Nykyajan vitsaukset

Anonyymi-ap

Rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa, ✝️

Tänään puhutaan asioista, jotka todella riivaavat tätä meidän rakasta aikaamme. Mutta älkää huoliko, vaikka puheeni aiheet ovat vakavia, niissä on myös ripaus huumoria – sillä nauruhan on sielulle kuin sade kuivuneelle pellolle.

Me elämme aikaa, jossa teknologia on kehittynyt, mutta sydämemme eivät ole. Joskus tuntuu, että tahti kiihtyy, mutta suunta on hukassa. Katsokaamme siis yhdessä nykyajan ongelmia Jumalan valossa – ja ehkä hieman pilke silmäkulmassa.

1. Kiire – Elämä kuin 100 metrin sprintti

Eikö olekin niin, että nykyään ihmisillä on aina kiire, mutta kukaan ei oikein tiedä, minne he ovat menossa? Kiireestä on tullut modernin elämän jumala. Me laitamme kellomme soimaan viisi minuuttia aiemmin, jotta ehtisimme stressata pidempään.

Mutta Jeesus ei koskaan sanonut opetuslapsilleen: “Juoskaa, että ehdimme seuraavaan kokoukseen.” Ei, hän sanoi: “Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat, niin minä annan teille levon” (Matt. 11:28).
Ehkä meidän pitäisi kysyä: Olemmeko liian kiireisiä elämään ja rakastamaan? Jumala loi ajan meille lahjaksi, mutta me olemme tehneet siitä orjuuttajan.

2. Some-maailma – Peukutuksia ja vertailuja

Voi tätä sosiaalisen median aikaa! Tuntuu, että nykyään ihmisen arvo mitataan tykkäyksillä ja seuraajilla. Postaat kuvan hienosta ateriasta, ja seuraavassa hetkessä joku on tehnyt saman viiden ruokalajin illallisella – kynttilät ja viulistit taustalla. Kateus syntyy nopeammin kuin ehtii sanoa “algoritmi.”

Mutta muistakaamme, rakkaat ystävät, Jumala ei tarkista meidän profiilikuvaamme, vaan sydäntämme. Häntä ei kiinnosta, kuinka monta seuraajaa sinulla on, vaan ketä sinä seuraat. Kysykäämme itseltämme: seuraanko enemmän Kristusta vai influenssereita?

3. Kulutusjuhla – Osta, heitä pois, osta lisää

Nykyajan toinen nimi voisi olla “osta enemmän, vaikka et tarvitse mitään.” Meidän kaappimme ovat täynnä tavaraa, mutta sydämemme ovat tyhjiä. On Black Friday, Cyber Monday ja Loputonta Ostohysteria Keskiviikko.

Ja kuitenkin Raamattu muistuttaa: “Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle” (Matt. 6:19). Mutta me sanomme: “Paitsi jos ne ovat alennuksessa.” Veljet ja sisaret, ehkä meidän olisi aika lopettaa tavaroiden metsästäminen ja alkaa metsästää Jumalan valtakuntaa.

4. Viestittelyn paradoksi – Paljon puhetta, vähän asiaa

Rakkaat ystävät, miksi tekstiviestien määrä kasvaa, mutta viestin sisältö kutistuu? Me lähetämme viestejä kuten “K” tai pelkän peukalon. On kuin nykyajan kommunikaatio olisi muuttunut muinaiseksi luolamaalaukseksi.

Mutta Jumala loi meidät yhteyteen, ei pelkkiin viesteihin. Hän ei lähettänyt meille emoji-sydäntä, vaan oman Poikansa. Joten soita tänään jollekin, äläkä pelkää puhua pidempään kuin “Moi, mitä kuuluu, pitää mennä.”

5. Luonnosta vieraantuminen – Kaukana kedon kukista

Ihmiset puhuvat tänä päivänä luonnon puolesta, mutta harva tuntee sitä oikeasti. Kysy joltakulta, miltä koivun lehti näyttää, ja vastaus on: “Onko se se vihreä vai se, joka tulee syksyllä?”

Luomakunta on Jumalan suuri lahja, mutta olemme unohtaneet sen kauneuden. Jeesuskin puhui kedon kukista ja taivaan linnuista (Matt. 6:26–29), mutta me katsomme vain ruutujemme kuvia, joissa on suodattimet päällä. Ehkä meidän on aika nousta sohvalta, mennä ulos ja muistaa, että Jumala puhuu meille myös tuulen kuiskauksessa ja purojen solinassa.

6. Itsekkyys – Minä, minä ja vielä kerran minä

Moderni elämä tuntuu olevan yhden henkilön show: “Kaikki minulle, nyt heti.” Mutta Jeesus ei koskaan sanonut: “Rakasta itseäsi yli kaiken ja vähän vähemmän lähimmäistäsi.” Hän kutsuu meitä epäitsekkyyteen, siihen, että asetamme toiset itsestämme edelle.

On sanottu, että nykyaikana ihmiset tekevät enemmän selfieitä kuin hyviä tekoja. Ehkä meidän pitäisi vaihtaa linssi – ei katsomaan itseämme, vaan katsomaan, miten voisimme palvella muita.

Päätössanat – Toivoa on!

Rakkaat ystävät, älkää masentuko, vaikka maailma on täynnä haasteita. Sillä onhan meillä suuri lohdutus: Jumalan armo ei koskaan vanhene, eikä hänen rakkautensa lopu. Tärkeintä ei ole täydellisyys, vaan se, että yritämme.

Naurakaamme yhdessä elämän hulluudelle, mutta tehkäämme myös parannusta, sillä jokainen päivä on uusi mahdollisuus elää paremmin – ja ehkä nauraa vähän enemmänkin. Muistakaamme, että Jumala on kuin hyvä isä, joka hymyilee, kun hänen lapsensa yrittävät, vaikka välillä kompuroivat.

Aamen. 🙏

0

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
        Tunteet
        37
        4875
      2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
        Maailman menoa
        498
        1541
      3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
        Maailman menoa
        77
        1080
      4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
        Idän uskonnot
        359
        998
      5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
        Ikävä
        77
        923
      6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
        Maailman menoa
        53
        901
      7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
        Ikävä
        59
        850
      8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
        Ikävä
        228
        804
      9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
        Ikävä
        48
        758
      10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
        Haapavesi
        57
        717
      Aihe