Päättäjät kameran eteen perustelemaan

Anonyymi-ap

Tiedättekö mitä minä kaipaan?

Minä kaipaan, että Kuhmoisten päättäjät tulisivat yksitellen kameran eteen perustelemaan miksi kannattavat tuulivoimaloita tänne tai miksi vastustavat?

On nimittäin ihan helppoa painaa nappulaa kumman tahansa näkemyksen puolesta, mutta minua kiinnostaisi tietää miksi kukakin on sitä mieltä kuin on. Kiitos.

268

2339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juuri näin pitää toimia hankkeessa joka vaikuttaa meidän kaikkien elämään. Avoimuutta päätöksentekoon. Ja kaikki hanketta puoltavat väittämät on kirjattava ylös, kirjattava kuka lupasi tätä ja tätä että aiheeseen voidaan myöhemmin palata jos /kun tarvetta tulee eikä tarvitse yrittää vedota että joku vakuutti ja joku lupasi vaan on mustaa valkoisella kuka mitäkin on sanonut. On senverran koko paikkakuntaa koskevasta päätöksestä kyse ettei sitä voida tehdä kevyin perustein ja myöhemmin vastuusta luistamalla.

• Anonyymi

" On senverran koko paikkakuntaa koskevasta päätöksestä kyse ettei sitä voida tehdä kevyin perustein ja myöhemmin vastuusta luistamalla."

Tuossa kommentissa on kiteytettynä koko asian ydin. Päätöstä ei pidä tehdä kevein perustein. Päätöksen vaikutukset ovat pitkälle tulevaisuuteen. Luulisi, että kuntapäättäjät ovat jo oppirahat maksaneet ja nähneet mitä seuraa vastuusta luistaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" On senverran koko paikkakuntaa koskevasta päätöksestä kyse ettei sitä voida tehdä kevyin perustein ja myöhemmin vastuusta luistamalla."

Tuossa kommentissa on kiteytettynä koko asian ydin. Päätöstä ei pidä tehdä kevein perustein. Päätöksen vaikutukset ovat pitkälle tulevaisuuteen. Luulisi, että kuntapäättäjät ovat jo oppirahat maksaneet ja nähneet mitä seuraa vastuusta luistaminen.

Puuttukaa, ettei taas käy "kauppamuseot" = pikaisesti pimeäsä.

• Anonyymi

Kannatetaan tätä . Kyllä pitää olla pokkaa julkisesti perustella kantansa asiaan.

• Anonyymi

Tottakai noin pitää toimia. Kuntapäättäjät ovatkin todella paljon vartijoina tuulivoimapäätöksissä. Päättäjien olisi kuitenkin hyvä muistaa, että päätösvaltaan sisältyy myös vastuu päätösten seurauksista. Lainsäätäjä on jättänyt vastuun tuulivoimasta aiheutuvien haittojen ehkäisemisestä ja haittojen korjaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä kokonaan kuntapäättäjille. Toivottavasti kuntapäättäjät ymmärtäisivät paremmin tämän vastuunsa, ja osaisivat myös ottaa oppia muualla tuulivoimapäätösten yhteydessä tehdyistä virheistä
      Liian suuria haittoja aiheuttavat hankkeet olisi parempi jättää kokonaan toteuttamatta.

• Anonyymi

Selvittävätkö virkamiehet ja valtuutetut asian vaativalla vakavuudella esimerkiksi riippumattomien asiantuntijoiden lausunnot melumallinnusohjeiden puutteista ja niistä seuraavista melutason aliarvioinneista? Suomesta löytyy lukuisia varoittavia esimerkkejä.Haluaisin että selvitykset olisivat kaikkien nähtävillä ja selvityksen tehneiden nimet alla.

• Anonyymi

Tuulivoiman tulo paikkakunnalle on iso päätös ja se tehdään yksinomaan kunnanvaltuustossa. Yhtäkään myllyä ei nouse ellei kunnanvaltuusto sitä hyväksy. Kuntapäättäjien vastuu on siis äärettömän suuri, koska tuulivoimaloiden sijoittamispäätökset ovat peruuttamattomia. Väärään paikkaan rakennettua tuulivoimalaa ei voida siirtää muualle, ja myös haittoihin vaikuttaminen on äärimmäisen vaikeaa sen jälkeen, kun tuulivoimalat ovat pystyssä ja toiminnassa. Olisi äärettömän tärkeää, että tuulivoimaloiden sijoituspäätökset perustuisivat luotettaviin selvityksiin, ja tuulivoimalat sijoitettaisiin riittävän kauas asutuksesta ja arvokkaista luontokohteista. Toivottavasti Kuhmoisten kunnanvaltuusto osaa asiansa ja ymmärtää faktat vaikka tuulivoimakuumeessa ovatkin.

• Anonyymi

Ja jos ne myllyt tarvitaan, niin vähintään valtuutetut voisi neuvotella kolminkertaiset korvaukset niille, joille myllyistä on oikeaa ja päivittäistä haittaa.

• Anonyymi

No anna kun arvaan. Eivät osaa😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja jos ne myllyt tarvitaan, niin vähintään valtuutetut voisi neuvotella kolminkertaiset korvaukset niille, joille myllyistä on oikeaa ja päivittäistä haittaa.

Niin ja jotenkin on asiatonta ivata huolissaan olevia ihmisiä kuinka näillä on muka oireita jo nyt yms. Viisas miettii etukäteen, varmistaa asioita, punnitsee vaihtoehtoja koska sen tuulivoimalan kanssa on sitten elettävä, se on ja pysyy. Nyt on se harkinnan aika. Harkitkaa tarkkaan.

• Anonyymi

Täällä vaan on ollut tapana että trio hoitaa tärkeät asiat; kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajat johtavat kunnanjohtajaa joka on tässä vain juoksupoika. He sopivat asiat etukäteen siten että videoitavassa valtuuston kokouksessa valtuuston’ 20 jäsentä ovat yksimielisesti ja ennalta sovitusti yhtä mieltä ja yhtä ainoaa ”puolueetonta” edustajaa vsstaan. Tämän tiedon pitäisi helpottaa valintaa seuraavilla vaali-uurnilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä vaan on ollut tapana että trio hoitaa tärkeät asiat; kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajat johtavat kunnanjohtajaa joka on tässä vain juoksupoika. He sopivat asiat etukäteen siten että videoitavassa valtuuston kokouksessa valtuuston’ 20 jäsentä ovat yksimielisesti ja ennalta sovitusti yhtä mieltä ja yhtä ainoaa ”puolueetonta” edustajaa vsstaan. Tämän tiedon pitäisi helpottaa valintaa seuraavilla vaali-uurnilla.

Ei kuulosta hyvältä toimintatavalta kuntalaisten kannalta. Että kolmen kopla sopii asiat keskenään ja muiden tehtävä on nyökytellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja jotenkin on asiatonta ivata huolissaan olevia ihmisiä kuinka näillä on muka oireita jo nyt yms. Viisas miettii etukäteen, varmistaa asioita, punnitsee vaihtoehtoja koska sen tuulivoimalan kanssa on sitten elettävä, se on ja pysyy. Nyt on se harkinnan aika. Harkitkaa tarkkaan.

Ja mitähän niistä oireita tulee???
        Se päässä vika ei muuta.

• Anonyymi

Monessa paikassa on lobbarit lahjoneet maanomistajat ja kunnanvaltuuston jäsenet ja joillain paikkakunnilla lobbareiden toiminta on saanut kyseenalaisia muotoja. Mutta raha houkuttaa kuntia joissa on velkaa ja menot ja tulot eivät kohtaa. Eipä ole kohta Suomen upeasta luonnosta mitään jälellä kun jokapuolella on valtavat alueet avohakattu ja tuulipuisto lyöty pystyyn. Varmaan joku joskus saa hyvät rahat pääsymaksuilla johonkin nyppylälle mistä pystyy ottamaan maisemakuvan ilman propellia. Koko tuulipuisto on typerä nimitys kun kyseessä on valtava teollisuusalue. Koko tämä homma on karannut käsistä eikä tässä ole mitään järkeä. Mikä tahansa muu voimalaitos riittää omalle koko läänille ja vielä naappureillekin mutta tuulivoimaloita pitää olla joka pitäjässä kymmeniä. Sairasta.

• Anonyymi

No todellakin aivan järjetön tilanne ja vielä kehdataan puhua tuulivoimaloista ja luontoarvoista samalla suulla, ikäänkuin tämä olisi parempi vaihtoehto 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No todellakin aivan järjetön tilanne ja vielä kehdataan puhua tuulivoimaloista ja luontoarvoista samalla suulla, ikäänkuin tämä olisi parempi vaihtoehto 😂

Eikä minkään muun voimalan alueelta joudu hehtaaritolkulla kaatamaan metsää eikä ne voimalat näy kilometrien päähän. Sähköä ne tuottavat 25/7 tuuli tai ei ja vähän eri määriä kuin nuo propellit. Suoraan sanottuna mietin kuinka tämmöisten tuulivoimaloiden pystyttäminen ympäri Suomea voi olla edes laillista. Ympäristörikoshan tuommoinen on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, ei minun takapihalle. Haluan, että vihreää sähköä tulee töpselistä, mutta minun kuntaan myllyjä ei saa tulla. Tekopyhää populismia. Ja taitaa partasuu itse kirjoitalla. .........vinkvink

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, ei minun takapihalle. Haluan, että vihreää sähköä tulee töpselistä, mutta minun kuntaan myllyjä ei saa tulla. Tekopyhää populismia. Ja taitaa partasuu itse kirjoitalla. .........vinkvink

On kyllä läpinäkyvää tuo partasuun toiminta. Onneksi niin. Eihän sitä voi uskoa kuin vähäjärkiset, helposti vietävissä olevat juntit. Kun katsoo sen porukkaa, niin ei kyllä pelota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei semmosta vihreää sähköä ole olemassakaan, se oli pelkkä sähköyhtiöiden markkinointikikka. Sinuunko se meni täydestä ? Et sä tiedä mitä sähköä sun pistorasiasta tulee ja voimalat myy sähköä toisilleen ja jopa Suomesta Ruotsiin ja toisinpäin. Tuo että kaadetaan kaikki metsät ja pilataan maisemat että saadaan yksi sähköhammasharja surisemaan on kuule kaikkea muuta kuin vihreää sähköä. Ja totta on että ylähuulen päälle on alkanut nyt vanhemmiten pari karvaa kasvaa vaikka olen nainen. En kumminkaan vielä partasuusta puhuisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On kyllä läpinäkyvää tuo partasuun toiminta. Onneksi niin. Eihän sitä voi uskoa kuin vähäjärkiset, helposti vietävissä olevat juntit. Kun katsoo sen porukkaa, niin ei kyllä pelota.

Mieti itse. Kynnät tien metsään, kaadat yli hehtaarin metsää, pystytät paikalle 300 metrisen tolpan vonkumaan ja välkkymään ja tappamaan lintuja ja hyonteisiä ja kylvämään ympärilleen mikromuovia ja sitten kun sirkus on ohi niin vsulla on yli satatonnia ongelmajätettä. Onko se sun mielestä vihreää energiaa mitä se tolppa silloin tällöin tuulella tuotti ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti itse. Kynnät tien metsään, kaadat yli hehtaarin metsää, pystytät paikalle 300 metrisen tolpan vonkumaan ja välkkymään ja tappamaan lintuja ja hyonteisiä ja kylvämään ympärilleen mikromuovia ja sitten kun sirkus on ohi niin vsulla on yli satatonnia ongelmajätettä. Onko se sun mielestä vihreää energiaa mitä se tolppa silloin tällöin tuulella tuotti ?

Ei ole vihreää sähköä nähnytkään, oot oikeessa mutta sen verran mä korjaan että yhdestä myllystä kertyy patisataa tonnia ongelmajätettä. Ja montas myllyä meille nyt tuleekaan ? Ne varmaan on innolla sit viemässä sitä romua pous täältä kun voimala ajetaan alas… voin kuvitella että ketään ei kiinnosta jälkiä siivota eikä kunnalla oo varaa eikä resursseja sellaseen, sehän on valtava operaatio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vihreää sähköä nähnytkään, oot oikeessa mutta sen verran mä korjaan että yhdestä myllystä kertyy patisataa tonnia ongelmajätettä. Ja montas myllyä meille nyt tuleekaan ? Ne varmaan on innolla sit viemässä sitä romua pous täältä kun voimala ajetaan alas… voin kuvitella että ketään ei kiinnosta jälkiä siivota eikä kunnalla oo varaa eikä resursseja sellaseen, sehän on valtava operaatio.

Sitten se jää kylvämään sitä mikromuovia ilmaan ja pelloille ikuisiks ajoiksi. Hajoaa ja heittelee siipiään maahan ja kaatuilee ja on ruma niinkuin oli tullessaankin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja ne ketkä nyt raijaa ne myllyt tänne ei tieteskään ole enää tavoitettavissa sitten kun voimala pitäisi purkaa, kukaan ei ole vastuussa ja kaikki jää levälleen, omistajat vaihtuneet moneen kertaan. Voitaisiinko sopia että ne päättäjät jotka myllyt tänne ottaa huolehtii myös jälkihoidon itse tai sitten heidän lapset tekee sen ? Mä niin haluan nähdä kun ne Teslan katolla vie myllyä kohti Riihimäkeä 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti et oo millään lailla mukana tässä hankkeessa kun sulla nuo sähköasiat on aika hakusessa. Ei töpselistä mitään sähköä tule. Sähkö tulee pistorasiasta mihin se töpseli laitetaan että sähköllä toimiva laite saa virtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei riitä hehtaari per mylly lähellekään mutta muuten kirjoitit hyhin 👌🏻

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei semmosta vihreää sähköä ole olemassakaan, se oli pelkkä sähköyhtiöiden markkinointikikka. Sinuunko se meni täydestä ? Et sä tiedä mitä sähköä sun pistorasiasta tulee ja voimalat myy sähköä toisilleen ja jopa Suomesta Ruotsiin ja toisinpäin. Tuo että kaadetaan kaikki metsät ja pilataan maisemat että saadaan yksi sähköhammasharja surisemaan on kuule kaikkea muuta kuin vihreää sähköä. Ja totta on että ylähuulen päälle on alkanut nyt vanhemmiten pari karvaa kasvaa vaikka olen nainen. En kumminkaan vielä partasuusta puhuisi.

"Kaadetaan kaikki metsät"😅😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi..voi.. että on yksinkertainen ihminen.."vinkumaan,välkkymään, tappamaan lintuja,hyönteisiä😂😅tämä oli huippu.Tappaa hyönteisiä 😂
        Mistä näitä ääliöitä sikiää??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi..voi.. että on yksinkertainen ihminen.."vinkumaan,välkkymään, tappamaan lintuja,hyönteisiä😂😅tämä oli huippu.Tappaa hyönteisiä 😂
        Mistä näitä ääliöitä sikiää??

