtaalta. Ainoa mikä ei näitä tarvitse taitaa olla sähköauto. ja sekin tarvitsee äänenvaimennusta ja parempia kaiuttimia. Mielenkiintoiseksi menee.

        Anteeksi mutta siinä ei ole V8 konetta joka tuottaa sopivaa ääntä minkä haluan kuulla ajaessa.

        Niin mitä saa ja mitä ei saa sitä kannattaa miettiä. Ai nii ja pari turboa kiitos.


      • Anonyymi

        Käytetyssä autossa menee 1000–2000 euroa heti kahteen rengassarjaan. Uuteen autoon saa tinkastua talvikiekot kaupan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai saa valita värin? Uudessa autossa on vain muutama valinnanainen väri.
        Ei saa edes valita penkkiä minkä haluaa. Käytettyä voi maalata tai teipata haluamakseen.

        Kerro nyt mihin uuteen autoon saa tehtaalta sellaiset varusteet kuin haluaa?
        Mihin autoon saa hyvät stereot vakiona? Saako täysin äänieristetyn ja vaimennetun auton miltään merkiltä?

        Saako bensa tai diesellämmittimen ja lohkolämmittimen molemmat asennettuna jo tehtaalta. Ainoa mikä ei näitä tarvitse taitaa olla sähköauto. ja sekin tarvitsee äänenvaimennusta ja parempia kaiuttimia. Mielenkiintoiseksi menee.

        Anteeksi mutta siinä ei ole V8 konetta joka tuottaa sopivaa ääntä minkä haluan kuulla ajaessa.

        Niin mitä saa ja mitä ei saa sitä kannattaa miettiä. Ai nii ja pari turboa kiitos.

        Tesla ei saa kuin yhdellä värillä, muu on lisähintaan. Mutta eurooppalaisen auton voi tehdastilauksena speksata haluamansa varusteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla ei saa kuin yhdellä värillä, muu on lisähintaan. Mutta eurooppalaisen auton voi tehdastilauksena speksata haluamansa varusteet.

        Riippuu kai teslasta?


      • Anonyymi

        Ei uutta autoa tarvitse sen enempää "säästellä tai varoa" mitä vähän käytettyä. Kyllä ne varusteet ja kuluneet renkaat maksaa siinä käytetyssäkin.
        Kuulostat pahasti persaukiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei uutta autoa tarvitse sen enempää "säästellä tai varoa" mitä vähän käytettyä. Kyllä ne varusteet ja kuluneet renkaat maksaa siinä käytetyssäkin.
        Kuulostat pahasti persaukiselta.

        Miten uusi auto pitää sisäänajaa? Montako öljynvaihtoa hyvä sisäänajo vaatii?
        uudet autot ei kuulema tarvitse näitä öljynvaihtoja utta se on kusetusta kuten moni muukin asia nykyjään.

        Tässä ohje miten moottorin kestämään pidempään?
        Tässä ohje mitä kannattaa käyttää jos aikoo ajaa pitkään samalla autolla.
        https://www.youtube.com/watch?v=_6nWCQ_70J0

        Halpaa on öljy ja vaihtaminen jos vertaa uuteen moottoriin.


      • Anonyymi

        Ennemin käytetty rav4 kuin uusi Corolla


    • Anonyymi

      Wunderbaum!

    • Anonyymi

      Riippuu aina siitä kuinka pitkään olen Suomessa. Jos olen vain kesällä niin ostan käytetyn ja dumppaan lähtiessäni kauppaan. Pidempään ollessa joko uusi tai uudehko vuoden vanha.

    • Anonyymi

      Minä käytän rahat mieluummin muuhun kuin uuteen autoon mistä menee valtavasti veroja, mutta kiitoksia teille ketkä haluatte maksaa veroja!

      • Anonyymi

        Jos on toimivat kädet ei tarvitse ikkunannostimia! Veivit toimii aina kun syö kaurapuuroa!
        Olet fiksu se täytyy sanoa.


      • Anonyymi

        Yhtä paljon arvonlisäveroa maksat kaikesta muustakin. Eikä sähköautoissa ole muita veroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä paljon arvonlisäveroa maksat kaikesta muustakin. Eikä sähköautoissa ole muita veroja.

        Rahat voi käyttää ennemin vaikka asuntoon tai elää säästöillä eikä tarvitse mennä töihin. Autossa olen aika pienen osan elämästä, välttää hyvin vanhakin, on silti mukava ja riittävän tehokas. Nuorena tuli ajettua paljon hupiajoa, mutta en silloinkaan uutta tarvinnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on toimivat kädet ei tarvitse ikkunannostimia! Veivit toimii aina kun syö kaurapuuroa!
        Olet fiksu se täytyy sanoa.

        Takana on veivit, hyvä ihan turvallisuuden takia jos vaikka joutaisi jostain syystä veteen upoksiin. Jos ei olisi ilmastointia niin silloin olisi kätevä avata sähköllä takalaseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahat voi käyttää ennemin vaikka asuntoon tai elää säästöillä eikä tarvitse mennä töihin. Autossa olen aika pienen osan elämästä, välttää hyvin vanhakin, on silti mukava ja riittävän tehokas. Nuorena tuli ajettua paljon hupiajoa, mutta en silloinkaan uutta tarvinnut.

        Autoileva, tupakoiva ja viinaan menevä henkilö on köyhintä kansanosaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoileva, tupakoiva ja viinaan menevä henkilö on köyhintä kansanosaa

        Onneksi ei kulu rahaa tupakkaan eikä viinaan, autoa ilman sen sijaan en halua olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi ei kulu rahaa tupakkaan eikä viinaan, autoa ilman sen sijaan en halua olla.

        Olen köyhä työväestöö kuuluva ja käyn joka päivä töissä

        Haluna rikaaksi ja haluna menestyä.
        Kanataakko minun äänestää rikaiden etujärjestöä
        Vai kaikille tasapuolisesti etuja kantavaa suomen kansan etua ajattelevaan sdp tä
        Ja hienoa pääminsiteri sanna marina

        Oikeistolla oli aikaa laittaa asiat kuntoon ennen sannan sdp . Hallitusta j 2o vuotta mitä ne teki mamutti suomen ja köyhdytti kansan vei kaikki rahat kanslata
        Esim sipiläm katainen vanhanen

        Mamaut on vaan kauppiaiden tahtomaa ostovoimaa ja niiden kela rahan maksaa suomen työlöiset ei kauppiaat osalistua koskaan mamujen kustannuksin ne vaan kerää voitot
        Itseleen
        Kauppiaiden sosiaalituet yritystuet on julkisia mutta kauppiaiden voitot aina yksityisä

        Äänestä sdpNyt korkki kiinni köyhä et ole miljonääri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen köyhä työväestöö kuuluva ja käyn joka päivä töissä

        Haluna rikaaksi ja haluna menestyä.
        Kanataakko minun äänestää rikaiden etujärjestöä
        Vai kaikille tasapuolisesti etuja kantavaa suomen kansan etua ajattelevaan sdp tä
        Ja hienoa pääminsiteri sanna marina