Kannattaisi varmaankin ottaa asioista selvää ennen kuin niin kovasti vedet silmissä nauraa. Tutkijat laskivat mallinnuksessaan, että Saksan tuulivoimalat tappaisivat vuodessa 1,2 biljoonaa hyönteistä. Tutkimustietoa löytyy monista maista ja lisää tutkitaan parhaillaan. Sinulle varmaan on sekin uusi asia että meneillään on muutenkin hyönteiskato joten ei ole yhdentekevää tuokaan asia. Mieti aina ennen idiootiksi nimittämistä että tiedätkö tosiaan enemmän asiasta kuin se ” idiootti ”.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi varmaankin ottaa asioista selvää ennen kuin niin kovasti vedet silmissä nauraa. Tutkijat laskivat mallinnuksessaan, että Saksan tuulivoimalat tappaisivat vuodessa 1,2 biljoonaa hyönteistä. Tutkimustietoa löytyy monista maista ja lisää tutkitaan parhaillaan. Sinulle varmaan on sekin uusi asia että meneillään on muutenkin hyönteiskato joten ei ole yhdentekevää tuokaan asia. Mieti aina ennen idiootiksi nimittämistä että tiedätkö tosiaan enemmän asiasta kuin se ” idiootti ”.

Tai ääliö. Samapa tuo mitä halventavaa nimitystä käytät ihmisestä joka aivan varmasti tietää tuulivoimaloista ja energiantuotannosta muutenkin huomattavasti enemmän kuin vaikkapa sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

🔌Tämmöisestäkö teidän huusholliin tulee sähkö ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

🔌Tämmöisestäkö teidän huusholliin tulee sähkö ?

Tulee, olisko just nyt Norjasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulee, olisko just nyt Norjasta.

Mutta tuohan on töpseli. Annatko ainä töpselillä virtaa pistorasiaan ? Onko vaikka kahvinkeitin teillä pieni sähköntuottaja jonka virtaa jaat pistorasian kautta verkkoon ? Meillä töpseli on vain söhkökäyttöisen laitteen osa ja se laitetaan pistorasiaan mistä meille tulee sähkö. Onpa kumma että joillain toimii toisinpäin. Se on sitten vaarallinen kun töpseli on irti seinästä !

• Anonyymi

Tämä keskustelu on siis älyttömän hyvä ! Nykyään ei paljon tule luettua mutta tämä oli loistava iltalukeminen, piti ihan kuvakaappauksia ottaa parhaista paloista. Hyviä kommentteja joita oli ilo lukea kun näki että kirjoittajat oli perehtyneet aiheeseen. Itse sain pari uutta tietoa ja googlaamalla selvisi että pitivät paikkansa. Täytyy sanoa että koko sydämestäni toivon että Kuhmoinen saa olla vapaa myllyistä ja että muuallakin lopetetaan moinen hullutus.

• Anonyymi

Ulkomaisetkin yhtiöt havittelevat voimaloita Suomeen yhä enemmän koska täällä se käy vaivattomasti ja päättäjät ovat suopeita.
      Tilanne on toisenlainen niissä maissa, joissa tuulivoimaa on jo rakennettu kauan ja haitat ovat kaikkien nähtävissä. Saksassa yleinen mielipide on kääntynyt tuulivoimaa vastaan.
      Saksassa tuulivoimaloita vastustetaan, koska korkeina rakennelmina ne pilaavat maiseman, aiheuttavat melua ja ovat uhka eläin- ja lintulajeille. Asukkaat eivät halua voimaloita kotiensa lähelle. Arvostetut saksalaislääkärit ja alan tutkijat ovat jo esittäneet huolensa tuulivoimaloiden aiheuttamista terveyshaitoista. Myös Tanskassa tuulivoimarakentaminen on kohdannut jyrkkää vastustusta. Suurikokoisia voimaloita saa enää rakentaa vain merialueille.
      Norjan pääministeri ilmoitti vastikään, että valmisteltu kansallinen tuulivoimarakentamisen yleissuunnitelma hylätään. Lähes kaikki norjalaiskunnat vastustivat lausunnoissaan tuulivoimaloiden rakentamista alueelleen. Kielteistä kantaa perusteltiin tuuliturbiinien ja tierakentamisen aiheuttamilla haitoilla Norjan luonnolle ja tuntureille samalla, kun rahatuotot siirtyisivät alueiden ulkomaisille rakentajille.
      Suomessa tuulivoimayhtiöt saavat toimia vapaasti ja hankkia uusia tuotantoalueita. Investoijat voivat helposti siirtää saamansa voitot ulkomaisille emoyhtiöilleen. Suomessa ei ole osattu riittävästi huolehtia tuulivoiman haittojen ehkäisystä. Voimaan tulisi saattaa nykyistä paljon tiukemmat säännökset ja ohjeet tuulivoimaloiden ympäristön asukkaiden, luonnon sekä maiseman huomioon ottamisesta.

• Anonyymi

Hyvä tietää tämäkin kun jossain aiemmassa keskustelussa joku ” tietäjä ” niin selitti miten myllyistä ei ole mitään haittaa ja muualla Euroopassa vispilät pyörii asutuksen keskellä täyttä päätä. Ei se sitten ihan niin tainnut ollakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä tietää tämäkin kun jossain aiemmassa keskustelussa joku ” tietäjä ” niin selitti miten myllyistä ei ole mitään haittaa ja muualla Euroopassa vispilät pyörii asutuksen keskellä täyttä päätä. Ei se sitten ihan niin tainnut ollakaan.

Niin ja niissä Euroopan maissa missä myllyt tosiaan edelleen pyörii ei ole tämmöistä luontoa ollut kuin meillä, ei ole tuulivoimaloiden takia metsiä tarvinnut kaataa kun ei niitä ole ollutkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja niissä Euroopan maissa missä myllyt tosiaan edelleen pyörii ei ole tämmöistä luontoa ollut kuin meillä, ei ole tuulivoimaloiden takia metsiä tarvinnut kaataa kun ei niitä ole ollutkaan.

Isossa hankkeessa tulee ottaa huomioon ainutlaatuinen ympäristö ja luontoarvot. Jos myllyjen kanssa mennään pelkästään kunnan taloudellinen etu ja kunnan itsenäisenä pysyminen etu edellä, se kertoo päättäjien halusta pikaisesti ratkaista vain kunnan talous.

Kunnan talous voidaan rakentaa pitkälle tulevaisuuteen tähtäävällä strategialla, jota jo aikoinaan Mikko Hietamies ehdotti. Kunnasta puuttuu se punainen lanka, kuten Hietamies totesi ja lähti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isossa hankkeessa tulee ottaa huomioon ainutlaatuinen ympäristö ja luontoarvot. Jos myllyjen kanssa mennään pelkästään kunnan taloudellinen etu ja kunnan itsenäisenä pysyminen etu edellä, se kertoo päättäjien halusta pikaisesti ratkaista vain kunnan talous.

Kunnan talous voidaan rakentaa pitkälle tulevaisuuteen tähtäävällä strategialla, jota jo aikoinaan Mikko Hietamies ehdotti. Kunnasta puuttuu se punainen lanka, kuten Hietamies totesi ja lähti.

Niinpä. 2025 on varmaan jo lupa kuntapäättäjiltäkin odottaa kokonaisvaltaisempaa otetta kuntansa asioihin ja vastuuta päätöstensä seurauksista. Tässä tavoitellaan taikatemppua joka ratkaisisi kunnan talousongelmat ja jolla saisi aiemmin tehtyjen virheiden seurauksia piiloon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. 2025 on varmaan jo lupa kuntapäättäjiltäkin odottaa kokonaisvaltaisempaa otetta kuntansa asioihin ja vastuuta päätöstensä seurauksista. Tässä tavoitellaan taikatemppua joka ratkaisisi kunnan talousongelmat ja jolla saisi aiemmin tehtyjen virheiden seurauksia piiloon.

Hahaa… taikatemppupa hyvinkin mutta se kyllä näkyy eikä sitä piiloon saa moneen vuosikymmeneen !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu mutta kun toimivan pitkäntähtäimen strategian luominen vaatii todellista asioihin perehtymistä ja paljon sinnikästä työtä. Se ei mene niin että ” poikien kanssa sovittiin” ja mentiin taas kerran siitä missä aita on matalin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monella tapaa virheiden piilottelua on tehty, mutta aina jostakin virheet nostavat päätään. Siihen se päättäjien aika menee, kun yritetään keksiä aina isompia peitteitä virheille.
        Isot tuulimyllyt vievät huomion, mutta lopulta ne antavat päättäjille ankaran tuomion.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metsää on aina kaadettu ja tulee kaatumaan.Mikä helvetin Peräkylän porukka tänne on tullut vastustamaan metsän kaatamista???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metsää on aina kaadettu ja tulee kaatumaan.Mikä helvetin Peräkylän porukka tänne on tullut vastustamaan metsän kaatamista???

Tuulivoimalan ja voimalinjojen takia parturoidaan mielettömät määrät metsää ja pilataan luonto ja maisemat. Ei ole kyse vain Kuhmoisten hankkeesta. Maaperään jää myllyn alle tonnin betonivalut raudoituksineen. Tuo on tuhoamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuulivoimalan ja voimalinjojen takia parturoidaan mielettömät määrät metsää ja pilataan luonto ja maisemat. Ei ole kyse vain Kuhmoisten hankkeesta. Maaperään jää myllyn alle tonnin betonivalut raudoituksineen. Tuo on tuhoamista.

Se tuhannen kuution betonivalu per mylly jää sinne maahan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän ne peräkylän porukat yleensä enempikin ole niitä avohakkaajia ja salametsästäjiä ja tuskin osaavat paljon omaa nimeään enempää kirjoittaa. Ihmistuntemusta voisit hieman kehittää. Oletko tottunut siihen että mitätöit muita lokeroimalla milloin ääliöksi, milloin peräkylän juntiksi ? Entäs jos sellainen muiden lyttääminen ei tässä tapauksessa toimi ?

• Anonyymi

Hankkeen kannattajat ovat "aikaansa seuraavia" ja vastuttajat "onnettomia hissukoita".

• Anonyymi

No nyt on tullut kyllä tähänkin ketjuun tämä vääristely, liioittelu ja valehtelu. Olisi kiva, että asioista voitaisiin keskustella neutraalisti ja asiallisesti, sekä pysyä totuudessa. Ei tuommosella vouhotuksella pääse eteenpäin, ja sitä ei kyllä voi ottaa todesta.

• Anonyymi

Ei ole aihe missä olisi järkevää seurata neutraalina sivusta kun myllyt nousee omaan maisemaan ja pilaa sen seuraavat 30 vuotta .

• Anonyymi

Olisipa kiva jos kertoisit mikä kommentti täällä on valetta? Missä asiassa ei ole pysytty totuudessa ?

• Anonyymi

Mutta senkö voi ottaa todesta ettei 300 metriset myllyt pari kilometriä kirkolta haittaa mitään? Että ne tuovat rahaa ja hyöty kylälle on niin valtaisa että pikkuikävyydet unohtuu ? Eli siis pitää kritiikittömästi uskoa tuulivoimalobbareiden myyntipuheet ja puolueelliset selvitykset asiasta ?

• Anonyymi

Valtterin yleispätevä lause: se on vain pieni äänekäs joukko joka vastustaa mun superhyvää ajatusta.

• Anonyymi

Siinä puhessa on kyllä paljon totuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä puhessa on kyllä paljon totuutta.

Kyllä Suomessakin aletaan herätä haittoihin.

• Anonyymi

Muuta en sano kun että HULLUJA ootte jos kylänne pilaatte tuulivoimalalla. Sitten teillä ei oo tosiaan enää mitään .

• Anonyymi

Kannatattako myllyjä vaikka putinistit tulee ja kaataa ne parissa viikossa? Tai entä, jos myllyjen vastustajat kaataa ne ja syyt menee Putinille tai kylän kolmelle putinistille?

• Anonyymi

Mielenkiintoisen huomion tein näitä tuulivoimakeskusteluja lukiessa. Vastustajat kuvailevat haittoja joita myllyt aiheuttavat, ovat huolissaan ympäristöstä, maisemasta, luonnosta. Tuulivoiman kannalla olevat taas keskittyvät pelkästään henkilöihin eli pyrkivät vähättelemään vastustajien älyä, tietämystä, varallisuutta jne.
      Minusta tämä kertookin tuulivoiman kannattajista kaiken oleellisen.

• Anonyymi

Tämä ! Ovat tyyppejä jotka ovat tottuneet mitätöimään muita ihmisiä ja eri mielipiteitä. Jyränneet aina muut alleen.

• Anonyymi

Vastustajat tuovat esiinn jopa putinistit. Tämäkö asiallista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastustajat tuovat esiinn jopa putinistit. Tämäkö asiallista?

Nämä sinun putinistisi ilmaantuivat kuvioon tänään kun huomasit miten älytön koko tuulivoimahanke on .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä sinun putinistisi ilmaantuivat kuvioon tänään kun huomasit miten älytön koko tuulivoimahanke on .

Tajuttiin kyllä että tuo säikähti tuulivoimaa vastustavien älykkäitä argumentteja ja kirjallisen ilmaisun kykyjä ja yrittää epätoivoissaan kääntää keskustelua ihan muuhun 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tajuttiin kyllä että tuo säikähti tuulivoimaa vastustavien älykkäitä argumentteja ja kirjallisen ilmaisun kykyjä ja yrittää epätoivoissaan kääntää keskustelua ihan muuhun 😂

Jep,jep. Tässä on kyse samasta kuin silloin jos keskustellaan hankalasta aiheesta ja jollakin on esittää asiaan perusteltu ja faktapohjainen kannanotto niin se pyritään mitätöimään persuttelemalla. Nykyään vaikuttaakin usein siltä että jos ihminen on älykäs ja uskaltaa puhua tosiasioita niin suuri mölisevä joukko mylvii persua kun ei osaa keskustella. Nyt persuttelun tilalle on alkanut vaihtua tämä putinistijuttu.

• Anonyymi

Minusta taas nämä vastustajat on aivan pösilöitä.
        Eihän sitä saa mitään uutta tulla,kun meillä on aina ollut näin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä ihminen. Olisihan vaikka keskitysleirikin Kuhmoisissa uusi asia. Ei pelkästään se että joku asia on uusi tarkoita sitä että se on hyvä ja kannattaa hankkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tekoäly tässä hei. Et kykene dialogiin, argumenttisi eivät vakuuta . Lue, tutki, etsi tietoa ja opi.

• Anonyymi

Kunnanhallituksen pj Karijärven tuulivoima-alueen kaavoituspäätöksestä Kuhmoisten kunnanvaltuustossa 30.9.2024:

"Joo arvoisat valtuutetut. Tosiaan tää on pitkä prosessi tää tuulimyllyjen tuleminen tai tulematta jättäminen ja mä ymmärrän täysin sen huolen mitä mitä tästä tästä on esitetty.

Mä oon itse henkilökohtaisesti ajatellut tän asian niin, että että nythän me ollaan tek me emme olla tekemässä tällä hetkellä päätöstä tuulimyllyjen rakentamisesta, emme siitä, kuinka korkeita ne ovat, emme siitä montako siellä on , vaan me ollaan tekemässä päätöstä siitä, että kyseiset kyseinen yhtiö sais aloittaa tän ympäristövaikutusten arviointimenettelyn, jonka yhteydessä laaditaan samalla myös luonnoskaava. Ja sen menettelyn aikana nää suurin osa näistä näistä tutkitaan näistä haitoista, mitä näistä myllyistä mahdollisesti tulee ja mä pitäisin sitä vääränä ratkaisuna, jos me tässä vaiheessa tää torpattaisiin. Elikkä se tarkottais käytännössä nyt silloin automaattisesti sitä, että silloin me emme halua tänne myöskään tuulivoimaa tänne kuntaan. "

• Anonyymi

Kun antaa pirulle (yhtiölle) pikkusormen, se vie koko (kunnan) käden.