        Oikeistolla oli aikaa laittaa asiat kuntoon ennen sannan sdp . Hallitusta j 2o vuotta mitä ne teki mamutti suomen ja köyhdytti kansan vei kaikki rahat kanslata
        Esim sipiläm katainen vanhanen

        Mamaut on vaan kauppiaiden tahtomaa ostovoimaa ja niiden kela rahan maksaa suomen työlöiset ei kauppiaat osalistua koskaan mamujen kustannuksin ne vaan kerää voitot
        Itseleen
        Kauppiaiden sosiaalituet yritystuet on julkisia mutta kauppiaiden voitot aina yksityisä

        Äänestä sdpNyt korkki kiinni köyhä et ole miljonääri

        Ei kannata, ei sdp ole pitkään aikaan ajanut työläisten asiaa, vasurit vielä vähemmän, molemmat suvakkifemakkojen valtaamia. Miksei demarit tehneet vaatimiaan uudistuksia, sen sijaan sannukka keskittyi bilettämään, rötöstelemään ja jakamaan miljardeja niin ulkomaille kuin kotimaan rikkaille. Eikä nykyhallitus ole sen parempi, mutta rajoittavat sentää nedes haittamaahanmuuttoa.


    • Anonyymi

      Pieni pilisethän ne autolla yrittää ekoaan kasvattaa,mutta turhaa on yritys.

      • Anonyymi

        Ilmankos en ole tarvinnut uutta tai kallista, mutta ihan mielelläni ottaisin jos ilmaiseksi tai halvalla saisin. Toisaalta nykyinenkin auto tuntui alkuun liian isolta. Nuorena haaveilin Corvettesta, mutta nyt en varmaan ilkeäisi ajaa enää, mieluummin huomaamaton ja tehokas.


    • Anonyymi

      70-luvun alussa aloitin autoilun, mutta kertaakaan elämässäni ei ole ostanut uutta autoa. Nuorempana ei ollut rahaa uuteen ajopeliin, ja nyt vanhempana en enää uutta viitsi ostaa.

      Yleensä olen ostanut noin 5 - 6 vuotta vanhan suunnilleen 80000 km ajetun ropposen, ja sellaisella värkillä olen työreissut aina ajellut. Onhan sitä remonttiakin paljon tullut tehtyä, mutta hyvillä pesuaineilla olen aina saanut kädet puhtaiksi. Nyt ikää on melkein 80 vuotta, joten autokauppaan en enää koskaan mene.

      • Anonyymi

        Mopoauto jos ei ajokorttia enää uusita vai saako sitten silläkään ajaa?


    • Anonyymi

      Käytetyssä on se hyvä puoli että saat ajoltaan juuri sen yksilön mitä koeajat.

      Itelle on sattunut uusissa autoissa susipaskoja suuntavakauden suhteen sekä Bemaria että Audia. Koeajoautot upeita ajaa ja sitten se oma onkin surkea. Sitä sitten kustakaan nelipistekulmasäätöön tämän tästä ilman mainittavaa parannusta.

      Saksan premiumeissa kun vakiona on vain aukeavat ovet niin niisä lisävarusteista tulee aika kallis paketti. Käytännössä lisävarusteiden arvo katoaa 3-4 vuodessa täysin. Niinpä uuden premiumin hinta putoa perusauton arvon alentumisen verran ja vielä päälle kaikki lisävarusteet. Pahimmillaan kahdessa vuodessa puoleen Suomessa.
      Toisaalta koska tämä on tilannen niin premium autot on umpisurkeasti varusteltuja.
      Oletteko koskaan nähnee C tai E Mersua missä on ratin lämmitys tai kuinka usein Bemarin missä on ristiselän tuen säätö? Entä kuinka monessa Mersussa tai Bemarissa on ollut risteävän liiken varoitus peruutettaessa?

      • Anonyymi

        Onneksi itsellä oli japsissa ja nyt vanhassa saksalaisessa ristiselänsäätö, en ottaisi ilman. Ratinlämmitintä en tarvitse ja vanhassa autossa parempi ettei ole sähköistä takaluukkua tai muuta turhaa hajoavaa.


    • Anonyymi

      Uuden auton "tuoksun" on epäilty aiheuttavan syöpää. Materiaaleista haihtuu syöpävaarallisia kemikaaleja?

      • Anonyymi

        Uuden auton tuoksu on tosiaankin lähinnä myrkyllisiä kemikaaleja. Toki määrät ovat sen verran pienet ja tuoksu haihtuu nopeasti joten se tuskin ehtii aiheuttaa ongelmia paitsi ehkä joillekin tuoksuherkille. Kiinassa ja muualla Aasiassa auton ostajat eivät edes halua "uuden auton tuoksua" joten siellä uudet autotkin myydään tuoksuttomina.

        Ja muutkin aloittajan perustelut ovat aika typeriä. Pitkä takuu ei tarkoita huolettomuutta vaan sitä, että auton hajotessa sen korjausta ei tarvitse maksaa. Nykyaikaisissa uusissa autoissa on paljon lastentauteja ja ne usein ovat korjaamolla monta kertaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Käytetyt autotkin toki hajoaa toisinaan, mutta niiden korjaamisen hinta on murto-osa siitä miten paljon uuden auton arvo laskee.

        Lisäksi pitkän takuun hyödyn saa myös ostamalla vähän käytetty auto. Sellaisessa 2-3 vuotta vanhassa käytetyssä autossa on vielä paljon takuuta jäljellä, mutta suuri osa arvon alenemasta on jo toteutunut. Lisäksi pahimmat lastentaudit on jo korjattu autossa.

        Lisäksi on kyseenalaista onko uusissa autoissa edes parempi ajomukavuus tai turvallisuus.


    • Anonyymi

      Ikäni ovat omat autoni olleet käytettyinä ostettuja. Työsuhdeautot uusia, mutta kuukaudessa nekin tuntuivat jo vanhoilta.
      Käytettynä saa eurolle enemmän vastiketta. Voi ostaa Corollan hinnalla paremman auton.

    • Anonyymi

      Minä ajan uudella autolla ja maksan kovat kulut jotta joku köyhempi voi ostaa sen sitten käytettynä. Näin se menee aina koska käytettyjä ei muuten olisi köyhemmille. Joillakin on vaan sitä rahulia mitä tuhlata ja sekös kateellisia ja katkeria vituttaa. Oli se uusi auto sitten pankkilainalla, käteisellä tai rahoituksella hommattu niin ei ole köyhän hommaa se.

      • Anonyymi

        Kiitos, onneksi on teitä hyväntahtoisia ihmisiä , kateelliset vaan pitää tyhminä kun maksatte vapaaehtoisesti niin hirveästi veroja.


    • Anonyymi

      Käytetyn auton ostajat hommaavat varmasti muutkin käyttötavarat kirpputorilta, koska ne ovat halvempia.