Mitään ei ole opittu !

• Anonyymi

Iltalehti tänään:

Kulmuni muistuttaa sanojen voimasta.

"– Monet yhteiskunnalliset mullistukset – nekin, jotka ovat johtaneet aivan täydellisiin katastrofeihin – ovat alkaneet vain sanoista. Sitten kun sanoja tulee riittävän kauan, riittävän pitkään, edetään seuraavalle ja pahemmalle asteelle."

• Anonyymi

Nämä tuulvoimayhtiöiden tekemät / teettämät ympäristövaikutusten arviointimenettelyt ja sopivien alueiden metsästämiset tuulipuistoille ovat mielenkiintoisia kun jokaisesta kunnasta löytyy sopiva alue ja yhdestä pikkukunnasta löytyi viisikin sopivaa. Kyllä siinä todellisuudessa ympäristövaikutuksusta ei välitetä yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä tuulvoimayhtiöiden tekemät / teettämät ympäristövaikutusten arviointimenettelyt ja sopivien alueiden metsästämiset tuulipuistoille ovat mielenkiintoisia kun jokaisesta kunnasta löytyy sopiva alue ja yhdestä pikkukunnasta löytyi viisikin sopivaa. Kyllä siinä todellisuudessa ympäristövaikutuksusta ei välitetä yhtään mitään.

Pelkästään jo se että arvioinnit tekee yhtiö joka alueita rahantekohyrrilleen havittelee, eihän semmoinen arionti mitenkään ole puolueetonta. Arvointi kuuluisi ulkopuolisen ja lahjomattoman tahon tehdä. Näiden yhtiöiden annetaan käytännössä mellastaa aivan vapaasti ja tuhota ympäristö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelkästään jo se että arvioinnit tekee yhtiö joka alueita rahantekohyrrilleen havittelee, eihän semmoinen arionti mitenkään ole puolueetonta. Arvointi kuuluisi ulkopuolisen ja lahjomattoman tahon tehdä. Näiden yhtiöiden annetaan käytännössä mellastaa aivan vapaasti ja tuhota ympäristö.

Anna kun arvaan että sopivaa aluetta ei ole löytynyt läheltäkään seutuja missä yhtiöiden herrat asuvat tai lomailevat.

• Anonyymi

Kuntapäättäjistä monillakaan ei riitä ammattitaito eikä varsinkaan vastuuntunto näin isoihin ja kauaskantoisiin päätöksiin. Yhtiöt vievät näitä jeppejä mielensä mukaan, lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja käyttävät lahjontaa. Pikkukuntien päättäjät syövät ja juovat yhtiön piikkiin eikä voitelu siihen jää. Nuo kaikki arvioinnit ja selvitykset on pelkkää silmänlumetta, nimet tulee paperiin ja myllyt nousee. Kaikki se että kuntalaisten annetaan jättää huomautuksia ja järjestetään kuulemisia on ihan pelkkää teatteria jolla ei ole päätöksiin mitään vaikutusta.

• Anonyymi

Tämä on nähty ! Asukkaat on tehneet ison työn kun ovat valmistelleet vetoomuksia ja sitten herrat on muka olleet kuuntelevinaan vaikka asiat on jo päätetty ja lyöty lukkoon poikien saunaillassa.

• Anonyymi

Jos täällä ihmisiä on vielä tulevaisuudessa eivätkä nuo maailman isot pojat tussauta meitä kaikkia höyryksi niin nämä tuulivoimalat ovat se mitä tullaan kauhistelemaan ja ihmettelemään että miten voi olla mahdollista että sellaisten rakentaminen sallittiin. Ja miten se sallittiin näin suuressa määrin nimenomaan Suomessa jossa vielä on kaunista luontoa ja metsiä. Tuollaiset rumistukset pitäisi laittaa vain jo valmiiksi tuhotuille ja saastuneille alueille millä ei mitään muuta käyttöä enää ole. No, jos ne isot pojat tussauttaa niin sittenhän sitä tulee aakeeta laajeeta myllyjen alle.

• Anonyymi

Onhan sitä muutakin kuin tuulimyllyjä annettu tulla holtittomasti valtavat määrät hyvinvoiviin valtioihin joissa on ollut yhteiskuntarauha ja järjestys. Ei voi mitään kun länsimaissa päättäjät joutuivat joukkopsykoosiin ja seurauksista kärsivät kaikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan sitä muutakin kuin tuulimyllyjä annettu tulla holtittomasti valtavat määrät hyvinvoiviin valtioihin joissa on ollut yhteiskuntarauha ja järjestys. Ei voi mitään kun länsimaissa päättäjät joutuivat joukkopsykoosiin ja seurauksista kärsivät kaikki.

Näin meillä ja sitten kuluu valtavasti rahaa siihen että tilanne saadaan pidettyä edes jotenkuten hallinnassa. Kokoajan työnnetään rahaa kaksin käsin etteivät ihan silmille tulisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokuhan siinäkin on tienannut isot rahat. Suurin osa kokee että kotimaa on mennyt pilalle ja muuttunut turvattomaksi mutta joku on tienannut ja tienaa edelleen.

• Anonyymi

Tekee kj semmoisen källin että hänet muistetaan kymmeniä vuosia aina kun ilkunasta ulos vilkaistaan… siellä ne pyörii kj:n läksiäislahjat .

• Anonyymi

Tavallaan ei haittaa vaikka tulee tehdyksi ihan möhlöjä ratkaisuja. Neljäkymmentä vuotta on loppujen lopuksi lyhyt aika eikä toista kertaa enää tehdä (samaa) virhettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tavallaan ei haittaa vaikka tulee tehdyksi ihan möhlöjä ratkaisuja. Neljäkymmentä vuotta on loppujen lopuksi lyhyt aika eikä toista kertaa enää tehdä (samaa) virhettä.

Niin ja joskus ne alashakatut tuulipuiston alueet kasvavat taas metsää ja vähitellen, sadan vuoden kuluttua ei nykyisestä hulluudesta enää ole kuin arpia siellä täällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja joskus ne alashakatut tuulipuiston alueet kasvavat taas metsää ja vähitellen, sadan vuoden kuluttua ei nykyisestä hulluudesta enää ole kuin arpia siellä täällä.

Paitsi että tuulipuiston puretut myllyt täyttävät koko Suomen sitten mikromuovilla. Niitä ei pysty kierrättämään, se menee kaikki maaperään. Mutta vähän alkaa siltä vaikuttaa että onko sitä tilannetta kukaan silloin harmittelemassa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi että tuulipuiston puretut myllyt täyttävät koko Suomen sitten mikromuovilla. Niitä ei pysty kierrättämään, se menee kaikki maaperään. Mutta vähän alkaa siltä vaikuttaa että onko sitä tilannetta kukaan silloin harmittelemassa..

Sinne jää maahan ne jalustat, ei niitten kohdalla puu tule koskaan kasvamaan. Nythän se on paperilla niin helppo kuvantaa ja mallintaa kuinka purku nätisti käy sitten kymmenien vuosien päästä. Jos koko yhtiö on vaihtanut omistajaa moneen kertaan ja vanhat sopparit heitetty roskiin tai yhtiö mennyt konkkaan niin vastuu purkamisesta ja maisemoinnista on maanomistajalla. Purkaminen maksaa maltaita. Veikkaan että iso osa nyt toimivista tuulivoimaloista jää purkamatta ja ovat paikkakuntien riesana ikuisesti.

• Anonyymi

Jo satojen vuosien ajan ovat ihmiset halunneet rakentaa kotinsa siihen paikkaan, missä on nykyisin Kuhmoisten kirkonkylä.

Sitten tulee joku ulkomaalainen, heiluttaa kunnanjohtajan edessä rahanippua ja haluaa rakentaa tuottoisan bisneksensä samaan paikkaan.

Kunnanjohtaja on heti valmis myymään Kuhmoisten kirkonkylän asuinalueen tuulivoiman käyttöön. Laskeehan hän saavansa entisten kiinteistöverojen lisäksi hieman lisää ja näin ollen ei hänen tarvitse tinkiä mistään, ei ainakaan omasta palkastaan.

• Anonyymi

Tästä on kyse. Kuhmoisten kunnanjohtaja myy kylän tuulivoimayhtiölle. Se on aivan turha asiaa loivennella ja turhanpäiväisiä mallinnuksia piirrellä kun fakta on se että tuulivoimayhtiö on tärkeämpi kuin Kuhmoinen ja sen asukkaat.

• Anonyymi

"Sitten tulee joku ulkomaalainen, heiluttaa kunnanjohtajan edessä rahanippua ja haluaa rakentaa tuottoisan bisneksensä samaan paikkaan"

Verrokkina tähän sopii kertoa kuinka metsäteollisuus lupasi investoida 15 miljoonaa Kuhmoisiin. Edellistä edellinen kunnanjohtaja laittoi esisopimukseen nimen innoissaan, miten siinä kävikään. Kunnanjohtaja lähti ja lähti seuraavakin siinä tuiskeessa. Huipulla tuulee sanotaan. Nykyinen kunnanjohtaja haluaa tuulisella paikalla tuulesta kunnalle bisneksen.
        Ei hyvä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sitten tulee joku ulkomaalainen, heiluttaa kunnanjohtajan edessä rahanippua ja haluaa rakentaa tuottoisan bisneksensä samaan paikkaan"

Verrokkina tähän sopii kertoa kuinka metsäteollisuus lupasi investoida 15 miljoonaa Kuhmoisiin. Edellistä edellinen kunnanjohtaja laittoi esisopimukseen nimen innoissaan, miten siinä kävikään. Kunnanjohtaja lähti ja lähti seuraavakin siinä tuiskeessa. Huipulla tuulee sanotaan. Nykyinen kunnanjohtaja haluaa tuulisella paikalla tuulesta kunnalle bisneksen.
        Ei hyvä!

Edellinen kunnanjohtaja oli kuin tuuliviiri, joka heilui joka suuntaan ja lopulta löysi suunnan taidekaupunkiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä on kyse. Kuhmoisten kunnanjohtaja myy kylän tuulivoimayhtiölle. Se on aivan turha asiaa loivennella ja turhanpäiväisiä mallinnuksia piirrellä kun fakta on se että tuulivoimayhtiö on tärkeämpi kuin Kuhmoinen ja sen asukkaat.

"turha asiaa loivennella ja turhanpäiväisiä mallinnuksia piirrellä kun fakta on se että tuulivoimayhtiö on tärkeämpi kuin Kuhmoinen ja sen asukkaat."

Toistuvasti päädytään tilanteeseen, että muiden halut ja toiveet ohittavat kirkkaasti Kuhmoisen ja kuntalaiset.
        Jos myöhemmin todetaankin tapahtuneen virhe, sitä ei myönnetä vaan peitetään valehtelemalla ja etsitään. syylliset muualta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei hyvä!

Oliko ne ne sähkömiljoonat alku suuruudenhulluille suunnitelmille, jotka pitemmän päälle johtivat jälkien peittelyyn ja yhä vieläkin jatkuvaan ongelmien salailuun (esim. Kuhmoisten kunnan Vuokakiinteistöt Oyn talousvaikeudet)?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko ne ne sähkömiljoonat alku suuruudenhulluille suunnitelmille, jotka pitemmän päälle johtivat jälkien peittelyyn ja yhä vieläkin jatkuvaan ongelmien salailuun (esim. Kuhmoisten kunnan Vuokakiinteistöt Oyn talousvaikeudet)?

Oli alku ja loppu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"esim. Kuhmoisten kunnan Vuokakiinteistöt Oyn talousvaikeudet"

Totta kai ne vaikeudet ovat sieltä peräisin, kun Kuhmoisten Kiinteistöt Oy sulautettiin velkoineen ja vastuineen Kuhmoisten Vuokrakiinteistöt Oy:n. KK Oy olisi tullut hakea lain mukaan konkurssiin ja yhtiön hallitus vastuuseen, mutta hyvävelijärjestelmä pelasti.

KK Oy:stä tehtiin erikoistarkastus, mutta sen tiedot salattiin kuntalaisilta ja poliisilta. Jos KK Oy:stä olisi tehty tutkintapyyntö, kuten kunnan muista yhtiöstä, salailut olisi tullut julki. Kunnanhallituksen puheenjohtaja MJ teki viime hetkellä uuden ehdotuksen ja normaalista poiketen, toimi päätöksen esittelijänä eikä kunnanjohtaja.

• Anonyymi

Seuraavaan valtuustoon ainoastaan ehdottomasti Karijärven osayleiskaavaa vastustavia valtuutettuja!

• Anonyymi

Yleensä asia on jo pitkälle sovittu kun on myllynpaikat karttaan merkitty. Toivotaan että asialle on vielä jotain tehtävissä ja löytyy ihmisiä joille Kuhmoinen on tärkeämpi kuin raha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä asia on jo pitkälle sovittu kun on myllynpaikat karttaan merkitty. Toivotaan että asialle on vielä jotain tehtävissä ja löytyy ihmisiä joille Kuhmoinen on tärkeämpi kuin raha.

"me emme olla tekemässä tällä hetkellä päätöstä tuulimyllyjen rakentamisesta, emme siitä, kuinka korkeita ne ovat, emme siitä montako siellä on"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"me emme olla tekemässä tällä hetkellä päätöstä tuulimyllyjen rakentamisesta, emme siitä, kuinka korkeita ne ovat, emme siitä montako siellä on"

Mistä te sitten päätöstä teette? Ihan sama, kunhan saadaan päättää, vai?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä jos näin on.

• Anonyymi

Kannattaisi viheltää koko peli poikki ja tulla julkisuuteen kuntana jolle luontoarvot ja asumisviihtyvyys ovat niin tärkeitä että se sanoi ei tuulivoimalalle. Kuhmoinen todellakin saisi siitä näkyvyyttä ja myönteistä julkisuutta ja toimisi edelläkävijänä ja mallina muillekin, näyttäisi että ei meidän sentään kaikkea tarvitse ahneiden yhtiöiden alttarille antaa.

• Anonyymi

Tässä on ideaa ! Ihan siis näkyvästi ja torvet soiden tuomaan Kuhmoista esiin luontoa kunnioittavana kuntana. On paljon ihmisiä ympäri Suomen jotka seuraavat kauhulla luonnon raiskaamista näiden yhtiöiden takia ja moni miettii uskaltaako rakentaa taloa kun ei tiedä mitä sen ikkunasta kohta näkyy. Kuhmoinen voisi mainostaa tontteja joiden näkymää ei myllyt koskaan tule pilaamaan ja kauppa kävisi, tulijoita olisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä on ideaa ! Ihan siis näkyvästi ja torvet soiden tuomaan Kuhmoista esiin luontoa kunnioittavana kuntana. On paljon ihmisiä ympäri Suomen jotka seuraavat kauhulla luonnon raiskaamista näiden yhtiöiden takia ja moni miettii uskaltaako rakentaa taloa kun ei tiedä mitä sen ikkunasta kohta näkyy. Kuhmoinen voisi mainostaa tontteja joiden näkymää ei myllyt koskaan tule pilaamaan ja kauppa kävisi, tulijoita olisi.

Kuvitelkaa video missä näytetään järviä ja kalansaaliita, pikkupoikia ongella. Sitten iloisia perheitä satamassa jätskillä . Veneitä ja mökkirantoja. Uimareita. Sitten metsiä ja mustikkamättäitä. Sinisellä taivaalla liitävä lokki … ja teksti :” Tuossa näkyisi nyt jotain ihan muuta valkoista jos Kuhmoinen ei kunnioittaisi kuntalaisia ja luontoarvoja ”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvitelkaa video missä näytetään järviä ja kalansaaliita, pikkupoikia ongella. Sitten iloisia perheitä satamassa jätskillä . Veneitä ja mökkirantoja. Uimareita. Sitten metsiä ja mustikkamättäitä. Sinisellä taivaalla liitävä lokki … ja teksti :” Tuossa näkyisi nyt jotain ihan muuta valkoista jos Kuhmoinen ei kunnioittaisi kuntalaisia ja luontoarvoja ”

Jos ne myllyt tulee, tehdään mainosfilmi, jossa CIPn kapitalistit suffailee Karibialla samaan aikaan kun hevoset Kuhmoisissa juoksee tuulivoimaloiden infraääntä pakoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ne myllyt tulee, tehdään mainosfilmi, jossa CIPn kapitalistit suffailee Karibialla samaan aikaan kun hevoset Kuhmoisissa juoksee tuulivoimaloiden infraääntä pakoon.

Kyllä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lapset rääkyy ja pitelee korviaan, joku yrittää vapisevin käsin paikata veristä otsaansa mihin mylly sinkosi jääkokkareen, mummo itkee portailla kesäillassa ja yrittää kaivaa tekareistaan tuulen lennättämää mikromuovihitua … tule sinäkin Kuhmoisiin !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lapset rääkyy ja pitelee korviaan, joku yrittää vapisevin käsin paikata veristä otsaansa mihin mylly sinkosi jääkokkareen, mummo itkee portailla kesäillassa ja yrittää kaivaa tekareistaan tuulen lennättämää mikromuovihitua … tule sinäkin Kuhmoisiin !

Ei puutu kuin epileptikko jolla se välkkyminen laukaisee kohtauksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei puutu kuin epileptikko jolla se välkkyminen laukaisee kohtauksen.

Mulla oikeesti tuli migreeni kun olin kyläpaikassa lähellä tuulivoimalaa. En tiedä johtuiko siitä kun se humina (joka sinänsä ollut hirveän kova mutta jatkuva taustaääni ) kävi mun korvaan jossa on muutenkin kuulovamma. Alkoi tuntua semmoinen paineentunne siinä korvassa ja poskiontelossa ja tuli migreenikohtaus seuraavaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oikeesti tuli migreeni kun olin kyläpaikassa lähellä tuulivoimalaa. En tiedä johtuiko siitä kun se humina (joka sinänsä ollut hirveän kova mutta jatkuva taustaääni ) kävi mun korvaan jossa on muutenkin kuulovamma. Alkoi tuntua semmoinen paineentunne siinä korvassa ja poskiontelossa ja tuli migreenikohtaus seuraavaksi.

Toisiin vaikuttaa....
        https://thl.fi/aiheet/ymparistoterveys/melu/tuulivoima-ja-melu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiiättekö, mulla noi oireet alko jo nyt. Ei missään nimessä tänne mitään myllyjä. Pilaa kaiken ja vähän enemmän. Olemme tuomittuja tuhoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiiättekö, mulla noi oireet alko jo nyt. Ei missään nimessä tänne mitään myllyjä. Pilaa kaiken ja vähän enemmän. Olemme tuomittuja tuhoon.

En mä usko että sun oireet johtuu jostain mitä ei vielä edes ole eli sun kannattaa varmaan rauhoittua ja miettiä että onko sulla ollut nyt kovasti jotain henkistä ylikuormaa ja stressiä. Toki se voi johtua tuulipuiston ajattelemisesta ja sitä kautta aiheuttaa oireita .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli yksi työkaveri joka aina laittoi muiden kivut ja säryt ja taudit ja vaivat leikiksi, vähätteli ja väänsi niistä vitsiä. Mutta herranen aika mikä kitisijä se oli kun oli itse kipeänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulevien vuosien slogan: Käy Karijärvellä Kuhmoisten Kuhmuroissa ennen kuin on liian myöhäistä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulevien vuosien slogan: Käy Karijärvellä Kuhmoisten Kuhmuroissa ennen kuin on liian myöhäistä!

Eikö Kuhmoisiin voitaisi asuttaa kuurosokeita vanhuksia, joita ei voimaloiden välke ja melu haittaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä slogan ! Käyttöön !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö Kuhmoisiin voitaisi asuttaa kuurosokeita vanhuksia, joita ei voimaloiden välke ja melu haittaa?

Kerrassaan loistava idea! Nythän on ongelmana että mihin laitetaan vanhukset jotka eivät enää pärjää kotonaan. Koko maassa on pula hoitopaikoista ja hoitajista. Kuhmoinen on ratkaisu! ” Tule Kuhmoisiin kuolemaan ! ”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se ihan mahdollista on että sun oireet tuli siitä myllystä. Kyllä migreeni on yks ihan raportoitu seuraus : ” … the most commonly reported symptoms as altered quality of life, sleep disturbance, excessive tiredness, headache, stress, and distress. Other reported effects include migraines, hearing problems, tinnitus, heart palpitations, anxiety, and depression. In addition, degraded living conditions and adverse socioeconomic effects have been reported. In some cases the effects were severe enough that individuals abandoned their homes or reached financial agreements with wind energy developers ”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo..siis luulosairautta..Jos oireet alkaa ennenkuin on edes yhtään tuulimyllyjä.. Kyllä taitaa siellä asua omituista porukkaa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se ihan mahdollista on että sun oireet tuli siitä myllystä. Kyllä migreeni on yks ihan raportoitu seuraus : ” … the most commonly reported symptoms as altered quality of life, sleep disturbance, excessive tiredness, headache, stress, and distress. Other reported effects include migraines, hearing problems, tinnitus, heart palpitations, anxiety, and depression. In addition, degraded living conditions and adverse socioeconomic effects have been reported. In some cases the effects were severe enough that individuals abandoned their homes or reached financial agreements with wind energy developers ”

Höpö,höpö...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö,höpö...

Niin että jos sinä tiedät jo etukäteen että sinulla ei tule olemaan mitään oireita mahdollisesti tulevaisuudessa rakennettavasta tuulivoimalasta niin kaikkien muidenkin jo tuulimyllyjen läheisyydessä asuvien oireet ovat höpö höpöä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli yksi työkaveri joka aina laittoi muiden kivut ja säryt ja taudit ja vaivat leikiksi, vähätteli ja väänsi niistä vitsiä. Mutta herranen aika mikä kitisijä se oli kun oli itse kipeänä.

Meillä oli ja lisää löytyy näitä homekouluja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerrassaan loistava idea! Nythän on ongelmana että mihin laitetaan vanhukset jotka eivät enää pärjää kotonaan. Koko maassa on pula hoitopaikoista ja hoitajista. Kuhmoinen on ratkaisu! ” Tule Kuhmoisiin kuolemaan ! ”

Ei taida olla kunnan päätettävissä nuo kuolinpaikat? Pirha hoitaa. Myllyt ovat kunnan päätettävissä.

• Anonyymi

Kaksi kirjaa, jotka olisi toivonut saavansa käsiinsä ennen tulevia kuntavaaleja: Jorma Fageroosin kuvaus LWKn nousu ja tuho ja Vesa Koivun kirja Sitoutumattoman paikallislehden omistajaohjauksesta

• Anonyymi

Niissä olis kyllä nauramista. Aivan täyttä Putosmateriaalia. Pääsin joskus pienen pätkän lukemaan. Täyttä epäselvää potaskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niissä olis kyllä nauramista. Aivan täyttä Putosmateriaalia. Pääsin joskus pienen pätkän lukemaan. Täyttä epäselvää potaskaa.

Tuolla tyylillä tänne kirjoittaa aina vaan se sama entinen, nykyinen ja kohta huhtikuun jälkeen taas entinen katkera valtuutettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolla tyylillä tänne kirjoittaa aina vaan se sama entinen, nykyinen ja kohta huhtikuun jälkeen taas entinen katkera valtuutettu.

Oisko niillä valtuutetuilla kiinnostusta roikkua jossain Suomi kaksnelosella? Mie en uso.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oisko niillä valtuutetuilla kiinnostusta roikkua jossain Suomi kaksnelosella? Mie en uso.

Äääää ne täällä kirjottele. Olis kyllä hyvä jos lukisivat näitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etteikö kiinnosta kun virallinen valvonta- ja hälytysjärjestelmäkin heillä on.

• Anonyymi

Myllyjen vastustajat ovat voittaneet tämän keskustelun 99,9% enemmistöllä joten Kuhmoinen säästyy tuholta. Kuntalaisilla on vielä aivan liikaa järkeä päässään että olisi pystytty viemään läpi tällainen tuhoisa suunnitelma. Kannattajia hankkeelle on 1% ja hän voi nyt mennä vaikka Myllyhoitoon. Kiitos kaikille aktiivisille osallistujille, me teimme sen !

• Anonyymi

Jeeeeeee !!! 🌹🌹🌹🌹🌹

• Anonyymi

Onkos kukaan kirjoittajista miettinyt ketkä ovat maansa luovuttamassa rahallista korvausta vastaan muun muassa Karijärvellä tuulivoimalle?

Kuhmoisten Saha Peltosen perikunta , Seppo Unnaslahti ja Timo Ansiomäki.

Kysykää heiltä näitä kysymyksiä?
      Tulisiko heidän huomioida ja vastata kysymyksiin jossain tilaisuudessa kuntalaisten ja kesäasukkaiden elinympäristön muutoksiin?

Minkä puolueen porukkaa mahtanevat loppupelissä olla ja kuka heidän etujaan kunnassa ajaa?

Eihän kunta voi mitään rakentaa tai päättää. Pitää olla ensin henkilöt jotka rahaa vastaa ottavat myllyt mailleen.

Saattanee olla että tulevan vuokrarahan keskellä jäi miettimättä haitat muiden lähiasukkaiden suhteen?

• Anonyymi

Seitsemän myllyä Hinskalan perheelle, kaksi Ansiomäelle ja yksi Unnaslahdelle on alkuperäisessä suunnitelmassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seitsemän myllyä Hinskalan perheelle, kaksi Ansiomäelle ja yksi Unnaslahdelle on alkuperäisessä suunnitelmassa.

Hinskala ? Eikös he operoi sataman alueella? Eli miten nuo myllyt vaikuttavat veneilijöihin sekä sataman käyttöön? Mitä jos asiakaskuntakato käy, kuka vastaa sataman vuokrista sekä toiminnasta? Riskaapelia.

Unnaslahti? Ei nyt kirjoitatte höperöitä. Hän on arvostettu Kuhmoisten kunnanmies. Tietää kaiken historiasta sekä arvostaa Kuhmoisten luontoa sekä maisemaa.

• Anonyymi

Tuulivoimapuistoihin lähellä asutusta pitäisi suhtautua hyvin kriittisesti. Siitä saatava raha kunnan kassaan ei voi ikinä korvata sitä haittaa, joka näkyvissä olevista myllyistä tulee. Kuinka paljon lämmittää, että kunnan talous (joka on aika abstrakti asia loppupeleissä), kun hieno maisema on pilauttu ikuisesti.

Tässäkin kunnassa on tönnäitä ja vielä korkeampiakin tönnäitä seudulla, jossa myllyt olisivat vain muutaman asukkaan nähtävissä. Tätä olisi hyvä pohtia. Että kuinka monen elämä pilataan ja millä hinnalla?

Ja entä tämä. Jos ja kun suomalaisessakin yhteiskunnassa on edelleen korruptiota, niin voidaanko me hyväksyä, että sitä rahoitetaan tällä tavalla? Kenen tavan kuntalaisen mieltä lämmittää ne lisärahat, jos ne ei kulkeudu lainkaan konkreettisesti hänen hyödykseen?

Vaikka laki ei nyt kiellä asettamasta tuulivoimapuistoa noin lähelle taajaamaa, niin kuntalaisvaikuttamisella me voidaan näyttää, että ainakaan Kuhmoinen ei ole se kunta, joka rakentaa mahdollisimman lähelle asutusta. Olkoon se sivistymätön sakki ihan jossain muualla - jos on pakko jonkun se tehdä.

Lopuksi: Jos meillä on tuulivoimapuistohanke (tämä nykyinen), jota vastustaa vähintään 80% kuntalaisista, mutta joku esittelisikin hankkeen, jossa myllyt menisi Tehiniemen korkeimpaan kohtaan tai jonnekin Kylämän tai Pihlajakosken kukkulalle, niin luvut voisi kääntyä toisin päin, koska ei täällä oikeasti ole mitään periaatteellista vastustustsa tuulivoimalle vaan ainoastaan tuo myllyjen sijoittaminen on nyt ongelma.

Jotkut varmasti vastustaa tuulivoimaa itsessäänkin, mutta jos nyt kannatusluvut ovat 80-20 vastustajien puolella, niin paremmalla sijoittelulla luvut kääntyisi.

Nyt järki käteen.

• Anonyymi

"Nyt järki käteen."

Kuhmoinen on luonnonkaunis paikka monine järvineen ja metsineen. Kunta voidaan pitää elinvoimaisena matkailua tukevien palvelujen kautta. Kunnan vetovoimaisuus löytyy kunnan kauniista luonnosta ja oikeanlaisesta markkinoinnista. Arvot kunniaan ja pienyrityksiä kuntaan.

Kunnassa tulee saada aikaan yhteen hiileen puhaltaminen ja kaikenlainen sapelien kalistelu jätettävä. Kunnan positiivinen kehitys lähteen päättäjien ja kunnanjohtajan yhteistyöllä, kuntalaisten mielipiteitä herkällä korvalla kuuntelemalla.

Positiivinen kehitys kunnassa tapahtuu, kun pöytä puhdistetaan menneistä ja luodaan pitkän tähtäimen strategia pitkälle tulevaisuuteen. Ei hätäisiä ja hiljaisuudessa valmisteltuja päätöksiä, jotka aiheuttavat ja ovat aiheuttaneet päättäjien uskottavuuden rapautumisen.

Suomen sinivalkoinen lippu liehumaan ja perinteet kunniaan. Siinä on hyvä lähtökohta ryhtyä rakentamaan tulevaisuutta.

• Anonyymi

No nyt oli kova teksti!

• Anonyymi

Ei pidä paikkaansa. Ei ole tuulivoiman kannatus noin isoa. En hyväksy myllyjä myöskään sivukylille.

terv. kirkonkyläläinen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Nyt järki käteen."

Kuhmoinen on luonnonkaunis paikka monine järvineen ja metsineen. Kunta voidaan pitää elinvoimaisena matkailua tukevien palvelujen kautta. Kunnan vetovoimaisuus löytyy kunnan kauniista luonnosta ja oikeanlaisesta markkinoinnista. Arvot kunniaan ja pienyrityksiä kuntaan.

Kunnassa tulee saada aikaan yhteen hiileen puhaltaminen ja kaikenlainen sapelien kalistelu jätettävä. Kunnan positiivinen kehitys lähteen päättäjien ja kunnanjohtajan yhteistyöllä, kuntalaisten mielipiteitä herkällä korvalla kuuntelemalla.

Positiivinen kehitys kunnassa tapahtuu, kun pöytä puhdistetaan menneistä ja luodaan pitkän tähtäimen strategia pitkälle tulevaisuuteen. Ei hätäisiä ja hiljaisuudessa valmisteltuja päätöksiä, jotka aiheuttavat ja ovat aiheuttaneet päättäjien uskottavuuden rapautumisen.