      Vaan ilman uusia ei ole vanhojakaan. Kohta autojen keski-ikä lienee 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Aika monet ostavat tuotteensa kirpputorilta ja nykyään monet hyvätuloisetkin ostavat tavaroita kirpputorilta. On olemassa jopa luksuskirpputoreja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monet ostavat tuotteensa kirpputorilta ja nykyään monet hyvätuloisetkin ostavat tavaroita kirpputorilta. On olemassa jopa luksuskirpputoreja.

        Yhteiskuntaan leviävä persaukisuus ei tiedä hyvää Suomen tulevaisuudelle. Talous pitäisi saada pysyvään noin 3 prosentin kasvuun ja sitä tavoitetta ei samojen tavaroiden toisille lainailu pientä korvausta vastaan edistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaan leviävä persaukisuus ei tiedä hyvää Suomen tulevaisuudelle. Talous pitäisi saada pysyvään noin 3 prosentin kasvuun ja sitä tavoitetta ei samojen tavaroiden toisille lainailu pientä korvausta vastaan edistä.

        Tai sitten Suomessa leviää taloudellinen järkevyys. Ihmiset välttelevät velkaantumista ja käyttävät tavaroita mukaan lukien autot paljon nykyistä kauemmin. Senhän takia kotitalouksien velkaantumisaste on ollut laskussa jo pari vuotta (asuntolainojen osalta jo 4 vuotta). Ihmiset ovat keskittyneet lainojen maksamiseen kokonaan pois eikä haaskaa rahaa typeryyksiin kuin uusiin autoihin.

        Kulutuksen ylistäminen on aivotonta idiotismia. Kotitalouksia pitäisi kehoittaa ostamaan entistä vähemmän tavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaan leviävä persaukisuus ei tiedä hyvää Suomen tulevaisuudelle. Talous pitäisi saada pysyvään noin 3 prosentin kasvuun ja sitä tavoitetta ei samojen tavaroiden toisille lainailu pientä korvausta vastaan edistä.

        Tai sitten Suomessa leviää taloudellinen järkevyys. Ihmiset välttelevät velkaantumista ja käyttävät tavaroita mukaan lukien autot paljon nykyistä kauemmin. Senhän takia kotitalouksien velkaantumisaste on ollut laskussa jo pari vuotta (asuntolainojen osalta jo 4 vuotta). Ihmiset ovat keskittyneet lainojen maksamiseen kokonaan pois eikä haaskaa rahaa typeryyksiin kuin uusiin autoihin.

        Kulutuksen ylistäminen on aivotonta idiotismia. Kotitalouksia pitäisi kehoittaa ostamaan entistä vähemmän tavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten Suomessa leviää taloudellinen järkevyys. Ihmiset välttelevät velkaantumista ja käyttävät tavaroita mukaan lukien autot paljon nykyistä kauemmin. Senhän takia kotitalouksien velkaantumisaste on ollut laskussa jo pari vuotta (asuntolainojen osalta jo 4 vuotta). Ihmiset ovat keskittyneet lainojen maksamiseen kokonaan pois eikä haaskaa rahaa typeryyksiin kuin uusiin autoihin.

        Kulutuksen ylistäminen on aivotonta idiotismia. Kotitalouksia pitäisi kehoittaa ostamaan entistä vähemmän tavaraa.

        Köyhän puhetta. Hyvin tienaavat kyllä kuluttavat eivätkä selittele tuollaisia. Jos se ei ole auto niin se on joku muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhän puhetta. Hyvin tienaavat kyllä kuluttavat eivätkä selittele tuollaisia. Jos se ei ole auto niin se on joku muu.

        Hyvin tienaavatkin ovat vähentäneet kulutustaan ja sen näkee helposti tilastoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten Suomessa leviää taloudellinen järkevyys. Ihmiset välttelevät velkaantumista ja käyttävät tavaroita mukaan lukien autot paljon nykyistä kauemmin. Senhän takia kotitalouksien velkaantumisaste on ollut laskussa jo pari vuotta (asuntolainojen osalta jo 4 vuotta). Ihmiset ovat keskittyneet lainojen maksamiseen kokonaan pois eikä haaskaa rahaa typeryyksiin kuin uusiin autoihin.

        Kulutuksen ylistäminen on aivotonta idiotismia. Kotitalouksia pitäisi kehoittaa ostamaan entistä vähemmän tavaraa.

        Älä sitten missään nimessä liiku autolla, koska sekin on ollut joskus uusi. Kannatat nimittäin silloin idiotismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monet ostavat tuotteensa kirpputorilta ja nykyään monet hyvätuloisetkin ostavat tavaroita kirpputorilta. On olemassa jopa luksuskirpputoreja.

        Työeläkkeeni ylittää tilastojenmukaisen keskipalkan vähän.
        En siis pidä itseäni varakkaana. En aktiiviaikana ole ollut vaativissa
        johtotetävissä, vaikka taskussa onkin ns. akateeminen loppututkinto.
        Olen jo pitkään ostanut paitani ja housuni paremmista kirppareista.
        Vaatteet eivät enää tarvitse olla niin viimeisen päälle.
        Välillä löytyy käyttämätöntäkin tavaraa!


      • Anonyymi

        Joskus voi tehdä löytöjä, vaikkapa kalliita merkkituotteita, koriste-esineitä tms mitkä ei kulu käytössä pilkkahinnalla. Tai sitten jonkin tuotteen mistä ei ole varma tuleeko käytettyä, ei menetä paljon jos jää käyttämättä. Suurin osa tulee ostetua uutta, mutta joskus löytää uusia tavroita kirppariltakin. Harvoin löytää mitään kun ei tarvitse oikein mitään, mutta nuorille mitkä joutuu ostamaan kaiken on ihan järkevää ja kierrätys myös ekologista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaan leviävä persaukisuus ei tiedä hyvää Suomen tulevaisuudelle. Talous pitäisi saada pysyvään noin 3 prosentin kasvuun ja sitä tavoitetta ei samojen tavaroiden toisille lainailu pientä korvausta vastaan edistä.

        Miksi pitäisi olla jatkuvaa talouskasvua, ei se edes hyödytä tavallsia työläisiä, tehkööt enemmän töitä ketkä haluaa talouttaan kasvattaa, osinkojen jakaminen pois yrityksestä ei edistä yritysten menestymistä eikä talouskasvua. Voitot mitä ei sijoiteta yritykseen jaettava työntekijöille ja sijoittelijat töihin niin se on oikea tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhän puhetta. Hyvin tienaavat kyllä kuluttavat eivätkä selittele tuollaisia. Jos se ei ole auto niin se on joku muu.

        Raha ei kasva puussa, sijoittelijoile jaettu on hukkaan heitettyä, siksi niitä laskukausia tuleekin kun ei ole käyetty rahoja yritykseen. Hyvä asia että ne sijoittelijatkin menettää usein kaiken :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten missään nimessä liiku autolla, koska sekin on ollut joskus uusi. Kannatat nimittäin silloin idiotismia.

        Tottakai ne vanhat on järkevää käyttää loppuun kun kerran joskus ostettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaan leviävä persaukisuus ei tiedä hyvää Suomen tulevaisuudelle. Talous pitäisi saada pysyvään noin 3 prosentin kasvuun ja sitä tavoitetta ei samojen tavaroiden toisille lainailu pientä korvausta vastaan edistä.

        Minulle ei ole vielä kukaan ymmärrettävällä tavalla kertonut sitä, mitä se talouskasvu oikein on, joten en tajua koko käsitettä. Sen minä ymmärrän, että kaiken turhan toiminnan (viihdeteollisuus, massaturismi, sodat yms. hömppätoiminnot) lisääntyessä maailmassa energiaa kulutetaan aina enemmn ja enemmän, ja pääosaa siinä näyttelee fossiilinen energia. Kun fossiilinen energia loppuu tai tulee liian kalliiksi, niin silloin kaikki turha toimeliaisuus maailmasta loppuu eli "talouskasvu" pysähtyy automaattisesti. Sen jälkeen kukaan ei enä elvistele kerskakuluttamisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai ne vanhat on järkevää käyttää loppuun kun kerran joskus ostettu.

        Vaan sinä et voi, koska auto on ollut joskus uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle ei ole vielä kukaan ymmärrettävällä tavalla kertonut sitä, mitä se talouskasvu oikein on, joten en tajua koko käsitettä. Sen minä ymmärrän, että kaiken turhan toiminnan (viihdeteollisuus, massaturismi, sodat yms. hömppätoiminnot) lisääntyessä maailmassa energiaa kulutetaan aina enemmn ja enemmän, ja pääosaa siinä näyttelee fossiilinen energia. Kun fossiilinen energia loppuu tai tulee liian kalliiksi, niin silloin kaikki turha toimeliaisuus maailmasta loppuu eli "talouskasvu" pysähtyy automaattisesti. Sen jälkeen kukaan ei enä elvistele kerskakuluttamisella.

        Ei lopu kun on ydinvoimaa ja loput kattaa aurinko- ja tuulivoima. Hurjaa vauhtia kyllä sähkönkuluts kasvaa sähköautojen takia, pitäisi uusi ydinvoimala laskuttaa sähköautoilijoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lopu kun on ydinvoimaa ja loput kattaa aurinko- ja tuulivoima. Hurjaa vauhtia kyllä sähkönkuluts kasvaa sähköautojen takia, pitäisi uusi ydinvoimala laskuttaa sähköautoilijoilta.

        Ainakin lentoliikenne loppuu maailmasta, kun kerosiini loppuu. Yksikään mannertenvälinen matkustajakone ei nouse ilmaan, ja kaikki sotilaskoneetkin pysyvät maassa. Laivaliikennekin käytännössä loppuu kokonaan. Talouskasvun edellytykset menevät silloin aika huonoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan sinä et voi, koska auto on ollut joskus uusi.

        Kerro ihmeessä logiikkasi, se auto on jos ostettu ja käytetty, ei sen käyteyn ostaminen muuta mitään, mutta romuttaminen olisi luonnonvarojen tuhlaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin lentoliikenne loppuu maailmasta, kun kerosiini loppuu. Yksikään mannertenvälinen matkustajakone ei nouse ilmaan, ja kaikki sotilaskoneetkin pysyvät maassa. Laivaliikennekin käytännössä loppuu kokonaan. Talouskasvun edellytykset menevät silloin aika huonoiksi.

        Onhan jo akuilla toimivia lentokoneita ja kun todennäköisesti koko ja paino saadaan pienemmäksi niin voi käyttää matkustajakoneissakin. Sotilaskalusto ja metsätyökoneet paljon hankalampia kun metsässä vaikea ladata, tosin liikuteltavia ydinvoimaloitakin on jo kehitetty. Aika hitaasti näyttää akut kuitenkin kehittyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lopu kun on ydinvoimaa ja loput kattaa aurinko- ja tuulivoima. Hurjaa vauhtia kyllä sähkönkuluts kasvaa sähköautojen takia, pitäisi uusi ydinvoimala laskuttaa sähköautoilijoilta.

        Hurjaa vauhtia? Ei sinua ainakaan matemaattisilla lahjoilla ole siunattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihmeessä logiikkasi, se auto on jos ostettu ja käytetty, ei sen käyteyn ostaminen muuta mitään, mutta romuttaminen olisi luonnonvarojen tuhlaamista.

        Sinä et voi kulkea autolla, koska auto on ollut joskus uusi, mitä sinä et hyväksy.

        Elä niin kuin opetat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et voi kulkea autolla, koska auto on ollut joskus uusi, mitä sinä et hyväksy.

        Elä niin kuin opetat.

        Kaikkein ekologisinta ja myös taloudellisinta on silti ajaa autot loppuun saakka. Mitä
        pidempään autolla ajaa niin sitä parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurjaa vauhtia? Ei sinua ainakaan matemaattisilla lahjoilla ole siunattu.

        Onko tietämättömyytesi siunaus?

        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa – Fingrid: ”Kaksinkertaistuu 10 vuodessa”
        – Suomen sähkönkulutukselle ennustetaan tosi voimakasta kasvua. Sähkönkulutus voi kaksinkertaistua vuoteen 2035 mennessä eli 10 vuoden sisällä, sanoo Fingridin strategisen verkkosuunnitteluyksikön päällikkö Mikko Heikkilä."
        https://yle.fi/a/74-20130045

        Uutta ydinvoimalaahan ne suunnittelee valtion tukemana, rahat otettava sähköautoilijoilta ja muilta suurkuluttajilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et voi kulkea autolla, koska auto on ollut joskus uusi, mitä sinä et hyväksy.

        Elä niin kuin opetat.

        Missä se logiikkasi on , olen kertonut vain itse ajavani käytetyllä koska se tulee minulle helvemmaksi, mutta on myös ekologisempaa kuin romuttaa ne käytetyt autot ja ostaa uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et voi kulkea autolla, koska auto on ollut joskus uusi, mitä sinä et hyväksy.

        Elä niin kuin opetat.

        Olen päinvastoin kiittänyt uusien autojen ostajia että riittää jatkossakin käytettyjä, mutta sähköautot ovat ainakin toistaiseksi kertakäyttöisiä, eihän niihin kannata uusia akkuja joten pitäisi ostaa ekologisempia polttomoottoriautoja mitkä kelpaa käyettyinäkin vielä pitkän aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietämättömyytesi siunaus?

        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa – Fingrid: ”Kaksinkertaistuu 10 vuodessa”
        – Suomen sähkönkulutukselle ennustetaan tosi voimakasta kasvua. Sähkönkulutus voi kaksinkertaistua vuoteen 2035 mennessä eli 10 vuoden sisällä, sanoo Fingridin strategisen verkkosuunnitteluyksikön päällikkö Mikko Heikkilä."
        https://yle.fi/a/74-20130045

        Uutta ydinvoimalaahan ne suunnittelee valtion tukemana, rahat otettava sähköautoilijoilta ja muilta suurkuluttajilta.