Suomen sinivalkoinen lippu liehumaan ja perinteet kunniaan. Siinä on hyvä lähtökohta ryhtyä rakentamaan tulevaisuutta.

Hieno kirjoitus ! Harmi ettei ole kunnanjohtajan ” kynästä ” koska juuri tämmöistä tekstiä sieltä pitäisi tulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Ei ole tuulivoiman kannatus noin isoa. En hyväksy myllyjä myöskään sivukylille.

terv. kirkonkyläläinen

Samoin. Ei se maiseman ja ympäristön pilaaminen sivukylillä ole yhtään parempi asia. Se on ehkä poissa silmistä mutta vaikutus luontoon on yhtä paha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin. Ei se maiseman ja ympäristön pilaaminen sivukylillä ole yhtään parempi asia. Se on ehkä poissa silmistä mutta vaikutus luontoon on yhtä paha.

Hah hah. Nyt mua naurattaa. Hankkeen vastustajat alkaa riiteleen keskenään, että vastustetaanko tuulivoimaa yleisesti vai pelkästään tätä hanketta? Nyt menee kahvit rinnuksille monissa kodeissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hah hah. Nyt mua naurattaa. Hankkeen vastustajat alkaa riiteleen keskenään, että vastustetaanko tuulivoimaa yleisesti vai pelkästään tätä hanketta? Nyt menee kahvit rinnuksille monissa kodeissa.

Hyvän tekstin moka taisi olla, että siellä mainittiin sivukyliä nimeltä ja se triggeröi ihmisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä hyvä ihminen kahviisi tukehdu kun minkäänlaista riitaa ei täällä ole havaittavissa. Ihmiset kertovat mielipiteensä asiaan. Olet varmankin enemmän sen kannalla että kaikkia koskevat päätökset nuijitaan pienellä porukalla enemmistön selän takana eikä muilla ole edes tietoa mitä tapahtui. Nyt tuulivoimaloista käydään avointa keskustelua täällä ja se on hyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntuu vähän siltä että tuulipuiston rakentamisen kannalla olevilla ei ole muuta sanottavaa kuin hörähtely muiden kommentteihin. Naurattaa niin kovin mutta itsellä ei ole mitään järkevää sanottavaa mihinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntuu vähän siltä että tuulipuiston rakentamisen kannalla olevilla ei ole muuta sanottavaa kuin hörähtely muiden kommentteihin. Naurattaa niin kovin mutta itsellä ei ole mitään järkevää sanottavaa mihinkään.

Siltä pohjaltahan tänne ollaan myllyjä tuomassa. Muutama ukko kädet taskuissa seisoo metsänreunassa höröttelemässä ja odottamassa massia taskuihinsa. Ei kiinnosta muu kuin se raha .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siltä pohjaltahan tänne ollaan myllyjä tuomassa. Muutama ukko kädet taskuissa seisoo metsänreunassa höröttelemässä ja odottamassa massia taskuihinsa. Ei kiinnosta muu kuin se raha .

Aivan. Metsien kaataminen voimaloiden alta naurattaa, tuhannen kuution pysyvät betonivalut / mylly naurattaa, lintukuolemat ja hyönteiskato naurattaa, tuulivoimaloiden ihmisten hyvinvointiin aiheuttamat haitat nautattaa. Kovin on huumorimiehiä nämä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä hyvä ihminen kahviisi tukehdu kun minkäänlaista riitaa ei täällä ole havaittavissa. Ihmiset kertovat mielipiteensä asiaan. Olet varmankin enemmän sen kannalla että kaikkia koskevat päätökset nuijitaan pienellä porukalla enemmistön selän takana eikä muilla ole edes tietoa mitä tapahtui. Nyt tuulivoimaloista käydään avointa keskustelua täällä ja se on hyvä.

" Olet varmankin enemmän sen kannalla että kaikkia koskevat päätökset nuijitaan pienellä porukalla enemmistön selän takana eikä muilla ole edes tietoa mitä tapahtui.#

Kirjoittaja osui nappiin. Näin täällä on totuttu asiat hoitelemaan ja poikkipuolisesti asettuneita hohottelemaan.
        Valta sokaisee.

• Anonyymi

Onko aistittavissa kateutta niitä kohtaan, jotka saa rahaa, kun myyvät maitaan? Siitäkö tässä onkin kyse?

• Anonyymi

Jos olisit vaivautunut lukemaan kommentteja niin sinun ei tarvitsisi kysyä. Niin paljon on ihmiset ottaneet selvää asioista ja kaikkein vähiten murehduttaa jonkun saama korvaus maistaan. Se että korvauksia maista ei kukaan saisi ei nuuttaisi myllyvoimalaa yhtään paremmaksi ihmisille tai luonnolle.

• Anonyymi

Olisikin vähän eri asia, jos maahan-/kuntaatunkeutujat olisivat OSTAMASSA maata, mutta kun ei. Ainoastaan VUOKRAAMASSA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisikin vähän eri asia, jos maahan-/kuntaatunkeutujat olisivat OSTAMASSA maata, mutta kun ei. Ainoastaan VUOKRAAMASSA.

Eli siinä haittaa se, että ihmiset saavat sekä pitää maansa että rahaa?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta vuokralainen jättää sen maan tuhottuna lähtiessään. Yhtään ei käy kateeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta vuokralainen jättää sen maan tuhottuna lähtiessään. Yhtään ei käy kateeksi.

Toivottavasti joku sitten ennallistaa eli istuttaa ne kaadetut puut - jotka parturoitiin, kun vuokrasopimusta alettiin haaveilla. Siis maanomistaja vai ulkomainen operoija ? Tyhjätasku välimies Myrsky, ei ole osallinen.

On se niin hassua, että ulkomaalaiset haluavat näitä tänne laittaa? Suomessa ei ole yrittäjiä?
        Mitä ulkomaalaiset täältä haluavat ? Halpaa vuokramaata? Sijoituksilleen rahaa? Ei tarvitse välittää luontoarvoista? Omassa maassaan ei ole enää tilaa eikä halpaa maata?
        Ongelmat jäävät tulosten jälkeen vuokraajille?

Kun katsoo historiaan, niin ns banaanivaltioille kävi näin. Kun ei itse osata ja kullan kiiltosilmissä, vain yksilön oma napa edellä.

• Anonyymi

Asiallista pohditaan täällä käydään, kiitos.
      Asia on tärkeä ja kauaskantoinen kausiasukkaista elävälle kunnalle.
      Puhutaan isommista arvoista kuin raha.
      Puhutaan vaki- ja kausiasukkaiden elämänlaadusta ja viihtyvyydestä.
      Luontoa ja eläimistöä unohtamatta.

• Anonyymi

Niin. Minusta on hienoa että ihmiset vaivautuvat ottamaan selvää ja ajattelemaan kokonaisuutta myös tätä hetkeä pidemmälle. Jotkut yrittävät typistää koko paikkakuntaan vuosikymmenet vaikuttavan päätöksen niin mitättämäksi että vastustus johtuisi vain kateudesta tuloja saavia maanomistajia kohtaan. Ilmeisesti heillä itsellään raha on ainoa arvo ja kuvittelevat että kaikki muutkin arvottavat asioita ainoastaan rahan kautta. Näin ei ole.

• Anonyymi

Höpönpöppöä. Todella asenteellista kirjoittelua tämä on. Avoimesta ajattelusta ei ole tietoakaan. Ihan turha väittää, että täällä nyt kirjoitteltu olisi jokin totuus. Silkkaa vääristelyä ja kielteisyyden tehostamista. Taktiikka tuokin.

• Anonyymi

Eihän tässä tarvitse pelkkien olettamusten mukaan mennä. Voi ottaa selvää ja kuunnella esim. miten katkeria ihmiset ovat niillä paikkakunnilla joissa hyrrät jo pyörii. Pakkohan siihen on sitten yrittää alistua ja sopeutua että elinympäristö on pilattu. Että ennen vieressä oli luonto, nyt valtava teollisuusalue. Nyt me kuitenkin voimme vaikuttaa siihen että Kuhmoinen ei kuulu pilattujen paikkakuntien joukkoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän tässä tarvitse pelkkien olettamusten mukaan mennä. Voi ottaa selvää ja kuunnella esim. miten katkeria ihmiset ovat niillä paikkakunnilla joissa hyrrät jo pyörii. Pakkohan siihen on sitten yrittää alistua ja sopeutua että elinympäristö on pilattu. Että ennen vieressä oli luonto, nyt valtava teollisuusalue. Nyt me kuitenkin voimme vaikuttaa siihen että Kuhmoinen ei kuulu pilattujen paikkakuntien joukkoon.

Juuri luin tuota YLE:n juttua :” Kun Pihtiputaan Ilosjoen kesäasukkaalta Esko Lounamaalta kysyy, miten hän on kokenut tuulivoimala-alueen tulon naapuriksi, ääneen tulee mukaan tunnetta.

– Kokemus on sitä luokkaa, että me ollaan 12 kertaa käyty oikeudessa tästä asiasta. Juuri siitä syystä, ettei meitä otettu millään tavalla huomioon. Ei kunnioitettu niitä pyyntöjä, että sijoitettaisiin voimalat vähän kauemmas, hän sanoo nyt jo taakse jääneestä kamppailusta tuulimyllyjä vastaan.

Tämän kamppailun Lounasmaa ja kaksi muuta tuulivoiman tuotantoaluetta vastustanutta Ilosjoen asukasta Ritva Katajisto ja Kyösti Malinen hävisivät. Takana on jo lähes kaksi vuotta toimivien tuulimyllyjen naapurina.

Kyösti Malinen kertoo kärsivänsä sekä maisemahaitasta ja melusta että pelkäävänsä tuulivoimalan roottorin siivistä irtoavaa mikropölyä. Malisen kotipihalle näkyy kolme tuulimyllyä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri luin tuota YLE:n juttua :” Kun Pihtiputaan Ilosjoen kesäasukkaalta Esko Lounamaalta kysyy, miten hän on kokenut tuulivoimala-alueen tulon naapuriksi, ääneen tulee mukaan tunnetta.

– Kokemus on sitä luokkaa, että me ollaan 12 kertaa käyty oikeudessa tästä asiasta. Juuri siitä syystä, ettei meitä otettu millään tavalla huomioon. Ei kunnioitettu niitä pyyntöjä, että sijoitettaisiin voimalat vähän kauemmas, hän sanoo nyt jo taakse jääneestä kamppailusta tuulimyllyjä vastaan.

Tämän kamppailun Lounasmaa ja kaksi muuta tuulivoiman tuotantoaluetta vastustanutta Ilosjoen asukasta Ritva Katajisto ja Kyösti Malinen hävisivät. Takana on jo lähes kaksi vuotta toimivien tuulimyllyjen naapurina.

Kyösti Malinen kertoo kärsivänsä sekä maisemahaitasta ja melusta että pelkäävänsä tuulivoimalan roottorin siivistä irtoavaa mikropölyä. Malisen kotipihalle näkyy kolme tuulimyllyä

Siikaisissa kymmenhenkinen perhe joutui jättämään kotitalonsa oireiden takia tuulivoimalan tultua naapuriin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näihinkin on ihmisiä tuntematta niin helppo kuittailla kuinka kaikki on vain kuvittelua ja noilla ihmisillä muita ongelmia jotka he laittavat tuulivoimalan syyksi. Niinhän moniin homeille herkistyneisiin on myös suhtauduttu. Yksikin opettaja yski verta ja kärsi vaikka kuinka kauan hengitystieoireista jotka sai erään koulun liikuntasalissa. Aivan luulosairaana pidettiin. Lopulta liikuntasalin lattian alta löytyi sädesientä ja samaa kasvoi myös opettajan keuhkoissa. Ihminen on herkkä kokonaisuus. Tuulivoimaloiden läheisyydessä on havaittu esim. matalataajuisen melun aiheuttamaa verisuonten paksuuntumista. Ei pidä vähätellä koskaan asioita joista ei tiedetä vielä tarpeeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näihinkin on ihmisiä tuntematta niin helppo kuittailla kuinka kaikki on vain kuvittelua ja noilla ihmisillä muita ongelmia jotka he laittavat tuulivoimalan syyksi. Niinhän moniin homeille herkistyneisiin on myös suhtauduttu. Yksikin opettaja yski verta ja kärsi vaikka kuinka kauan hengitystieoireista jotka sai erään koulun liikuntasalissa. Aivan luulosairaana pidettiin. Lopulta liikuntasalin lattian alta löytyi sädesientä ja samaa kasvoi myös opettajan keuhkoissa. Ihminen on herkkä kokonaisuus. Tuulivoimaloiden läheisyydessä on havaittu esim. matalataajuisen melun aiheuttamaa verisuonten paksuuntumista. Ei pidä vähätellä koskaan asioita joista ei tiedetä vielä tarpeeksi.

Onhan toki muitakin vaikutuksia kuin ihniskehoon kohdistuvat. Tuulivoimapuisto voi aiheuttaa häiriöitä muun muassa vaikutusalueensa radio- ja TV-lähetyksiin ja mobiiliverkkoihin. Liikkumaton tuulivoimala ei sellaisenaan aiheuta merkittäviä häiriöitä radio- tai TV-vastaanottoon. Häiriön aiheuttavat tuulivoimalan liikkuvat lavat. Tuulivoimalat saattavat vaimentaa radiosignaalia, joka kulkee tuulivoimapuiston läpi tai suuritehoinen radiosignaali voi heijastua tuulivoimalan rakenteista ja häiritä signaalin vastaanottoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yle Uutiset pyysi nettilukijoita kertomaan kokemuksiaan tuulivoimaloiden melusta. Valtaosa keskustelijoista tyrmää tuulivoimarakentamisen kokonaan; niiden aiheuttama melu on yksi iso syy vastustaa tuulivoimarakentamista. Melua pelätään ja siitä kärsitään – toisaalta vähemmistössä oli niitäkin, joita tuulivoimamelu ei häiritse.

• Anonyymi

Suomi on iso harvaan asuttu maa. Tuulivoimaa kyllä mahtuu. Kunhan rakennetaan säätövoimaa samaa tahtia.

Mutta ihmisasutusten eikä loma-asuntojen lähelle kuulu sijoittaa myllyjä. Ei missään nimessä. Ja juuri siksi, että tilaa on muuallakin!

Jaetaan vaikka tuulivoimatuottoa hivenen tasaisemmin, kun myllyljä laitetaan merelle ja tuntureille.

• Anonyymi

Tanskan malli. Ihan kannatettava. Siellä saa tuulivoimaloita rakentaa vain meren rantaan ja se olisi järkevintä meilläkin . Tuntureilla tuulivoimaloista on iso haitta poroille .

• Anonyymi

Kokoomuksen höpöhöpö kommentoijakin näkyy välillä selvinneen kirjoittamaan tänne.