        Sähkön kulutuksen kasvu ei johdu sähköautoista vaan aivan muista syistä. Esimerkiksi Helsinki korvaa hiilivoimalat sähkökattiloilla mikä tarkoittaa sähkön kulutuksen kasvua siellä. Samoin vetytuotanto lisää huimasti sähkön käyttöä, kuten myös datakeskukset. Ja tekoäly kuluttaa todella paljon sähköä myös.

        Sähköautot lisäävät sähkön kulutusta vain joitain prosentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön kulutuksen kasvu ei johdu sähköautoista vaan aivan muista syistä. Esimerkiksi Helsinki korvaa hiilivoimalat sähkökattiloilla mikä tarkoittaa sähkön kulutuksen kasvua siellä. Samoin vetytuotanto lisää huimasti sähkön käyttöä, kuten myös datakeskukset. Ja tekoäly kuluttaa todella paljon sähköä myös.

        Sähköautot lisäävät sähkön kulutusta vain joitain prosentteja.

        Itse asiassa tuo kaikki selitettiin myös artikkelissa. Sähköautot eivät lisää noin paljon sähkönkulutusta. Toki ne ovat pieni lisä sähkön kulutuksen kasvusta, mutta vaikka sähköautoihin ei siirryttäisi niin sähkön kulutus silti kasvaisi paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön kulutuksen kasvu ei johdu sähköautoista vaan aivan muista syistä. Esimerkiksi Helsinki korvaa hiilivoimalat sähkökattiloilla mikä tarkoittaa sähkön kulutuksen kasvua siellä. Samoin vetytuotanto lisää huimasti sähkön käyttöä, kuten myös datakeskukset. Ja tekoäly kuluttaa todella paljon sähköä myös.

        Sähköautot lisäävät sähkön kulutusta vain joitain prosentteja.

        Olet erittäin väärässä. Pelkästään 2 700 000 henkilöautoa kuluttaisi sähköä 9.2 TWh eli lähes koko viimeksi rakennetun ydinvoimalan vuosituotannon verran, mikä toimiessaan on 12 TWh. Kun lisäksi otetaan 500 000 pakettiautoa, linja-autoa, rekkaa jne, kulutus todennäköisesti tuplaantuisi. Mistä kuvittelet sellaisen tehomäärän ykskaks otettavan ja siirtoverkko ei kestä nykyistäkään kulutusta. Lisäksi pitäisi rakentaa valtavasti latauspaikkoja eli tuo on pelkkää utopiaa että toteutuisi lähiaikoina.

        Laskussa käytetty keskimääräistä ajoa 17 000km/vuosi ja 0,20 kWh/km. Lisäksi raskasliikenne ja pakettiautot ajaa paljon enemmän kuin henkilöautoilla, voit etsiä tiedot jos kiinnostaa.

        "Suomessa oli vuoden 2024 lopussa liikennekäytössä noin 3,2 miljoonaa autoa, joista noin 2,7 miljoonaa oli henkilöautoja. Pakettiautoja oli liikennekäytössä noin 346 000, kuorma-autoja noin 90 000 ja linja-autoja noin 11 100. Autokannan koko on ollut viime vuosikymmenen aikana kasvanut keskimäärin 1,0 prosentilla ja väestön määrä keskimäärin 0,3 prosentilla vuodessa. "
        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_autot

        OL3 maksoi 8.5 mrd € eli saman verran vähintään siis kerättävä sähköautoilijoilta rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se logiikkasi on , olen kertonut vain itse ajavani käytetyllä koska se tulee minulle helvemmaksi, mutta on myös ekologisempaa kuin romuttaa ne käytetyt autot ja ostaa uusi.

        Sinun mielestäsi uuden auton ostaminen on idiotismia. Jos siis ajat käytetyllä autolla, niin olet idiootti, koska autosi on ollut joskus uusi. Ilmoitit siis olevasi idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet erittäin väärässä. Pelkästään 2 700 000 henkilöautoa kuluttaisi sähköä 9.2 TWh eli lähes koko viimeksi rakennetun ydinvoimalan vuosituotannon verran, mikä toimiessaan on 12 TWh. Kun lisäksi otetaan 500 000 pakettiautoa, linja-autoa, rekkaa jne, kulutus todennäköisesti tuplaantuisi. Mistä kuvittelet sellaisen tehomäärän ykskaks otettavan ja siirtoverkko ei kestä nykyistäkään kulutusta. Lisäksi pitäisi rakentaa valtavasti latauspaikkoja eli tuo on pelkkää utopiaa että toteutuisi lähiaikoina.

        Laskussa käytetty keskimääräistä ajoa 17 000km/vuosi ja 0,20 kWh/km. Lisäksi raskasliikenne ja pakettiautot ajaa paljon enemmän kuin henkilöautoilla, voit etsiä tiedot jos kiinnostaa.

        "Suomessa oli vuoden 2024 lopussa liikennekäytössä noin 3,2 miljoonaa autoa, joista noin 2,7 miljoonaa oli henkilöautoja. Pakettiautoja oli liikennekäytössä noin 346 000, kuorma-autoja noin 90 000 ja linja-autoja noin 11 100. Autokannan koko on ollut viime vuosikymmenen aikana kasvanut keskimäärin 1,0 prosentilla ja väestön määrä keskimäärin 0,3 prosentilla vuodessa. "
        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_autot

        OL3 maksoi 8.5 mrd € eli saman verran vähintään siis kerättävä sähköautoilijoilta rahaa.

        Hurjaa vauhtia? No ei sinua ainakaan matemaattisilla lahjoilla ole siunattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestäsi uuden auton ostaminen on idiotismia. Jos siis ajat käytetyllä autolla, niin olet idiootti, koska autosi on ollut joskus uusi. Ilmoitit siis olevasi idiootti.

        Ihan itse todistit olevasi idiootti kun et tajua ettei se käytetty auto ole uusi :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurjaa vauhtia? No ei sinua ainakaan matemaattisilla lahjoilla ole siunattu.

        No kerropa mikä laskussa väärin, tiedot ovat virallista lähteistä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan itse todistit olevasi idiootti kun et tajua ettei se käytetty auto ole uusi :D

        Siinä joutui jänkkäävä persaukinen idiootti nyt jalankulkijaksi, kun ideologia ei anna myöten ajaa autolla, joka on ollut joskus uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerropa mikä laskussa väärin, tiedot ovat virallista lähteistä :D

        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa"

        No montako niitä sähköautoja Suomessa on? Voin vinkata ettei edes kahta miljoonaa.

        Ei pidä mölistä mistään hurjista kasvuista aikaisintaan 30 vuoden päässä vallitsevan tilanteen vuoksi. Ja autokanta kutistuu muutenkin, kun suuret ikäluokat kuolevat pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä joutui jänkkäävä persaukinen idiootti nyt jalankulkijaksi, kun ideologia ei anna myöten ajaa autolla, joka on ollut joskus uusi.

        Siinä joutuu jänkkäävä persaukinen idiootti jalankulkija jatkamaan jalan liikkumista kun ei ole varaa ostaa uutta eikä köytettyä autoa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa"

        No montako niitä sähköautoja Suomessa on? Voin vinkata ettei edes kahta miljoonaa.

        Ei pidä mölistä mistään hurjista kasvuista aikaisintaan 30 vuoden päässä vallitsevan tilanteen vuoksi. Ja autokanta kutistuu muutenkin, kun suuret ikäluokat kuolevat pois.

        Etkö osaa lukea?
        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa – Fingrid: ”Kaksinkertaistuu 10 vuodessa”

        Ja kun on tarkoitus mahdollisimman nopeasti muuttaa autokanta sähköautoiksi niin sitä enemmän sähkönkuluts kasvaa. 2035 haluavat lopettaa jo polttomoottoriautojen myynnin kokonaan. Ydinvoimalan rakentaminen kestää todella kauan eikä tunnu löytyvän rahoittajiakaan, parasta alkaa keräämään rahat sähköautoilijoilta jo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea?
        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa – Fingrid: ”Kaksinkertaistuu 10 vuodessa”

        Ja kun on tarkoitus mahdollisimman nopeasti muuttaa autokanta sähköautoiksi niin sitä enemmän sähkönkuluts kasvaa. 2035 haluavat lopettaa jo polttomoottoriautojen myynnin kokonaan. Ydinvoimalan rakentaminen kestää todella kauan eikä tunnu löytyvän rahoittajiakaan, parasta alkaa keräämään rahat sähköautoilijoilta jo nyt.

        Mitä ihmettä oikein sekoilet? Pelkästään tuulivoimakapasiteettia on Suomessa valmiina 10 miljoonalle sähköautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein sekoilet? Pelkästään tuulivoimakapasiteettia on Suomessa valmiina 10 miljoonalle sähköautolle.

        Mitä ihmettä oikein sekoilet? Sähkö ei riitä nytkään koko ajan, saati kun kulutus tuplaantuu 10 vuodessa ja vielä enemmän jos sähköautot yleistyy nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein sekoilet? Sähkö ei riitä nytkään koko ajan, saati kun kulutus tuplaantuu 10 vuodessa ja vielä enemmän jos sähköautot yleistyy nopeammin.

        Pääosa tuosta lisääntyneestä kulutuksesta EI mene sähköautoihin. Kulutus lisääntyy kaksinkertaiseksi vaikka sähköautoja ei olisi olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet erittäin väärässä. Pelkästään 2 700 000 henkilöautoa kuluttaisi sähköä 9.2 TWh eli lähes koko viimeksi rakennetun ydinvoimalan vuosituotannon verran, mikä toimiessaan on 12 TWh. Kun lisäksi otetaan 500 000 pakettiautoa, linja-autoa, rekkaa jne, kulutus todennäköisesti tuplaantuisi. Mistä kuvittelet sellaisen tehomäärän ykskaks otettavan ja siirtoverkko ei kestä nykyistäkään kulutusta. Lisäksi pitäisi rakentaa valtavasti latauspaikkoja eli tuo on pelkkää utopiaa että toteutuisi lähiaikoina.

        Laskussa käytetty keskimääräistä ajoa 17 000km/vuosi ja 0,20 kWh/km. Lisäksi raskasliikenne ja pakettiautot ajaa paljon enemmän kuin henkilöautoilla, voit etsiä tiedot jos kiinnostaa.

        "Suomessa oli vuoden 2024 lopussa liikennekäytössä noin 3,2 miljoonaa autoa, joista noin 2,7 miljoonaa oli henkilöautoja. Pakettiautoja oli liikennekäytössä noin 346 000, kuorma-autoja noin 90 000 ja linja-autoja noin 11 100. Autokannan koko on ollut viime vuosikymmenen aikana kasvanut keskimäärin 1,0 prosentilla ja väestön määrä keskimäärin 0,3 prosentilla vuodessa. "
        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_autot

        OL3 maksoi 8.5 mrd € eli saman verran vähintään siis kerättävä sähköautoilijoilta rahaa.

        Ja luepa itse artikkeli, ei siinä mainittu sanallakaan sähköautoja.

        Ja muuten, sinun laskelmasi todistaa, että sähköautojen lisääntyminen selittää vain murto-osan tuosta lisäyksestä. Koko OL3 on noin 15 % Suomen sähkökapasiteetista. Esimerkiksi lauseesi

        "Pelkästään 2 700 000 henkilöautoa kuluttaisi sähköä 9.2 TWh eli lähes koko viimeksi rakennetun ydinvoimalan vuosituotannon verran, mikä toimiessaan on 12 TWh."

        Eli noin 10% sähkön kulutuksen lisäys. Ei lähimainkaan tuplaten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein sekoilet? Sähkö ei riitä nytkään koko ajan, saati kun kulutus tuplaantuu 10 vuodessa ja vielä enemmän jos sähköautot yleistyy nopeammin.

        Sähköautot lisäävät sähkön kulutusta alle 10%. Sähkön kulutus toki lisääntyy, mutta se lisääntyisi ilman sähköautojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet erittäin väärässä. Pelkästään 2 700 000 henkilöautoa kuluttaisi sähköä 9.2 TWh eli lähes koko viimeksi rakennetun ydinvoimalan vuosituotannon verran, mikä toimiessaan on 12 TWh. Kun lisäksi otetaan 500 000 pakettiautoa, linja-autoa, rekkaa jne, kulutus todennäköisesti tuplaantuisi. Mistä kuvittelet sellaisen tehomäärän ykskaks otettavan ja siirtoverkko ei kestä nykyistäkään kulutusta. Lisäksi pitäisi rakentaa valtavasti latauspaikkoja eli tuo on pelkkää utopiaa että toteutuisi lähiaikoina.

        Laskussa käytetty keskimääräistä ajoa 17 000km/vuosi ja 0,20 kWh/km. Lisäksi raskasliikenne ja pakettiautot ajaa paljon enemmän kuin henkilöautoilla, voit etsiä tiedot jos kiinnostaa.

        "Suomessa oli vuoden 2024 lopussa liikennekäytössä noin 3,2 miljoonaa autoa, joista noin 2,7 miljoonaa oli henkilöautoja. Pakettiautoja oli liikennekäytössä noin 346 000, kuorma-autoja noin 90 000 ja linja-autoja noin 11 100. Autokannan koko on ollut viime vuosikymmenen aikana kasvanut keskimäärin 1,0 prosentilla ja väestön määrä keskimäärin 0,3 prosentilla vuodessa. "
        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_autot

        OL3 maksoi 8.5 mrd € eli saman verran vähintään siis kerättävä sähköautoilijoilta rahaa.