• Anonyymi

Kepu, Sote ja Tuulivoima
      Keskusta on ylivoimaisesti suurin puolue monessa aluevaltuustossa. Samoin monien maalaiskuntien valtuustoissa.
      Mitä Keskusta tekee aluevaltuustossa?
      Vastaus: se keskittää palveluita maakuntakeskukseen, ja leikkaa palveluita, erityisesti reuna-alueilta.
      Mitä Keskusta tekee maalaiskunnissa?
      Vastaus: se kaavoittaa tuulivoimaa tuulivoimalobbarin toiveiden mukaisesti.
      Lopputulos Maalaiskuntien asukkaiden kannalta::
      1. Palvelut viedään kauas
      2. Tuulivoimalat tuodaan lähelle
      3. Väki vähenee
      4. Kepun kannatus laskee

• Anonyymi

Pidättekö mahdollisena, että joku päättäjä vaihtaisi kantaansa, jos saisi tiskin alta 1 000e? Onko niin köyhää valtuutettua? Entä kolmesta tonnista? Siinä kummasti loppuisi haittaamasta maisemahaitat.

• Anonyymi

Suomen Tuulivoimayhdistys, tuulivoimayhtiöt ja muutamat vihreät poliitikot kirjoittavat tämän tästä valheellisesti ylistäviä artikkeleita tuulivoiman erinomaisuudesta poistaa ilmakehän saasteita ja näin hoitaa Suomen osuus ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Jopa tuulivoimaprojektien kaava- ja yva-selostuksissa valehdellaan, että jokainen rakennettava mylly vähentää tehonsa verran hiilivoimaa. Tulkoot nyt taas kerran sanotuksi, että tämä kaikki on täyttä puppua, valetta. Ihmiset, älkää uskoko näitä vääriä profeettoja, ne haluavat vain teidän rahanne.

• Anonyymi

"Kunnan vetovoimaisuus löytyy kunnan kauniista luonnosta ja oikeanlaisesta markkinoinnista.
        Arvot kunniaan ja pienyrityksiä kuntaan"

Ainoa oikea tienviitta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kunnan vetovoimaisuus löytyy kunnan kauniista luonnosta ja oikeanlaisesta markkinoinnista.

Ainoa oikea tienviitta!

Niin on. Toivotaan että järki voittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainoa oikea tienviitta!

Ja tuulivoima ei noita faktoja mihinkään muuta. Jos on jotain haittaa, niin haitta on hyvin vähäistä ja paikallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tuulivoima ei noita faktoja mihinkään muuta. Jos on jotain haittaa, niin haitta on hyvin vähäistä ja paikallista.

Miksi ne tuulivoimapsikkakunnilla asuvat ihmiset eivät koe niin ? Esimerkiksi Luhangalla on ne vanhat pikkumyllyjä ( nythän kunnanjohtaja on tuomassa sinne isompia ) ja silti ihmiset kokee että Luhanka on pilattu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luhangassa ihmisillä on kymmenen vuoden kokemus tuulivoimalasta. Miksi he eivät koe että se on ollut kotikunnalle mahtava juttu vaan kovasti vastustavat uusien myllyjen tuloa ?

Luhangan kuntapäättäjille jätettiin tuulivoima-adressi, jonka takana on Valkjärven Suojelijat ry. Adressin viesti on selvä: ei tuuliteollisuutta Päijänteen erämaisiin maisemiin.

Luhangassa pyörii Keski-Suomen vanhin, kuuden myllyn tuulivoimapuisto, joka valmistui 2014. Alueen rakensi Ilmatar ja sen nykyinen omistaja on Luhanka Tuuli ky.

Tuulivoimapuiston viereen päätettiin noin vuosi sitten laittaa vireille uusi osayleiskaava, jossa tuulivoima-alueen perustamista suunnittelee Suur-Savon Sähkö Oy jonka hallituksessa on kuinka ollakaan Luhangan kunnanjohtaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä oikeudella sinä sanot että haitta on vähäinen ja paikallinen ? Tässä on luhankalauaek kokemus :” Voimaloiden melu on jatkuvaa ja häiritsee ennen niin auvoista rauhaa. Nyt on puissa lunta, eikä se tunnu melua vaimentavan. Tuskinpa puiden lehdetkään vaimentavat sitä. Varsinkin kesällä sitä haluaisi viettää suurimman osan ajasta ulkona. Nyt sitä ei voi enää tehdä rikkumattomassa hiljaisuudessa. Luhangan kaunein asia on tuhottu”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä oikeudella sinä sanot että haitta on vähäinen ja paikallinen ? Tässä on luhankalauaek kokemus :” Voimaloiden melu on jatkuvaa ja häiritsee ennen niin auvoista rauhaa. Nyt on puissa lunta, eikä se tunnu melua vaimentavan. Tuskinpa puiden lehdetkään vaimentavat sitä. Varsinkin kesällä sitä haluaisi viettää suurimman osan ajasta ulkona. Nyt sitä ei voi enää tehdä rikkumattomassa hiljaisuudessa. Luhangan kaunein asia on tuhottu”

” luhankalauaek ” on varmaan luhankalainen. On se juu ihme kun muualla asuvat julistavat miten haitta on vähäinen tai sitä ei ole ollenkaan kun on tapauksia joissa ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa myllyjen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

” luhankalauaek ” on varmaan luhankalainen. On se juu ihme kun muualla asuvat julistavat miten haitta on vähäinen tai sitä ei ole ollenkaan kun on tapauksia joissa ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa myllyjen takia.

Mutta edelleen hyvin paikallinen. Ei koko kunta menee siitä pilalle, jos yhdessä kohdassa on myllyjä. Toivottavasti päättäjät ovat fiksuja, eivätkä mene tuohon teidän yliampuvaan vouhotukseen. Faktaa pöytään.

• Anonyymi

Puolan hallitus ehdottaa maalla sijaitsevien tuulivoimaloiden sulkemista vuoteen 2035 mennessä. Tuulivoimaa rakennettaisiin sen sijaan merelle.

Kansallisen energiapolitiikan luonnoksen mukaan Puolan hallitus ehdottaa kaikkien nykyisten maalla sijaitsevien tuulivoimaloiden sulkemista 2035 mennnessä. Tuulivoiman sulkemisehdotuksen taustalla on hallitusta kannattavien äänestäjien keskuudessa vallitseva tuulivoiman suuri epäsuosio, joka liittyy tuulivoiman merkittäviin terveyhaittoihin.

• Anonyymi

Tuulivoima on suuri puhallus, voitot kuoritaan pois ja romut jää metsiin maanomistajien maksettavaksi, Tuulifirmat katoaa kun pieru Saharaan kun myllyt tulevat käyttöikänsä päähän, siihen asti lystin maksamme me kuluttajat.

• Anonyymi

Semmoinen vihreä siirtymä. Siirretään suomalaisten veronmaksajien rahat ulkomaisille tuulifirmoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Semmoinen vihreä siirtymä. Siirretään suomalaisten veronmaksajien rahat ulkomaisille tuulifirmoille.

Siirtyyhän ne. On se siirtymä 😂

• Anonyymi

Vielä muutama vuosi sitten sähkön kuluttajahinnat olivat vuosikausia alle 5 senttiä/kWh. Kun tuulivoimaa on kiihtyvällä vauhdilla turhaan rakennettu, ovat sähkön hintahuiput nousseet 200–300 senttiin/kWh. Tuulivoimarakentaminen on sähkönkuluttajan näkökulmasta suurin virheinvestointi, mitä koskaan on tehty.

• Anonyymi

Ja luonnon.

• Anonyymi

Miksi tätä luonnon raiskaamista yhä jatketaan. Melkein 2000 voimalaa jo on ( miettikää paljonko metsää on kaadettu niiden ja voimalinjojen alta ) ja varmaan toinen mokoma on suunnitteilla. Täysin hullua, järjetöntä ja anteeksiantamatonta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi tätä luonnon raiskaamista yhä jatketaan. Melkein 2000 voimalaa jo on ( miettikää paljonko metsää on kaadettu niiden ja voimalinjojen alta ) ja varmaan toinen mokoma on suunnitteilla. Täysin hullua, järjetöntä ja anteeksiantamatonta.

Eipä ihme että vihreitä jotkut pitää terroristeina. Terroriahan tuo on Suomea kohtaan. Ja pöljät, köyhät kunnat ( eihän Suomessa muita enää nykyään edes ole, hyvin on putsattu kaikki ) menevät rahankiilto silmissä mukaan tuohon hömppään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköä voidaan tuottaa myös kaasuttamalla puuhaketta polttomoottorissa, joka pyörittää generaattoria. Joka kylään muutama oma sähkövoimala. Risut metsistä ja tien varsista polttoon. Ympäristö siistiytyy ja metsät saavat valoa. Työtä löytyy ja järjestyy, jos halutaan.
        Savukaasut pystytään puhdistamaan pesurilla ja hiukkaspäästöt minimiin. Luoto kiittää ja tilipussit tekijöille. Kaikki voivat hyvin. Lämpöä ja sähköä riittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköä voidaan tuottaa myös kaasuttamalla puuhaketta polttomoottorissa, joka pyörittää generaattoria. Joka kylään muutama oma sähkövoimala. Risut metsistä ja tien varsista polttoon. Ympäristö siistiytyy ja metsät saavat valoa. Työtä löytyy ja järjestyy, jos halutaan.
        Savukaasut pystytään puhdistamaan pesurilla ja hiukkaspäästöt minimiin. Luoto kiittää ja tilipussit tekijöille. Kaikki voivat hyvin. Lämpöä ja sähköä riittää.

Sota-aikana autot kulkivat puukaasulla.

Pelkkää laiskuutta ja saamattomuutta, jos sähköä ja lämpöä ei saada itse tehtyä joka kylään.

https://www.nettikone.com/artikkeli/puukaasu_sota_ajan_polttoaine_edelleen_iskussa

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/dfa1a27b-353b-4316-9bb6-5f25d9c0a58e

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman muuta tällaista pitäisi tehdä! Metsiin jää kokoajan isot määrät puuta joka voitaisiin hyödyntää ja kaikki tienvarsien vesakot. Mikä siinä on että kun me ennenkin osattiin keksiä keinot miten selviytyä täällä niin nyt ollaan ihan sormi suussa ja toinen syvällä siellä ja annetaan ulkomaiden helppoheikkien häärätä täällä mielin määrin. Ideasi on ERITTÄIN kannatettava !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman muuta tällaista pitäisi tehdä! Metsiin jää kokoajan isot määrät puuta joka voitaisiin hyödyntää ja kaikki tienvarsien vesakot. Mikä siinä on että kun me ennenkin osattiin keksiä keinot miten selviytyä täällä niin nyt ollaan ihan sormi suussa ja toinen syvällä siellä ja annetaan ulkomaiden helppoheikkien häärätä täällä mielin määrin. Ideasi on ERITTÄIN kannatettava !

Meidän pitäisi hyödyntää energiantuotannossa sitä mitä meille on annettu johan sen sanoo järkikin ja vissiin ei vielä ole järjenkäyttöä lailla kielletty. Vesivoima on yksi. Ei muuta kuin kunnostamaan voimaloita ja sitten hyödyntämään puuta. Meillä ei ole paljasta maata kynneniätuhansia hehtaareja sisämaassa. Nyt me hakkaamme metsät alas että ulkomaanpellet pääsevät tänne tienaamaan . Miten ihmeessä tämä on edes mahdollista ! ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meidän pitäisi hyödyntää energiantuotannossa sitä mitä meille on annettu johan sen sanoo järkikin ja vissiin ei vielä ole järjenkäyttöä lailla kielletty. Vesivoima on yksi. Ei muuta kuin kunnostamaan voimaloita ja sitten hyödyntämään puuta. Meillä ei ole paljasta maata kynneniätuhansia hehtaareja sisämaassa. Nyt me hakkaamme metsät alas että ulkomaanpellet pääsevät tänne tienaamaan . Miten ihmeessä tämä on edes mahdollista ! ?

Joo meillä Suomessa vedetään tasaiseksi omat metsät että on tasaista aakeeta laakeeta vieraille tulla tänne bisnestään pyörittämään. Me katsotaan rumaa maisemaa ja kärsitään haitoista niin ihmiset kuin eläimetkin, meidän elämänlaatu ja asuntojen / tonttien arvo laskee . Me ollaan täysiä idiootteja !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos palautteesta. Omavaraisessa sähkön ja lämmön tuotannossa on hyvin paljon etuja, joita ei osata lyhytnäköisesti ajatella. Ajatellaan vain helppoja ratkaisuja. Annetaan siimaa rahastajille, joita sähköyhtiöt ovat.

Omavaraisuus on aina tärkeä turva ja voimavara. Suomessa on vaurautta. Polttoainetta kasvaa joka vuosi enemmän mitä kulutetaan. Pajukko voidaan helposti viljellä. Siitä saadaan helposti pellettiä joka kolmas vuosi. Se käy kaasun ja lämmön tuottamiseen. Järki hoi, äly älä jätä. Sanoi isä minulle, kun tuli joku ongelma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos palautteesta. Omavaraisessa sähkön ja lämmön tuotannossa on hyvin paljon etuja, joita ei osata lyhytnäköisesti ajatella. Ajatellaan vain helppoja ratkaisuja. Annetaan siimaa rahastajille, joita sähköyhtiöt ovat.

Omavaraisuus on aina tärkeä turva ja voimavara. Suomessa on vaurautta. Polttoainetta kasvaa joka vuosi enemmän mitä kulutetaan. Pajukko voidaan helposti viljellä. Siitä saadaan helposti pellettiä joka kolmas vuosi. Se käy kaasun ja lämmön tuottamiseen. Järki hoi, äly älä jätä. Sanoi isä minulle, kun tuli joku ongelma

Voi hyvä Jumala anna nyt tulla kaltaisiasi ihmisiä ääneen tässä yhteiskunnassa ! Tämä touhu alkaa olla ihan toivotonta Suomessa ja nimenomaan se älytön lyhytnäköisyys ja helpon rahan toivossa valtaviin hankkeisiin ryhtyminen on suorastaan pelottavaa. Missä on päättäjien järki ? Kokonaan kadonnut ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvä Jumala anna nyt tulla kaltaisiasi ihmisiä ääneen tässä yhteiskunnassa ! Tämä touhu alkaa olla ihan toivotonta Suomessa ja nimenomaan se älytön lyhytnäköisyys ja helpon rahan toivossa valtaviin hankkeisiin ryhtyminen on suorastaan pelottavaa. Missä on päättäjien järki ? Kokonaan kadonnut ?

Lyhytnäköistä touhua siinäkin mielessä että käsitys on ollut, että tuulivoimalan käyttöikä on 20-25 vuotta. Edinburghin yliopiston tutkimuksessa (Gordon Hughes: The Performance of Wind Farms in United Kingdom and Denmark) todetaan, että tuulivoimalan taloudellinen käyttöikä on 10-15 vuotta eikä 20-25 kuten valmistajat vakuuttavat.
        Tutkimus osoitti, että vanhenevan tuulivoimalan keskimääräinen tuotto laskee merkittävästi todennäköisesti kulumisen ja vikojen takia. Kymmenen vuoden ikäisen voimalan energian tuotto on laskenut Englannissa keskimäärin kolmanneksen.
        Voimalaa ei ole taloudellisesti kannattavaa käyttää kauemmin kuin 10-15 vuotta. Sen jälkeen voimalan turbiini on vaihdettava, mistä koituu suuria taloudellisia kustannuksia sekä sijoittajille ja veronmaksajille. Kustannukset voivat olla niin suuria, että on yhtä kallista rakentaa paikalle kokonaan uusi voimala

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päättäjäksi tuskin pääsee täysijärkinen, kosks kaikkeen tarvitaan puolue, joka laittaa ehdolle vain täysin puolueen ideologiaan aivopestyt hurmahenkiset yksilöt. Omilla aivoillaan ajattelevat ovat haitaksi puolueelle, joten ei ehdolle heitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvä ystävä ! Lämmin kiitos kommentistasi. Valitettavasti huutelen vain nurkan takaa.
        Siihen on syynä se, että kun kaikkensa yrittää puolustaa näkökantojaan tekojen kautta, saa vain kärsimystä osakseen. Turpiin tulee, kun yrittää puolustaa tekojaan.