        "Mistä kuvittelet sellaisen tehomäärän ykskaks otettavan ja siirtoverkko ei kestä nykyistäkään kulutusta. Lisäksi pitäisi rakentaa valtavasti latauspaikkoja eli tuo on pelkkää utopiaa että toteutuisi lähiaikoina."

        Koska tämä ei tapahdu nopeasti, vaan muutos vie kymmeniä vuosia. Olettamus, että muutos tapahtuu hetkessä on aivotonta typeryyttä. Ei ole yhtäkään ihmistä joka väittäisi muutoksen tapahtuvan hetkessä.

        Ja uusia tuulivoimaloita on rakenteilla tuhansia. Jos kaikki toteutuu niin tuulivoiman määrä moninkertaistuu. Nytkin tuulisella ilmalla tuulivoimalat tuottavat paljon enemmän sähköä kuin kaikki ydinvoimalat yhteensä. Monta kertaa enemmän kuin OL3. Jopa keskivertotuulellakin tuulivoimalat tuottavat tuplaten enemmän sähköä kuin OL3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääosa tuosta lisääntyneestä kulutuksesta EI mene sähköautoihin. Kulutus lisääntyy kaksinkertaiseksi vaikka sähköautoja ei olisi olemassa.

        Mitä selität, JOS kaikki auto muuttuisi sähklöautoiksi, niiden lataus vaatisi lähes OL3 tuoton ja siihenhän tähdätään, että polltikset poistuisi mahdollsimman nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja luepa itse artikkeli, ei siinä mainittu sanallakaan sähköautoja.

        Ja muuten, sinun laskelmasi todistaa, että sähköautojen lisääntyminen selittää vain murto-osan tuosta lisäyksestä. Koko OL3 on noin 15 % Suomen sähkökapasiteetista. Esimerkiksi lauseesi

        "Pelkästään 2 700 000 henkilöautoa kuluttaisi sähköä 9.2 TWh eli lähes koko viimeksi rakennetun ydinvoimalan vuosituotannon verran, mikä toimiessaan on 12 TWh."

        Eli noin 10% sähkön kulutuksen lisäys. Ei lähimainkaan tuplaten.

        Idiootti, se sähkönkulutuksen lisäys kerrotaan toisessa uutisessa.

        "Sähkön kulutus hurjassa kasvussa – Fingrid: ”Kaksinkertaistuu 10 vuodessa”
        – Suomen sähkönkulutukselle ennustetaan tosi voimakasta kasvua. Sähkönkulutus voi kaksinkertaistua vuoteen 2035 mennessä eli 10 vuoden sisällä, sanoo Fingridin strategisen verkkosuunnitteluyksikön päällikkö Mikko Heikkilä."
        https://yle.fi/a/74-20130045

        Sähköautot tarvitsisi siis yhden ydinvoimalan ja kaikki muu kulutus vielä monta lisää, mutta sähklöautoilijoiden pitää maksaa oma osansa sähkövoiman rakentamisesta eli n. 8.5 mrd €. Eikä kulut rajoitu siihen kun tarvitaan tehokkaampaa siirtoverkkoa, sähkön varastointia ja valtavati latauspaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä kuvittelet sellaisen tehomäärän ykskaks otettavan ja siirtoverkko ei kestä nykyistäkään kulutusta. Lisäksi pitäisi rakentaa valtavasti latauspaikkoja eli tuo on pelkkää utopiaa että toteutuisi lähiaikoina."

        Koska tämä ei tapahdu nopeasti, vaan muutos vie kymmeniä vuosia. Olettamus, että muutos tapahtuu hetkessä on aivotonta typeryyttä. Ei ole yhtäkään ihmistä joka väittäisi muutoksen tapahtuvan hetkessä.

        Ja uusia tuulivoimaloita on rakenteilla tuhansia. Jos kaikki toteutuu niin tuulivoiman määrä moninkertaistuu. Nytkin tuulisella ilmalla tuulivoimalat tuottavat paljon enemmän sähköä kuin kaikki ydinvoimalat yhteensä. Monta kertaa enemmän kuin OL3. Jopa keskivertotuulellakin tuulivoimalat tuottavat tuplaten enemmän sähköä kuin OL3.

        Vai tuhansia :D
        174 rakenteilla ja yhteisteho 1129MW.

        Sähkönkulutus tuplaantuu jo kymmenessä vuodessa ja jos polttisten myynti loppuu kymmenen vuoden kuluttua niin sähköautot lisääntyy sen jälkeen hyvin nopeasti.

        Tuulivoimaloita ei voi rakentaa rajattomasti ja sähköä pitäisi saada tasaisesti eikä vain silloin kun tulee, meinaatko että sähköautoilijat lataa vain tuulisina päivinä?

        Tuulivoimalatkin maksaa ja vanhimpia pitää purkaa jo nyt, vihreät vastustaa niitäkin samoin kuin aurinkovoimalaoita mitkä vie valtavat maa-alat, ydinvoima edullisin pitemmän päälle ja vie vähiten tilaa.

        "Tuulivoimalan käyttöikä on 20–30 vuotta, jonka aikana osia joudutaan vaihtamaan ja korjaamaan."
        https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusiutuva_energia/tuulivoima/tuulivoima_suomessa/tuulivoimateknologia''

        Ne joutuu uusimaan siis 3x yhden ydinvoimalan käyttöaikana ja purkaminen ja kierrätys maksaa myös. Samoin ydinvoimalle pitäisi laskea kuluihin myös ydinjätteiden varastoinnin kulut.

        Ydinvoimalan rakentaminen kestää 10-20 vuotta joten niitä pitäisi olla monta rakenteilla nyt jo. Rahaa kerättävä sähköautoillijoilta koko ajan ettei tule kerralla jättimaksut siitä 8.5mrd voimalasta.


    • Anonyymi

      No ethän sinäkään. Sullahan on vain vanha ruostunut Jopo. Hommaa nyt siihen edes valot.

    • Anonyymi

      Hyvä olla näitä "Rikkaita" no velaksi ostajia jotka mahdollistaa hyvien käytettyjen tarjonnan

    • Anonyymi

      Autoa ei lasketa varallisuuteen. Varallisuutta ovat käteinen raha (pankkitilillä tietysti), osakkeet ja kiinteistöt (asunnot, tontit, metsä). Suomalainen on niin kateellinen, että auto on jokin varallisuuden mittari, vaikka muualla maailmassa ymmärretään että autoon mennyt raha on mennyt ja sillä sipuli.

      • Anonyymi

        Riippuu autosta, joidenkin arvo noussut satoja %, mutta sähköautoilla tuskin niin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta, joidenkin arvo noussut satoja %, mutta sähköautoilla tuskin niin käy.

        Harvinaisia poikkeuksia ei kannattaisi edes mainita, ne on jotain vanhoja museoautoja, klassikoita joiden arvo voi nousta, mutta tavallisissa käyttöautoissa ei varmasti milloinkaan arvo nouse tavanomaisen käyttöiän aikana, olipa se sähköauto tai polttis.