Suomi on ajautumassa taas kaaokseen, kuten 90- luvulla. Ei oteta opiksi, vaikka tiedossa on mistä talousongelmat syntyivät ja sen myötä syntyi hallitsematon kaaos.

Suomi on vauras maa. Meillä on maana luontaisia rikkauksia paljon enemmän kuin millään muulla maalla. Öljyä ei ole, mutta paljon muuta uusiutuvaa, josta saadaan työtä tekemällä kansantalouteen vaurautta, jos halutaan. Suomessa on huippuosaamista. Se osaaminen tulisi valjastaa kansallisten varantojen taloudelliseen hyödyntämiseen oikealla tavalla.

Suomi, jota isät ja äidit ovat puolustaneet henkeen ja vereen. Jättäneet meille perinnöksi kauniin itsenäisen maan, jossa kaunis puhdas luonto ja maailman puhtain vesi. Miksi myymme maamme ja kansallisen vaurautemme niille, jotka ostavat siitä palan kerrallaan. Missä on se tahtotila, jossa Suomea puolustetaan oikeilla teoilla? Kyllä me osataan omin avuin tuottaa sähköä ja jalostaa sen energialla vientituotteita, joista saatava tulo on kansallisen hyvinvoinnin peruste ja turva myös puolustukseen. Itse tehden itse myyden ja niitä perittyjä tapoja kaikin keinoin puolustaen. Amen !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvä ystävä ! Lämmin kiitos kommentistasi. Valitettavasti huutelen vain nurkan takaa.
        Siihen on syynä se, että kun kaikkensa yrittää puolustaa näkökantojaan tekojen kautta, saa vain kärsimystä osakseen. Turpiin tulee, kun yrittää puolustaa tekojaan.

Suomi on ajautumassa taas kaaokseen, kuten 90- luvulla. Ei oteta opiksi, vaikka tiedossa on mistä talousongelmat syntyivät ja sen myötä syntyi hallitsematon kaaos.

Suomi on vauras maa. Meillä on maana luontaisia rikkauksia paljon enemmän kuin millään muulla maalla. Öljyä ei ole, mutta paljon muuta uusiutuvaa, josta saadaan työtä tekemällä kansantalouteen vaurautta, jos halutaan. Suomessa on huippuosaamista. Se osaaminen tulisi valjastaa kansallisten varantojen taloudelliseen hyödyntämiseen oikealla tavalla.

Suomi, jota isät ja äidit ovat puolustaneet henkeen ja vereen. Jättäneet meille perinnöksi kauniin itsenäisen maan, jossa kaunis puhdas luonto ja maailman puhtain vesi. Miksi myymme maamme ja kansallisen vaurautemme niille, jotka ostavat siitä palan kerrallaan. Missä on se tahtotila, jossa Suomea puolustetaan oikeilla teoilla? Kyllä me osataan omin avuin tuottaa sähköä ja jalostaa sen energialla vientituotteita, joista saatava tulo on kansallisen hyvinvoinnin peruste ja turva myös puolustukseen. Itse tehden itse myyden ja niitä perittyjä tapoja kaikin keinoin puolustaen. Amen !

Tämä lopuksi antamaan ajatukselle voimaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=HeMUgwZT3iU

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä puhuu oikea suomalainen. Kiitos. 🇫🇮

• Anonyymi

Osoittakaa isänmaallisuutenne ja kannattakaa omavaraista sähköntuotantoa.

• Anonyymi

Tätäkin ketjua kun lukee niin uhan pistää vihsksi että näin paljon on ajattelevia, järkeviä ja maan parasta ajattelevia ihmisiä. Päättäjiksi on valikoitunut kuitenkin ne röyhkeimmät pösilöt. Kyllä tässä tuulivoima-asiassa se pää tulee vielä vetäjän käteen ja siinäpä onkin selittelemistä. Ihan turha on änkyttää ettei tiedetty ja ei osattu aavistaa ja laskelmien perusteella oletimme toisin kun jokainen edes vähäistä aivotoimintaa omaava pystyy näkemään että kyseessä on Suomelle kannattamaton ja paljon vahinkoa aiheuttava bisnes.

• Anonyymi

Miten muuten on voiko Suomessa joutua syytteeseen maanpetoksesta jos tekee omaa kotimaata tuhoavia päätöksiä ? Jos vaikka päästää maahan suuret määrät rikollisia yhteiskunnan varoilla elätettäviksi niin että kansalaiset kokevat turvattomuutta ja joutuvat jopa jättämään oman asuinalueensa joka on muuttunut rauhattomaksi. Tai jos päättäjät antavat ulkomaisten yhtiöiden riistää luonnonvarojamme ja käyttää kaunista luontoamme voimalaitosalueena ?

• Anonyymi

Onhan tämä nyt mallillaan että yhteiskunnassa päättäjät toimivat oman maan ja kansan etua vastaan.

• Anonyymi

” Jo vääryys vallan saapi
        se huutaa taivaaseen,
        se turmaa ennustaapi
        vie kansat kurjuuteen.
        Ken Herran oikeutta
        nyt täällä julistaa,
        ja ken vanhurskautta
        nyt tahtois puolustaa?

Nyt viekas vilppi täällä
        on noussut kunniaan,
        on valhe vallan päällä
        ja vääryys voimissaan.
        Ei kuulla kurjan ääntä
        ja köyhää sorretaan,
        ja lainkin rikkaat vääntää
        vääryyttä puoltamaan.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

” Jo vääryys vallan saapi
        se huutaa taivaaseen,
        se turmaa ennustaapi
        vie kansat kurjuuteen.
        Ken Herran oikeutta
        nyt täällä julistaa,
        ja ken vanhurskautta
        nyt tahtois puolustaa?

Nyt viekas vilppi täällä
        on noussut kunniaan,
        on valhe vallan päällä
        ja vääryys voimissaan.
        Ei kuulla kurjan ääntä
        ja köyhää sorretaan,
        ja lainkin rikkaat vääntää
        vääryyttä puoltamaan.”

Vääryyttä on puolustettu ja puolustetaan verorahoin.

• Anonyymi

Kuvitelkaa, kun tuulivoimalobbari tulee kuntaan. Sitten valtuutetut kuuntelee 2 tuntia sen esitelmää. Voin olla varma, että

a)tää lobbari ei paljoa huonoja puolia esiin tuo
      b)normaali ihminen on tuollaisen jälkeen tosi myyty asialle

• Anonyymi

Kyllä ne lobbarit on koulunsa käyneet ja pyörittelee valtuutetut vaikka unpisolmuun tuosta vaan. Ja jos seassa sattuisi yksi tai kaksi sellaista olemaan joilla oma järki meinaa pelata niin heidät lahjotaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne lobbarit on koulunsa käyneet ja pyörittelee valtuutetut vaikka unpisolmuun tuosta vaan. Ja jos seassa sattuisi yksi tai kaksi sellaista olemaan joilla oma järki meinaa pelata niin heidät lahjotaan.

Lobbarithan ihan suoraan myös valehtelee. Ei tämä koko sirkus olisi voinut mitenkään edes onnistua ellei paljon olisi valehdeltu ja valheisiin uskottu. He esittelevät hienoja laskelmia, kaavioita ja mallinnuksia eivätkä valtuutetut ole energia-alan saati tuulivoimasektrorin huippuammattilaisia jotka tarpeeksi olisivat perillä ja osaisivat kyseenalaistaa. Lobbarit esittävät myyntipuheessa erilaisia tutkimustuloksia myyntipuheensa tueksi mutta eivät kerro että tutkimukset eivät ole puolueettoman tahon tekemiä vaan ihan omassa pajassa rustattuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lobbarithan ihan suoraan myös valehtelee. Ei tämä koko sirkus olisi voinut mitenkään edes onnistua ellei paljon olisi valehdeltu ja valheisiin uskottu. He esittelevät hienoja laskelmia, kaavioita ja mallinnuksia eivätkä valtuutetut ole energia-alan saati tuulivoimasektrorin huippuammattilaisia jotka tarpeeksi olisivat perillä ja osaisivat kyseenalaistaa. Lobbarit esittävät myyntipuheessa erilaisia tutkimustuloksia myyntipuheensa tueksi mutta eivät kerro että tutkimukset eivät ole puolueettoman tahon tekemiä vaan ihan omassa pajassa rustattuja.

"ihan omassa pajassa rustattuja."

On taottu, kun rauta (aihe) on kuuma.
        Päättäjiin tehoaa rahan huuma.
        Päästään pälkähästä tehdä (järkevää) jotain muuta.
        Muuten meidät pois pyyhkäisee äänestäjän luuta.

• Anonyymi

Minun mielestä tuollainen lobbaustilaisuus olisi pitänyt kuvata ja esittää myös kuntalaisille, jolloin fiksuimmat olisivat pystyneet puuttumaan joihinkin kohtiin. Nythän me ei tiedetä mitä valtuutetuille on sanottu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"ihan omassa pajassa rustattuja."

On taottu, kun rauta (aihe) on kuuma.
        Päättäjiin tehoaa rahan huuma.
        Päästään pälkähästä tehdä (järkevää) jotain muuta.
        Muuten meidät pois pyyhkäisee äänestäjän luuta.

"Päästään pälkähästä tehdä (järkevää) jotain muuta."
        Kunhan yleinen hässäkkä on päällä voidaan kehitysongelmat rauhassa. taas hetkeksi unohtaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun mielestä tuollainen lobbaustilaisuus olisi pitänyt kuvata ja esittää myös kuntalaisille, jolloin fiksuimmat olisivat pystyneet puuttumaan joihinkin kohtiin. Nythän me ei tiedetä mitä valtuutetuille on sanottu.

"Minun mielestä tuollainen lobbaustilaisuus olisi pitänyt kuvata ja esittää myös kuntalaisille"

Juuri näin. Hämärien kabinettisopimusten aika alkaa olla auttamatta ohi.

• Anonyymi

Ei voimaloita enää kannata huolia kun buumi on jo menossa ohi ja haitat tiedossa ja lisää tulee ilmi.

• Anonyymi

Ei tämmöisessä määrin koskaan olisi pitänyt tuulivoimaa rakentaa. Rannikolle muutama voimala tarkkaan harkittuihin paikkoihin olisi ollut järkevintä.

• Anonyymi

Tänään on saamelaisten kansallispäivä. Telkkarissa mies puhui kuinka joutuvat taistelemaan tuulimyllyjä vastaan joita eivät halua jos mielivät vielä elää perinteiseen saamelaiseen tapaan johon poronhoito kuuluu.

• Anonyymi

Aika rankkaa. Muut ei voi elää perinteiseen tapaansa ja harjoittaa elinkeinoaan kun bisnesmiehet valtaa maat ja muuttaa ne teollisuusalueeksi.

• Anonyymi

Oudointa tässä on se että vihreät on keuhkonneet metsiensuojelusta niin kauan kuin muistan. Talousmetsienkin kaataminen on ollut väärin vaikka on kuinka istutettu uudet puut tilalle. Mutta nyt se onkin ihan ok että aurinkovoimaloiden alle jää 25 000 hehtaaria metsää ja tuulivoima… huh… niin että mitäs määriä ne oikein on yhteensä ?! Ja tämä on vihreää sähköä ja luontoa säästävää toimintaa… kyllä ihminen on pösilö !

• Anonyymi

Venäjän vastaiselle rajalle tuulimyllyjä vieri viereen. Sähkö Suomeen ja lasersäde Venäjän suuntaan joka myllystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venäjän vastaiselle rajalle tuulimyllyjä vieri viereen. Sähkö Suomeen ja lasersäde Venäjän suuntaan joka myllystä.

Ilman muuta. Sehän on se rajanpinta semmoista paskamaata millä ei muutakaan käyttöä ole eikä siellä pilaa kenenkään maisemaa. Mutta tällä menolla siellä on kohta Suomen ainoat metsät. Muut on voimala-aluetta.

• Anonyymi

Ei tässä muuta voi sanoa kun että ihminen on typerä. Typerä ja ahne. Olin kumminkin luullut suomalaisia viisaammiksi. Monet Euroopan maat on metsänsä hävittäneet jo aikaa sitten eikä siellä tämmöisiä pohjoisen havumetsiä ole koskaan ollutkaan. Silti sielläkään ei haluta enää tuulimyllyjä maisemaan. Mutta me joilla on luonto josta voi olla ylpeä…me tarjoamme sen kennojen ja myllyjen kentäksi. Voitteko te uskoa tätä ?

• Anonyymi

En voi uskoa. Ja äsken näin kuin joku tarjosi Keski -Suomesta mökkiä myyntiin ja hinta oli hyvin kohtuullinen niin heti siellä joku kysyi että onko tulossa tuulimyllyjä . Kukaan ei niiden lähelle taloaan tai mökkiään halua mutta minkä me voidaan, kohta niitä on joka kylässä ja hiton kalliit tontit siellä mihin niitä ei jostain syystä tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En voi uskoa. Ja äsken näin kuin joku tarjosi Keski -Suomesta mökkiä myyntiin ja hinta oli hyvin kohtuullinen niin heti siellä joku kysyi että onko tulossa tuulimyllyjä . Kukaan ei niiden lähelle taloaan tai mökkiään halua mutta minkä me voidaan, kohta niitä on joka kylässä ja hiton kalliit tontit siellä mihin niitä ei jostain syystä tule.

Kyllä siinä käy juuri niin että arvo nousee pilviin myllyttömillä alueilla .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä siinä käy juuri niin että arvo nousee pilviin myllyttömillä alueilla .

Eli mökkien hinnat nousee Kuhmoisissa. Kuhmoinen on laaja alue, ja myllyt vaikuttavat hyvin pienelle alueelle. Tämä on toisille mökkiläisille toivottava asia, jos ajattelee kiinteistöjen hintoja. Kuhmoisten 3400:sta mökistä vain kourallinen on myllyjen vaikutusalueella, ja näkyykin vain pariin kymmeneen mökkiin.

• Anonyymi

Eikös kohta ole kuntavaalit? Voidaanhan me, kun valitaan niitä, joilla ei ole dollarinkuvat silmissä ja jotka osaavat sanoa Väyryselle että STOP hulluttelulle.

• Anonyymi

Niilä äänillä ei ole yhtään mitään merkitystä niin kauan kun kärkitrio Kankkunen-Paajanen-Väyrynen jatkavat vallan kahvassa. Katsokaa ensin että puheenjohtajat eivät jatka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niilä äänillä ei ole yhtään mitään merkitystä niin kauan kun kärkitrio Kankkunen-Paajanen-Väyrynen jatkavat vallan kahvassa. Katsokaa ensin että puheenjohtajat eivät jatka.

Äänestäkää SDP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äänestäkää SDP

Se tai kepu ei tässä kohtaa ratkaise yhtään mitään. Pois pois kaikki vanhat politrukit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se tai kepu ei tässä kohtaa ratkaise yhtään mitään. Pois pois kaikki vanhat politrukit.

Samaa mieltä. Kuntalaisia koskevia päätöksiä ei pidä enää poikien saunailloissa keskenään sopia. Kuntalaiset ovat valveutuneita ihmisiä nykyään ja haluavat avoimuutta ja vaikutusnahdollisuuksia kuntansa asioihin.

• Anonyymi

Minä ainakin äänestän henkilöä joka on tuulivoiman puolella. Kunnan elinvoima tarvitsee uusia tuulia ja järkeviä päättäjiä.

• Anonyymi

Takaatko tuulimyllyjen pelastavan voiman ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Takaatko tuulimyllyjen pelastavan voiman ?

Mitä pitäis pelastaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä pitäis pelastaa?

Kunnan talous.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunnan talous.

Talous on ollut ylijäämäinen. Oliko muita perusteluja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Talous on ollut ylijäämäinen. Oliko muita perusteluja?

Tervehtii meitä, taas kerran, kohta entinen valtuutettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tervehtii meitä, taas kerran, kohta entinen valtuutettu.

En ole valtuutettu ja tuskin tulen koskaan olemaankaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole valtuutettu ja tuskin tulen koskaan olemaankaan.

Kovasti vaan tykkäät kehua kunnan taloutta eli levität jatkuvasti tietoisesti valheellista disinformaatiota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kovasti vaan tykkäät kehua kunnan taloutta eli levität jatkuvasti tietoisesti valheellista disinformaatiota.

Laita numerot kehiin - mikä niissä oli sinulle epäselvää??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laita numerot kehiin - mikä niissä oli sinulle epäselvää??

Sanotaanko näin, eli sanoppa sinä kun kerran tunnut kunnan luvut niin tarkkaan tuntevan; paljonko kunnalla on a) lyhytaikaista b) pitkäaikaista velkaa. Entä paljonko joudumme maksamaan ”kunnan järjestämistä internet-yhteyksistä” ?!? Jos nyt nämä aluksi kerrot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanotaanko näin, eli sanoppa sinä kun kerran tunnut kunnan luvut niin tarkkaan tuntevan; paljonko kunnalla on a) lyhytaikaista b) pitkäaikaista velkaa. Entä paljonko joudumme maksamaan ”kunnan järjestämistä internet-yhteyksistä” ?!? Jos nyt nämä aluksi kerrot.

Tästähän ne selviävät, jos osaat lukea: https://www.kuhmoinen.fi/files/upload_pdf/632864/Talousarviokirja%202025%20kv%209.12.2024.pdf

"Valtuuston hyväksymien vuoden 2024 talousarvioon tehtyjen määrärahamuutosten jälkeen tilikauden tulosarvio vuodelle 2024 on 561.758,92 euroa ylijäämäinen. Vuoden 2023 tilinpäätöksen taseessa on kumulatiivista ylijäämää 6.796 milj. euroa. Kuhmoisten kunnan talous täytti vuoden 2023 tilinpäätöstietojen mukaan tasapainossa olevan talouden tunnusmerkit. Kunnan omavaraisuusaste on hyvä, 72,3 %. Talousarvion 2025 osalta tilikauden tuloksen ennustetaan olevan ylijäämäinen 99.922 euroa."

Tämä vahvistaa aiemman kommenttini: talous on ollut viime vuosina ylijäämäinen. Kunnan taloustilanne on ihan hyvä. Haluaisitko nyt vihdoin esittää ne omat perustelusi ja visiosi?

• Anonyymi

Minä äänestän sellaista, joka ei halua tuulipropelleita pilaamaan kaunista kuntaamme.

• Anonyymi

Samoin. Ehdoton EI tuulivoimalalle! Sellaiset eivät häiritse juuri ketään merialueilla, joilla tuuleekin navakammin. Sisämaassa uhreiksi joutuvat niin paikalliset asukkaat, mökkiläiset kuin viattomat eläimet ja linnut.

• Anonyymi

Kunnan elinvoimaa lisää parhaiten mielestäni se, että pidättäydytään tällaisista tuulimyllyhankkeista. Harva haluaa asua tai muuttaa näköetäisyydelle tuulivoimalasta. Halutaanko kuntaan uusia asukkaita vaiko ei?

P.S. Kuka tätä palstaa moderoi? Edellinen tuulimyllykriittinen kommenttini on näköjään poistettu. Oliko liian hyviä argumentteja?

• Anonyymi

Me muutamme pois Kuhmoisista, jos tuulivoimalahanke toteutuu.

• Anonyymi

Kaikilta palstoilta poistetaan mielivaltaisesti 'sopimattomat' viestit'.
        Valvonta on huipputehokasta. Ette arvaakaan miten järjestelmällidtä.
        Näin saadaan asiat näyttämään halutunlaiselta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilta palstoilta poistetaan mielivaltaisesti 'sopimattomat' viestit'.
        Valvonta on huipputehokasta. Ette arvaakaan miten järjestelmällidtä.
        Näin saadaan asiat näyttämään halutunlaiselta.

Hyvähän se on peitellä asioita, kun vaalit ovat tulossa. Nahkurin orsilla tavataan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvähän se on peitellä asioita, kun vaalit ovat tulossa. Nahkurin orsilla tavataan.

Jospa vain peiteltäisi, mutta törkeitäkin valheita julkaisemalla ja oikaisut estämällä luodaan valheista fakta.

Tämä koskee henkilöidenkin mustamaalausta, joilta aktiivisella valvonnalla ja vastine estämällä evätään oikaisumahdollisuus.

Käytäntö on Kuhmoisissa vanha ja aivan todellinen, tarpeen vaatiessa helposti dokumentein myös todistettavissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jospa vain peiteltäisi, mutta törkeitäkin valheita julkaisemalla ja oikaisut estämällä luodaan valheista fakta.

Tämä koskee henkilöidenkin mustamaalausta, joilta aktiivisella valvonnalla ja vastine estämällä evätään oikaisumahdollisuus.

Käytäntö on Kuhmoisissa vanha ja aivan todellinen, tarpeen vaatiessa helposti dokumentein myös todistettavissa.

"Käytäntö on Kuhmoisissa vanha ja aivan todellinen, tarpeen vaatiessa helposti dokumentein myös todistettavissa."

- Milloin on tarve todistaa?
        - Mitä todistaa ja kuka sen tekee ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No todistappa sitten meillekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Käytäntö on Kuhmoisissa vanha ja aivan todellinen, tarpeen vaatiessa helposti dokumentein myös todistettavissa."

- Milloin on tarve todistaa?
        - Mitä todistaa ja kuka sen tekee ?

Todistustarve syntyy, jos kyseisiä tapahtumia julkistetaan ja niiden paikkansa pitävyys yritetään kiistää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todistustarve syntyy, jos kyseisiä tapahtumia julkistetaan ja niiden paikkansa pitävyys yritetään kiistää.

Ilman puhdistuminen on parasta mitä Kuhmosille voi toivoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vieläkään kyllä kukaan todistanut yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elä sinä ihminen hermostu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kähminnästä ja oman edun tavoittelusta todistaa ainakin tämä: https://jsn.fi/paatos/9344-yle-24

Nimi Kankkusranta jää elämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kähminnästä ja oman edun tavoittelusta todistaa ainakin tämä: https://jsn.fi/paatos/9344-yle-24

Nimi Kankkusranta jää elämään.

"Kantelija joutui jutussa esitettyjen väitteiden vuoksi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi. Kantelijalle viikon sisällä tarjottu mahdollisuus kommentoida asiaa täytti jälkikäteisen kuulemisen vaatimuksen."

Päättäjät ovat herkkähipiäisiä, kun joutuvat silmätikuksi omista asioistaan. 2000 luvulla oli toisin. Silloin päättäjät olivat jatkuvasti esittämässä näkemyksiään lehtien palstoilla. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Me muutamme pois Kuhmoisista, jos tuulivoimalahanke toteutuu.

Minä taas mieheni kanssa olin ostamassa Kuhmoisista taloa mutta se asia on jäissä kunnes täysin varma tieto tulee tähän asiaan. Haaveilemaamme paikkaan voimala näkyisi ja luultavasti myös kuuluisi. Odotellaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas mieheni kanssa olin ostamassa Kuhmoisista taloa mutta se asia on jäissä kunnes täysin varma tieto tulee tähän asiaan. Haaveilemaamme paikkaan voimala näkyisi ja luultavasti myös kuuluisi. Odotellaan.

Harmi, että kuntapäättäjät edes selvittävät tällaisen hankkeen mahdollisuutta niin lähelle kirkonkylää. Meillekin ne myllyt näkyisivät, enkä halua sellaisia katsella omasta ikkunastani.

Nyt hei Valtteri ja muu porukka siellä kunnantalolla: ihan oikeasti, älkää tuhotko Kuhmoisten kauniita maisemia ja karkottako tänne muuttavia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siihen ei ihan pienet myllypuistot apua tuo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harmi, että kuntapäättäjät edes selvittävät tällaisen hankkeen mahdollisuutta niin lähelle kirkonkylää. Meillekin ne myllyt näkyisivät, enkä halua sellaisia katsella omasta ikkunastani.

Nyt hei Valtteri ja muu porukka siellä kunnantalolla: ihan oikeasti, älkää tuhotko Kuhmoisten kauniita maisemia ja karkottako tänne muuttavia!

Toivottavasti järki voittaa. Ne tuulivoimalat eivät mitään rahallista autuutta tuo mutta pilaavat paljon .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti järki voittaa. Ne tuulivoimalat eivät mitään rahallista autuutta tuo mutta pilaavat paljon .

Kyllä ne tuovat hyvin rahaa mukanaan. Sitä ei voi jättää huomiotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ilman puhdistuminen on parasta mitä Kuhmosille voi toivoa."

Kyllä ja kunnon kevätsiivous.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne tuovat hyvin rahaa mukanaan. Sitä ei voi jättää huomiotta.

Mitäs ne sitten tuovat, kun niiden käyttöikä tulee vastaan? Tässä on syytä ajatella pidemmällä tähtäimellä. Uusia asukkaita ne myllyt eivät ainakaan houkuttele.

• Anonyymi

Minä haluaisin kuulla myös, ovatko kokouspalkkiot liian pienet kun niiden lisäksi pitää saada ostaa alihintaan yhteistä omaisuutta.

• Anonyymi

Julkisensananneuvoston JNS päätöksen julkaisu Päijänteen rantapuiston maakauppojen koplauksista on juridisesti tärkeä, koska merkittävässä yhteiskunnallisessa asemassa olevat kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kunnanjohtaja olivat yhteistoimin asialla. Kantelun aiheettomuus Ylen uutisoinnista on JSN päätöksessä perusteltu laajasti ja asiantuntevasti.

• Anonyymi

Mitä muiden milipiteillä on merkitystä mikä on oma kantasi/milipiteesi asiaan

• Anonyymi

Striimaus on kyllä turhaa ja kallista hommaa. Katsojia on hyvin vähän. Partasuun yksinpuhelut ja vääristelyt eivät ole kiinnostavaa katsottavaa. Taas teki vaalityönään kaksi turhaa aloitetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Striimaus on kyllä turhaa ja kallista hommaa. Katsojia on hyvin vähän. Partasuun yksinpuhelut ja vääristelyt eivät ole kiinnostavaa katsottavaa. Taas teki vaalityönään kaksi turhaa aloitetta.

Herää jo. Harmoisten mies mitään aloitteita tehnyt. Valtuuston striimaus onkin mitä typerintä katsottavaa ja sen katselijoita täysin aliarvostavaa pelleilyä. Kamera pitää saada sinne missä kokouksen kulku päätetään eli ennakkoseminaariin tai trion VV, MK, KP (niin sanottu kunnanhallitus) tapaamisiin … siellä ne asiat sovitaan … kaikki muu on lillukan varsien näpertelyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herätkää tosiaankin kaikki kuntalaiset!
        Striimauksesta halutaan luopua vain vanhan salauskulttuurin palauttamiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin teki. Olisi kannattanut edes hieman aloitteen ideaa valmistella, niin olisi huomannut, että kopit ovat jo ilmaisia. Mikä pelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin teki. Olisi kannattanut edes hieman aloitteen ideaa valmistella, niin olisi huomannut, että kopit ovat jo ilmaisia. Mikä pelle.

Kopit EIVÄT OLE ilmaisia.

Vuokra-aika/ maksut:

- Viikko ma – su. Hinta 40 €

- Viikonloppu pe – su. Hinta 30 €

- Arkiviikko ma – to. Hinta 20 €

- Kalenterikuukausi 100 €. Vuokra-aika alkaa kuun ensimmäisenä maanantaina.

- Yksittäinen päivä viikolla ma – to 20 € ja viikonloppuna pe – su 30 €

- Avaimen saa koodilla kojun seinästä. Koodin saa varauksen yhteydessä sähköpostilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, että olet ylipäätään kiinnittänyt huomiota a) koppien olemassaoloon ja b) hinnoitteluun

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kopit EIVÄT OLE ilmaisia.

Vuokra-aika/ maksut:

- Viikko ma – su. Hinta 40 €

- Viikonloppu pe – su. Hinta 30 €

- Arkiviikko ma – to. Hinta 20 €

- Kalenterikuukausi 100 €. Vuokra-aika alkaa kuun ensimmäisenä maanantaina.

- Yksittäinen päivä viikolla ma – to 20 € ja viikonloppuna pe – su 30 €

- Avaimen saa koodilla kojun seinästä. Koodin saa varauksen yhteydessä sähköpostilla.

Tutustuppa/valmisteleppa vähän tarkemmin:

.Maksaminen/vuokra

Kojut ovat maksuttomia voittoa tavoittelemattomille, yleishyödyllisille vuokrauksille sekä yrityksille neljä päivää vuodessa ilmaiseksi. Maksuvelvolliset ovat velvollisia varauksen yhteydessä laittamaan laskutustiedot varaukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tutustuppa/valmisteleppa vähän tarkemmin:

.Maksaminen/vuokra

Kojut ovat maksuttomia voittoa tavoittelemattomille, yleishyödyllisille vuokrauksille sekä yrityksille neljä päivää vuodessa ilmaiseksi. Maksuvelvolliset ovat velvollisia varauksen yhteydessä laittamaan laskutustiedot varaukseen.

Niin no - noniin. Eikö nuoret saa tehdä bisnestä vai mitä tarkoitat? Jos nuori tavoittelee esim tienata moporahat myymällä limppaa, se on VOITTOA TAVOITTELEVAA toiminta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin no - noniin. Eikö nuoret saa tehdä bisnestä vai mitä tarkoitat? Jos nuori tavoittelee esim tienata moporahat myymällä limppaa, se on VOITTOA TAVOITTELEVAA toiminta.

Eli pitäiskö vähän valmistella paremmin nuo aloitteet? Pelleä touhuo tuo selkeä populismi.

• Anonyymi

Kamera on hyvä keksintö. Lienee jo aika vanha kylläkin.

• Anonyymi

Täällä näyttää pesivän joukko riidan haastajia kirjoittelemassa kun itse eivät saa muutakaan aikaan.

• Anonyymi

Musta lintu sanoo krää krää täälläkin.
      Ei korppi korpin silmää noki.
      Muiden sitäkin enemmän.

• Anonyymi

Kamera lienee vanha keksintö.

• Anonyymi

Kuusi poistettua viestiä ! Mitähän silmillemme kelpaamattomia hirveyksiä ovatkaan suoltaneet ?

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3432
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3394
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1994
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1686
    5. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    6. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      14
      1396
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1149
    9. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    10. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      73
      1005
    Aihe