        Itse olen kaksi uutta autoa ostanut, viimeisin vuodelta 2016, mutta tuskinpa enää uutta milloinkaan ostan, jollei sitten tule joku lottovoitto tms. joka parantaisi rahatilannetta oleellisesti. Ajelen tällä autolla niin kauan kuin pystyn, melko vähällä ajolla on ollut niin on vielä hyväkuntoinen, tuskin vaihtamalla johonkin käytettyyn autotilanne paranisi yhtään.


    • Anonyymi

      Olen säälinyt niitä, jotka ovat hankkineet uuden auton ja menettäneet valtavasti
      rahaa arvonalentumisen myötä. Olen myös säälinyt niitä, jotka ovat jatkuvasti
      juosseet uusien autojen kanssa ohjelmien "päivityksessä" eli ovat joutuneet
      harsimaan heille myytyä puolivalmistetta jollakin lailla käyttökuntoon.
      Käytetyssä on ne hajoavat osat suureksi osaksi vaihdettu ja sillä voi
      ajella useita vuosia huolettomasti. Mielestäni 5-6 t€:n auto on optimiostos.

      • Anonyymi

        Mä sit taas säälin ihmisiä jotka ovat niin rahakeskeisiä että eletään laskin kädessä ja lasketaan kalenterista jotain arvonalenemaa. Kannattaa hommata sellainen työ että ei tarvitse laskea. Sen kun tuhlaa menemään. Jos mulla olisi rahaa niin nauttisin siitä kyllä myös tuhlaamalla enkä säästämällä kunnes kuolen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä sit taas säälin ihmisiä jotka ovat niin rahakeskeisiä että eletään laskin kädessä ja lasketaan kalenterista jotain arvonalenemaa. Kannattaa hommata sellainen työ että ei tarvitse laskea. Sen kun tuhlaa menemään. Jos mulla olisi rahaa niin nauttisin siitä kyllä myös tuhlaamalla enkä säästämällä kunnes kuolen.

        Silloin juuri ei tarvitse laskea kun ajaa käytetyllä ja voi pitää vaikka vapaavuosia töistä kun rahat riittää elämiseen ilman työtäkin. Säälittävää katsoa miten jotkut raataa itsensä hengiltä että olisi varaa uuteen autoon, taloon jne ja kaiken lisäksi eukko vie monelta kaiken mitä saa.


    • Anonyymi

      Yleensä, lähes aina teen hankinnat tuottavuutta ajatellen. Tuotteesa luopuessa siitä on saatava voittoa, tai edes sama minkä on itse maksanut. Koen, että auto on sijoituksena todella huono. Lyhyet matkat (alle 2 km) ajan pyörällä, tai kävelen, pidemmät taksilla.
      Taksi on todella kätevä, aivan ehdoton kulkuneuvo.

      • Anonyymi

        Aika on rahaa, siksi auto ja säästää hermojakin todella paljon. Surkeaa nähdä miten jotkut ajaa pyörällä tai kävelee säällä kuin säällä, valmiiksi hikisiä töihin tullessa ja sairastelevat. Kävellen kuolee ihmisiä kaatuessaan 10x enemmän kuin autolla, pyöräilyn liukkaalla luulisi olevan vielä vaarallisempaa.


    • Anonyymi

      Olen ostellut uusia autoja mutta en enää . Auto ei tuo mitään egoa kohottavaa

    • Anonyymi

      99% ihmisistä jotka hommaa auton ei hommaa autoa egoillakseen tai muka varakkuutta näyttääkseen, oli se uusi tai käytetty. 1% koostuu niistä egoilijoista ja köyhistä jotka itkee kateuttaan. Tälläkin palstalla riittää niitä kolaa litkiviä hikiperseitä jotka tarviitsisi oikeasti naisen, ei sitä autoa.

    • Anonyymi

      Uuden ostin 5 vuotta sitten.
      Kävin a- liikkeessä, 10 tuhatta eskoo
      on arvo tipahtanut.
      Bensa 2019 kärry.
      40 tkm.
      Aivan normi homma.

    • Anonyymi

      Maailmalla sähköautojen mynti vähentynyt ja cybertuck myy vain murto-osan tavoitteesta. Sähköautojen valmistajia menee myös koinkurssiin koko ajan.

      "Neljännesmiljoonan-puolen miljoonan myydyn auton sijaan ensimmäisen 12 kuukauden aikana, eli marraskuusta 2023 marraskuuhun 2024 S&P Global Mobility kertoo, että autoja rekisteröitiin Yhdysvalloissa 35 236 kappaletta."
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c1ff1a67-55d7-4d05-9107-680b5411f72a

      Onneksi noita rmuja ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen yhtään, tilaukset peruttu.

    • Anonyymi

      974 miljoonaa polttista on ympäri Telluksen olemassa.
      On siinä viher- höperöllä työmaata kun aikoo korvata sähkiksillä.
      Eipä silti, eihän viherihmisillä ole mitään käsitystä todellisesta maailmasta & elämänmenosta.
      Ja Eu- peesaa
      hah
      hah
      haa
      UTOPIAA

      • Anonyymi

        Jos haluttaisiin ajatella vihreästi niin sähköautojen pitäisi olla pienitehoisia ja kevyitä, nyt ne ovat pääasiassa juuri päinvastaisia ja silti niitä tuetaan. Mihin tarvitaan monen tonnin järkäleitä mitkä kiihtyy 2-5s 0-100km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluttaisiin ajatella vihreästi niin sähköautojen pitäisi olla pienitehoisia ja kevyitä, nyt ne ovat pääasiassa juuri päinvastaisia ja silti niitä tuetaan. Mihin tarvitaan monen tonnin järkäleitä mitkä kiihtyy 2-5s 0-100km/h.

        " Jos haluttaisiin ajatella vihreästi niin sähköautojen pitäisi olla pienitehoisia ja kevyitä, nyt ne ovat pääasiassa juuri päinvastaisia ja silti niitä tuetaan. Mihin tarvitaan monen tonnin järkäleitä mitkä kiihtyy 2-5s 0-100km/h. "


        Lyhyeen työmatka-ajoon tarkoitetut autot voisivat hyvin olla keveitä sähkökäyttöisiä 2 - 4 hengen autoja, joiden suorituskyky ei tarvitse olla kaksinen. Pitkien matkojen ajoon tarkoitetut autot voisivat edelleen olla vähän raskaampia polttomoottorikäyttöisiä ajopelejä.

        Kunhan akustot vielä kehittyvät, ja toimintamatkaa saadaan lisää, niin sen jälkeen voitaisiin pitkien matkojen ajoonkin tarkoitettuja autoja muuttaa vähitellen sähkökäyttöisiksi. Mitään hoppua tähän ei kuitenkaan ole.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4954
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4005
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2341
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2144
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1948
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1838
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1195
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe